mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Czy warto kupić: Ford Focus II (2004-2008)

Czy warto kupić: Ford Focus II (2004-2008)

Tym razem przyglądamy się Fordowi Focusowi drugiej generacji przed face-liftingiem. Jest on kontynuatorem niemieckiego hitu z segmentu kompakt. Od premiery minęło już parę dobrych lat, a jego ceny są korzystne dla osób nie posiadających dużego budżetu na zakup samochodu.

Czy warto kupić: Ford Focus II (2004-2008)


Bryła samochodu z charakterystycznie ściętą klapą i światłami w tylnych słupkach pozostała praktycznie niezmieniona, kształty nadwozia zostały jednak wyprostowane.  Nie chcąc psuć efektu producent zdecydował się na ewolucję zamiast rewolucji. W porównaniu z pierwszym Focusem, drugi urósł i wymiarami przegania największego rywala, czyli Golfa.

Na rynku wtórnym znajdziemy praktycznie cały przekrój gamy nadwoziowej. Najpopularniejszy jest pięciodrzwiowy hatchback.

Decydując się na zakup Focusa, przed podpisaniem umowy warto sprawdzić nadwozie. Okolice krawędzi drzwi oraz tylnej klapy po wewnętrznych stronach lubią korodować. Podwozie bardzo szybko poddaje się działaniu soli i wody. Kilka sezonów na polskich drogach zostawia niemałe ślady.

Wnętrze Forda Focusa II uległo mocnym zmianom w stosunku do poprzednika. Styliści uspokoili kształty kokpitu. Design stał się przez to zachowawczy. Jednak rozmieszczenie wszystkich przełącznikó zgodne z ergonomią, tak więc bardzo szybko można się odnaleźć.

Focus drugiej generacji przed face-liftingiem był dostępny w kilku wersjach wyposażeniowych. Podstawowa wersja Ambiente nie rozpieszcza. Klimatyzacja nie była tam w standardzie. Warto zatem zainwestować w jedną z bogatszych wersji Amber, Silver, Gold (m.in.: więcej poduszek powietrznych, komputer pokładowy). Jeśli mamy do dyspozycji większy budżet warto rozejrzeć się za wersjami Platinium oraz Ghia, gdzie dostępna była dwustrefowa klimatyzacja oraz lepszy zestaw audio (Sony) lub nawigacja.

Największym atutem Forda Focusa każdej generacji są jego właściwości jezdne. Druga odsłona zaowocowała zawieszeniem o zwiększonym komforcie podróżowania, jednak jego konstrukcja opiera się na tych samych założeniach. Na polskich drogach ma to swoje wady. Obsługa wielowahaczowej konstrukcji może być dosyć kosztowna. Najczęściej zużywają się łączniki stabilizatora, natomiast elementy gumowe czy sworznie odzywają się nieco później.

W zależności od potrzeb każdy znajdzie w Focusie jednostkę, która będzie mu odpowiadać. Podstawowy benzyniak o pojemności 1,4 litra dysponuje mocą 80 koni mechanicznych. Jest to odpowiedni silnik dla osób, które szukają małej jednostki, która będzie oszczędna i sprawdzi się na krótkich dystansach.

Bardzo popularna na rynku wtórnym jest konstrukcja o pojemności 1,6 litra, dostępna w dwóch wersjach. Różnią się one mocą. Słabsza generuje 100 koni mechanicznych. Wersję mocniejszą wyposażono w system zmiennych faz rozrządu Ti-VCT (Twin Independent Variable Camshaft Technology). Posiada 15 koni mechanicznych więcej. W przypadku drugiego silnika słabym punktem jest pasek rozrządu.

Większe jednostki o pojemnościach 1,8 litra (125KM) oraz 2,0 litra (145KM) nie sprawiały kłopotów, ale cieszyły się mniejszą popularnością.

Jednostki wysokoprężne w przypadku Focusa są konstrukcjami zapożyczonymi od PSA. Dostępne są trzy jednostki o pięciu wariantach mocy. Wszystkie z nich wyposażono w układ common-rail. Podstawowa jednostka o pojemności 1,6 litra może oferować moc 90 lub 110 koni. Większa cena jaką trzeba zapłacić za diesla szybko rekompensuje się, gdy jeździmy bardzo dużo. Silnik o pojemności 1,6 litra cechuje się dużą oszczędnością. Wyniki spalania w trasie oscylujące wokół 5,0l/100km nie są tutaj rzadkością.

Na rynku oferowana była jednostka o pojemności 1,8l, o niewiele większej mocy (115KM). Największy diesel w gamie o pojemności 2,0l jest także dostępny w dwóch wariantach: 110 i 136KM. Jest to opcja dla osób lubiących oszczędzać czas i pieniądze. Sprint do setki poniżej 10 sekund i spalanie w okolicach 6l/100km na pewno przypadną do gustu.

Decydując się na silnik wysokoprężny należy uważać na DPF (filtr cząsteczek stałych). Niektóre wersje, szczególnie z importu są w niego wyposażone. Co jakiś czas wymagane jest uzupełnianie specjalnego płynu, który kosztuje kilkaset złotych. W okolicach 200 tysięcy kilometrów przebiegu może wystąpić konieczność wymiany. Koszt nie jest mały. Wynosi ponad 3 tysiące złotych.

Mankamentem diesli są także koła zamachowe. Świszczenie i stukanie przy wciśniętym sprzęgłe oznacza konieczność wymiany tego elementu. Naprawa powinna zamknąć się w granicach 1.500 złotych. W wersjach z dieslem zastosowano elektronicznie sterowaną pompę wspomagania. Niefortnnie umieszczono ją tuż przednim prawym kołem, więc w momencie stłuczki może nastąpić jej awaria. Trzeba się liczyć z kosztami naprawy w wysokości około 2 tysięcy złotych. 

Ford Focus drugiej generacji przed ostatnim face-liftingiem to idealny samochód młodych rodzin poszukujących bezawaryjnego samochodu o oszczędnych parametrach. W razie awarii auto nie rujnuje naszego portfela, a szeroki dostęp do częsci używanych ułatwia naprawy. Egzemplarze w najsłabszych wersjach silnikowych z początków produkcji znajdziemy już poniżej 20 tysięcy złotych. Za dobrze wyposażone wersje z roku 2008, jeszcze przed zmianami zapłacimy około 35 tysięcy złotych.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Ford Focus
Ford Focus
Cena podstawowa już od: 65 090 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr. sedan-4dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Ford Focus Wszystko o Ford
Tematy w artykule: Ford Ford Focus czy warto kupić

Podobne wiadomości:

Ford GT - oficjalne dane techniczne

Ford GT - oficjalne dane techniczne

Aktualności 2017-01-27

Ford i Amazon rozpoczynają współpracę

Ford i Amazon rozpoczynają współpracę

Technika 2017-01-20

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
W pogoni za wydajnością
W pogoni za wydajnością
Coraz bardziej zaawansowane układy wtryskowe, poza zwiększaniem mocy silników, optymalizują proces spalania obniżając zużycie paliwa i zmniejszając emisję spalin.