mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Czy warto kupić: Toyota Yaris II (2005-2011)

Czy warto kupić: Toyota Yaris II (2005-2011)

Może nie jest najlepszych maluchem, jaki w bieżącym stuleciu pojawił się na europejskim rynku, ale ma sporo zalet, dzięki którym sprzedaje się naprawdę bardzo dobrze. Toyota Yaris drugiej generacji, głównie z uwagi na niewielkie koszty eksploatacji i niską usterkowość, cieszy się dziś także sporym wzięciem na rynku wtórnym.

Czy warto kupić: Toyota Yaris II (2005-2011)
Toyota to obecnie największy motoryzacyjny koncern. Nie byłoby jednak tej pozycji bez dużej popularności najmniejszych modeli w gamie japońskiej marki, w tym zwłaszcza Yarisa. Dobrą robotę zrobiła pierwsza generacja modelu, zdobywając tytuł Car of the Year 2000 i otwierając tym samym szerzej drzwi do Europy. W 2005 r., kiedy debiutowała Toyota Yaris nr 2, miała ona już ugruntowaną pozycję, nie tylko na Starym Kontynencie. W swoim sześcioletnim żywocie rynkowym, przedzielonym faceliftingiem w 2009 r., należała do ścisłej czołówki w swoim segmencie rynkowym pod względem sprzedaży, do dziś też zbiera pochwały za stosunkowo niską awaryjność.

Toyota Yaris II - wymiary

Toyota Yaris II jest wyraźnie większa od swojego poprzednika - dłuższa o 13,5 cm (3750 mm), szersza o 3,5 cm (1695 mm) i wyższa o 3 cm (1530 mm), a do tego ma większy o 9 cm rozstaw osi (2460 mm). Mimo że urosła, wciąć należy do najmniejszych modeli z segmentu B, choć, o czym za chwilę, wcale nie przekłada się na jakoś dramatycznie małą ilość miejsca w kabinie. Zmiana generacji nie przyniosła rewolucyjnych zmian w stylistyce nadwozia, wciąż dominują obłe kształty, jednak są bardziej nowoczesne i wpasowujące się w gusta Europejczyków. Na Starym Kontynencie Yaris II oferowany był wyłącznie jako hatchback (trzy- i pięciodrzwiowy), ale na niektórych rynkach (np. w USA) można było spotkać również sedana.



Stosunkowo wysoko poprowadzona linia dachu sprawia, że w kabinie nawet wyższe osoby mogą zająć wygodną pozycję. Miejsca na nogi nie zabiera środkowy tunel, a przednie fotele, choć praktycznie bez podparcia bocznego, okazują się komfortowe. Do tego znajdziemy sporo przydatnych schowków. 272-litrowy bagażnik do największych nie należy, ale wzorem minivanów Yaris ma przesuwaną tylną kanapę (a także regulowane oparcia), dzięki czemu istnieje możliwość powiększenia przestrzeni bagażowej o prawie 100 litrów. Bagażnik ma podwójne dno, jednak jadąc na pusto denerwująca może być pokrywa, która na nierówność często podskakuje. Naturalnie można też złożyć tylne siedzenia i uzyskać w ten sposób 1086 litrów pojemności. Wnętrze Yarisa II nie należy do najprzyjemniejszych - dominują ciemne kolory i twarde plastiki, mało przyjemne w dotyku i podatne na zarysowania, a nawet pęknięcia. Po kilku/kilkunastu latach użytkowania wielu kierowców narzeka na trzaski dochodzące ze źle spasowanych plastików. Obsługa wnętrza nie należy do skomplikowanych. Chwilowego przyzwyczajenia będzie wymagać jedynie umieszczony centralnie wyświetlacz z zegarami i wskazaniami komputera pokładowego.

Toyota Yaris II - silniki

Patrząc przez pryzmat ofert na popularnych serwisach ogłoszeniowych można dojść do wniosku, że Toyota Yaris z lat 2005-2011 była oferowana wyłącznie w trzech wersjach silnikowych. Nie jest to do końca prawda, choć popularnością faktycznie cieszyły się tylko trzy jednostki napędowe.

Podstawowym silnikiem był litrowy, trzycylindrowy silnik ze zmiennymi fazami rozrządu (1.0 VVT-i). Rozwijał on moc 69 KM i do demonów szybkości nie należał, o czym może świadczyć 16-sekundowy czas rozpędzania się do setki. Przy tym będą nam towarzyszyć nadmierne drgania i zbyt głośna praca. Jeszcze gorzej jest w trasie, kiedy istnieje potrzeba gwałtownego przyspieszenia lub gdy poruszamy się z prędkościami autostradowymi (maksymalna prędkość w tej wersji Yarisa wynosi 155 km/h). Dlatego tę wersję silnikową polecamy raczej osobom, które przemieszczają się głównie po mieście. Leniwa jazda odpłaci nam się niskim spalaniem (nawet ok. 5 l/100 km w trasie i ok. 7 l/100 km w mieście), jednak próba wyciśnięcia z tego auta więcej dynamiki skutkuje dość dużym wzrostem spalania (nawet o ok. 2 litry). Jeśli zależy nam na dynamiczniejszej jeździe, warto chyba pomyśleć o silniku 1.33 Dual VVT-i (przed liftingiem 1.3 VVT-i) o mocy 101 KM (87 KM). Poza większą mocą, silnik po modernizacji współpracuje z 6-biegową skrzynią manualną (wcześniej z pięcioma biegami).



Wycieki płynu chłodzącego z pompy wodnej, problemy ze sprzęgłem (niska trwałość łożyska oporowego) czy katalizatorem to najczęstsze przypadłości, na które skarżą się właściciele najsłabszego Yarisa. W wersjach benzynowych zdarzają się też przypadki rozciągnięcia łańcucha rozrządu i to przy stosunkowo niewielkim przebiegu (poniżej 100 tys. km). Zbyt głośna i nierównomierna praca silnika podczas jazdy powinna albo odwlec nas od zakupu takiego egzemplarza, albo zmusić do udania się do mechanika (gdy jesteśmy już właścicielem).

Popularnością obu tym modelom dorównuje wersja wysokoprężna - 1.4 D-4D o mocy 90 KM. Jedyny diesel w ofercie jest bardziej żwawy od obu benzynowców (10,7 s. do 100 km/h), a przy tym naprawdę oszczędny (średnie spalanie na poziomie 5 l/100 km). Jedyną jego wadą może być pochodzenie. Wysokoprężne Yarisy bardzo często były wykorzystywane przez różnej maści handlowców, stąd szansa na znalezienie stosunkowo niewielkiego przebiegu jest raczej niska. Yarisy w niektórych województwach były autami, na których zdawano egzaminy na prawo jazdy, dlatego też wielu kursantów właśnie na tym modelu uczyło się jeździć. W obu przypadkach (handlowiec i szkoła jazdy) auta mogą być więc mocno wyeksploatowane i podczas zakupu lepiej dobrze przyjrzeć się takim egzemplarzom. Najczęściej pojawiające się problemy dotyczą wtryskiwaczy, które objawiają się z reguły kłopotami z uruchomieniem lub nierówną pracą silnika, czy nagłym spadkiem mocy. Na szczęście można je regenerować i tym samym obniżyć koszta ewentualnej naprawy.

Pozostałe dostępne w ofercie Yarisa II silniki są dziś białymi krukami na rynku. Najmocniejszym silnikiem w wersji TSport była 1,8-litrowa jednostka VVT-i o mocy 133 KM. Rzadko spotykane są także silniki 1.5 VVT-i o mocy 106 KM oraz 124-konny silnik o pojemności 1,6 litra.

Toyota Yaris II - usterki

Jeśli wśród ogłoszeń natrafimy na egzemplarz Toyoty Yaris ze zautomatyzowaną przekładnią (z silnikiem 1.3 oraz 1.4), lepiej przejść do następnego. Przekładnia MM może mieć uszkodzony sterownik, o czym mogą świadczyć szarpanie przy zmianie biegów czy dłuższy czas ich zmiany. Naprawa może być droga Wśród innych typowych usterek, na szczęście nie należących do specjalnie drogich, należy wymienić padające czujniki ABS oraz drobne problemy z elektroniką. Lakier nadwozia jest za to podatny na dosyć szybko pojawiające się odpryski.



O niskiej usterkowości przekonują też cyklicznie publikowane raporty awaryjności. W ostatnim badaniu przeprowadzonym przez specjalistów z Dekry Yaris znalazł się na drugim miejscu wśród najmniejszych modeli z przebiegiem między 100 a 150 tys. km. Z kolei w raporcie TUV znajdziemy Yarisa na ósmej pozycji w kategorii aut do 7 lat (bez podziału na klasy).

Niska usterkowość i związane z tym niskie koszty eksploatacji to główna przyczyna popularności używanych Yarisów. Warto też dodać, że na rynku dostępne są różne części, od oryginalnych, poprzez zamienniki aż po części używane, a prosta konstrukcja pozwala korzystać z usług zaprzyjaźnionego mechanika przy większości typowych usterek. Do tego trzeba dodać, że większość dostępnych na rynku używanych egzemplarzy Yarisa II jest co najmniej przyzwoicie wyposażona w układ ABS, dwie poduszki powietrzne, elektrykę szyb i lusterek, klimatyzacją (manualną) czy układ audio. Jeśli wybierzemy najbogatszy wariant wyposażeniowy, możemy otrzymać m.in. poduszkę chroniącą nasze kolana.

Toyota Yaris II - zalety i wady


Zalety:
+ niewielka usterkowość
+ niskie koszty utrzymania
+ mała utrata wartości
+ przestronne i funkcjonalne wnętrze
+ funkcjonalność (przesuwana kanapa, podwójna podłoga bagażnika, liczne schowki)

Wady:
- wysokie ceny używanych egzemplarzy
- słaba jakość użytych materiałów
- przeciętne prowadzenie

Toyota Yaris II - opinie


Pałubiński, 2009, 1.0 Luna A/C

Bardzo fajne autko na dojazdy do pracy oraz jazdy po dużym mieście. Natomiast średnio spisuje się na dłuższych trasach drogami szybkiego ruchu.

MarB, 2010, 1.3 VVT-i
Dobra do miasta, krótkie trasy, dojazdy do pracy. Silnik 1.33 ma niezłe osiągi. Dobra ekonomika. Nie psuje się. W porównaniu z wersją auta z silnikiem 1.0 jest znacznie cichsze.

kobieta, 2008, 1.3 VVT-i Terra Premium

Dobre autko do jazdy po mieście, zrywne, zwrotne i wszędzie zaparkuje. Do tej pory bez problemów technicznych, wymienione tylko sprzęgło (w ramach gwarancji), przy przeglądzie stwierdzono zbyt ciężką jego pracą. Poza tym, muszę stwierdzić, że jest to super pojazd dla kobiety.  

malgosia, 2006, 1.4 D-4D SOL MultiMode
Warto kupić z uwagi na bardzo niske spalanie, bez szaleństwa po trasie w granicach 100-120 km/h potrafi spalić 4,6 l oleju na 100 km. To spora zaleta. Ale jednocześnie w tej cenie można kupić bardziej komfortowy samochód. Wyżyłowana moc silnika przekłada się niestety na jego awaryjność (wymiana wtrysków - b. wysoki koszt naprawy).

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Toyota Yaris
Toyota Yaris
Cena podstawowa już od: 40 400 PLN brutto
Rodzaj samochodu: dostawczy osobowy

Podobne wiadomości:

Sportowa marka od Toyoty

Sportowa marka od Toyoty

Aktualności 2016-11-28

Toyota pracuje nad wodorową ciężarówką

Toyota pracuje nad wodorową ciężarówką

Ciężarówki i Autobusy 2016-11-23

Komentuj:

~:) 2015-02-06

No cóż, "kasia" tylko jeździ a ja ulubione zwierze czyli osioł to naprawiam i płaci. I dlatego uważa że jest fajne autko. :)

~francuz 2015-02-06

h.. d... i kamieni kupa, ja rozumiem, że można mieć auto które się mniej psuje, ale wciskanie kitu, że przejechałem już 10 lat, albo 100 tys. km i NIC się nie zepsuło śmierdzi mi z daleka.. a żeby niebyło całkowicie off topic, yaris jest wg mnie brzydki i na zewnąrtz i w środku, mimo wszystko niewielki w środku i mało praktyczny i jeździ też beznadziejnie

~yaroo 2015-02-06

Jezdziłem po kolei wszystkimi yariskami i II jest super, przez 5 lat jezdziłem i nic się nie psuło. Teraz mam najnowszą yariskę i odpukać samochód sprawdza sie super, nie ma z nim problemów.

choragiewka 2015-02-06

Autko fajnie dla kobiety ;)Do pracy ..zakupy mało pali więc ekoomiczne:)polecam

~Krzycho 2015-02-05

szału nie ma. Może i ok? Nie wiem, nie miałem i nie jeździłem ale ta konsola po środku, te gałki itp. są nie do przyjęcia!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport