mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Czy warto kupić: Fiat Panda (2003-2012)

Czy warto kupić: Fiat Panda (2003-2012)

Chluba fabryki w Tychach i jeden z tych modeli, który na polskim rynku zrobił ogromną furorę. Jeśli szukasz używanego, miejskiego auta, które nie będzie sprawiać większych problemów, to Panda II jest idealnym wyborem dla Ciebie.

Czy warto kupić: Fiat Panda (2003-2012)
Fiat Panda w świecie motoryzacji pojawił się w 2003 roku, a już od początku roku samochód był produkowany w tyskich zakładach Fiat Auto Poland. Można śmiało powiedzieć, że to jeden z bardziej udanych modeli wyprodukowanych przez Fiata. Panda drugiej generacji zdobyła tytuł Car of the Year za rok 2004, a walory tego "włoskiego miśka" chwalił sam James May, brytyjski dziennikarz, jeden z trzech prowadzących popularny magazyn TopGear. Gdy do sprzedaży trafiła trzecia generacja, to Panda II nadal była w sprzedaży już pod nazwą Panda Classic.

20 grudnia 2012 roku produkcja tego modelu została zakończona w momencie, gdy taśmę produkcyjną w Tychach opuścił ostatni egzemplarz. Fiat Auto Poland wyprodukował 2,15 mln egzemplarzy tego modelu, z czego 2,03 mln samochodów trafiło na eksport.


W ciągu 9 lat Fiat opracował kilka wersji specjalnych drugiej generacji Pandy. Dwie najciekawsze to Panda 4x4 (wyposażona w napęd na cztery koła) oraz napędzana 100-konnym silnikiem 1.4 Panda 100 HP.

Panda II generacji to przede wszystkim mało porywająca stylistyka i wnętrze dostarczające odpowiednią ilość miejsca, ale bez szału stylistycznego i jakościowego - tworzywa, którymi wykończono wnętrze są twarde. W bagażniku dostaniemy 206 litrów pojemności w standardzie i 860 litrów po złożeniu tylnej kanapy.

Silniki
Panda II na rynku dostępna była z silnikami benzynowymi 1.1 l 8V(54 KM), 1.2l 8V (60 lub 69 KM) oraz wspomniany już 1.4 16V 100 KM. Turbodiesel w miejskim modelu Fiata pojawił się w 2004 roku i występuje w dwóch odmianach: 75 i 90KM. W Pandzie 4x4 ta jednostka dostarcza 70 KM mocy.

Który silnik wybrać?
Najlepszym wyborem wśród jednostek benzynowych, jeśli chodzi o ekonomiczność, będą motory 1.1l i 1.2l. Spalanie niskie, ale nie oczekujmy w takim wypadku dynamicznej jazdy. Benzynowe jednostki bez problemu radzą sobie z instalacją LPG. Decydując się na bardziej emocjonującą wersję - 100 HP, musimy mieć na uwadze, że silnik pali najwięcej ze wszystkich dostępnych. Jednostka potrzebuje min. 7l/100 przejechanych kilometrów. Przy zakupie warto sprawdzić łączenie silnika z skrzynią biegów w celu wykrycia ewentualnych wycieków spowodowanych zużytymi uszczelkami.

Fani silników wysokoprężnych spokojnie mogą decydować się na zakup auta z dieslem. Atut to niskie spalanie, które bez problemu można osiągać na poziomie poniżej 4 litrów. Musimy szczególną uwagą otoczyć rozrząd w tym silniku, gdyż wiele osób, zwłaszcza mechaników, zwraca uwagę na fakt wymiany tego podzespołu już przy 150 tys. km, a nie przy podanych przez producenta 250 tys. kilometrów.



Słabe strony
Największą bolączką Pandy II jest zawieszenie, które źle znosi katorżniczą pracę na polskich drogach. Dlatego nie powinna dziwić konieczność wymiany łączników stabilizatora czy nawet samych amortyzatorów już przy 50 tys. km. Również sprzęgło nie należy do trwałych elementów i często przy podobnym przebiegu 50 tys. km musimy ten elementy wymienić. Poza tym często dochodzi do zacinania się np. zamków w drzwiach, co może bardzo irytować podczas codziennego użytkowania tego modelu.

Ceny
Pandę drugiej generacji dostaniemy już od kwoty poniżej 7 tys. złotych. Przy poszukiwaniach musimy pamiętać o zwróceniu uwagi na dwie rzeczy: czy auto nie jest poflotowe i czy samochód nie był użytkowany jako samochód w szkole jazdy. W obu przypadkach egzemplarz może być bardzo wyeksploatowany.

Prosta konstrukcja auta sprawia, że koszt zakupu części nie jest wysoki. Bywa również tak, że w autoryzowanym punkcie Fiata dostaniemy oryginalne elementy w dobrej cenie. Bardzo popularny model na naszym rynku, więc żaden mechanik nie powinien mieć większych problemów z podstawowymi naprawami, do jakich może dojść podczas eksploatacji Fiata Pandy II.


Plus:
- niska awaryjność
- oszczędne silniki
- prosta konstrukcja

Minusy:
- nudna stylistyka
- mało porywające wnętrze
- awaryjne zawieszenie

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Fiat Panda
Fiat Panda
Cena podstawowa już od: 34 600 PLN brutto
Rodzaj samochodu: dostawczy osobowy

Podobne wiadomości:

Fiat Tipo hatchback i kombi - polskie ceny

Fiat Tipo hatchback i kombi - polskie ceny

Aktualności 2016-11-23

Fiat Mobi Drive - kompakt nie dla Europy

Fiat Mobi Drive - kompakt nie dla Europy

Aktualności 2016-11-10

Komentuj:

~Polak123 2015-04-18

Po co kupować nową generację jak stara jest tańsza i lepsza bo wyprodukowana w Polsce.

Wieszal 2014-10-06

Polacy ogólnie są doskonałą siłą roboczą, dlatego też wolałbym model wyprodukowany w naszym kraju.

~antonio 2014-10-04

dobre bo polskie ;)

~69daro 2014-10-01

Lepiej kupic przechodzona Pande wyprodukowana w Tychach niz nowego bubla z Pomigliano.Makaroniarze NIGDY nie dorownaja jakoscia produkowanych samochodow tym z Polski.Pracowalem w FIAT AUTO POLAND i slyszalem opowiesci kumpli bedacych tam na szkoleniu, jaka kaszane odstawiaja wloskie obiboki.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport