mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Czy warto kupić: Toyota Corolla IX (2001-2007)

Czy warto kupić: Toyota Corolla IX (2001-2007)

Toyota Corolla to legenda w świecie motoryzacji. Pod kilkoma względami. Produkowana już przeszło trzydzieści lat zdobyła rzesze klientów. Tym razem na tapetę trafia dziewiąta generacja modelu. Czy kontynuuje dobrą passę ośmiu poprzednich?

Czy warto kupić: Toyota Corolla IX (2001-2007)

Toyota Corolla w dziewiątej odsłonie zadebiutowała w 2001 roku. W przeciwieństwie do poprzednich wersji samochód został zaprojektowany z myślą o rynku europejskim. Niemal cały proces projektowania i produkcji został przeniesiony na Stary Kontynent.

W polskich salonach były dostępne wszystkie wersje nadwoziowe. Od 3- i 5-drzwiowych hatchbacków, poprzez sedana, skończywszy na kombi (na zdjęciach) oraz minivanie - Corolla Verso.

Wybór Turcji w przypadku Toyoty mógł budzić wątpliwości jednak centrala koncernu mocno pilnowała procedur jakościowych, wobec czego wpadek nie było. Jednak w opinii wielu serwisów Toyoty modele zmontowane w Japonii  odstawały na korzyść pod względem jakości i bezawaryjności.

Co w środku?
Toyotę Corollę na rynku wtórnym kupimy we wszystkich wersjach wyposażeniowych. W wersji „Base” wyposażono ją w system ABS, wspomaganie kierownicy, 2 poduszki powietrzne oraz centralny zamek, który był za dopłatą. Wersje „Terra” i „Luna” były wyposażone w elektrycznie sterowane szyby oraz lepszy system audio. Najbogatsze odmiany takie jak Sol były wyposażone w automatyczną klimatyzację oraz lepsze materiały wykończeniowe.

Pod względem miejsca wewnątrz liderem będzie Verso, ale poprzez gabaryty wykracza on nieco ponad segment C. Dla osób poszukujących niedużego auta z dużym bagażnikiem polecamy kombi (402l pojemności bagażnika). Wersja sedan ma jednak największy kufer (437 litrów), ale jego nieregularna powierzchnia i mały otwór załadunkowy nie są zbytnio praktyczne. Hatchbackiem ciężko będzie się wybrać na dłuższy wyjazd (289 litrów).


Mało silników
Toyota Corolla nie oferowała bogatej gamy silników. Wybór jednostek benzynowych ogranicza się do dwóch opcji. Jedna z nich to silnik 1.4 o mocy 97 koni mechanicznych. Drugi, nieco większy silnik o pojemności 1.6 litra generuje moc 110 koni.

Obie jednostki wyposażono w system zmiennych kątów otwarcia zaworów ssących (VVT-i). O ile można zarzucić tym jednostkom nieco hałaśliwą pracę, to jednak odwdzięczają się one bezawaryjną pracą. Ich kolejny atut to rozrząd napędzany łańcuchem, co likwiduje konieczność pilnowania stanu paska. W kwestii elektroniki współpracującej z silnikiem dość często psują się sondy lambda.

W polskich salonach pojawiły się modele oznaczone logiem TS. Wolnossący silnik 1.8 z systemem VVT-i osiąga moc 192KM. W późniejszym okresie sprzedawano wersję ze sprężarką mechaniczną. Doładowany silnik oferował 225KM.

Może diesel?
Na początku Corolla dziewiątej generacji była wyposażana tylko w dwie jednostki dwulitrowe, wysokoprężne D4-D. Oferowały one moc 90 lub 110 koni mechanicznych. Silniki zostały wyposażone we wtrysk Common Rail. I to właśnie on jest najczęstszą przyczyną drogich napraw. Awaria systemu wtryskowego wiąże się z wymianą wtrysków, co w najgorszym przypadku może kosztować nawet  10 tysięcy złotych. W 2004 roku dołączyła mała jednostka o pojemności 1,4 litra o mocy 90KM. Podczas liftingu podniesiono moc najsilniejszego diesla do 116 koni mechanicznych. Wadą najmocniejszych diesli było dwumasowe koło zamachowe. Naprawa w ASO to około 4 tysięcy złotych. Często silniki dopadały awarie turbosprężarek.

Zawieszenie dobrze toleruje polskie drogi. Właściciele mogą narzekać na luzy w przekładni kierowniczej oraz nadmiernie zużywające się końcówki drążków.  W wielu egzemplarzach bardzo szybko zużywają się tarcze i klocki hamulcowe.

Toyota Corolla dziewiątej generacji to solidny samochód. Dlatego nie powinny dziwić wysokie ceny na rynku wtórnym oraz mało ogłoszeń sprzedaży. Za zadbane egzemplarze właściciele oczekują wysokich kwot. Uwaga na samochody poflotowe. Mają gigantyczne przebiegi i są mocno wyeksploatowane.


Orientacyjne ceny

 

2007

2006

2005

2004

2003

2002

2001

1.4

35.000

33.500

30.000

25.500

23.000

22.500

18.000

1.6

38.000

35.000

32.000

26.500

23.000

21.500

19.500

2.0 D4-D

42.000

39.500

35.000

29.500

26.500

24.000

21.000

 

 

Zdaniem właściciela: Robert, Wrocław

"Toyota Corolla IX generacji (E12) w wersji kombi to bardzo udany model samochodu dla rodziny. Duży rozstaw osi zapewnia sporo miejsca na nogi pasażerom jadącym z tyłu i zapewnia płynność jazdy na nierównościach. Bagażnik o pojemności 400 litrów nie jest rewelacją, ale w porównaniu do hatchbacka (289 litrów) pozwala już na zapakowanie sporych bagaży na rodzinny wyjazd. Osiągi silnika 1,4 VVTi 97 KM w wersji kombi nie są rewelacyjne, lepszym rozwiązaniem jest 1,6 VVTi, ale wiąże się to z większymi opłatami i nieco większym zużyciem paliwa.

Problemowe mogą być egzemplarze z początku produkcji (do lutego 2003) gdyż silniki benzynowe miały wadę fabryczną, co skutkowało znacznym zużyciem oleju przez silnik.

Ceny części zamiennych nie odbiegają od cen innych europejskich samochodów, często są nawet tańsze. Przeglądy co 30 000km warto wykonywać a ASO, ale nie w dużych miastach (w mniejszych ceny są znacznie korzystniejsze).

Instalacja gazowa IV generacji w Toyocie sprawuje się bardzo dobrze, wiele zależy jednak od jakości komponentów i prawidłowego montażu i ustawienia instalacji (większość zakładów nie wykonuje tego prawidłowo). Należy przede wszystkim pamiętać praktycznych częstszej kontroli luzów zaworowych (co 30 tyś. km zamiast co 90 tyś. km)."

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Toyota Corolla
Toyota Corolla
Cena podstawowa już od: 68 400 PLN brutto
Dostępne nadwozia: sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

Sportowa marka od Toyoty

Sportowa marka od Toyoty

Aktualności 2016-11-28

Toyota pracuje nad wodorową ciężarówką

Toyota pracuje nad wodorową ciężarówką

Ciężarówki i Autobusy 2016-11-23

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport