mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Czy warto kupić: Renault Scenic II (2003-2009)

Czy warto kupić: Renault Scenic II (2003-2009)

Pierwsza generacja Renault Scenica przyczyniła się w dużej mierze do powstania i rozwoju segmentu minivanów na europejskim rynku. Jednak dziś na rynku wtórnym lepiej postawić na drugą generację tego modelu - za rozsądne pieniądze otrzymamy nowsze i lepiej dopracowane oraz mniej usterkowe auta.

Czy warto kupić: Renault Scenic II (2003-2009)
Choć w nazwie już tego nawiązania nie znajdziemy (jak w pierwszej generacji modelu, która przed liftingiem nazywała się Megane Scenic), to jednak Scenic nr 2 wciąż blisko jest spokrewniony z debiutującym rok wcześniej Megane drugiej generacji. Oba modele powstały na tej samej płycie podłogowej, oba korzystają niemalże z tej samej technologii, oba też mają dość mocno zbliżony wygląd zewnętrzny.

Nadwozie i kabina
Scenic jest sporo szerszy i wyższy od swego pięciodrzwiowego kuzyna, co znajduje przełożenie na ilości miejsca w kabinie. Pozostając jeszcze przy samym nadwoziu, Renault Scenic II oferowany jest w wersji pięciomiejscowej oraz siedmiomiejscowej (Grand Scenic), a po liftingu w 2006 r. w gamie znalazła się również pięciomiejscowa odmiana Grand Scenica, która przy piątce osób na pokładzie zabierze dużo więcej dodatkowego bagażu.

Przestrzeń bagażowa jest bez wątpienia jedną z mocniejszych stron francuskiego minivana. W wersji pięcioosobowej bagażnik pomieści 430 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy - 1840 l. Siedmiomiejscowy Grand Scenic, dłuższy o 23,5 cm, w zależności od rozłożenia tylnych siedzeń oferuje 200, 533 lub 1960 litrów pojemności. Za tylnymi siedzeniami pięcioosobowego Grand Scenica pomieścimy aż 830 litrów - na wózek, bez konieczności jego składania, spokojnie wystarczy.

Wewnątrz Scenica z lat 2003-2009 nie tylko wygodnie zasiądziemy, ale będziemy mogli skorzystać z licznych schowków (w tym chłodzony, pod podłogą i pod siedzeniami) i codziennych udogodnień (składane i wyjmowane fotele, stoliki w oparciach przednich foteli czy wewnętrzne lusterko, pozwalające obserwować dzieci na tylnej kanapie). Scenica od Megane odróżnia duży, umieszczony centralnie wyświetlacz cyfrowego prędkościomierza, obrotomierza i innych wskazań komputera pokładowego, jednak o przeciętnej czytelności.

Silniki i usterki
Dostępne silniki w Scenicu II pozwalają wybrać pomiędzy opcjami oszczędną i bardzo oszczędną, jednak miłośnikom dynamicznej jazdy zostaje co najwyżej dwulitrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem o mocy 163 koni mechanicznych. Jednostka ta pojawiła się w ofercie nieco później, w momencie debiutu auto było oferowane z trzema innymi motorami benzynowymi - 1,4/98 KM, 1,6/113 KM i 2,0/136 KM.

Większą różnorodność znajdziemy w ofercie wersji wysokoprężnych. Wprawdzie na początku Scenic był dostępny tylko z dwoma dieslami - 1,5 dCi/85 KM i 1,9 dCi/120 KM, jednak później sukcesywnie dołączały kolejne jednostki - 1,5 dCi 101 KM (105 po liftingu), 1,9 dCi w dwóch wariantach mocy (110 i 130 KM) oraz najmocniejszy w tym zestawieniu dwulitrowy turbodiesel, generujący moc na poziomie 150 KM. Przed liftingiem w ofercie znajdowały się manualne skrzynie pięcio- oraz sześciobiegowe, po modernizacji już tylko sześciobiegowe. Jeśli zaś chodzi o automaty, to można znaleźć warianty z czterema i sześcioma przełożeniami.

Benzynowe jednostki są generalnie nieco trwalsze od diesli. Oszczędne walory posiada przede wszystkim silnik 1,4, wersja 1,6-litrowa, przy nieznacznie wyższym spalaniu, oferuje zadowalające już osiągi. Jednak jeśli stawiamy na te ostatnie, to zdecydowanie polecamy silniki o pojemnościach dwóch litrów. Najmniejszy motor generuje najmniejszą liczbę usterek. W mocniejszych mogą się pojawić kłopoty z kołem zmiennych faz rozrządu. Z wymianą paska rozrządu lepiej nie czekajmy do deklarowanego przez producenta przebiegu, gdyż może spotkać nas niemiła niespodzianka. Niektórzy użytkownicy narzekają ponadto na zespolone cewki zapłonowe.

Nieco bardziej awaryjne są jednostki wysokoprężne, wszystkie za to zapewnią nam niewielkie rachunki za paliwo, choć odpowiednie osiągi oferuje tylko najmocniejsza odmiana. Dość wrażliwy jest układ wtryskowy, dlatego lepiej nie ryzykować z niepewnym paliwem. W wersjach przedliftingowych często występowały problemy z turbosprężarką (zwłaszcza wersje 1,9 dCi), które wykazywały niewielką trwałość. Możliwe usterki mogą dotknąć również panewki, koła dwumasowe czy zawory EGR. I na dodatek musimy się też liczyć z częstymi ubytkami oleju spowodowanymi szybko zużywającymi się uszczelkami.

Elektronika i zawieszenie
Szwankująca elektronika w Scenicu może być denerwująca, choć na szczęście nie musi oznaczać poważnych wydatków. Psująca się karta dostępu bezkluczykowego należy do tych najmniej przyjemnych. Poza tym czasami odmawiają współpracy mechanizm otwierania szyb, regulacji lusterek, układu wspomagania kierownicy czy wycieraczek. Zdarza się również, że przestaje działać wyświetlacz na desce rozdzielczej, a także czujniki ciśnienia opon.

Niestety, ale do nierównych dróg nie jest dostosowany układ zawieszenia, przez co częściej niż zazwyczaj mogą "padać" niektóre jego podzespoły. Najbardziej kosztowna będzie wymiana górnych łożysk kolumn McPhersona. Poza tym szybciej będą się zużywać takie elementy jak sworznie wahaczy, łączniki stabilizatora, tuleje metalowo-gumowe czy wreszcie końcówki drążków kierowniczych. Do mniej trwałych należą także elementy układu kierowniczego i hamulcowego.

Według najnowszego raportu TUV Renault Scenic II (2003-2009) nie wypada najkorzystniej. Wśród 6- i 7-latków znalazł się na 91. pozycji (na 111 aut), z kolei w grupie aut 8- i 9-letnich na 77. miejscu (95), a wśród najstarszych modeli na 67 (78).

Przeglądając oferty używanych egzemplarzy modelu Renault Scenic II, najtańsze egzemplarze, z 2003 i 2004 roku, znajdziemy już w kwocie ok. 5 tys. zł. Na drugim końcu cennika znajdziemy auta z 2009 roku, których ceny wyjściowe oscylują w okolicach 35 tys. zł. Wśród ofert dominują egzemplarze z 1,5- bądź 1,9-litrowymi silnikami wysokoprężnymi, do rzadkości należą najmocniejsze diesle oraz dwulitrowe wersje benzynowe.

Wybrane opinie nt. Renault Scenica II (2003-2009)

Sylwiaa, 2004, 1.5dCi Conf Privilege
Świetnie jeździł, wygodny, jednak różne elektroniczne "bejery" powodowały większą awaryjność niestety. Np. zimą zamarzała linka skrzyni biegów, kiedy spalił się czujnik klimatyzacji, auto w ogóle nie odpalało. Jednak dobry mechanik i profilaktyka sprawiły, że autem jeździło się bosko.

Roman, 2007, 1.6 16V Alize
Fajne rodzinne auto, pojemne i wystarczająco dynamiczne. Troszkę zbyt delikatne zawieszenie jak na polskie drogi. Łatwo dostępne części zamienne i punkty serwisowe.

Piotr, 2008, Grand Scenic, 1.9dCi Expression

Wiem, że wielu nie kupuje auta na literę F. Jednakże śmiało polecam ten model komuś, kto ceni przestrzeń, komfort podróżowania i niebanalną funkcjonalność. Na minus zaliczyć można komplikacje w wymianie czegokolwiek pod maską, byle żarówka potrafi napsuć krwi, ale da się wymienić bez wizyty w ASO. Ceny części jak wszędzie. Na tle nudnych niemieckich aut jak Zafira czy Touran warto się zainteresować propozycją Francuzów. Niemieckie VW dawno przestało być synonimem bezawaryjności.

graphi, 2005, 1.9dCi Luxe Expression
Ogólnie samochodzik godny polecenia, bardzo komfortowy, jedyny minus to dosyć spory apetyt na ON, 8 litrów przy jeździe mieszanej to chyba trochę za dużo.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Renault Scenic
Renault Scenic
Cena podstawowa już od: 75 700 PLN brutto
Dostępne nadwozia: van-5dr.

Podobne wiadomości:

Renault wzywa auta do serwisu

Renault wzywa auta do serwisu

Aktualności 2016-11-15

Tanie auto elektryczne od Renault-Nissan

Tanie auto elektryczne od Renault-Nissan

Aktualności 2016-11-08

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport