mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Czy warto kupić: Seat Leon I (1999-2005)

Czy warto kupić: Seat Leon I (1999-2005)

Oto propozycja dla młodych i to nie tylko duchem. Jeżeli szukasz dobrego samochodu na początek, który wytrzyma nie tylko ograniczony budżet, ale także zapewni trochę frajdy - to Seat Leon będzie strzałem w dziesiątkę.

Czy warto kupić: Seat Leon I (1999-2005)

Seat Leon pojawił się niedługo po tym jak Seat został włączony do Grupy Volkswagena. Iberyjska marka miała odpowiadać w niemieckim koncernie za samochody ze sportowym zacięciem.

Zadaniem przed jakim stanęli projektanci i inżynierowie w 1999 roku było z założenia proste. Miał to być nieduży samochód z dynamicznymi jednostkami i sportowymi właściwościami jezdnymi. Nad projektem stylistycznym stała grupa pod kierownictwem Giorgetto Giugiaro. Powstał samochód o nadwoziu hatchback, który stylistyką przedniego pasa przypominał do złudzenia Seata Toledo. Auto powstało na płycie podłogowej, która posłużyła do stworzenia Golfa IV i Audi A3.

Na rynku wtórnym dostępnych jest bardzo dużo egzemplarzy, ale jeżeli nie jesteśmy fanami tuningu, będziemy mieli problem. Większość użytkowników tych modeli to ludzie młodzi, którzy często lubią przyozdabiać swe samochody daleko od powszechnych kanonów estetyki.

Kupując Leona nie powinniśmy się obawiać korozji, jednak na wszelki wypadek sprawdźmy okolice progów i nadkoli. Niechlujnie naprawione, powypadkowe egzemplarze lubią ujawniać po kilku latach swoje tajemnice. Bardzo często koroduje mocowanie tłumika, dlatego powinniśmy także w pierwszej kolejności sprawdzić to miejsce. Częstym problemem użytkowników Leona są przecieki i woda na dywanikach. To wszystko z powodu uszczelki przy podszybiu, która była wadliwa. Zbierająca się woda może prowadzić do uszkodzeń urządzeń elektrycznych. Zapach stęchlizny jest również w standardzie, jeśli za wczasu nie pozbędziemy się usterki.

Słabą stroną Seata Leona jest jego wnętrze. Materiały wykończeniowe są spasowane dość dobrze, ale pojawiają się często przetarcia, przez co plastiki w charakterystyczny sposób "święcą". Jest to pierwsza oznaka, że przebieg samochodu już dawno przekroczył 200 tysięcy kilometrów. Nie łudźmy się przebiegiem wyświetlanym na desce rozdzielczej, bowiem dla wprawnego użytkownika komputera z kablem z wtykiem OBD zajmie to co najwyżej kilka kliknięć.

Auto powstało na pycie podłogowej A0 VW. To oznacza, że nie należy spodziewać się zbyt dużo miejsca. Wyprofilowane fotele dobrze trzymają w zakrętach, ale nie zapewniają komfortu na dłuższą metę. Tylna kanapa pomieści dwóch pasażerów pod warunkiem, że Ci z przodu nie będą zbyt wysocy.

Pod maską Seata płynie niemiecka krew. Seat korzysta z dorobku technologicznego Volkswagena. Stąd też szeroka lista jednostek napędowych. Podstawowy silnik to 1.4 16V (75 KM). Nie polecamy tego silnika ze względu na mizerną dynamikę i wysokie spalanie. Dużo rozsądniej jest rozejrzeć się za wersją 1.6 8v (100KM) lub 16v (105KM).

Gamę wolnossących benzynowców zamyka 1.8 20v (125KM). Dla "sportowców" przewidziano jeszcze wersję Cupra, zasilaną jednostką 1.8 20v z turbo. Benzyniaki są bezawaryjne pod  warunkiem odpowiedniego traktowania. Czasami zdarzają się awarie pompy wody lub cewki zapłonowej.

Ze względu na specyfikę naszego rynku popularnością cieszą się Leony wyposażone w jednostki TDI. W Leonie dostępny był także wolnossący silnik SDI o mocy 67 KM. Pozwala jechać oszczędnie, ale z dynamiką jazdy radzi sobie gorzej niż najsłabszy benzyniak.

Wersje z turbo są dostępne w mocach: 90 i 110 KM (pompa rotacyjna) oraz 130 i 150 KM (pompowtryskiwacze). Najmocniejszy wariant był dostępny z napędem 4x4 (wersja FR). W jednostkach o mocy powyżej 130 KM montowano 6-biegowy manual. Najsłabsza wersja jest uważana za najbardziej żywotną z powodu braku turbiny ze zmienną geometrią oraz koła dwumasowego. Im mocniejsza jednostka tym dokładniejszego traktowania wymaga. Warto pilnować regularnych wymian oleju oraz studzić turbo po intensywnej jeździe. Silniki TDI są bardzo podatne na chiptuning. Za kilkaset złotych można wydatnie zwiększyć wydajność tych jednostek.

W przednim zawieszeniu (wielowahaczowe) najszybciej zużywają się gumowe poduszki stabilizatora oaz silentblocki. Dostęp do zamienników jest szeroki. Można wybierać spośród tanich części o różnej trwałości. Z tyłu montowana jest wytrzymała belka skrętna. Kosztowne problemy z układem kierowniczym pojawiają się w momencie gdy uszkodzi się maglownica wskutek dostającej się wody pod gumową osłonę.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Seat Leon
Seat Leon
Cena podstawowa już od: 59 300 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Seat Leon Wszystko o Seat
Tematy w artykule: Seat Seat Leon czy warto kupić

Podobne wiadomości:

Seat Leon Cupra - 300 KM po liftingu

Seat Leon Cupra - 300 KM po liftingu

Aktualności 2016-11-21

Seat Leon po liftingu – polskie ceny

Seat Leon po liftingu – polskie ceny

Aktualności 2016-11-08

Komentuj:

~dbk 2014-12-12

leon 1 ma wielowachacz, ale tylko z tylu i tylko w wersji 4x4 !!!!!

~leonik 2013-12-11

Posiadam leona 1.6 8V. Auto naprawdę godne polecenia ze względu na ładny wyglad i najwazniejsze tania eksploatację. Dodatkowo silniki benzynowe idealnie znoszą LPG. Części tanie, auto mało awaryjne. TO co napisał autor czyli blacharka super, jezeli auto jest bezwypadkowe to nie ma mowy o korozji, ale niestety pomylil sie co do jednego w leonie nie ma wielowahaczowego zawieszenia. Zawieszenie super jak na nasze polskie dziury bo jest trwałe. Ja jedynie raz w roku wymienial gumy stabilizatora ktore orginalne kosztują 26 zł. Smiesznie tanie. W srodku spasowanie elementow bardzo dobre, nic nie skrzypi nawet podczas 20 stopniowych mrozów ale za to cala deska rozdzielcz anie powala na kolana swoim designem, jest szaro i ponuro niestety. Ładne czerwone podswietlenie deski. Auto faktycznie boryka sie z problemami cieknącej wody do srodka. Przerabialem to, ale autor znowu sie pomylil. Woda nie cieknie z podszybia tylko albo ze zle zamontowanego filtra przeciwpylkowego gdzie jest uszczelka albo z drzwi gdzie podczas opadow deszczu woda splywa do srodka drzwi, nastepnie na progi i z progow powoli leje sie do srodka. Jezeli ktos ma z tym problemy to chetnie pomoge bo znalazlem na to patent na angielskim forum wiec piszcie miedziawa@wp.pl Ogolnie auto naprawde dobre choć ciężko znaleźć leona w dobrym stanie, ponieważ są to auta ktorymi ludzie dużo jeżdżą, w szczegolnosci ludzie mlodzi i czesto ktos kupuje auto z 3 razy wiekszym przebiegiem i potem narzeka ze ciagle sie cos psuje. Leon do powiedzmy 300tys km nie ma prawa ulegać często powaznym awariom. Raczej czesci eksploatacyjne. Sam jezdze juz nim 3 lata i chetnei bym zminil poniewaz poprostu mi sie lekko znudzil ale nie chce go sprzedawac wlasnie z tego powodu ze to auto nie generuje zadnych kosztow, dodatkowo mam LPG wiec wogole nie wiem ze mam auto. Aha, jedna z powazniejszych awarii moze byc awaria skrzyni biegow. Z tym problemem boryk sie rowniez golf 4 i audi a3 poniewaz lubią zrywać sie nity w skrzyni i przebijac metalową osłonę. Wtedy nie warto szukac uzywanej skrzyni bo nie wiadomo ile juz ma km i ile jeszcze pojezdzi tylko kupic zregenerowaną gdzie nity zastępiono śrubami. Kończąc moja wypowiedz ktora moze komus sie przyda- mialem ok 12 aut w swoim zyciu i 2 auta byly jak dotąd najlepsze bo bezawaryjne. Jedno to leon a drugie to lanos. Polecam gorąco leona.

~red 2013-04-21

fr jest 4x4 bo mam takiego diesel arl

~piast 2012-05-15

Wersja silnika ALH (90KM TDI) ma turbo ze zmienną geometrią łopatek. Coś autor tekstu nie doczytał. Faktem jest że silnik jest bardzo żywotny.

~Tommi 2011-11-03

Autor tekstu popełnił błąd pisząc o tym że Leon II zbudowany jest na płycie golfa IV. Prawda jest taka że Leon II (2005 >)jest na tej samej płycie podłogowej co golf V i ma oczywiście tylne zawieszenie wielowahaczowe. Dla sprostowania Leon pierwszej generacji (1999-2005) był na płycie golfa IV

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport