mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Czy warto kupić: Skoda Fabia I (1999-2007)

Czy warto kupić: Skoda Fabia I (1999-2007)

Skoda Fabia to idealny przykład, jak małe, niepozorne auto można odnieść sukces rynkowy. Bardzo korzystny stosunek ceny do jakości wykonania, względy praktyczne, a przy tym przeświadczenie, że mamy do czynienia z niemiecką technologią, niemal całkowicie przysłaniają szereg drobniejszych wad. A przynajmniej przysłoniły dużej rzeszy polskich kierowców.

Czy warto kupić: Skoda Fabia I (1999-2007)

Pierwsza generacja małej Skody była drugim, po Octavii, modelem czeskiej marki, który został w całości opracowany już pod rządami Volkswagena. Jej poprzednik, Skoda Felicia, debiutowała wprawdzie, gdy Skoda była już częścią niemieckiego koncernu, ale zaprojektowana została jeszcze przez samych Czechów i tylko nieliczne elementy były niemieckiego pochodzenia. Dlatego też Fabia, której światowa premiera miała miejsce jesienią 1999 roku na wystawie we Frankfurcie nad Menem, pod wieloma względami jest identyczna jak Volkswagen Polo czy Seat Ibiza.

Skoda Fabia I była dostępna w sprzedaży w trzech wersjach nadwoziowych. Najpopularniejszą była oczywiście odmiana hatchback, która mimo niecałych 4 metrów długości (3.960 mm) oferowała całkiem przestronną kabinę. Naturalnie, jak na model z tego segmentu rynkowego. Czteroosobowa rodzina mogła w całkiem komfortowych warunkach wybrać się nawet w dłuższą podróż. Nie ma się więc co dziwić, że Fabia zyskała miano właśnie rodzinnego samochodu.

Nie da się jednak ukryć, że w uzyskaniu tego statusu wydajnie pomogła jej, dłuższa o 26 cm, odmiana kombi, która na rynku pojawiła się w 2000 roku. Decydujący był tu bowiem bagażnik, który w tym wariancie wynosił 426 litrów pojemności (1225 po złożeniu tylnych siedzeń), co w sytuacji gdy modeli z segmentu B o nadwoziu kombi praktycznie nie było, miało dodatkowe znaczenie. Nieco bardziej elegancką linię, przynajmniej z założenia, miała mieć wersja czterodrzwiowa Fabii (premiera rynkowa w 2001 roku). Nie od dziś jednak wiadomo, że małym sedanom trudno stylistycznie nawiązać do większych limuzyn, stąd zainteresowanie akurat tą wersją nie było aż tak duże (przynajmniej w naszym kraju). Choć dzięki identycznej długości jak kombi, Fabia sedan miała także dość pojemny, bo aż 440-litrowy bagażnik.

Nadwozie Fabii posiada niezłe zabezpieczenie antykorozyjne i dziś jakiekolwiek większe ogniska rdzy mogą być oznaką uszkodzenia nadwozia i nie najlepszej naprawy blacharskiej. Niemniej jednak lakier, przynajmniej w egzemplarzach z wcześniejszych lat produkcji, był podatny na zarysowania.

Z kolei we wnętrzu dominują średniej jakości plastiki, miejscami zdecydowanie za twarde, przeciętnie spasowane. Mało wygodne były także fotele (twarde siedziska, słabe wyprofilowanie), a wyposażenie podstawowych wersji było dość skromne. Denerwujące mogą być drobne usterki, nie mające dużego wpływu na użytkowanie Fabii, ale jednak na dłuższą metę dokuczliwe - np. nie domykająca się klapka wlewu paliwa, psujący się mechanizm otwierania okien. Ogólna usterkowość Fabii na tym cierpi (36. miejsce w rankingu Dekra 2011 w klasie aut małych i mini), ale nie powoduje, że auto trzeba często i na długo zostawiać w warsztacie. Znacznie lepsze pod tym względem są egzemplarze Fabii po 2003 roku, a więc po przeprowadzonym liftingu, gdzie liczba występujących drobnych usterek została znacznie zredukowana.


Mocną stroną Skody Fabii jest duży wybór dostępnych wersji silnikowych, coś dla siebie znajdą kierowcy o różnych preferencjach, choć zdecydowanie przeważają jednostki nie obfitujące w nadmierną liczbę koni mechanicznych. Choć nie wszystkie z tych wersji znajdowały się w ofercie czeskiej marki na polskim rynku, to jednak import indywidualny spowodował, że dziś na rynku wtórnym można znaleźć chyba wszystkie możliwe warianty silnikowe.

W momencie debiutu rynkowego Fabia dostępna była z pięcioma silnikami benzynowymi, z czego dwa najsłabsze (1.0/50 KM i 1.4/68 KM) to jeszcze czeska produkcja i raczej nie ma co oczekiwać od nich osiągów choćby na zadowalającym poziomie. W przypadku wersji przedliftingowych warto postawić na mocniejsze motory 1,4-litrowe, 16-zaworowe (75 i 101 KM), z czego ten drugi oferuje już całkiem przyzwoitą dynamikę. Warto wspomnieć jeszcze o dwulitrowej jednostce, rozwijającej moc 120 koni mechanicznych, choć dostępność takich Fabii na rynku wtórnym jest raczej niewielka.

Z dwóch oferowanych w pierwszych latach produkcji silników wysokoprężnych zdecydowanie godna polecenia jest tylko jednostka 1.9 TDI o mocy 101 KM. Słabszy silnik, 1.9 SDI, rozwija moc zaledwie 64 KM, jest głośny, generuje nieprzyjemne drgania i pod względem osiągów nie ma nic ciekawego do zaoferowania, poza niewielkim spalaniem. I choć mocniejszy diesel nie jest wolny od większości powyższych wad, zużywa nieco więcej oleju napędowego, to jednak rekompensuje to dobrymi osiągami, do zaakceptowania zarówno podczas jazdy typowo miejskiej, jak i w dłuższej trasie.

Po liftingu na przełomie 2003 i 2004 roku do oferty dołączyły przede wszystkim benzynowe silniki 1.2 oraz wysokoprężne 1.4 TDI. Te pierwsze (54 KM oraz 12v 64 KM) kontynuowały pomysł na małe i słabe silniki, o niewielkim spalaniu. O jakichkolwiek godnych osiągach trudno coś więcej powiedzieć. Raczej przeciętne osiągi zapewniają także 1,4-litrowe diesle (dostępne w wersjach 70, 75 i 80-konnych), a ich główną zaletą miał być niewielki apetyt na paliwo. W międzyczasie pojawiły się także inne odmiany benzynowej jednostki 1.4 (60 i 80 KM). Największa dawka koni mechanicznych pod maską pierwszej generacji Fabii znajdowała się w wersji RS, napędzanej 1,9-litrowym dieslem o mocy 130 KM. Dla miłośników naprawdę szybkiej jazdy to chyba jedyna godna polecenia dziś opcja. Niestety jej główną wadą jest mała dostępność na rynku wtórnym.

Zdecydowana większość silników połączona jest z pięciobiegową skrzynią manualną. W Fabii RS znajdziemy przekładnię sześciobiegową, a na niektórych rynkach można było także zamawiać czterostopniowego automata (1,4/75KM). Większość oferowanych jednostek napędowych jest mało awaryjna, a możliwe usterki mogą dotyczyć głównie osprzętu silnika. Nieco gorzej wygląda sytuacja z silnikami konstrukcji Skody, w których często dochodziło do wycieków, a łańcuch służący do napędu rozrządu często nie wytrzymywał nawet 100 tys. km.

Wśród częściej występujących awarii warto wspomnieć o psującym się wspomaganiu układu kierowniczego (warto sprawdzić najpierw czujnik skrętu), siłowniku sprzęgła oraz zawodzących skrzyniach biegów (wersje z pierwszych lat). Na gorszych nawierzchniach szybciej zużywają się takie elementy zawieszenia jak sworznie wahaczy czy łączniki stabilizatora, choć i trwałość pozostałych pozostawia sporo do życzenia. Warto dodać, że w przypadku większości typowych usterek dostępność części zamiennych jest spora i ewentualna naprawa nie będzie nas kosztować krocie.

W ciągu ponad siedmiu lat obecności na rynku Skoda Fabia I przechodziła dwie większe akcje serwisowe. W pierwszej właściciele byli wzywani z powodu możliwych problemów z poduszką powietrzną pasażera. Z kolei w drugiej, która dotyczyła wersji z silnikami 1.4 TDI, wadliwe były obudowy pompy paliwa.

Skoda Fabia pierwszej generacji z całą pewnością nie jest wolna od wad, jest mało atrakcyjna stylistycznie i ma przeciętnej jakości wykończone wnętrze, a większość silników nie oferuje nawet przeciętnych osiągów. Mimo to na polskim rynku Fabia była bestsellerem, a to głównie z powodu atrakcyjnych cen oraz przestronnego i funkcjonalnego wnętrza.

Najtańsze dziś egzemplarze Fabii I na rynku wtórnym można już nabyć za kwotę ok. 6 tys. zł. W tej cenie możemy znaleźć przede wszystkim wersje benzynowe z 1,4-litrowymi silnikami. Nieco droższe są odmiany kombi, choć dopłata do większego bagażnika wcale nie musi nas od tego pomysłu odstraszyć. Wybór Fabii po liftingu wcale nie musi kosztować dużo drożej, pod warunkiem, że postawimy na 1,2-litrową odmianę benzynową, której ceny zaczynają się już od ok. 10 tys. zł. Najmłodsze egzemplarze Fabii, z dwóch ostatnich lat produkcji, zadbane i w dobrym stanie technicznym, mogą kosztować z kolei nawet ponad 20 tys. zł.


Mocną stroną Skody Fabii jest duży wybór dostępnych wersji silnikowych, coś dla siebie znajdą kierowcy o różnych preferencjach, choć zdecydowanie przeważają jednostki nie obfitujące w nadmierną liczbę koni mechanicznych. Choć nie wszystkie z tych wersji znajdowały się w ofercie czeskiej marki na polskim rynku, to jednak import indywidualny spowodował, że dziś na rynku wtórnym można znaleźć chyba wszystkie możliwe warianty silnikowe.

W momencie debiutu rynkowego Fabia dostępna była z pięcioma silnikami benzynowymi, z czego dwa najsłabsze (1.0/50 KM i 1.4/68 KM) to jeszcze czeska produkcja i raczej nie ma co oczekiwać od nich osiągów choćby na zadowalającym poziomie. W przypadku wersji przedliftingowych warto postawić na mocniejsze motory 1,4-litrowe, 16-zaworowe (75 i 101 KM), z czego ten drugi oferuje już całkiem przyzwoitą dynamikę. Warto wspomnieć jeszcze o dwulitrowej jednostce, rozwijającej moc 120 koni mechanicznych, choć dostępność takich Fabii na rynku wtórnym jest raczej niewielka.

Z dwóch oferowanych w pierwszych latach produkcji silników wysokoprężnych zdecydowanie godna polecenia jest tylko jednostka 1.9 TDI o mocy 101 KM. Słabszy silnik, 1.9 SDI, rozwija moc zaledwie 64 KM, jest głośny, generuje nieprzyjemne drgania i pod względem osiągów nie ma nic ciekawego do zaoferowania, poza niewielkim spalaniem. I choć mocniejszy diesel nie jest wolny od większości powyższych wad, zużywa nieco więcej oleju napędowego, to jednak rekompensuje to dobrymi osiągami, do zaakceptowania zarówno podczas jazdy typowo miejskiej, jak i w dłuższej trasie.

Po liftingu na przełomie 2003 i 2004 roku do oferty dołączyły przede wszystkim benzynowe silniki 1.2 oraz wysokoprężne 1.4 TDI. Te pierwsze (54 KM oraz 12v 64 KM) kontynuowały pomysł na małe i słabe silniki, o niewielkim spalaniu. O jakichkolwiek godnych osiągach trudno coś więcej powiedzieć. Raczej przeciętne osiągi zapewniają także 1,4-litrowe diesle (dostępne w wersjach 70, 75 i 80-konnych), a ich główną zaletą miał być niewielki apetyt na paliwo. W międzyczasie pojawiły się także inne odmiany benzynowej jednostki 1.4 (60 i 80 KM). Największa dawka koni mechanicznych pod maską pierwszej generacji Fabii znajdowała się w wersji RS, napędzanej 1,9-litrowym dieslem o mocy 130 KM. Dla miłośników naprawdę szybkiej jazdy to chyba jedyna godna polecenia dziś opcja. Niestety jej główną wadą jest mała dostępność na rynku wtórnym.

Zdecydowana większość silników połączona jest z pięciobiegową skrzynią manualną. W Fabii RS znajdziemy przekładnię sześciobiegową, a na niektórych rynkach można było także zamawiać czterostopniowego automata (1,4/75KM). Większość oferowanych jednostek napędowych jest mało awaryjna, a możliwe usterki mogą dotyczyć głównie osprzętu silnika. Nieco gorzej wygląda sytuacja z silnikami konstrukcji Skody, w których często dochodziło do wycieków, a łańcuch służący do napędu rozrządu często nie wytrzymywał nawet 100 tys. km.

Wśród częściej występujących awarii warto wspomnieć o psującym się wspomaganiu układu kierowniczego (warto sprawdzić najpierw czujnik skrętu), siłowniku sprzęgła oraz zawodzących skrzyniach biegów (wersje z pierwszych lat). Na gorszych nawierzchniach szybciej zużywają się takie elementy zawieszenia jak sworznie wahaczy czy łączniki stabilizatora, choć i trwałość pozostałych pozostawia sporo do życzenia. Warto dodać, że w przypadku większości typowych usterek dostępność części zamiennych jest spora i ewentualna naprawa nie będzie nas kosztować krocie.

W ciągu ponad siedmiu lat obecności na rynku Skoda Fabia I przechodziła dwie większe akcje serwisowe. W pierwszej właściciele byli wzywani z powodu możliwych problemów z poduszką powietrzną pasażera. Z kolei w drugiej, która dotyczyła wersji z silnikami 1.4 TDI, wadliwe były obudowy pompy paliwa.

Skoda Fabia pierwszej generacji z całą pewnością nie jest wolna od wad, jest mało atrakcyjna stylistycznie i ma przeciętnej jakości wykończone wnętrze, a większość silników nie oferuje nawet przeciętnych osiągów. Mimo to na polskim rynku Fabia była bestsellerem, a to głównie z powodu atrakcyjnych cen oraz przestronnego i funkcjonalnego wnętrza.

Najtańsze dziś egzemplarze Fabii I na rynku wtórnym można już nabyć za kwotę ok. 6 tys. zł. W tej cenie możemy znaleźć przede wszystkim wersje benzynowe z 1,4-litrowymi silnikami. Nieco droższe są odmiany kombi, choć dopłata do większego bagażnika wcale nie musi nas od tego pomysłu odstraszyć. Wybór Fabii po liftingu wcale nie musi kosztować dużo drożej, pod warunkiem, że postawimy na 1,2-litrową odmianę benzynową, której ceny zaczynają się już od ok. 10 tys. zł. Najmłodsze egzemplarze Fabii, z dwóch ostatnich lat produkcji, zadbane i w dobrym stanie technicznym, mogą kosztować z kolei nawet ponad 20 tys. zł.

Dziękujemy firmie Supercar.pl za udostępnienie samochodu do testów -


Sprawdź dostępne konfiguracje:

Skoda Fabia
Skoda Fabia
Cena podstawowa już od: 40 380 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr.

Podobne wiadomości:

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Aktualności 2016-12-02

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Technika 2016-12-01

Komentuj:

~fan SKODY! 2012-11-19

Przesiadam się ze Skody do... Skody. Jestem fanem Skody! To na prawdę bardzo dobre auta, mało awaryjne, efektowne. Co prawda jeszcze nie stać mnie jeszcze na nowy model, planuje teraz zakup tego modelu: [pkt.5 regulaminu forum. admin]

~maja 2012-09-25

mam osobiście, autko mi się podoba, a przede wszystkim jest nie do zdarcia, a już coś się popusuje to naprawa kosztuje grozse

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport