mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Czy warto kupić: Honda HR-V (1998-2006)

Czy warto kupić: Honda HR-V (1998-2006)

Nazwa modelu HR-V to skrót od hasła "Hybrid Recreation Vehicle". W istocie ta "rekreacyjna  hybryda" Hondy to nic innego jak jeden z pierwszych przedstawicieli grupy crossoverów, a  więc samochodów przeznaczonych w 99% do jazdy po mieście i 1% po polnej drodze. W Polsce  auto mało popularne, a na świecie dystrybuowane między innymi do Stanów Zjednoczonych,  Australii i Filipinach.

Czy warto kupić: Honda HR-V (1998-2006)
Auto poraz pierwszy zostało zaprezentowane szerszej publice podczas targów motoryzacyjnych  w 1997 roku. Do klientów zaczęło jednak trafiać dopiero od początku 1999 roku. Bryła na ówczesne czasy dość zjawiskowa - wysoki prześwit i szeroka, spłaszczona karoseria trochę  przypomina kombi na obcasach. Od początku produkcji fabryki Hondy tłoczyły blachy HR-V tylko dla wersji trzydrzwiowej. Odmiana z dodatkową parą drzwi była sprzedawana kilka miesięcy później. W istocie HR-V był uzupełnieniem modelu CR-V, samochodu o bardziej statecznej, rodzinnej bryle.

Honda HR-V swoimi rozmiarami nie zabierze dużo miejsca w mieście. Ma 4110 mm długości, 1965 mm szerokości i wysokość od 1580-1675 mm w zależności od tego czy na jej dachu znajduje się charakterystyczny, fabrycznie montowany spojler z dodatkowym światłem "stop", czy nie. Dodatkowo dzięki dużym połaciom ze szkła zalety tego auta w jeździe miejskiej docenią z pewnością i panie i panowie. Rozstaw osi 2450 mm. Bagażnik nie oferuje wiele przestrzeni, ma 285 l., czyli zdecydowanie mniej niż większość popularnych w całej Europie kompaktów.

Wnętrze Hondy urządzone jest... co tu dużo mówić, w charakterystycznym, japońskim stylu tamtych lat. Dominują szarości - z jednym wyjątkiem w postaci polakierowanej na srebrny kolor środkowej konsoli. Plastiki są twarde i niemiłe w dotyku, ale za to bardzo wytrzymałe i solidnie spasowane. A jak z miejscem? W szkolnej skali ocen to czwórka z minusem. Całkiem wygodnie jest na przednich fotelach, za to kanapę z tyłu można wykorzystać jako narzędzie tortur na długich dystansach. To jednak nie powinno dziwić - wystarczy spojrzeć na nisko biegnącą linię dachu. Jeśli od wnętrza oczekujemy nieco więcej polotu wówczas warto zastanowić się nad wyborem egzemplarza po liftingu, który przeprowadzono w 2001 r.

Jak już wspomniałem na początku Honda HR-V 99% swojego żywota spędzać ma na twardej nawierzchni, ale jeśli zajdzie taka potrzeba ma również porodzić sobie z wyjazdem z zasypanej śniegiem Białki Tatrzańskiej lub obłoconego leśnego duktu. Jak na auto rekreacyjne przystało HR-V wyposażono również w napęd 4x4. Problem polega jednak na tym, że napęd obu osi połączony jest sprzęgłem wiskotycznym i pompami sterowanymi elektronicznie. Nie jest to zatem permanentny napęd na wszystkie koła, który znamy chociażby z modeli Subaru. HR-V jest więc autem z napędem 2WD, w którym tylna oś załączana jest dopiero w momencie utraty przyczepności. Pompy w tym momencie zaczynają pracować z innymi  
prędkościami i do gry dołącza również sprzęgło, które przekazuje moc na tylne koła. Elektronika działa jednak z wyczuwalnym opóźnieniem. Na ośnieżonym parkingu możesz  odrobinę poszaleć, natomiast wybij sobie z głowy jazdy po grząskim piasku na poligonie.  Spalone sprzęgło napędu bardzo prawdopodobne. System napędowy 4x4 w tym samochodzie to bardziej element poprawiający bezpieczeństwo i komfort jazdy w trudnych warunkach drogowych.

Japoński crossover miał dość ograniczoną liczbę wersji silnikowych. Wybierać można spośród dwóch jednostek benzynowych o tej samej pojemności 1600 ccm, ale nieco innej konstrukcji i mocy. Podstawowym silnikiem był motor 1,6 l. SOHC, wyposażony w jeden wałek rozrządu w głowicy cylindrów. Generował on moc 105 KM i oferowany był zarówno w wersji z napędem 2WD lub 4WD (4x4). Druga, mocniejsza jednostka, generująca 124 KM dodatkowo posiadała system kontroli czasu i wzniosu zaworów w zależności od obrotów silnika, czyli dobrze znany japoński VTEC. Ten agregat w standardzie łączony był już z napędem 4x4.

Zaletą tych silników jest bardzo niska awaryjność. Biorąc pod uwagę wyniki raportu awaryjności instytutu DEKRA innych modeli Hondy - w tym przypadku mowa o CR-V  i Civic  dzielącymi ogromną ilość części z HR-V, można śmiało założyć, że są to samochody mało konfliktowe jeśli chodzi o temat napraw. Warto tutaj dodać, że jedyna akcja serwisowa dla tego modelu została ogłoszona dopiero pod sam koniec jego  produkcji w 2006 r. i objęła problem z filtrem paliwa.
W egzemplarzach, które na tarczy nakręcone mają powyżej 150 000 km dobrze jest jednak sprawdzić czy nie ma nigdzie przecieków i skontrolować stan oleju. Dlaczego? Ponieważ z natury są to silniki, które by HR-V jechał w miarę dynamicznie potrzebują być wkręcane na wyższe partie obrotów. Automatycznie wpływa to na wysilenie jednostek (w niektórych przypadkach nawet podwyższoną konsupcję oleju silnikowego), a także okupione jest wysokimi wynikami spalania, dochodzącymi nawet do 11 l. na 100 km. W mieście przy bardzo spokojnej jeździe uda się uzyskać wynik w granicach 8l./100 km.

Z jakimi wadami tego modelu Hondy należy się jeszcze liczyć? W manualnej, 5-biegowej skrzyni biegów zdarzają się problemy z synchronizatorem biegu wstecznego, zdefektować może nagrzewnica, przy prędkościach autostradowych w kabinie jest dość głośno. Przed zakupem koniecznie należy sprawdzić działanie systemu 4x4. Jeśli z okolicy tylnego mostu docierają niepokojące odgłosy oznacza to tylko, że auto eksploatowane było dość często w terenie.

Na plus zasługuje wytrzymałe zawieszenie (w charakterystyce pracy jest twarde) i układ kierowniczy (precyzyjny i pewny). Trzeba przyznać, że Honda po ludzku podchodzi także do kwestii serwisowania tych modeli. W ASO za rozbudowany przegląd techniczny nie powinniśmy zapłacić więcej niż 400 zł. Rozrząd wymieniany co 120 000 km. Rynek części zamiennych jest dość bogaty i przystępny cenowo - głównie ze względu na pokrewieństwo wielu podzespołów z modelem Civic.

ZOBACZ OPINIE UŻYTKOWNIKÓW MOJEAUTO.PL O MODELU HONDA HR-V>>>

OFERTY UŻYWANYCH EGZEMPLARZY HONDA HR-V>>>

RAPORT SPALANIA MODELU HONDA HR-V>>>

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Honda HR-V
Honda HR-V
Cena podstawowa już od: 79 990 PLN brutto
Dostępne nadwozia: suv-5dr.

Podobne wiadomości:

Honda WR-V debiutuje w Brazylii

Honda WR-V debiutuje w Brazylii

Aktualności 2016-11-09

Honda WR-V - nadchodzi nowy crossover

Honda WR-V - nadchodzi nowy crossover

Aktualności 2016-10-21

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Jaguar XKSS - wskrzesili legendę
Jaguar XKSS - wskrzesili legendę
Oto odrestaurowany Jaguar XKSS, który został pokazany w Los Angeles. Auto odbudował zespół specjalistów z Jaguar Land Rover Classic. Powstanie kilka takich egzemplarzy.