mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Czy warto kupić: Lancia Lybra (1999-2005)

Czy warto kupić: Lancia Lybra (1999-2005)

Ten samochód zna każdy, kto widział choć raz w telewizji transmisję gdzie przejeżdżała kolumna rządowych samochodów. Lancia Lybra pojawiła się na rynku 13 lat temu, ale dziś nadal serwuje wysoki poziom komfortu. Czy warto sie jej obawiać?

Czy warto kupić: Lancia Lybra (1999-2005)

Na temat włoskich samochodów krążą od lat stereotypy, które w pewnych środowiskach bardzo mocno się ukorzeniły. Kiedy Lancia Lybra debiutowała na rynku, przez parę poprzednich lat nad włoskimi producentami wisiało fatum. Lybra miała zastąpić Dedrę. Inżynierowie Lancii pracowali przez prawie dekadę, nad samochodem który miał odmienić losy marki.

 

Kiedy Lybra pojawiła się w Polsce była dostępna w dwóch wersjach nadwoziowych: sedan oraz kombi, czyli Station Wagon. Auto miało być bezpośrednim konkurentem dla niemieckiego segmentu premium (BMW Serii 3, Mercedes Klasy C, Audi A4). Jej przewagą miała być cena i bogate wyposażenie w standardzie.

 

I owszem tak było. W bazowej wersji na pokładzie dostępne były takie udogodnienia jak elektryka szyb i lusterek, cztery poduszki powietrzne, ABS z EBD, radio z dużym wyświetlaczem i coś, co w owych czasach było jeszcze dużym luksusem - dwustrefowa klimatyzacja.

 

Mimo, że samochody Fiata z tamtego okresu kojarzyły się z niezbyt dobrze spasowanym wnętrzem, Lancia przełamywała ten stereotyp. Materiały we wnętrzu były lepszej jakości niż w bliźniaczej Alfie 156. Welurowy materiał którym obszyto fotele jest bardzo przyjemny w dotyku, ale bardzo ciężki do utrzymania w czystości. Na rynku wtórnym jest dużo egzemplarzy wyposażonych w tapicerkę skórzaną. Jeśli chodzi o wnętrze to właściciele najczęściej narzekali na łuszczący się lakier na plastikowych elementach wnętrza. Często defektowały elektrycznie sterowane szyby. Powodem było pękanie plastikowego elementu, który wchodził w skład podnośnika. Karoseria w Lancii jest dobrze zabezpieczona antykorozyjnie. Warto jednak kontrolować podłogę i okolice progów. W egzemplarzach z początków produkcji zdarzają się tam ogniska rdzy.

 

Zawieszenie we włoskich autach już od dawna ma opinię awaryjnego. Jednak nie bardziej niż u niemieckich konkurentów. Najczęściej na polskich drogach kapitulują wahacze, pojawiają się także luzy na półosiach. Na rynku dostępnych jest jednak wiele zamienników dopasowanych ceną.

 

Lancia Lybra była oferowana z pięcioma różnymi jednostkami. Trzy z nich to benzyniaki, dwa natomiast to silniki wysokoprężne. Co ciekawe oferowane wtedy diesle były wyposażone w układ zasilania typu Common-Rail. Warty uwagi jest silnik benzynowy o pojemności 1,8 litra oraz jego mocniejszy wariant dwulitrowy. 130 i 150KM spokojnie wystarczą by dynamicznie poruszać się stateczną Lancią. Słabą stroną silników benzynowych są wycieki oleju oraz awarie wałków rozrządu, w przypadku ich brutalnego traktowania. Często pojawiają się problemy z przepływomierzem i termostatami, które się zacinają. Podczas wymiany rozrządu warto pamiętać o wariatorze faz rozrządu.

 

Czterocylindrowy diesel o pojemności 1,9 litra to najbardziej pewna inwestycja wśród jednostek wysokoprężnych. W zależności od wersji produkcyjnej dysponuje 105/115KM. Zadowala się niewielkimi ilościami oleju napędowego i nie sprawia większych kłopotów, pod warunkiem regularnego serwisowania. Pięciocylindrowa jednostka JTD o pojemności 2,4 litra oferuje moc 135/150KM. Oferuje dużą moc i sprawia więcej kłopotów. Najczęściej w związku z układem zasilania. Często pojawiają się problemy z czujnikiem położenia wału oraz ciśnienia doładowania. Tradycyjnie warto sprawdzić stan turbosprężarki przed zakupem.

Zobacz koniecznie: Wszystko o Lancia
Tematy w artykule: Lancia czy warto kupić

Podobne wiadomości:

Lancia Ypsilon przeszła lifting

Lancia Ypsilon przeszła lifting

Premiery 2015-09-10

Top 7 udanych powrotów

Top 7 udanych powrotów

Aktualności 2015-08-29

Komentuj:

~dorcia 2014-08-07

mam Lybrę - niestety zdarzył sie wypadek - myśleliśmy o kupnie auta mlodszego, ale nic nam nie przypadlo do gustu - a placic sporo wiecej za niemca tylko dlatego, ze niemiec, nie ma sensu - zostalismy przy Lybrze :)

~dorcia 2014-08-07

mam Lybrę - niestety zdarzył sie wypadek - myśleliśmy o kupnie auta mlodszego, ale nic nam nie przypadlo do gustu - a placic sporo wiecej za niemca tylko dlatego, ze niemiec, nie ma sensu - zostalismy przy Lybrze :)

~MilosM 2014-04-29

Pan redaktor chyba żartuje. Porównywać Audi A4 z Lancia Lybra. Próbował pan do Audi A4 usiąść 5 ludzi i z bagażu? Chyba porównuje Pana najnowszego modelu A4. W zawieszeniu jest blend tylko w stabilizatorach. To jest koszt 100 zl. Silnik bez problemowy. Kto raz spróbował niezamienni. Lancia Lybra wyprzedziła czas.

~m m 2012-11-25

Mam passata 2,0 tdi i silnik poszedł pompa oleju naprawa 6200

automoto 2012-03-26

Czasem jeżdżę Lybrą i jestem bardzo zadowolony. Auto jest zwarte, świetnie sie prowadzi, daje kierowcy super komfort - niedużo kosztuje a wszystko działa jak należy.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport