mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Czy warto kupić: Audi A3 (2003 - )

Czy warto kupić: Audi A3 (2003 - )

Wielu młodych ludzi poszukując prestiżu na czterech kółkach zamiast rozglądać się za Mercedesem czy BMW upatruje swój cel poszukiwań w Audi. Sprawdzamy czy mały kompakt jest wart swojej ceny.

Czy warto kupić: Audi A3 (2003 - )
Audi A3 zadebiutowało na rynku w 1996 roku. Wtedy właśnie pojawiła się pierwsza generacja tego samochodu oparta na tych samych podzespołach co Seat Leon czy Golf V. My skupimy sie jednak na drugiej odsłonie, która została zaprezentowana w 2003 roku.

Najmniejsze Audi w ofercie na początku pojawiło się w wersji trzydrzwiowej. W stosunku do pierwszej wersji auto nabrało prestiżowego wyglądu dzięki większej ilości chromowanych wstawek. Charakterystyczny dla tego modelu był także grill o nazwie Singleframe. Pierwsze zmiany odświeżające pojawiły się w 2005 roku. Dwa lata później zaprezentowano wersję z miękkim składanym dachem.

Marka z Ingolstadt bez wątpienia od paru dobrych lat na dobre zadomowiła się w segmencie premium. A to stawia odpowiednie wymagania jakościowe. Materiały, których użyto do wykończenia wnętrza w Audi A3 zostały dobrze spasowane i są wysokiej jakości. Urządzenia takie jak klimatyzacja dwustrefowa, pakiet poduszek powietrznych czy system kontroli trakcji nie powinny dziwić. Na rynku wtórnym warto rozejrzeć się za wersjami z automatyczną klimą, ksenonami i skórzaną tapicerką. Materiały wykończeniowe są bardzo odporne na mocną eksploatacje. Wyślizgane uchwyty i przełączniki świadczyć mogą jedynie o przebiegu wynoszącym kilkaset tysięcy kilometrów.

Audi A3 nie jest samochodem dla osób wysokich. Wersję trzydrzwiową należy raczej traktować jako dwuosobówkę z dodatkowym miejscem na bagaż. Bagażnik ze swoimi 350 litrami rewelacyjny nie jest, ale po rozłożeniu tylnej kanapy jego pojemność wzrasta do 1.100 litrów.

Na rynku wtórnym królują wersje z wysokoprężnymi silnikami TDI. Najmniejsze Audi miało pod maską do wyboru jednostkę o pojemności 1,9 oraz 2,0. Większa jednostka była oferowana w dwóch opcjach: 140 i 170-konnej. W modelach z początków produkcji zasilanie odbywało się  poprzez pompowtryskiwacze. Potem zastąpił je system Common-Rail. Jednostka dwulitrowa w grupie Volkswagena nie posiada najlepszej opinii. Z początku męczyły je dość poważne awarie jak pękające głowice czy zacieranie się popychaczy zaworowych. Kilka tysięcy złotych z naszego portfela upłynnić mógł także defekt pompy oleju.

Dlatego przezorni powinni zainteresować się starą, dobrą jednostką 1,9 TDI. Standardowe 105 koni mechanicznych można niewielkimi nakładami zwiększyć o kilkadziesiąt koni. Awaria męcząca obie jednostki to wysypujące się koło dwumasowe. Często problemy sprawiają także przepływomierze. Ze względu na intensywną eksploatacje może się okazać, że turbosprężarka nadaje się do wymiany alb regeneracji. Podczas zakupu warto sprawdzić czy samochód został wyposażony w filtr DPF. Jeżeli większość czasu pokonujemy autem w mieście, niebawem mogą zacząć się problemy, gdy filtr zacznie się zatykać.

Wachlarz jednostek benzynowych otwiera silnik o pojemności 1,6 litra. Jest on bezawaryjny, ale zapewnia bardzo mizerne osiągi (102KM). Lepiej zwrócić uwagę na jeden z silników oznaczonych jako FSI. Występują dwie odmiany: 1,6 oraz 2,0. Oferują one moc 115 i 150KM. W gamie są jeszcze benzynowce z turbodoładowaniem (TFSI). Dostępne sa dwa silniki: 1,8 (160KM) oraz 2,0 (200KM). Prócz wysokiego spalania nie powinniśmy mieć innych powodów do narzekania. Tutaj także zdarzają się problemy z przepływomierzami oraz pompami wody.

A3 było oferowane ze skrzyniami manualnymi oraz DSG. Obie przekładnie są bardzo solidnie wykonane, użytkownicy nie zgłaszają z nimi problemów. O dziwo zawieszenie także wykazuje się dużą odpornością. Czasami trzeba będzie wymienić silentblocki. Wahacze potrafią przejechać wiele kilometrów bez luzów. To dobrze ponieważ ich ceny są bardzo wysokie.

Najmniejsze Audi w gamie to ciekawa propozycja dla tych, którzy poszukują solidnego niemieckiego wozu, ale na co dzień jeżdżą sami lub maksymalnie we dwoje. Samochód ten bardzo powoli traci na wartości, dlatego nie powinny dziwić wysokie ceny na rynku wtórnym.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A3
Audi A3
Cena podstawowa już od: 98 200 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-3dr. sedan-4dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Audi A3 Wszystko o Audi
Tematy w artykule: Audi Audi A3 czy warto kupić

Podobne wiadomości:

Audi Sport GmbH - nowa-stara marka z Neckarsulm

Audi Sport GmbH - nowa-stara marka z...

Samochody luksusowe 2016-12-02

Audi mocno powiększa gamę RS

Audi mocno powiększa gamę RS

Aktualności 2016-11-11

Komentuj:

~edrat 2011-06-27

"pierwsza generacja tego samochodu oparta na tych samych podzespołach co Seat Leon czy Golf V" - pytanie - gdzie wkradł się błąd? Oczywistym jest że piszący tego nie wie ^^

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport