mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Czy warto kupić: Citroen C8 (2002-)

Czy warto kupić: Citroen C8 (2002-)

Jeśli mówimy o samochodzie przeznaczonym do długiego podróżowania to automatycznie przychodzą na myśl marki amerykańskie, a w Europie francuskie. Tym razem prezentujemy jednego z czterech bliźniąt, czyli Citroena C8.

Czy warto kupić: Citroen C8 (2002-)

Ponad dekadę temu PSA z Fiatem postanowiły stworzyć europejską konkurencję dla amerykańskich vanów. Zbudowano cztery samochody oparte na jednej konstrukcji nazwanej Eurovan. Jeśli chodzi o markę Citroen to do tamtej pory prym wiódł model Evasion, który odszedł na zasłużoną emeryturę, a jego następcą został model C8.

Samochód w klasycznej formie vana, nie wyróżniający się niczym awangardowym spośród dostępnej na rynku konkurencji.  Jednobryłowe nadwozie, przesuwne drzwi z obu stron oraz trzeci rząd foteli to jego cechy charakterystyczne.

Przyjrzyjmy się zatem bardziej dokładnie modelowi zajmującemu najwyższe miejsce w gamie modelowej Citroena. Jego poprzednik karcony był za słabą ochronę antykorozyjną. W tym przypadku producent postarał się dużo bardziej i ciężko jest uświadczyć rdzawe naloty na karoserii. Jeżeli jednak przed zakupem uda nam się dopatrzyć takich niedoskonałości warto sprawdzić auto pod kątem bezwypadkowości. Może się bowiem okazać, że przeszło ono nieudaną naprawę blacharską.

Wewnątrz samochód oferuje sporą ilość miejsca, godną najlepszym amerykańskim przedstawicielom tego gatunku. Jest bardzo przestronnie, miejsca nad głową jest sporo. W drugim rzędzie zamontowano trzy, indywidualne fotele, które można przesuwać. Po złożeniu skrajnych otrzymujemy dostęp do trzeciego rzędu. W razie potrzeby fotele z pierwszego rzędu można obrócić i zrobić w samochodzie małą salkę konferencyjną.



Całokształt sprawia wrażenie bardzo solidnej konstrukcji. Materiały wykończeniowe jak na francuskie auto przystało są dopracowane i miłe w dotyku. Z czasem pojawiają się jednak niedoskonałości w postaci łuszczącego się lakieru na pokrętłach i przełącznikach.

Spośród jednostek napędowych dostępnych w Citroenie C8 nie rekomendujemy najsłabszego, dwulitrowego motoru benzynowego, chyba że pod uwagę bierzemy możliwość zainstalowania LPG. 138KM średnio radzi sobie z gabarytami pojazdu, szczególnie gdy jesteśmy załadowani do pełna. Poza tym silnik nie sprawia większych eksploatacyjnych kłopotów. Dużo ciekawszą opcją jest jednostka benzynowa o pojemności 2,2 litra. Rozwija moc 160KM i charakteryzuje się apetytem w okolicach 10-11l/100km.  Tutaj może się przydarzyć zwiększone zużycie oleju oraz problemy z katalizatorem przy dużych przebiegach. Citroen oferował jeszcze C8 z silnikiem V6 o pojemności trzech litrów. 208-konna jednostka jest jednak białym krukiem na rynku wtórnym.

W gamie silników nie zabrakło oczywiście wersji wysokoprężnych. Silniki HDi dostępne są w pojemnościach 2,0 oraz 2,2 litra. Wtrysk paliwa jest realizowany przez system Common-Rail, przez co może być to najsłabsze ogniwo silnika, gdy auto było tankowane paliwem o marnej jakości. Standardową naprawą w przypadku tych jednostek jest wymiana dwumasowego koła zamachowego. W wersjach produkowanych po 2008 roku standardowo pojawił się filtr FAP. Przy dużych przebiegach w warunkach miejskich może być konieczna jego wymiana.

Mimo, że Citroen C8 został zestrojony w sposób komfortowy, pojawiają się problemy z zawieszeniem. Najczęściej problemy sprawiają wahacze i drążki stabilizatora. Ze względu na dużą masę, szybciej niż w autach osobowych zużywają się klocki hamulcowe, a następnie tarcze. W wersjach z początków produkcji szwankują amortyzatory, które przy przebiegu rzędu kilkudziestu tysięcy potrafią kapitulować.


Podobne wiadomości:

Citroen C-Elysee po nowemu

Citroen C-Elysee po nowemu

Premiery 2016-11-15

Nowy Citroen C3 - mały Cactus

Nowy Citroen C3 - mały Cactus

Premiery 2016-06-30

Komentuj:

~lancia zeta 2012-05-12

Jaka rdza? mam auto( co prawda Zete) nalezace do wymienionej pierwszej wersji eurovanow i rdza nie stanowi problemu.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport