mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Czy warto kupić: Mercedes Klasy A (1997-2004)

Czy warto kupić: Mercedes Klasy A (1997-2004)

Mercedes to marka, której filozofia od wielu lat oparta jest na solidności i prestiżu. Premiera Mercedesa Klasy A wywołała lawinę krytyki wśród użytkowników tej marki. Teraz gdy emocje już dawno opadły, sprawdzamy, jak solidny jest ten samochód.

Czy warto kupić: Mercedes Klasy A (1997-2004)

Pod koniec lat dziewięćdziesiątych z wielkim impetem wkroczył na rynek Mercedes Klasy A. Był to samochód przełomowy pod wieloma względami. Po raz pierwszy zastosowano tam napęd na przednie koła, a bryła samochodu, jak na owe czasy, była mocno awangardowa.

Początki nie były łatwe. Wszystko przez dziennikarzy ze Skandynawii, którzy wykonywali test łosia. Jego efekty można było szybko zobaczyć we wszystkich mediach. Samochód podczas gwałtownego manewru przewracał się na bok, co ściągnęło gromy na niemieckiego producenta.  Z tego powodu produkcja samochodu została wstrzymana na kilka miesięcy.

Auto o filigranowych rozmiarach było zaprzeczeniem dotychczasowych modeli Mercedesa, które kojarzyły się z dostojną bryłą limuzyny. Niewielki rozstaw osi, wąskie wnętrze i wysoki sufit kojarzyły się raczej z innym segmentem. Niewielkie gabaryty wymusiły na konstruktorach konieczność ciasnego upakowania podzespołów.  To spowodowało problemy eksploatacyjne z punktu widzenia użytkownika. Żeby wymienić żarówkę w Mercedesie Klasy A trzeba zdemontować koło i nadkole.

Wewnątrz samochodu siedzi się wysoko, dlatego wysocy kierowcy powinni dobrze przymierzyć się przed kupnem Klasy A. Nie lepiej mają pasażerowie z tyłu, dla których miejsca dla nogi jest niewiele. Półśrodkiem w tym przypadku jest wersja long.

Jakość tworzyw w środku nie jest mocną stroną najmniejszego Mercedesa. Szczególnie tyczy się to egzemplarzy z początków produkcji. Trzask plastików i foteli to norma. Uwaga na wersje wyposażone w szyberdach. Uszczelka z biegiem czasu parcieje i zaczyna przepuszczać wodę. Wielu użytkowników narzeka także na wskaźniki oprzyrządowania.

Nie należy ufać bezgranicznie wskaźnikowi paliwa. Potrafi się zacinać i przez długi czas pokazywać błędnie ilość paliwa. Te choroby zostały usunięte dopiero po face-liftingu w 2001 roku. 390 litrów w bagażniku tak niewielkiego samochodu to dobry wynik.

Utwardzone zawieszenie plus polskie drogi to słabe połączenie. Elementy, takie jak łączniki stabilizatora czy gumy i sworznie wahaczy, wymagają częstej wymiany. Na szczęście ceny tych podzespołów nie są duże. Dużo większe problemy potrafi sprawić elektronika. Zaśniedziałe styki kabli czy przepalające się żarówki są problemem z powodu trudnej dostępności.

Mercedes Klasy A był napędzany przez cztery równe jednostki benzynowe. Najmniejszy silnik to 1,4 litra (A 140). Oferuje moc 82 koni mechanicznych. Wbrew pozorom nie jest on oszczędny. Silnik potrafi spalić w mieście nawet 8-9l/100km. Na szczęście jego eksploatacja nie nastręcza problemów. Rozrząd jest napędzany łańcuchem. Kolejny w zestawieniu jest silnik o pojemności 1,6 litra. (A 160). Rozwija on moc 102 koni mechanicznych. Białym krukiem na rynku wtórnym są wersje 1,9 (A 190) oraz 2,1 (A 210 Evolution). Dysponują one odpowiednio mocą 125 oraz 140 koni mechanicznych.

Pod maską nie zabrakło także jednostek wysokoprężnych. Dwie 1,7-litrowe jednostki dysponowały mocą 60KM (A 160 CDI) i 90KM (A 170 CDI). Po pierwszym i ostatnim face-liftingu słabsza wersja została wzmocniona o 15KM. Drugi silnik zatrzymał mały zastrzyk w postaci pięciu dodatkowych koni. Jedyne problemy, jakie mogą sprawić jednostki wysokoprężne, to wtryskiwacze.

Mercedes Klasy A z pewnością fanów tej marki, którzy poszukują auta stworzonego z myślą o mieście. Ten awangardowy maluch ze Stuttgartu nie jest jednak pozbawiony wad. Trzeba się liczyć z tym, że naprawy mogą być kosztowne, dlatego warto dołożyć więcej pieniędzy i wybrać egzemplarz po 2001 roku.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Mercedes Klasa A
Mercedes Klasa A
Cena podstawowa już od: 88 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.

Podobne wiadomości:

Mercedes Digital Light HD - rewolucyjne światła ze Stuttgartu

Mercedes Digital Light HD - rewolucyjne...

Technika 2016-12-02

Mercedes AMG GT R – znamy polskie ceny

Mercedes AMG GT R – znamy polskie ceny

Aktualności 2016-11-23

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport