mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Czy warto kupić: Peugeot 306 (1993-2002)

Czy warto kupić: Peugeot 306 (1993-2002)

Kompaktowy model Peugeota należy do grupy tych aut na rynku wtórnym, które mimo upływu lat wciąż cieszą się sporym zainteresowaniem. Przede wszystkim dlatego, że jest synonimem dobrego środka transportu za rozsądną ceną, oferując przy tym wszystkie najpotrzebniejsze rozwiązania w tej grupie aut - niezły komfort, przestronne wnętrze i umiarkowane koszty eksploatacyjne.

Czy warto kupić: Peugeot 306 (1993-2002)
Debiut Peugeot 306 zbiegł się z wycofaniem ze sprzedaży przez francuską markę nie do końca udanego modelu 309. Auto pojawiło się w sprzedaży w 1993 roku i systematycznie w kolejnych latach uzupełniane zostało o kolejne wersje nadwoziowe. Do pierwszych odmian 3- i 5-drzwiowych szybko dołączyły wersje sedan, nieco później kombi (Francuzi nadali jej przydomek "Break") oraz kabriolet. Mimo upływu blisko 20 lat sylwetka Peugeot 306 nadal może się podobać (egzemplarze po liftingu przeprowadzonym w 1997 r.) - duże przeszklone powierzchnie, do tego ciekawe kontury przednich reflektorów i dobrze zachowane proporcje, stawiają francuskiego lwa przynajmniej w kwestii wyglądu wyżej, niż na przykład japońskie modele z tego okresu. W sumie nie ma się czemu dziwić. Linię 306 nakreśliło studio Pininfarina.

We wnętrzu panuje klimat charakterystyczny dla aut z lat 90-tych, produkowanych z myślą o masowym odbiorcy. Czyli czarne plastiki, którymi wyłożona jest deska rozdzielcza i do tego kolorowe warianty tapicerki na siedzeniach i drzwiach. Na uwagę zasługuje sama konstrukcja centralnej konsoli, która jest delikatnie zwrócona w stronę kierowcy. Zaletą jest czytelność wszystkich przełączników, w Peugocie nie można się pogubić. 306 ma nieco ponad 4 metry długości, co sprawia, że zarówno kierowca jak i pasażer zasiadający z przodu, mają porównywalnie tyle miejsca co w dzisiejszych kompaktach. A więc całkiem sporo. Niezależnie czy wybierzemy hatchbacka czy sedana, zadowoleni z jazdy mogą być też pasażerowie tylnej kanapy. Do tego w środku znajdziemy kilka praktycznych schowków na drobiazgi.

Chętny na zakup Peugeota 306 będzie miał bogactwo urodzaju w kwestii wyboru jednostki napędowej. Znaleźć można i rozsądnie skalibrowane pod kątem pojemności i oferowanej mocy benzyny: 1,4 l. - 75 KM, 1,6 l. - 90 KM, 1,8 l. - 101 KM oraz 2,0 l. - 136 KM; jak i ekonomiczne Diesle: 1,9 l. - 70 KM, 2,0 l. - 90 KM, które potrzebują na pokonanie 100 kilometrów trasy średnio od 5 do 7 l. oleju napędowego. Choć patrząc na globalną sprzedaż 306-tki ponad połowa z 2,8 mln egzemplarzy to wersje z silnikami wysokoprężnymi, w Polsce częściej na rynku wtórnym pojawiają się sztuki z jednostkami benzynowymi. Najpopularniejsze to 1,4 i 1,6 l. Prawdziwym rarytasem jakiego warto poszukać jest wersja S16 GTI6, którą Peugeot wyposażył w dwulitrowy agregat o mocy 167 KM sprzężony z 6-biegowym manualem. Do pierwszej setki rozpędza się w 8,1 s. i osiąga maksymalnie 216 km/h. Auto można znaleźć ze skórzaną tapicerką i wyróżnia się też delikatnie zmienioną stylistyką - m.in. posiada niewielki spojler nad tylną szybą. Wśród amatorów sportowej jazdy stanowi ciekawą alternatywę dla Opla Astry GSI.
Drogowy charakter Peugeot 306 skłania się bardziej w kierunku auta sportowego. Oczywiście słowo "sportowy" trzeba traktować z należytym umiarem. Układ zawieszenia w 306 jest stosunkowo twardy co sprawia, że 306 lubi zakręty. Na mniej równych drogach nie ma jednak też tragedii. Kuleje natomiast wyciszenie kabiny. Niezależnie jaki silnik wybierzemy do Peugeota i tak w środku będzie go słychać.

Jakich egzemplarzy zatem szukać? Najprędzej z okresu po liftingu, czyli po 1997 roku. Wcześniejsze modele okazują się po pierwsze mniej atrakcyjne wizualnie, a po drugie bardziej awaryjne. Do tego przebiegi powyżej 300 tys. km, mówiąc delikatnie, nie służą już autom francuskim z tego okresu. Kupując auto najlepiej od razu zaglądnąć pod jego spód - o kondycji auta i o tym czy sprzedający dbał o swoje 306 podpowie stan układu wydechowego. Jeśli jest mocno skorodowany to znaczy, że niewiele przy takim egzemplarzu robiono. Według użytkowników tego modelu nie unikniemy też bardzo częstych awarii alternatora i układu chłodzenia. Dość sztywne zawieszenie dostające wycisk na polskich drogach poddaje się w okolicach gumowych poduszek tylnej osi, tylnych amortyzatorów i tulei wahaczy przednich. W egzemplarz ze znacznym przebiegiem warto zapytać czy regenerowana była tylna belka. Trochę kłopotów sprawia również układ hamulcowy - nierównomiernie zużywanie tarcz i szybkie przegrzewanie się. Problemów nie powinno być natomiast z samym stanem blacharki. O ile auto nie uległo poważnej stłuczce nie ma sensu nawet szukać oznak korozji. Całe nadwozie 306 jest ocynkowane. Ceny części zamiennych można określić jako umiarkowane.

Wybrane opinie Użytkowników portalu Mojeauto.pl o Peugeot 306:

- madej - Peugeot 306 sedan, 1.4 SL 75 KM, rok 1996
Jeśli potrzebujesz auta na zakupy lub na dojazd do pracy, to jest to lepsze rozwiązanie od Fiata 126p.Przez 3 lata ciągle jest coś do wymiany. Auto znam od nowości i ma przebieg 138 tys. km., a przez 3 lata przejechałem nim 40 tys. km. Wymieniałem amortyzatory tylne, regenerowałem tylną belkę i gasiłem instalację elektryczną. Jeśli nie jesteś mechanikiem, to auto z pewnością nie dla ciebie!

- artur - Peugeot 306 hatchback, 1.4 XR 75 KM, rok 2001
Do tego samochodu trzeba się przekonać. Zawieszenie wnosi wiele dobrego do prowadzenia. Wkurza elektryka wycieraczek przednich, silnik za słaby na trasę, a do miasta za duży. Mój egzemplarz pali tak samo w mieście jak i na trasie. Test na dystansie 180 km i wyszło koło 10 litrów na setkę, no ale nie oszczędzałem, prędkość koło maksymalnej 160 km/h. Przy tej prędkości głowa boli od hałasu. Spokojna jazda do 100km/h - w miarę cicho i spalanie 7 litrów. Jak chcesz szaleć szukaj czegoś innego, chociaż sylwetka i wygląd auta sprawia wrażenie że ten model to sportowiec.

- Krzysiek - Peugeot 306 Break, 2.0 XT HDI 90 KM, rok 2000
Auto godne polecenia. Ma jakieś ma wady ale to w końcu model, który wszedł do produkcji w 1993 roku. Dla nie zbyt wymagających będzie dobrą propozycją. W wyposażeniu posiada klimatyzację, ABS, poduszki powietrzne z przodu oraz w fotelach przednich boczne kurtyny.

- DAVID - Peugeot 306 cabrio, 2.0 136 KM, rok 2001
Zależy kto co lubi. Osobiście polowałem na 306 cabrio przez 2 lata żeby znaleźć naprawdę dobry i zadbany egzemplarz. Musiałem przejechać Polskę od gór po morze i niestety nic wartego uwagi nie znalazłem. Ceny tego modelu są zróżnicowane. Można go kupić za 4 000 zł jak i za 24 000 zł. Moim zdaniem lepiej zapłacić troszkę więcej, a kupić dobry i zadbany model. Zalecam przy oględzinach przed kupnem sprawdzenie progów czy nie były czasem prostowane (na pewno będzie rdza). Ten silnik - 2.0 136 KM lubi brać olej po przejechaniu 100 tys. km. Te modele bardzo często posiadają książkę serwisową, właściciele starają się o nie dbać, więc jeśli model np. z 2000 roku nie będzie takiej owej książeczki posiadał, to śmiało można podziękować sprzedającemu. Pozdrawiam i polecam 306 cabrio.  

- D4rk5ide, Peugeot 306 sedan, 1.4 XN 75 KM, rok 1998
Z początku byłem negatywnie nastawiony do tego „dziadkowozu”. Jednak najlepszy pod względem ekonomicznej i oszczędnej jazdy oraz awaryjności. Codziennie robię średnio ok 100-200 km. Miesięcznie ponad 3000. Kupiłem prawie rok temu, wymieniłem tylko klocki i pasek. Regularnie co ok 15-20 tys. zmieniam olej. Dopiero teraz, po 3 miesiącach remontu całego mojego miasta siadł amortyzator prawy. Ogólnie bardzo dobre auto dla dojeżdżających daleko do pracy.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Peugeot
Tematy w artykule: Peugeot 306 test czy warto kupić

Podobne wiadomości:

Peugeot 3008 - znamy ceny w Polsce

Peugeot 3008 - znamy ceny w Polsce

Aktualności 2016-10-11

Peugeot 5008 - z minivana w crossovera

Peugeot 5008 - z minivana w crossovera

Premiery 2016-09-07

Komentuj:

~Paulo 2013-03-15

Peugeot 306 XR 1.4 B z grudnia 1993 r. Przejechano 134 tys. km. W Polsce od 2006 roku. Auto bez większych wkładów. Szkoda się z nim rozstać, choć niedługo 20 lat. Zero korozji.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport