mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Czy warto kupić: Kia cee'd (2006-2012)

Czy warto kupić: Kia cee'd (2006-2012)

Kia cee'd pierwszej generacji odegrała olbrzymią rolę w uświadamianiu europejskiego kierowcy, że koreańskie wcale nie musi oznaczać tandetne, słabe i awaryjne. Co więcej, na wielu rynkach, w tym i w Polsce, był to jeden z bestsellerów poprzedniej dekady, dlatego dziś na serwisach ogłoszeniowych można znaleźć wiele używanych cee'dów.

Czy warto kupić: Kia cee'd (2006-2012)
Kompaktowa Kia cee'd jest pierwszym modelem tej koreańskiej marki, który powstał w Europie z myślą przede wszystkim o europejskim kierowcy. Stąd zresztą wzięła się nazwa modelu. Auto zostało zaprojektowane przez europejskie centrum projektowe Kii w niemieckim Russelsheim, a produkowane było w słowackiej fabryce w Żylinie. cee'd światową premierę miał jesienią 2006 r. na wystawie w Paryżu i chwilę później pierwsze egzemplarze trafiły już na drogi Starego Kontynentu.

Koreański kompakt oferowany był w trzech wersjach nadwoziowych, różniących się nie tylko wymiarami zewnętrznymi, ale przede wszystkim charakterem. Co ciekawe, najpopularniejszy na polskich drogach, 5-drzwiowy hatchback, był najkrótszy (4235 mm). Najbardziej funkcjonalne w rodzinie kombi (cee'd SW) było najdłuższe (4470 mm) i oferowało olbrzymią ilość miejsca na bagaże (534 l, a po złożeniu tylnych siedzeń - 1664 l, podczas gdy wersja pięciodrzwiowa odpowiednio 340 i 1300 litrów). Z kolei trzydrzwiowy procee'd miał najbardziej sportową sylwetkę, m.in. dzięki najniższemu nadwoziu (1450 mm, o 30 i 40 mm niższemu od hatchbacka i kombi).

Kia cee'd - silniki

W ofercie Kii cee'd w pierwszych latach produkcji można było znaleźć po trzy silniki benzynowe i wysokoprężne. Fani tych pierwszych mogli wybierać spośród jednostek 1.4/109KM, 1.6/126KM i 2.0/143KM, przy czym dwa mocniejsze motory były dostępne również z przekładnią automatyczną. Oferta diesli składała się z dwóch wersji silnika 1.6 CRDI - 90 i 115 KM oraz dwulitrowej jednostki o mocy 140 koni mechanicznych. Po liftingu w 2009 r. pojawił najsłabszy w tym gronie, 90-konny silnik benzynowy o pojemności 1,4 litra, zaś dwulitrowego diesla zastąpiła 1,6-litrowa jednostka wysokoprężna o mocy 128 KM. W sprzedaży znalazła się także wersja z fabryczną instalacją gazową (1.4/109KM), choć i pozostałe silniki nadają się do montażu instalacji LPG.

Dziś na rynku dominują głównie jednostki benzynowe 1.4 i 1.6. Nie należą one do specjalnie dynamicznych (jednak i o pozostałych silnikach ciężko tak powiedzieć - w żadnej wersji Kia cee'd nie przyspiesza do setki w czasie poniżej 10 sekund), jednak zdecydowanie najwolniejsza jest najsłabsza jednostka wysokoprężna. Podstawowe silniki odwdzięczą nam się niskim zużyciem paliwa, w mocniejszych już nie będzie tak kolorowo.

Wszystkie silniki za to należą do trwałych i poważniejsze usterki zdarzają się rzadko. W przypadku jednostek 1.4 i 1.6 rozrząd jest napędzany łańcuchem i warto po ok. 100 tys. km skontrolować jego naciąg (nie zawsze objawy będą słyszalne). Naprawa rozciągniętego łańcucha powinna zamknąć się kwocie tysiąca złotych, dużo gorzej (czyt. drożej) będzie, gdy zaniedbamy ten problem. Dwulitrowe silniki mają paski rozrządu i wytrzymują one podawane w instrukcji przebiegi. Problem zapychania się filtrów cząstek stałych w dieslach nie należy do częstych, podobnie jak nie jest problemem krótka żywotność dwumasowego koła zamachowego.

Kia cee'd - usterki

Prostota wykonania podwozia i układu zawieszenia cee'da sprawia, że usterki w tym elemencie auta nie należą do zbyt częstych, a przede wszystkim kosztownych. Wymiana częściej psujących się elementów - sworzni wahaczy, końcówek drążków kierowniczych, łączników stabilizatora - należy do łatwych i tanich czynności.

Najbardziej dokuczliwą usterką, jeśli chodzi o elektrykę, jest awaryjny radioodtwarzacz, który może mieć różne dolegliwości. W najgorszym wypadku będzie nas czekać jego wymiana. Słaba wydajność układu klimatyzacji może być natomiast spowodowana awarią silnika krokowego.

Typową bolączką egzemplarzy z pierwszych lat produkcji były problemy z kiepską jakością powłoki lakierniczych. Dlatego na rynku wtórnym można natrafić na cee'dy z malowanymi elementami nadwozia, mimo że auto nie uczestniczyło w wypadku. Jeśli nie ufamy poprzedniemu właścicielowi i nie ma on tego odnotowanego w książce serwisowej, można ten fakt sprawdzić w salonie Kii. Starsze egzemplarze częściej też są podatne na ataki rdzy, która może pojawić się w różnych miejscach, choć najszybciej jest widoczna na klapie bagażnika oraz w tylnej części dachu. Częstą przypadłością są też kiepskiej jakości uszczelki drzwi.

Kie cee'd sporą popularność na rynku zdobyły między innymi 7-letnią gwarancją. Dziś więc można spotkać jeszcze używane egzemplarze, które objęte są tą ochroną producenta. Pamiętajmy jednak, że nie obejmuje ona w tak długim okresie czasu wszystkich podzespołów, warto więc zapoznać się o istniejących wykluczeniach w autach 4-letnich i starszych.

Kia cee'd pierwszej generacji jest modelem, który może nie zachwyca jakimś oryginalnym wyglądem i nowoczesną technologią, ale udanie połączono w nim jakość wykonania i cenę. Z pewnością być to duży krok naprzód koreańskiej marki w stosunku do modeli z lat 90. Duży popyt na te auta sprawił, że dziś sporo egzemplarzy cee'da jest oferowanych na rynku wtórnym, a to się przekłada na całkiem korzystne ceny. Pamiętajmy jednak, że często stanowiły one przedmiot pracy wszelkiej maści handlowców, więc, pomimo stosunkowo niskiej awaryjności, warto przed zakupem dokładnie sprawdzić stan auta.

Kia cee'd - opinie


Gdynianin, 2009, procee'd, 1.4 DOHC 110 KM LX Comfort Plus
Samochód wart swojej ceny. Jak do tej pory nic się w nim nie zepsuło. Auto świetnie się prowadzi i bardzo pewnie trzyma się drogi. Ceed fantastycznie radzi sobie również w zakrętach nawet przy dynamicznej jeździe. W środku jest bardzo dużo miejsca, komfortowo podróżuje się nawet na bardzo długich trasach.

Markos, 2007, 5-drzwiowy hatchback, 1.6 DOHC 122 KM EX Optimum
Pojazd tragedia - do 70 tys. km było ok. poza ciągłym grzebaniem w plastikach w kokpicie łącznie z klejeniem listwy pod oknem. Późniejsze wymiany: reflektory przód (zaparowały), łączniki stabilizatora, łożyska kół, łożyska kolumn mcpersona, przekładnia kierownicy, rysująca się przednia szyba, wymiana piór wycieraczek po 15 tys., opony w reklamacji (szum masakra- pomogło po przełożeniu prawe-lewe). Radio też szlag trafił, ale jest kolejka do wymiany.

Mateusz, 2007, 5-drzwiowy hatchback, 1.6 CRDI 90 KM EX Optimum
Samochód godny polecenia w szczególności ze względu na korzystny stosunek cena/jakość i wyposażenie. Co prawda ma kilka wad, jak np. fatalna wentylacja/nadmuch czy dość słaba widoczność do tyłu, to jednak ogólnie jest to samochód wygodny, porządny i komfortowy. Uważam, że to dobry zakup.

Jarek, 2006, 5-drzwiowy hatchback, 1.6 DOHC 122 KM EX Optimum Plus
Przestrzegam osoby rozważające zakup aut Kia przed sugerowaniem się, że auto posiada 7-letnią gwarancję. Już małe usterki przez ASO są odrzucane, takie jak wymiana uszczelki, która w trakcie trwania gwarancji się zwichrowała ze starości, a teraz centralna odmówiła mi naprawy silnika, który z dnia na dzień się rozpadł. Mój egzemplarz 1.6 benzyna z przebiegom około 85 tys km. Auto było regularnie serwisowane w ASO zgodnie z warunkami gwarancji. Silnik zaczął palić 0,2l oleju na 1000km, stracił kompresję na wszystkich cylindrach z dnia na dzień, a Kia odmawia naprawy auta na gwarancji, gdyż poziom oleju był za niski. Czyli zapisem gwarancyjnym próbują się wykręcić ze świadczenia jakości, którą obiecują.

bogmet, 2009, cee'd SW, 1.6 CRDI 115 KM LX Comfort
Samochód użytkowany głównie w mieście, ma apetyt adekwatny do korków. Plastiki - zmora (świerszcze od schowka na okulary). Można to wszystko przeżyć. KIA robiła akcję z parowaniem reflektorów (wymiana odpowietrzników). Teraz jest OK. Polecam samochodzik, który przy użytkowaniu, głównie miejskim, radzi sobie całkiem dobrze w porównaniu z innymi markami (seat, peugeot, renault).


Sprawdź dostępne konfiguracje:

Kia cee'd
Kia cee'd
Cena podstawowa już od: 56 990 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr.

Podobne wiadomości:

Kia Optima Plug-in Hybrid - polskie ceny

Kia Optima Plug-in Hybrid - polskie ceny

Aktualności 2016-11-25

Jakie samochody kupują Polacy?

Jakie samochody kupują Polacy?

Aktualności 2016-10-06

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport