mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Czy warto kupić: Opel Vectra C (2002-2008)

Czy warto kupić: Opel Vectra C (2002-2008)

Przez prawie siedem lat obecności na rynku trzecia generacja Opla Vectry zyskała miano solidnego, przestronnego i komfortowego auta. Niestety, stylistycznie, nawet po przeprowadzonym faceliftingu, nie dorównywała niektórym konkurentom. Dlatego też kolejna zmiana generacyjna, która przyniosła spore, rewolucyjne wręcz zmiany, pociągnęła także za sobą zmianę nazwy ma Insignię.

Czy warto kupić: Opel Vectra C (2002-2008)
Opel od dłuższego już czasu prowadzi politykę zmian nazw swoich modeli co kilka zmian generacyjnych, co związane jest z poważniejszymi zmianami, wręcz rewolucyjnymi - jak twierdzi za każdym razem producent, jakie zachodzą wówczas w danych modelach. Tak było choćby z Asconą, Kadetem czy wreszcie Vectrą. Opel Vectra po raz pierwszy pojawił się na rynku w 1988 roku i zastąpił wówczas model Ascona. Zarówno Vectra A, jak i Vectra B dostępne na rynku były przez siedem lat (odpowiednio 1988-1995 i 1995-2002).

Trzecia generacja vectry, czyli według nomenklatury niemieckiej marki oznaczona literką 'C', po raz pierwszy publicznie została zaprezentowano na wystawie we Frankfurcie w 2001 roku. Do sprzedaży na większości europejskich rynków auto wjechało jednak dopiero wiosną 2002 r. Na początku dostępna była wyłącznie wersja sedan, jednak już na jesieni dołączyła do niej również odmiana liftback, czyli pięciodrzwiowa, dla odróżnienia oznaczona jako GTS. Wersja GTS nie różniła się jednak wyłącznie liczbą drzwi i związanymi z tym różnicami w nadwoziu. Stylizowana była bardziej sportowo (m.in. miała niższe o 2 cm zawieszenie), nie była oferowana z najsłabszymi jednostkami, a skrzynia biegów miała krótsze przełożenia. Rok dłużej musieli czekać ci, którzy zapragnęli mieć wersję kombi (Station Wagon bądź Caravan). Zaprezentowana na targach we Frankfurcie najdłuższa odmiana Vectry (o 13 cm dłuższy rozstaw osi) już jesienią 2003 r. trafiła do sprzedaży.

Z dostępnych wersji warto jeszcze wspomnieć o najmocniejszej odmianie - OPC (o silniku później), która była sprzedawana tylko jako liftback oraz kombi, a także o modelu Signum, który powstał na bazie kombi i w zamysłach szefów Opla miał być być następcą Omegi. Na rynku brytyjskim Vectra była sprzedawana pod marką Vauxhall, zaś w Australii jako Holden. W 2008 roku, podobnie jak to miało miejsce z Asconą, kiedy żywot trzeciej generacji Vectry dobiegał już końca, pojawił się następca. Dla podkreślenia wyraźnych zmian, jak zaszły w modelu, zmieniona została również nazwa. Od tego czasu przedstawiciel Opla w segmencie średnich aut nosi nazwę Insignia.

Vectra C różniła się dość wyraźnie od swoich dwóch poprzedników i to nie tylko wizualnie. Powstała na całkowicie nowej płycie podłogowej, większość podzespołów była również całkowicie nowa, a przy jej projektowaniu uwzględniono wiele głosów, jakie klienci zgłaszali do centrali. W ten oto sposób powstało auto, które było niezwykle przyjazne użytkownikom.

Mocną stroną wszystkich wersji Vectry jest przestronność kabiny oraz części bagażowej, która wynosi od 530 aż do ponad 1.800 litrów w kombi po złożeniu tylnych siedzeń. Dzięki temu Vectra, i to bez względu na wariant, z powodzeniem może pełnić funkcję auta rodzinnego, zapewniając komfortowe warunki podróży nawet czterem osobom. Niezwykle prosty w obsłudze jest także kokpit centralny. Szara i mało ciekawa wizualnie stylistyka kabiny pasuje bardzo dobrze w niezbyt chyba porywające nadwozie. Choć po faceliftingu Vectra C nieco wyładniała, to do najatrakcyjniejszych modeli z segmentu D wciąż jej sporo brakowało.

Paletę dostępnych silników rozpoczyna 1,6-litrowy motor o mocy 100 koni mechanicznych (od 2006 r. 105 KM) oraz dwulitrowa jednostka wysokoprężna DTI o podobnym poziomie mocy (w 2005 r. zastąpił ją 100-konny diesel 1,9 CDTI). Motory te nie były dostępne w wersji GTS i jednocześnie były nieco za słabe jak auto tych rozmiarów. 12,5-13 sekund do setki i poniżej 200 km/h to oczywiście najsłabsze wyniki spośród wszystkich wersji i, szczególnie ten pierwszy parametr, mogły pozostawiać pewien niedosyt.

Godny polecenia dziś jest silnik 1,8 o mocy 122 KM, od 2006 r. 140 KM. Jednostka ta stanowi dobry kompromis pomiędzy osiągami, kosztami eksploatacji oraz ceną zakupu. Podobnie jak i 2,2-litrowy motor, wpierw o mocy 140 KM, a po modernizacji w 2004 r. o 17 KM więcej i z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Pozostałe wersje benzynowe raczej są już przeznaczone dla osób, które od aut oczekują nieco więcej wrażeń. W początkowym okresie najmocniejsza Vectra napędzana była 3,2-litrowym silnikiem rozwijającym moc 211 KM. Bardzo dobre opinie zbierała za to jednostka 2,0 Turbo o mocy 175 KM. W późniejszym okresie w sprzedaży pojawił się także silnik 2.8 24v o mocy 230 i potem 250 KM, a w wersji OPC odpowiednio 255 i 280 KM.

W momencie debiutu rynkowego gama diesli obejmowała dwa silniki - wspomniany już dwulitrowy o mocy 100 KM i drugi 2,2 DTI 125 KM. Jednostki te nie miały jednak najlepszej opinii, jeśli chodzi choćby o awaryjność (awaryjna np. jest pompa wtryskowa, problemy z turbiną) czy osiągi (ich główną zaletą jest przede wszystkim oszczędność), dlatego w późniejszych latach Opel sięgnął po jednostki produkowane przez swoich partnerów. 1,9-litrowy diesel (100, 120 i 150 KM) został zapożyczony od Fiata, a trzylitrowy (177 i 184 KM) od Isuzu.

Standardem w większości wersji były pięciobiegowe skrzynie manualne. Tylko najmocniejsze jednostki - V6 oraz benzynowe Turbo - zostały połączone z sześciobiegową skrzynią. W niektórych wersjach istniała także możliwość zamówienia automatycznej przekładni z możliwością manualnej zmiany przełożeń.

Dość częstą przypadłością Vectry (konkurenci nie są tu wcale lepsi) są kłopoty z różnymi elementami układu zawieszenia. Jak widać auta produkcji zachodniej nie są przystosowane do polskich dróg. Zawodzić może także elektronika - zarówno elementów w kabinie, jak i odpowiedzialnych za pracę silnika. Na całe szczęście, w większości, nie wiążą się te usterki z jakimiś kosztownymi naprawami. W większości dostępnych na rynku egzemplarzach Vectry koroduje także układ wydechowy.

Dziś Opel Vectra C jest autem o dość dużej dostępności na rynku. Spośród egzemplarzy z pierwszych lat produkcji najczęściej można spotkać wersje z 2,2-litrowym dieslem oraz 1,8-litrowym motorem benzynowym. Ceny najtańszych egzemplarzy zaczynają się mniej więcej od kwoty 16-16,5 tys. zł. Jeśli chcielibyśmy najnowszą Vectrę, to największy wybór będzie wśród 1,9-litrowych diesli. Tu ceny rozpoczynają się od nieco powyżej 30 tys. zł.

Zdaniem właściciela - Adam, Wrocław:
Posiadam Opla Vectrę C od 2004 roku (kupiony w salonie) i jak dotąd nie miałem z nim żadnych poważnych problemów. Poza typowymi, eksploatacyjnymi usterkami z autem nie działo się naprawdę nic. Myślę, że tak jest z większością aut, o które się naprawdę dba. 1,8-litrowy silnik benzynowy jest jak dla mnie idealny - potrafi w odpowiednim momencie zapewnić odpowiednie przyspieszenie, nie jest zbyt paliwożerny. Jedno, co bym zmienił w tym aucie, to wystrój wnętrza, choć po tylu latach już zdążyłem się do tego przyzwyczaić. Poza tym miejsca jest ogrom, zarówno na przednich fotelach, jak i na tylnej kanapie. No i do tego bardzo pojemny bagażnik.

Podobne wiadomości:

Nadchodzi Opel Grandland X - zapowiedź kompaktowego crossovera

Nadchodzi Opel Grandland X - zapowiedź...

Aktualności 2016-11-18

Opel Meriva - znamy następce

Opel Meriva - znamy następce

Aktualności 2016-11-07

Komentuj:

~OPELVECTRA C KOMBI 1.8 140KM 2008 r 2013-10-19

NIESAMOWITY SAMOCHÓD

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport