mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Czy warto kupić: Citroen C3 (2002-2009)

Czy warto kupić: Citroen C3 (2002-2009)

Odważna i nieco nawet awangardowa sylwetka, nawiązująca do legendarnego 2CV, wyróżniała i wciąż wyróżnia go na tle wielu rywali z segmentu B. I to nawet dziś, po pięciu latach od zakończenia produkcji tej generacji Citroena C3.

Czy warto kupić: Citroen C3 (2002-2009)
Citroen C3 zadebiutował na rynku w 2002 roku, choć partia pierwszych egzemplarzy wyjechała z fabryki już pod koniec 2001 roku. Szybko podbił serca wielu kierowców (nie tylko płci pięknej), jednocześnie stając się obiektem kpin i narzekań innych. Jego krągłe kształty, z łukowatą linią dachu, przywodziły na myśl legendarny model 2CV i spowodowały, że nie sposób było pomylić "C-trójkę" z żadnym innym autem. O dobrym przyjęciu może świadczyć również fakt, że Citroen C3 zajął trzecie miejsce w wyścigu o tytuł Car of the Year 2003, przegrywając jedynie z Renault Megane II i Mazdą 6.

Zdecydowanie większy od swego poprzednika (Citroena Saxo) na tle konkurentów sprawiał wrażenie, jakby był z segmentu kompaktów. I rzeczywiście przestronne wnętrze jest jedną z zalet C3, podobnie jak i jeden z największych w klasie bagażników (305 l i 1150 l po złożeniu tylnej kanapy). Niestety bagażnik ma wysoki próg i spory uskok po złożeniu oparć kanapy. Nieco gorzej z miejscem jest z tyłu Citroena C3, opadający dach będzie utrudniał podróż wysokim, podobnie jak i średnia ilość miejsca na nogi. Siedzenia są miękkie, co nie każdemu jednak będzie odpowiadać na dłuższą metę.

Citroen C3 oferowany był wyłącznie w wersji pięciodrzwiowej. Rolę trzydrzwiowego małego auta miejskiego w gamie francuskiej marki pełnił technologicznie pokrewny model C2. Rok po debiucie C3 na rynku pojawiła się odmiana C3 Pluriel, czyli dwudrzwiowy kabriolet o dość nietypowej konstrukcji dachu. Środkowa część dachu wykonana była z materiału, po złożeniu jej można było również zdemontować boczne pałąki. Problem był tylko taki, że nie przewidziano dla nich specjalnego miejsca w aucie. Pozostawało zatem wieźć je np. na tylnej kanapie, bądź liczyć na to, iż pogoda diametralnie się nie zmieni. W kolejnym roku zadebiutował C3 w wersji X-TR, czyli lekko uterenowiony model ze wzmocnionym i nieco podwyższonym zawieszeniem, specjalnymi osłonami i częściową blokadą mechanizmu różnicowego. Obie wersje (C3 Pluriel i C3 X-TR) są dziś jednak rzadko spotykane na naszych drogach i niewiele takich ofert znajdziemy wśród ogłoszeń z używanymi Citroenami C3.

Końcówka 2005 roku przyniosła facelifting C3. Nadwozie uległo kosmetycznym tylko zmianom (głównie w przedniej części auta), ulepszono za to wnętrze, wprowadzając materiały lepszej jakości i zmieniając ekran ze wskaźnikami na bardziej czytelny.


Cztery wersje benzynowe oraz cztery wysokoprężne dają całkiem sporą możliwość wyboru, choć od razu trzeba zapomnieć o jakichkolwiek większych sportowych doznaniach za kierownicą C3. Co ważne, nie są to zbyt skomplikowane technicznie jednostki ani przesadnie wysilone, stąd też większość z nich (niestety nie wszystkie) nie jest narażona na nadmiernie drenujące portfele usterki. Podstawowy silnik benzynowy 1.1 osiąga moc 60 KM i w tym przypadku o jakichkolwiek sensowych osiągach musimy zapomnieć, za to niewiele spala i praktycznie się nie psuje. Dwa 1,4-litrowe motory rozwijają moc 73 i 88 KM (ten drugi 16-zaworowy) i są zdecydowanie lepszą alternatywą, jeśli mamy w planach częstsze wyjazdy w dłuższe trasy. Mocniejszy z tych motorów, a także jednostka 1.6 16v o mocy 109 KM to już silniki nowszej generacji, nieco bardziej skomplikowane technicznie, a tym samym droższe w naprawach przy ewentualnej awarii. Na szczęście, poza częstszymi usterkami cewek zapłonu, ciężko wskazać jakiś typowe awarie tych jednostek napędowych.

Jeśli myślimy o długowiecznym i bezusterkowym silniku Diesla w Citroenie C3, to warto rozważyć mniejszą jednostkę o pojemności 1,4 litra, dostępną w dwóch wariantach mocy (68 i 90 KM). Brak takich elementów jak filtr cząstek stałych, dwumasy czy turbosprężarki ze zmienną geometrią powoduje, że mogą nas ominąć kosztowne naprawy. Dodatkowo bez problemów powinniśmy się zmieścić ze spalaniem w granicach 5 l/100 km. Awarie turbosprężarek czy układu wtryskowego i właśnie dwumasowego koła zamachowego są już niestety częstszą przypadłością 1,6-litrowego motoru HDi o mocy 90 bądź 109 KM, który, zwłaszcza w mocniejszej odmianie, daje poczucie jazdy nieco mocniejszym autem. W dieslach zdarzają się również awarie układu common rail, dlatego, by uniknąć konieczności kosztownej wymiany jego elementów, zaleca się zalewanie do baku paliwa sprawdzonego pochodzenia. W przypadku mocniejszych diesli warto zatem dokładniej im się przyjrzeć przed zakupem.

Wśród dostępnych na rynku wtórnym egzemplarzy modelu C3 możemy natrafić na wersje ze zautomatyzowaną skrzynią SensoDrive, która może skusić te osoby, które będą się poruszać w ruchu miejskim. Z dwóch powodów nie będzie to trafna inwestycja. Przede wszystkim działanie tej przekładni jest mało płynne i z pewnością nie podniesie komfortu. Gorzej, że bywa ona również awaryjna, a naprawa może się wiązać z koniecznością wymiany nietanich elementów jak sterownik skrzyni biegów bądź/i sprzęgła, a nawet samego sprzęgła.

Prosta konstrukcja układu zawieszenia nieźle spisuje się na polskich drogach. Jeśli oczekujemy miękkiego zestrojenia, z jakiego słyną francuskie auta, będziemy zaskoczeni. Jest stosunkowo twardo, ale nie aż tak, by odbyło się to kosztem komfortu. Spora podaż części zamiennych sprawia, że wymiana większości elementów nie będzie specjalnie kosztowna. Przeciętną trwałość wykazują końcówki wahaczy czy łączniki stabilizatora, a właściciele starszych egzemplarzy często narzekają również na luzy w przekładni kierowniczej.

Najbardziej typowe w pierwszej generacji Citroena C3 są jednak usterki instalacji elektrycznej. Od elektroniki sterującej pracą silnika, alternatora, poprzez mechanizm podnośnika szyb, klimatyzację i kończąc na awarii wyświetlacza. Ponadto zdarzają się usterki systemu recyrkulacji spalin i mechanizmu wybierania biegów. Raczej nie będziemy narzekać na nadmierną korozję - wystarczy przed zakupem dokładniej przyjrzeć się krawędziom drzwi czy maski silnika i klapy bagażnika.

Polecane wersje
Jeśli zależy Ci na oszczędnym aucie, postaw na słabsze diesle, z kolei 1,4-litrowe wersje benzynowe zapewnią Ci bezusterkową jazdę. Zdecydowanie odradzamy przekładnie SensoDrive, która nie dość, że mało komfortowa, to jeszcze mocno awaryjna. W starszych dieslach bardzo czuły na złe paliwo jest układ wtryskowy. Uwaga również na wszechobecną elektronikę, która lubi się psuć zwłaszcza w autach powypadkowych.

Zalety:
+ duża dostępność tanich części zamiennych
+ przestronne wnętrze i spory bagażnik
+ oszczędne jednostki napędowe

Wady:
- często psująca się elektryka i elektronika
- słabe i mało dynamiczne silniki


marek głowacki, 2008, 1.4 HDi Impress Pack
Jestem użytkownikiem C3 z silnikiem 1,4 HDI od 2008 (55 tys, km). Samochód sprawuje się dobrze, oprócz żarówek reflektorów, które przepalają się regularnie co 5-6 m-cy, a wymiana ich jest trudna. Dla mnie trochę za słaby silnik, ale w mieście dużo można nadrobić refleksem - w sumie autko nadspodziewanie sprawne. Średnie spalanie 4,5 l. Jako samochodzik turystyczny, na dojazdy do pracy - dla 1-2 osób - doskonały (pojemny bagażnik 300 l, niskie spalanie).

Jola, 2003, 1.4 HDi SX
Jeżdżę cytryną od 4 lat. Generalnie może nie jest to złe auto, ale po czasie zaczynają denerwować straszne niedoróby. Straszna tandeta, jeśli chodzi o wykończenie!!! Nie można wsiąść do samochodu, bo odpadła listwa, nie można wyjąć z bagażnika czegoś, bo właśnie się postanowił nie otworzyć, nie można zamknąć szyby, która jeszcze przed chwilą działała - a tu np. pada deszcz, a 2h później już się zamyka i otwiera na każde żądanie (i tak już miliony razy). Już pięciu mechaników nie może zdiagnozować metalicznego tarcia (szarpaki, wyciąganie klocków i różne inne zabiegi).... Jeśli komuś nie przeszkadzają takie detale, to proszę bardzo kupować. Moja cierpliwość się już skończyła... Czas się pożegnać z C3....

Maro, 2003, 1.4 HDi X
Dla rodziny 3-osobowej samochód rewelacyjny, mówię o jeździe bardziej w mieście. Poza miastem spisuje się bardzo dobrze, z przodu dużo miejsca, niestety z tyłu nie ma go za wiele. Mało pali, przy jeździe bardzo spokojnej może nawet 3,5 l/100 km. Przy jeździe agresywnej nie spali więcej niż 5l/100km w mieście z klimą.

KiL, 2004, 1.6 Exclusive
Dzięki temu samochodowi wiem, że już NIGDY FRANCUSKICH SAMOCHODÓW!!! W ciągu pierwszego roku posiadania samochód stał więcej czasu w serwisie niż w garażu. Psuło się totalnie wszystko - od skrzyni biegów, zawieszenie, reflektory, po dach panoramiczny. Szczerze odradzam - autko bardzo ładne, ale to niestety tylko tyle.



Sprawdź dostępne konfiguracje:

Citroen C3
Citroen C3
Cena podstawowa już od: 39 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. van-5dr.

Podobne wiadomości:

Citroen C-Elysee po nowemu

Citroen C-Elysee po nowemu

Premiery 2016-11-15

Jakie samochody kupują Polacy?

Jakie samochody kupują Polacy?

Aktualności 2016-10-06

Komentuj:

~mirek 2014-11-22

mam 14 hdi turbo ,nie mam kłopotów

~1.4 Hdi 16 v o mocy 90 KM... 2014-09-02

ma turbinę ze zmienna geometrią - wypadałoby podawać prawdziwe dane w artukule.

~Czy aby na pewno awaryjna 2014-06-14

Wszyscy piszą od lat, że sensodrive jest awaryjny. Tylko, że dużo tych aut jeździ i nie jest to plaga. Skrzynia gdy nie jest zmuszana do ekstremalnych zadań działa stosunkowo dobrze, bardzo miękko i płynnie zmienia przełożenia. Autor tekstu straszy wymianą sprzęgła, no tak a co w tym takiego strasznego, w pojazdach z manualną skrzynią też należy to robić i nikogo to już nie zaskakuje. nProblemem nie jest skrzynia, która w zasadzie nie jest awaryjna, a ilość części używanych, jak i nowych z każdym rokiem wzrasta, zaś maleją ceny. nProblemem są żurnaliści, którzy w zdecydowanej większości nie mieli styczności z tym urządzeniem i piszą , że to złe że niedobre.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport