mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Czy warto kupić: Skoda Octavia (1996-2004)

Czy warto kupić: Skoda Octavia (1996-2004)

Skoda to jedna z najważniejszych marek na polskim rynku.  Przez ostatnie dziesięciolecia samochody tej marki zdobywały coraz większe uznanie w oczach Polaków. Model Octavia zapoczątkował nową historię marki pisaną pod skrzydłami koncernu Volkswagen.

Czy warto kupić: Skoda Octavia (1996-2004)

Skoda Octavia trafiła na rynek pod koniec 1996 roku. Był to pierwszy model czeskiej marki, który przy współpracy koncernu Volkswagen. Octavia produkowana w czeskiej fabryce położonej niedaleko Polski w Mlada Boleslav rozpoczęła nowe życie Skody na rynku europejskim.

Początkowo samochód był oferowany w dwóch wersjach nadwoziowych: liftback oraz kombi. Pierwszy lifting nastąpił w 2000 roku. Wtedy zmieniono nazewnictwo wersji z LX, GLX, SLX na Classic, Ambiente oraz Elegance.

Rok 2000 został uczczony wprowadzeniem sportowej wersji RS . Rok później na rynek trafiła Octavia z napędem na cztery koła. 2004 rok to moment, kiedy na rynek weszła Octavia drugiej generacji. "Jedynka" zmieniła tylko adres zameldowania i nazwisko. Teraz nazywa się Octavia Tour i jest produkowana we Vrchlabi.

Patrząc na Octavię można mieć wrażenie, że samochód idealnie wpasowałby się do segmentu D. Nic bardziej mylnego. Skoda Octavia to nadmuchany kompakt. Auto zostało zaprojektowane na płycie podłogowej Volkswagena Golfa IV. Odczujemy to zajmując miejsce wewnątrz. W przednim rzędzie jest jeszcze wystarczająca ilość miejsca, ale z tyłu wyżsi pasażerowie będą przżywać dramat na dłuższych trasach. Próbowano zmniejszyć skalę problemu poprzez inne wyprofilowanie tylnej części fotela. Jednak nie pomogło to zbyt wiele. 

Za ilośc miejsc można na pewno pochwalić bagążnik. Nadwozie liftback zapewnia łatwy dostęp do przestrzeni bagażowej o pojemności 528 litrów. Jak złożymy fotele zwiększy się ona do 1.328 litrów. Wersja Combi oferuje 548 i 1.512 litrów. Całkiem dobry wynik.

Skoda to biedniejsza kuzynka Volkswagena zatem nie należy oczekiwać luksusów. Mimo to podstawowe wersję są już dobrze wyposażone. Dwie poduszki, elektrycznie sterowane szyby oraz komputer pokładowy to standard niemal we wszystkich modelach. Warto dołożyć parę tysięcy złotych i poszukać wersji z klimatyzacją, szyberdachem i bocznymi poduszkami.

Najbardziej awaryjne elementy we wnętrzu to  elektronika znajdująca się we drzwiach. Wszystko przez wadliwą uszczelkę bocznej szyby, która przepuszcza wodę, która z kolei dostaje się w okolice sterownika komfortu. Plastikowe ślizgi podnoszące szyby również ulegają awrii. Na szczęscie można je tanio wyeliminować. W egzemplarzach z początków produkcji można zauważyć nadmierne pękanie przedniej szyby.

Dość twardo zestrojona jak na polskie warunki Octavia całkiem dobrze sobie radzi. Po dużych przebegiach do wymiana nadają się łączniki stabilizatorów, łożyska. Zdarza się, że współpracy zaczynają odmawiać amortyzatory.

Skoda Octavia korzysta z dobrodziejstw koncernu Volkswagen, dzięki czemu oferuje szeroką gamę jednostek napędowych.

Podstawowy silnik to 1,6 o mocy 75 koni mechanicznych. Stara, ale niemal bezawaryjna konstrukcja. Silnik radzi sobie spokojnie z masą samochodu, a przy okazji nie zużywa dużo paliwa. Jeżeli szukamy małego silnika warto zainteresować się także 1,6 MPI z wielopunktowym wtryskiem (101KM).

Amatorzy szybkiej jazdy mają do wyboru kilka wariantów silnika 1,8 z turbodoładowaniem. Oferuje on moc w przedziale od 125 do 180KM. W eksploatacji nie sprawia on większych kłopotów. Warto przed zakupem zdiagnozowć turbo, gdyż ewentualna awaria tego elementu pociągnie za sobą wysokie koszta. Trzeba się też liczyć z tym, że w przypadku mocniejszych wersji auto zadowoli sie przynajmniej 10 litrami benzyny.

Dla oszczędnych jest jeszcze wariant w postaci instalacji LPG. Silniki Skody dośc dobrze je tolerują.

Jeśli chodzi o jednostki diesla to wybór jest również wystarczający. Spokojni kierowcy docenia silnik 1,9 SDI. Jednostka bez doładowania rozpędza się do setki lata świetlne, ale tyle samo trwa czas między wizytami na stacji benzynowej. Spalanie poniżej 4 litrów nie zakrawa tutaj o eco-driving.Jednostka potrafi wytrzymać setki tysięcy kilometrów.

W gamie jest jeszcze nieśmiertelny silnik 1,9 litra z turbodoładowaniem dostępny w trzech wersjach: 90, 101 i 110 koni. Nieco później pojawił się 130-konny wariant oparty o pompowtryskiwacze.

Jeśli chodzi o awarie to występują one głównie w obrębie turbodoładowania. Często też zapycha się zawór EGR. Podobnie z zaworem i siłownikiem sterującym podciśnieniem. Warto pamiętać przy okazji okresowych przeglądów o stanie paska rozrządu. Jest to także słaby punkt tych silników. Tradycyjnie w wersjach najmocniejszych występują problemy z dwumasem.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Skoda Octavia
Skoda Octavia
Cena podstawowa już od: 63 960 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr.

Podobne wiadomości:

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Aktualności 2016-12-02

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Technika 2016-12-01

Komentuj:

~wallander 2015-01-26

Ja myślę, że jak najbardziej warto, nawet starsze modele mają idealną opinie na dobrych stronach, polecam poczytać

e-Autoparts_pl 2014-04-03

Oczywiście że warto ponieważ charakteryzuje się ona dobrą i dynamiczną jednostką napędową oraz jest odporna na korozję. Jezeli ktos szuka nieco starszego ale niezawodnego samochodu to Octavia będzie dobrym wyborem.

~niko 2013-12-26

Witam.Mam octavie 1.8 20v z 1999roku jak dotąd ,a jeżdżę już 2lata żadnych problemów .Silnik super się sprawuje nawet po założeniu gazu.Zawieszenie bardzo proste i trwałe jeśli już trzeba coś wymienić to da sobie każdy radę wystarczy dobry zestaw kluczy.Wystarczy dbać o ten samochód,a odwdzięczyć się bezawaryjnoscia.pozdrawiam

~wielba 2010-12-12

Warto BYŁO. Auto z superelastycznym, jak na wiek konstrukcji, silnikiem 1.6 benz 101-2 KM, motor dość paliwożerny, ale praktycznie bezawaryjny, ideał dla miłośników gazu (to akurat nie dla mnie). Ogromny bagażnik na wyjazdy z dzieciakami, a dla tych do wieku ok 13-14 lat wystarczająco miejsca z tyłu. Już wersja Ambiente albo pakiet Selection to full normalnych potrzeb. Przyspieszenie średnie, to napewno nie turbo ani VVT. Warto było, ale się skończyło. Nowa Tour II cięższa o ok 100 kg, więc ten silnik moze nie dawać rady.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport