mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Czy warto kupić: Citroen Xsara (1997-2004)

Czy warto kupić: Citroen Xsara (1997-2004)

Dziś w testach aut używanych rozpatrzymy propozycję zakupu Citroena Xsary. Samochodu, w którym Sebastien Loeb wywalczył swój pierwszy tytuł Rajdowego Mistrza Świata serii WRC.

Czy warto kupić: Citroen Xsara (1997-2004)

Porównanie cywilnej wersji Xsary, do fabrycznej rajdówki koncernu PSA, to oczywiście spore nadużycie. Ale gdzie jak nie w motosporcie, najlepiej wypromować model, który z założenia ma być autem uniwersalnym. I właśnie pod takim kątem przyglądniemy się Citroenowi produkowanemu w latach 1997-2004, będącym bezpośrednim następcą modelu ZX. Na wstępie dodajmy, że ten artykuł dotyczyć będzie wersji o nadwoziu hatchback i kombi (tzw. Xsara Break). Trzeba bowiem pamiętać, że Citroen w 1999 roku wprowadził do sprzedaży minivana bazującego na podzespołach podstawowej wersji, a mianowicie model Xsara Picasso.

Cykl życia produktu w przypadku Citroena Xsara trzeba podzielić na dwa etapy. Przed i po liftingu. Pierwotną wersję tego modelu, która była sprzedawana w latach 1997-2000 rozpoznać można po wąskich przednich reflektorach, mniejszym grillu i trapezowym kształcie świateł przeciwmgielnych. Wersja po zabiegach kosmetycznych wyróżnia się natomiast bardziej owalnymi liniami. Tutaj przednie reflektory mają już łezkowaty kształt i bardziej widoczne przetłoczenie (pionowa linia biegnąca przez środek maski) na komorze silnika. Samochód został zaprojektowany przez Włocha, Donato Coco. I trzeba przyznać, że pod koniec lat 90-tych ubiegłego wieku stanowiła ciekawy punkt odniesienia mody panującej wśród francuskich producentów aut, na tle niemieckich czy włoskich konkurentów. Nieco gorzej było już po w przypadku wersji po liftingu. Tutaj nadal liczyła się oryginalność ale mniej urodziwa. Wersja hatchback dostępna była w wariancie 3- jak i 5-drzwiowym. Kombi tradycyjnie - czworo drzwi i klapa bagażnika otwierająca dostęp do 517 l. przestrzeni. Hatchback zdoła zabrać natomiast około 400 l. bagażu

Celowo wspomnieliśmy o pojemności bagażników, ponieważ jak na reprezentanta segmentu C w tamtych czasach były to wyniki naprawdę bardzo dobre. Dla przykładu Peugeot 307 Kombi na pokład zabiera nieco ponad 500 l. towaru, Astra II kombi ma 480 l., a Golf Variant 460 l. W Citroenie dużą zaletą była również przestrzeń kabiny pasażerskiej, gdzie bez problemu na pokład wsiadały cztery dorosłe osoby. Na tylnej kanapie komfort trochę ogranicza linia dachu i jest nieco mniej miejsca na nogi niż w przypadku rywali z tej klasy, ale aranżacja wnętrza jest na dobrym poziomie. Praca układu kierowniczego i zawieszenia (z wyjątkiem najmocniejszej wersji silnikowej 2.0 VTS 163 KM) również nastawiona na komfortowe podróżowanie. Typowo dla "Francuzów". Dlatego przed zakupem warto sprawdzić stan tylnej belki. Jeśli pojawiają się stuki w trakcie jazdy, lepiej odpuścić sobie taki egzemplarz. Koszt całkowitej wymiany elementu wymusi wysupłanie dodatkowych 2000 zł. Tańszym wariantem, ale nie zawsze możliwym jest regeneracja belki. Koszt w granicach 1000 zł. Ponadto uczulamy na wymiany łączników stabilizatora i drążków skrętnych. To efekt jazdy po polskich drogach.

Citroen Xsara sprzedawany był w wielu odmianach silnikowych. Najmniejsza to ta wyposażona w benzynowy motor o pojemności 1.4 l. 75 KM. Nie jest ona jednak polecana ze względu na swoją "ospałość". Dalej w zestawieniu był silnik 1.6 l. 88 KM, 1.8 90 KM (ciekawa propozycja jeśli zastanawiamy się nad kupnem wersji przed poprawkami; silnik dostępny również ze skrzynią automatyczną o zwiększonej mocy do 101 KM). Po 200o roku pod maskę Xsary trafiły już nowe 16-zaworowe jednostki: 1.6 16V 109 KM, 1.8 16V 110 KM oraz największa w przypadku benzyn 2.0 16V o mocach 132, 136 KM i wspomniana wcześniej VTS 163 KM. Jak zgodnie podkreślają użytkownicy tego modelu, wersje benzynowe charakteryzują niską awaryjnością. Dobrze trawią też instalacje gazowe.

Podobnie stopień awaryjności wygląda w przypadku jednostek wysokoprężnych. Wraz z debiutem auta na rynku europejskim Citroen oferował cztery warianty silnika o pojemności 1.9 l. - wolnossący 68 i 70 KM oraz z doładowaniem Turbo 75 i 90 KM. Wszystkie charakteryzują się niskim spalaniem, w trasie nie przekraczającym 5,5 l. Egzemplarze poliftingowe dysponują natomiast już nową generacją jednostek francuskiej marki serii HDi. Znajdziemy więc i małego Diesla 1.4 HDi 68 KM oraz dwulitrówkę o mocach 90 i 109 KM. Wszystkie posiadają filtr cząstek stałych.

Największą zmorą Xsar jest fatalny układ elektryczny. Co jakiś czas na tablicy przyrządów może pojawić się przysłowiowa choinka. Kontrolki same się zapalają, nawet jeśli nie występuje żaden problem z samochodem. Po jakimś czasie same potrafią też zgasnąć. Przepalające się żarówki i bezpieczniki to chleb codzienny. Jeśli auto nie jest garażowane przez wilgoć po kilku latach wyzionąć ducha może alternator. Awarii ulega też koło pasowe. Karoseria odporna na warunki atmosferyczne - pełen ocynk. Po około 150 tys. km czekają naprawy korodującego układu wydechowego.

Rozpatrując wszystkie "za" i "przeciw", Citroen Xsara w opinii zdecydowanie większej grupy użytkowników jest samochodem godnym polecenia. Na jego korzyść przemawiają atrakcyjne ceny na rynku wtórnym, które podyktowane są przede wszystkim stereotypem o dużej awaryjności aut francuskich z tego okresu. Tymczasem Xsara ma silniki wykonane solidnie jak Dzwon Zygmunta, natomiast trapi ją jedynie wiele drobnych defektów, które nie wpływają znacząco na koszt utrzymania. Jeśli w trakcie wyboru egzemplarza uda się uniknąć tych ze zmęczonym zawieszeniem, wówczas Xsara może dostarczyć kierowcy wiele pozytywnych emocji. Doskonała propozycja na pierwsze auto dla świeżo upieczonych kierowców.

Wybrane opinie Użytkowników Mojeauto.pl:

Paweł - Citroen Xsara Break 1998-2001, Diesel 1.9TD SX/90KM
Naprawdę warto kupić ten samochód, z tym silnikiem! Auto odpala zima od strzała, ma ładne osiągi, jest bardzo mało awaryjny. Dodam, że bezawaryjnych niema aut żadnych! Prostota, funkcjonalność, przyjemność z użytkowania! Cena w porównaniu z konkurencją niska, a jakość z pewnością nie gorsza.

Damiano - Citroen Xsara, hatchback 5 drzwiowy 1997-2001, benzynowy, 1.4/75KM
Jestem posiadaczem tej Xsary od roku i nie narzekam. Jedyna poważna usterka to regeneracja belki. Spalanie małe, wygodny samochód. W 4 osoby da się podróżować.

vibes - Citroen Xsara, hatchback 5 drzwiowy II 2000-2004, benzynowy, 1.6 16V/110KM
Jeżdżę Xsarą ponad rok, zrobiłem nią 20 000 km. Wszystko wymieniam na bieżąco i robię to sam. Z droższych rzeczy wymieniłem hamulce przód / tył (kompletne), rozrząd i szwankujący czujnik podciśnienia w kolektorze ssącym (map sensor). Polecam Xsarę osobom, które szukają wygodnego autka na średnie a nawet dłuższe trasy, sam pokonuję 3 razy w miesiącu trasę ok. 500km, do tego w wakacje wyjazdy po 1200km i naprawdę wygodnie i cicho się podróżuje.

Zobacz więcej opinii o Citroenie Xsara >>>


Podobne wiadomości:

Citroen C-Elysee po nowemu

Citroen C-Elysee po nowemu

Premiery 2016-11-15

Jakie samochody kupują Polacy?

Jakie samochody kupują Polacy?

Aktualności 2016-10-06

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport