mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Czy warto kupić: Honda HR-V (1998-2006)

Czy warto kupić: Honda HR-V (1998-2006)

Nazwa modelu HR-V to skrót od hasła "Hybrid Recreation Vehicle". W istocie ta "rekreacyjna  hybryda" Hondy to nic innego jak jeden z pierwszych przedstawicieli grupy crossoverów, a  więc samochodów przeznaczonych w 99% do jazdy po mieście i 1% po polnej drodze. W Polsce  auto mało popularne, a na świecie dystrybuowane między innymi do Stanów Zjednoczonych,  Australii i Filipinach.

Czy warto kupić: Honda HR-V (1998-2006)
Auto poraz pierwszy zostało zaprezentowane szerszej publice podczas targów motoryzacyjnych  w 1997 roku. Do klientów zaczęło jednak trafiać dopiero od początku 1999 roku. Bryła na ówczesne czasy dość zjawiskowa - wysoki prześwit i szeroka, spłaszczona karoseria trochę  przypomina kombi na obcasach. Od początku produkcji fabryki Hondy tłoczyły blachy HR-V tylko dla wersji trzydrzwiowej. Odmiana z dodatkową parą drzwi była sprzedawana kilka miesięcy później. W istocie HR-V był uzupełnieniem modelu CR-V, samochodu o bardziej statecznej, rodzinnej bryle.

Honda HR-V swoimi rozmiarami nie zabierze dużo miejsca w mieście. Ma 4110 mm długości, 1965 mm szerokości i wysokość od 1580-1675 mm w zależności od tego czy na jej dachu znajduje się charakterystyczny, fabrycznie montowany spojler z dodatkowym światłem "stop", czy nie. Dodatkowo dzięki dużym połaciom ze szkła zalety tego auta w jeździe miejskiej docenią z pewnością i panie i panowie. Rozstaw osi 2450 mm. Bagażnik nie oferuje wiele przestrzeni, ma 285 l., czyli zdecydowanie mniej niż większość popularnych w całej Europie kompaktów.

Wnętrze Hondy urządzone jest... co tu dużo mówić, w charakterystycznym, japońskim stylu tamtych lat. Dominują szarości - z jednym wyjątkiem w postaci polakierowanej na srebrny kolor środkowej konsoli. Plastiki są twarde i niemiłe w dotyku, ale za to bardzo wytrzymałe i solidnie spasowane. A jak z miejscem? W szkolnej skali ocen to czwórka z minusem. Całkiem wygodnie jest na przednich fotelach, za to kanapę z tyłu można wykorzystać jako narzędzie tortur na długich dystansach. To jednak nie powinno dziwić - wystarczy spojrzeć na nisko biegnącą linię dachu. Jeśli od wnętrza oczekujemy nieco więcej polotu wówczas warto zastanowić się nad wyborem egzemplarza po liftingu, który przeprowadzono w 2001 r.

Jak już wspomniałem na początku Honda HR-V 99% swojego żywota spędzać ma na twardej nawierzchni, ale jeśli zajdzie taka potrzeba ma również porodzić sobie z wyjazdem z zasypanej śniegiem Białki Tatrzańskiej lub obłoconego leśnego duktu. Jak na auto rekreacyjne przystało HR-V wyposażono również w napęd 4x4. Problem polega jednak na tym, że napęd obu osi połączony jest sprzęgłem wiskotycznym i pompami sterowanymi elektronicznie. Nie jest to zatem permanentny napęd na wszystkie koła, który znamy chociażby z modeli Subaru. HR-V jest więc autem z napędem 2WD, w którym tylna oś załączana jest dopiero w momencie utraty przyczepności. Pompy w tym momencie zaczynają pracować z innymi  
prędkościami i do gry dołącza również sprzęgło, które przekazuje moc na tylne koła. Elektronika działa jednak z wyczuwalnym opóźnieniem. Na ośnieżonym parkingu możesz  odrobinę poszaleć, natomiast wybij sobie z głowy jazdy po grząskim piasku na poligonie.  Spalone sprzęgło napędu bardzo prawdopodobne. System napędowy 4x4 w tym samochodzie to bardziej element poprawiający bezpieczeństwo i komfort jazdy w trudnych warunkach drogowych.

Japoński crossover miał dość ograniczoną liczbę wersji silnikowych. Wybierać można spośród dwóch jednostek benzynowych o tej samej pojemności 1600 ccm, ale nieco innej konstrukcji i mocy. Podstawowym silnikiem był motor 1,6 l. SOHC, wyposażony w jeden wałek rozrządu w głowicy cylindrów. Generował on moc 105 KM i oferowany był zarówno w wersji z napędem 2WD lub 4WD (4x4). Druga, mocniejsza jednostka, generująca 124 KM dodatkowo posiadała system kontroli czasu i wzniosu zaworów w zależności od obrotów silnika, czyli dobrze znany japoński VTEC. Ten agregat w standardzie łączony był już z napędem 4x4.

Zaletą tych silników jest bardzo niska awaryjność. Biorąc pod uwagę wyniki raportu awaryjności instytutu DEKRA innych modeli Hondy - w tym przypadku mowa o CR-V  i Civic  dzielącymi ogromną ilość części z HR-V, można śmiało założyć, że są to samochody mało konfliktowe jeśli chodzi o temat napraw. Warto tutaj dodać, że jedyna akcja serwisowa dla tego modelu została ogłoszona dopiero pod sam koniec jego  produkcji w 2006 r. i objęła problem z filtrem paliwa.
W egzemplarzach, które na tarczy nakręcone mają powyżej 150 000 km dobrze jest jednak sprawdzić czy nie ma nigdzie przecieków i skontrolować stan oleju. Dlaczego? Ponieważ z natury są to silniki, które by HR-V jechał w miarę dynamicznie potrzebują być wkręcane na wyższe partie obrotów. Automatycznie wpływa to na wysilenie jednostek (w niektórych przypadkach nawet podwyższoną konsupcję oleju silnikowego), a także okupione jest wysokimi wynikami spalania, dochodzącymi nawet do 11 l. na 100 km. W mieście przy bardzo spokojnej jeździe uda się uzyskać wynik w granicach 8l./100 km.

Z jakimi wadami tego modelu Hondy należy się jeszcze liczyć? W manualnej, 5-biegowej skrzyni biegów zdarzają się problemy z synchronizatorem biegu wstecznego, zdefektować może nagrzewnica, przy prędkościach autostradowych w kabinie jest dość głośno. Przed zakupem koniecznie należy sprawdzić działanie systemu 4x4. Jeśli z okolicy tylnego mostu docierają niepokojące odgłosy oznacza to tylko, że auto eksploatowane było dość często w terenie.

Na plus zasługuje wytrzymałe zawieszenie (w charakterystyce pracy jest twarde) i układ kierowniczy (precyzyjny i pewny). Trzeba przyznać, że Honda po ludzku podchodzi także do kwestii serwisowania tych modeli. W ASO za rozbudowany przegląd techniczny nie powinniśmy zapłacić więcej niż 400 zł. Rozrząd wymieniany co 120 000 km. Rynek części zamiennych jest dość bogaty i przystępny cenowo - głównie ze względu na pokrewieństwo wielu podzespołów z modelem Civic.

ZOBACZ OPINIE UŻYTKOWNIKÓW MOJEAUTO.PL O MODELU HONDA HR-V>>>

OFERTY UŻYWANYCH EGZEMPLARZY HONDA HR-V>>>

RAPORT SPALANIA MODELU HONDA HR-V>>>

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Honda HR-V
Honda HR-V
Cena podstawowa już od: 81 590 PLN brutto
Dostępne nadwozia: suv-5dr.

Podobne wiadomości:

Honda Civic z nowym silnikiem Diesla

Honda Civic z nowym silnikiem Diesla

Technika 2017-08-16

Odświeżona Honda Jazz z nowym silnikiem

Odświeżona Honda Jazz z nowym silnikiem

Aktualności 2017-08-15

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prawo jazdy - szykują się kolejne zmiany?
Prawo jazdy - szykują się kolejne zmiany?
Szykują się spore zmiany w kursach na prawo jazdy. Nowe przepisy przewidują, że kierowca musiałby zdawać egzamin co rok. Takie zmiany na pewno wywołają duży sprzeciw opinii publicznej.
Austria. Czas na oddech Austria. Czas na oddech