mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Czy warto kupić: Fiat Stilo (2001-2007)

Czy warto kupić: Fiat Stilo (2001-2007)

Fiat wiązał z tym modelem ogromne nadzieje, stawiając go nawet na równi z ówczesną generacją Golfa. Rzeczywistość okazała się jednak dużo bardziej brutalna i kompaktowe Stilo nie podbiło rynku na taką skalę, jak to sobie wymarzyli szefowie Fiata w Turynie. Co jednak nie oznacza, że obecnie zakup Fiata Stilo na rynku wtórnym musi być chybioną decyzją.

Czy warto kupić: Fiat Stilo (2001-2007)
Fiat Stilo zadebiutował na rynku w 2001 roku (premiera wiosną na wystawie w Genewie, rozpoczęcie sprzedaży jesienią) i zastąpił jednocześnie dwa modele - trzydrzwiowego Bravo i pięciodrzwiową Bravę. Na początku w ofercie, tak jak u poprzednika, dostępne były wersje 3- oraz 5-drzwiowa. Rok później do gamy modelu dołączyło kombi (Multiwagon bądź Multi Wagon w zależności od rynku). W czasie swojego żywota rynkowego Stilo dostępne było również w kilku różnych wersjach specjalnych. Na bazie kombi w 2004 roku powstała wersja uterenowiona Uproad, która jednak wyróżniała się jedynie osłoną silnika oraz listwami ochronnymi. Z kolei wersje Racing oraz M.Schumacher miały mieć bardziej sportowy charakter, jednak ciężko o takim mówić, patrząc na paletę dostępnych z tymi wersjami silników. Najmocniejsza, 170-konna jednostka z wersji sygnowanej nazwiskiem niemieckiego kierowcy F1 pochodziła od wersji Stilo Abarth, napędzanej 5-cylindrowym, 2,4-litrowym silnikiem benzynowym.

W 2007 roku zakończona została produkcja Fiata Stilo (wersja kombi przetrwała do 2008 r.), a o tym, że model ten nie spełnił pokładanych w nim nadziei, najlepiej świadczy fakt, że Fiat ponownie dokonał zmiany nazwy swojego kompaktowego modelu (powrót do nazwy Bravo). Warto jeszcze dodać, że w Brazylii Fiat Stilo produkowany był do 2010 roku, jednak różnił się on nieznacznie od wersji przeznaczonej na rynek europejski.

Tak jak u poprzednika, tak i Stilo dość wyraźnie różniło się w zależności od wersji nadwoziowej. Wersja trzydrzwiowa miała zdecydowanie najbardziej dynamiczny charakter, była też najkrótsza (4.182 mm), najniższa (1.475 mm), a zarazem najszersza (1.784 mm). Pięciodrzwiowy hatchback był dłuższy o 7 cm (4.253 mm) i wyższy o 5 cm (1.525 mm) i odznaczał się zdecydowanie bardziej rodzinnym charakterem. Ciekawostką były np. przesuwane i składane oddzielne fotele. Największą przestronnością wnętrza mogła się jednak pochwalić odmiana kombi, zdecydowanie najdłuższa i najwyższa w rodzinie Fiata Stilo (odpowiednio 4.516 i 1.570 mm, wersja Uproad była wyższa jeszcze o 2 cm).


Najdłuższe nadwozie Multiwagona przekłada się bezpośrednio na największy bagażnik. Do dyspozycji w tym wariancie Stilo mamy imponujące 510 litrów pojemności, a po złożeniu tylnej kanapy aż 1.480 l i całkiem płaską podłogę. Wersja pięciodrzwiowa oferuje 335-litrowy bagażnik (maks. 400 l w wariancie z przesuwaną tylną kanapą) i 1.120 l po złożeniu tylnej kanapy. Dopiero w najmniejszej odmianie Stilo może nam czasami braknąć nieco powierzchni do zapakowania naszych bagaży (305 l).

Wnętrze Stilo jest umiarkowanie przestronne i może się pochwalić całkiem dobrą jakością użytych materiałów wykończeniowych. Również i spasowanie nie pozostawia wiele do życzenia i obecnie nawet już dziesięcioletnie egzemplarze Stilo pod tym względem prezentują się co najmniej przyzwoicie. Warto też dodać, że Fiat Stilo oferował całkiem bogate wyposażenie, nawet w podstawowych wersjach. Dlatego też nie jest problemem znalezienie dziś dobrze wyposażonych egzemplarzy (6 poduszek powietrznych, ABS z asystentem hamowania i systemem ASR, elektryka, komputer pokładowych, a w nieco droższych wariantach m.in. nawigacja). Funkcjonalny charakter podkreślają liczne schowki i uchwyty w kabinie Stilo. Kłopotliwy jest za to dostęp do tylnej kanapy w wersji 3-drzwiowej, a to za sprawą przedniego fotela, który nie wraca do wcześniejszego ustawienia.

W momencie debiutu rynkowego Fiat Stilo dostępny był w sumie w sześciu wersjach silnikowych. Podstawowa wersja benzynowa 1.2 16v z 80 koniami mechanicznymi mało kogo usatysfakcjonuje swoimi osiągami (13,8 s. do 100 km/h w wersji 5-drz., 173 km/h maksymalnej prędkości). Znacznie lepiej sprawuje się już następca 1,2-litrowego silnika (2004 r.) - jednostka 1.4 16v o mocy 95 KM, mimo iż sprint do setki wciąż dla wielu może być niewystarczający (11,7 s.). Pozostałe motory benzynowe to 1.6 16v 103 KM (można też znaleźć warianty 105-konne), 1.8 16v o mocy 133 KM oraz wspomniany już silnik 2.4 20v rozwijający moc 170 koni mechanicznych. Najmocniejszy silnik rozpędza Stilo Abartha do setki w 8,5 sekundy (wariant 3-drz.), spalając średnio ponad 10 l/100 km (dane producenta).


Oferta diesli ogranicza się wyłącznie do silnika o pojemności 1,9 l, jednak w sumie dostaniemy aż sześć różnych wariantów tego silnika. Warto dodać, że ten turbodiesel jest niezwykle popularny, znajdziemy go także w Alfach Romeo i Lanciach, ale i modelach Saaba, Opla czy Suzuki. I właściwie tylko najsłabszy z nich (80 KM) jest za słaby na Stilo, pozostałe powinny nas zadowolić swoimi osiągami. Wersje 100-, 115- oraz 120-konna zadowalają się niemal identyczną ilością spalonego paliwa (ok. 5,4-5,5 l/100 km). Silniki o mocy 140 i 150 KM zużyją nieco więcej (5,8-6,0 l/100 km), ale jednocześnie pozwolą rozpędzić się do prędkości 100 km/h w czasie poniżej 10 s.

Jeśli zależy nam spokojnej jeździe, to możemy wybrać 1,4-litrowe Stilo. Spośród silników benzynowych spala on najmniej, jest trwały i mało usterkowy. Największe ryzyko nabycia awaryjnego silnika wiąże się z wersją 1.8, w której istnieje ryzyko usterki sterownika zmiennych faz rozrządu. Oba najmocniejsze silniki zużywają sporo oleju, a dostępna z silnikiem 2.4 sekwencyjna przekładnia Selespeed działa niezbyt szybko i w razie awarii pochłonie sporo naszej gotówki. Wśród częstych usterek silników benzynowych należy też wymienić psujące się cewki zapłonu, przewodów zapłonowych oraz innych elementów osprzętu silnika. Typową awarią jest także usterka czujnika układu chłodzenia, której następstwem może być awaria wentylatora.

Diesle są bardziej bezawaryjne, potrafią pokonać bez większych problemów nawet dystans 150 tys. km. Należy pamiętać jednak o regularnych wymianach paska rozrządu (co 70-80 tys. km). Typowe usterki to awaria dwumasowego koła zamachowego, wtryskiwaczy, termostatu, intercoolera czy uszkodzenia turbosprężarki. Właściwie wszystkie wersje silnika (poza 80-konnym) są godne polecenia, oferując niezłe połączenie osiągów, uzyskiwanego spalania i ryzyka pojawienia się jakiejś usterki.

Nabywając Fiata Stilo musimy się jednak liczyć z częstszymi usterkami elektroniki, dlatego też podczas oględzin auta warto sprawdzić działanie wszystkich odbiorników energii. Typowe są często zapalające się kontrolki na desce rozdzielczej, co jednak nie musi oznaczać od razu poważnej awarii, a jedynie np. problemy ze złączami elektrycznymi. Sygnalizacja usterki poduszki powietrznej wynika np. z rozłączenia przewodów (kostki, można przewody na stałe zlutować) pod fotelem. Stosunkowo krótką żywotność mają żarówki (regularnie się przepalają), a niestety dostęp do nich i ich wymiana nie należy do łatwych czynności. Warto zatem nabyć żarówki o podwyższonej trwałości.

Zawieszenie Fiata Stilo całkiem nieźle radzi sobie z naszymi drogami. Warto wspomnieć tu o akcji serwisowej z początku 2007 roku, w której do serwisów Fiata wezwanych zostało ponad 12 tys. egzemplarzy Stilo z powodu możliwości pęknięcia sprężyny przedniego zawieszenia. Z kolei w autach z pierwszych lat produkcji pojawiały się problemy z tylną belką, szybko wybijały się tuleje metalowo-gumowe, regularnie wymieniać też trzeba łączniki stabilizatorów oraz amortyzatory.

Podczas oględzin warto także dokładnie sprawdzić działanie skrzyni biegów. Zdarzają się bowiem problemy z tym elementem, dlatego wszelkie zgrzyty i trudności podczas zmiany biegów powinny zwiększyć naszą ostrożność.

Wprawdzie Fiat Stilo nie cierpi na jakieś spektakularne i zarazem drogie przypadłości (swoją drogą dostępność części zamiennych, w tym używanych jest dość spora na rynku), to jednak ich liczba może być niepokojąca. Zwłaszcza w przypadku egzemplarzy z pierwszych lat produkcji. Stilo z tych lat niestety często lądowało na niskich pozycjach w rankingach niemieckich instytucji (ADAC, Dekra czy TUV).

Fiata Stilo w dobrym stanie technicznym, z pierwszych lat produkcji (2001-2003) można już dziś nabyć za niecałe 5 tys. zł. Najczęściej na rynku spotykane są wersje z 1,6-litrowym silnikiem benzynowym oraz warianty wysokoprężne. W przypadku tych ostatnich, zadbane egzemplarze z 2006 czy 2007 roku mogą kosztować nawet 17-18 tys. zł. Niestety dla miłośników mocniejszych jednostek benzynowych nie mamy zbyt dobrych wieści - silniki 1.0 oraz 2.4 są dziś rzadziej spotykane na rynku wtórnym.

 

Wybrane opinie nt. Fiata Stilo:

Doldolech, 2003, 3-drz. hatchback, 1.6 16V Active 1596/103KM
Nie polecam ze względu na potężne zapotrzebowanie na benzynę. Polecam za całokształt. Fiat naprawdę postarał się, jeśli chodzi o prowadzenie auta, komfort jazdy i masę dodatków. Jeśli ktoś by mnie zapytał, czy kupiłbym ten samochód jeszcze raz, odpowiadam: nie z tym silnikiem. Polecam Stilo 1.9 jtd 140KM.

Miki, 2006, kombi, 1.9 Multijet Dynamic 1910/120KM
Niedoceniony przez wielu kierowców. Auto wygodne pakowne, zrywne. Jestem bardzo zadowolony z komfortu jazdy. Jeżeli chodzi o awaryjność, trzeba uważać na dziury, ponieważ auto ma delikatne zawieszenie. Szkoda, że wyszedł z produkcji.

swen38, 2003, 5-drz. hatchback, 1.6 16V Actual 1596/103KM
Muszę przyznać, że to chyba jeden z najbardziej udanych i dopracowanych modeli Fiata. Wszystko działa jak należy, wysoka ergonomia, fajne wyposażenie. Brak zainteresowania wśród złodziei też jest dużą zaletą. I ma niezły wygląd w porównaniu np.do VW Golfa i pod każdym innym względem też bije Golfa.

Robert, 2004, kombi, 1.9 JTD Dynamic 1910/115KM
Auto było drogie podczas zakupu, lecz warto było, wymieniłem w nim z grubszych rzeczy tylko sprzęgło, wahacze, koło dwumasowe na wale korbowym od napędu paska klinowego, zrobiona była tylna belka zawieszenia, no i oczywiście tarcze hamulcowe.

baba, 2002, 3-drz. hatchback, 1.6 16V Dynamic 1596/103KM
Musiałam kilka rzeczy w tym aucie zrobić, ale tak na dobrą sprawę to były pierdoły, które trzeba co jakiś czas zrobić. Jedyna droga rzecz to sprzęgło i mapsensor + ciężkie do robienia to wymiana tulei belki tylnej (po 3 latach mechanik powiedział, że już dobrze nie wyglądają). Standardowo air bag, żarówki i czujnik cofania.

baku, 2005, kombi, 1.9JTD Dynamic 1910/120KM
Duże, pakowne auto dla rodziny, bezawaryjne przy normalnej jeździe, dobrze wyposażone, rozsądna cena, lecz ciężko znaleźć dobrze utrzymany egzemplarz.


Zobacz koniecznie: Wszystko o Fiat Stilo Wszystko o Fiat
Tematy w artykule: Fiat Fiat Stilo czy warto kupić

Podobne wiadomości:

Fiat Tipo hatchback i kombi - polskie ceny

Fiat Tipo hatchback i kombi - polskie ceny

Aktualności 2016-11-23

Fiat Mobi Drive - kompakt nie dla Europy

Fiat Mobi Drive - kompakt nie dla Europy

Aktualności 2016-11-10

Komentuj:

~polsbot 2014-10-19

Stilo z 1.8 produkowane byly do 2004 wiec nieklam

ediwar 2013-09-04

Teraz mam Bravo II, ale wcześniej miałem przez 5 lat Stilo Multi Wagon 1.6. Według mnie jest to niedoceniany samochód. Jest opinia, że jest to awaryjny samochód, ale ja tego nie potwierdzam.

~Czerwski 2013-09-03

Nie wiem czemu piszący artykuł uważa ze wersja Racing posiadała tylko 170KM, biorąc pod uwagę to że przykładowo Seat Leon FR czy VW Golf GTI posiadały po 180KM, a głównie te samochody wyznaczały "widełki" dla kompaktów w tych czasach. Do tego na pewno brzmiał i pracował zupełnie inaczej jak doładowany czterocylindrowiec.

~niejan 2013-08-29

do pojawiających się kontrolek można się przyzywczaić, poza tym zero problemów, a jedynie cykliczne wymiany zużywających się elementów, pozdrawiam wszystkich posiadaczy Fiata Stilo

~behape 2013-08-29

hejka, posiadam Stilo 1.8 z 2006 r., fakt pije oleju na potęgę, ale poza tym nic się nie dzieje i nie działo poważnego, więc nie wiem czy ta opinia że to najbardziej awaryjna jednostka jest do końca prawdziwa

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport