mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Czy warto kupić: Volvo V40 (1995-2004)

Czy warto kupić: Volvo V40 (1995-2004)

W tym roku na wystawie w Genewie światową premierę miało najnowsze wcielenie Volvo V40, czyli nowy kompakt szwedzkiej marki. Nie będzie to jednak pierwszy model o takiej nazwie w sprzedaży, bowiem na przełomie wieków Volvo miało już w swojej ofercie model V40, który jednak wówczas był autem typu kombi.

Czy warto kupić: Volvo V40 (1995-2004)
Volvo V40 było produkowane od grudnia 1995 do 2004 roku i było bliźniaczym modelem z sedanem S40, który na rynku pojawił się we wrześniu 1995 roku. Auto było owocem współpracy Volvo z Mitsubishi (tę samą płytę podłogową oraz niektóre inne elementy wykorzystano także przy produkcji Mitsubishi Carisma), a silniki wysokoprężne oraz połączone z nimi skrzynie biegów pochodziły od Renault. V40 wytwarzane było w holenderskiej fabryce NedCar, która w tamtym czasie należała do spółki joint venture zawiązanej pomiędzy Volvo i Mitsubishi.

Przez dziewięć lat obecności na rynku małe kombi Volvo było dwukrotnie modernizowane - pod koniec 1999 r. i w 2002 r. Za pierwszym razem zmiany były nieco większe i objęły zmieniony przód auta z szerszymi zderzakami i nową konsolę centralną, przy okazji zmieniono także zawieszenie, powiększono nieznacznie rozstaw osi i pojawiły się nowe jednostki napędowe. Na wyposażeniu auta pojawiły się także kurtyny powietrzne. W 2002 r. zmianie uległa atrapa chłodnicy, kierownica oraz niektóre elementy wykończenia wnętrza (m.in. pokrętła).

Kombi V40 jak na auto o takim nadwoziu nie imponowało jakimś szczególnie przestronnym wnętrzem ani częścią bagażową. W kabinie w miarę komfortowych warunkach mogły się pomieścić co najwyżej cztery osoby, choć zdecydowanie wygodniej było tylko na przednich fotelach. Dorośli, zasiadający na tylnej kanapie, mogli już narzekać na małą ilość miejsca na nogi oraz głowę. Do dyspozycji było zaledwie 415 litrów bagażnika (nawet sedan S40 miał więcej - 471 l), na szczęście dzielona 60:40 tylna kanapa pozwalała w razie konieczności powiększyć przestrzeń transportową do 1.420 litrów. Ciężko też uznać V40 za atrakcyjny stylistycznie model. Z zewnątrz auto zostało pozbawione typowych dla wcześniejszych modeli Volvo ostrych kształtów, a wnętrze jest mocno nijakie.

Egzemplarze Volvo V40 sprzed pierwszego liftingu nie zbierały dobrych opinii. Jak na szwedzką markę, słynącą z wysokiej jakości materiałów i wykończenia, sporo zastrzeżeń pojawiło się do wykonania, montażu czy właśnie użytych materiałów. Szczególną krytykę zebrał układ zawieszenia, krytykowany za głośną pracę oraz zbyt twarde nastawy. V40 z tego okresu należał do dość awaryjnych modeli. Defektowały m.in. sprzęgła, alternatory, układ wtryskowy w turbodieslach czy turbosprężarki, szybciej zużywały się też elementy zawieszenia oraz drążki kierownicze. Starsze modele były także gorzej zabezpieczone przed korozją i dziś można znaleźć na nich ogniska rdzy.

Volvo v40 poddane było kilku akcjom serwisowym. Jeszcze w latach 90. właściciele musieli stawić się w serwisach w celu wymiany wadliwych tłoczków hamulcowych w zaciskach przednich tarcz. Kolejne kampanie serwisowe dotyczyły kłopotów z klimatyzacją, układem wspomagania hamulców oraz paskiem klinowym. Na szczęście jednak, w kolejnych latach usterkowość modelu wyraźnie malała. Dlatego też dziś godne polecenia są przede wszystkim egzemplarze z obecnego stulecia, które ponadto są znacznie lepiej wyposażone.

Mocną stroną Volvo V40 jest dość szeroki wachlarz możliwych do wyboru jednostek napędowych. Od razu jednak zrezygnujmy z najsłabszych silników benzynowych (1,6 - 105 i 109 KM) oraz podstawowych diesli (1,9D 90 i 95 KM), gdyż osiągi przez nie oferowane są zdecydowanie za słabe. Abyśmy mieli zapewnione osiągi na akceptowalnym poziomie, powinniśmy rozejrzeć się wśród 1,8-litrowych jednostek, które na przestrzeni dziewięciu lat były oferowane w różnych wariantach mocy (od 115 KM do zapożyczonych od Mitsubishi jednostek GDI z bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy 125 KM). Najwięcej możemy jednak oczekiwać od dwulitrowych motorów benzynowych (137, 165 KM), a przede wszystkim od turbodoładowanego silnika T4 16V - do 2000 roku o pojemności 1,9 litra, a później 2,0 litra, który dysponował mocą 200 koni mechanicznych. Tu już możemy oczekiwać niezłych wartości przyspieszenia, choć okupionych znacznie wyższym spalaniem.

Zwolennicy diesli, bez dwóch zdań, powinni wybierać wśród egzemplarzy V40 od 2001 roku. Od tego bowiem czasu pod maską małego kombi Volvo znajdowały się nowocześniejsze diesle Renault z wtryskiem common rail. Do wyboru były dwie 1,9-litrowe jednostki rozwijające moc 102 i 115 KM. Nowe jednostki napędowe są generalnie trwałe (starsze, poza wspomnianymi usterkami, także mogły sporo popracować). Przede wszystkim benzynowe, właściwie eksploatowane i serwisowane, mają pod tym względem dobrą opinię. Do częstszych usterek można zaliczyć problemy z napinaczem paska rozrządu czy prowadzenie paska klinowego. W common railach zdarzają się kłopoty z przewodem od intercoolera.

Poza tym należy się liczyć z możliwymi usterkami układu zawieszenia (tylne wahacze) oraz skrzyń biegów (zbyt duże luzy, możliwe wycieki oleju).

Poprzednie Volvo V40 nie należy z pewnością do zbyt popularnych modeli na rynku wtórnym. Najczęściej spotykane są wersje z 1,8-litrowymi jednostkami benzynowymi, choć sporo znajdziemy także egzemplarzy z nowszymi dieslami. Raczej trudno będzie nam znaleźć najsłabsze wersje benzynowe, klienci już zdecydowanie częściej decydowali się na mocniejsze dwulitrowe odmiany, czy wręcz na najmocniejsze warianty Volvo V40.


Zobacz wybrane opinie nt. Volvo V40 użytkowników serwisu mojeauto.pl:

leemaxx, 1998, 1.8 1731/115KM

Kupując egzemplarz niezajechany i pilnując pewnych czynności eksploatacyjnych typu rozrząd, wymiana płynów itd. powinniście być zadowoleni z tego modelu. Nie bójcie się też ceny części zamiennych, które w tym przypadku nie odbiegają poziomem od innych marek. Samochód daje poczucia masywnego i bezpiecznego, co dodatkowo w połączeniu z dobrym komfortem jazdy pozostawia miłe odczucia. Dynamika auta, jak dla mnie, raczej nie powala, ale też daje możliwość bezpiecznie wyprzedzić czy szybko włączyć do ruchu. Dla mnie jako użytkownika tego auta największą wadą jest jego spalanie. 13 litrów to przy dzisiejszych cenach benzyny istna zmora -pozostaje alternatywa zagazowania silnika.

Marek-Jo, 2003, 1.9D Elegance 1870/115KM

Tym samochodem jeżdżę od 2 lat. Ciągle słyszałem, jeśli już Volvo to tylko V70. Mimo to zdecydowałem się na V40 i to jest to! Jak usiadłem za kierownicą pierwszy raz, to czułem się, jakby ten samochód był dla mnie skrojony na miarę. Regulacja foteli, kierownicy, przełączniki, schowki wszystko w zasięgu ręki - może z wyjątkiem mocowania pasów z przodu - trochę za nisko. Materiały użyte do wykończenia wnętrza - pierwsza klasa. Każdym wcześniejszym samochodem jeździłem 3-5 lat ale tym myślę, że będę jeździł 10, bo na rynku nie widzę innego godnego następcy.

kamil, 1997, 1.9TD 1870/90KM

Kupiłem ten niby taki dobry samochod! Najpierw padła pompa wspomagania kierownicy (wymieniłem), to znowu uszczelka pod głowicą(wymieniona), a teraz padła skrzynia biegów. Więc nie piszczie, że to dobre auto.

robertos, 2002, 1.6 1587/109KM

Jestem użytkownikiem V40 od pół roku i bardzo sobie je chwalę. W sumie przeszkadza mi tylko jedna rzecz w tym aucie, a mianowicie silnik 1,6, który posiadam to lekka porażka do takiej masy auta minimum to 1,8.

kamil, 1999, 1.9D 1870/95KM

Ogólnie jestem bardzo zadowolony z tego autka, oprócz kilku drobnych wad nie mam mu nic do zarzucenia, przed kupnem wielu ludzi odradzalo mi Volvo, ale chyba sami nigdy nie jeździli. V40 jest oszczędny, wygodny, nie wymaga wizyt u mechanika, tylko obsługa co 10tys km (choc serwis zaleca co 15 tys., ale nie zaszkodzi).

 

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Volvo V40
Volvo V40
Cena podstawowa już od: 99 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Volvo V40 Wszystko o Volvo
Tematy w artykule: Volvo czy warto kupić Volvo V40

Podobne wiadomości:

Concierge zatankuje i umyje Volvo

Concierge zatankuje i umyje Volvo

Aktualności 2016-11-21

Autonomiczna ciężarówka i 50 tys. puszek Budweisera

Autonomiczna ciężarówka i 50 tys. puszek...

Ciężarówki i Autobusy 2016-10-27

Komentuj:

~FrankWilliams 2013-01-09

obecnie model ten chyba najlepiej kupować poprzez ofertę Select gdzie dostajemy używany model w bardzo dobrym stanie i gwarancją

~vv40ty 2012-12-16

v40 1,9td, 115 KM, 2003, edition, 237 tys. km Przejeździłem tym autkiem 5 lat i 140 tys. km po sprowadzeniu z Niemiec. Moim zdaniem to bardzo przyjazne rodzinne kombi, choć nieduże. Poza wymianą dwumasy razem ze sprzęgłem przy 140 tys. km. nie miałem żadnej poważnej naprawy. Podstawą jest regularne serwisowanie, częstsza wymiana filtrów (u mnie komplet co 20 tys. razem z wymianą oleju) i wymiany eksploatacyjne: rozrząd, tarcze hamulcowe, itp. Auto jest dość ciche, wystarczająco dynamiczne do wyprzedzania, dobrze jeździ na autostradach przy prędkościach 140-160 nie męczy prowadzeniem i hałasem i jest ergonomiczne (oprócz osób wysokich <185 cm). Zawieszenie jest raczej miękko zestrojone (np. w porównaniu z saabem, czy vw), bo to nie jest autko do wyczynu. Komfort dużo lepszy niż w porównywalnych kombi spod znaku vw, skoda, ford, peugeot, czy jeszcze innych. Jest raczej oszczędne (cykl podmiejski ok. 6,2/100, spokojna trasa 5,6/100, autostrada 7,0/100) i naprawy nie są jakieś chorrendalnie drogie, a ostatni silnik wysokoprężny tego modelu cieszy się opinią niezawodnego, co mogę potwierdzić.

~FaceOff 2012-10-27

Ja mam autko z 2003 75 kW 102 KM i powiem że jestem bardzo zadowolony. Mam już go 3 lata i jak do tej pory sprawuje się bardzo dobrze. Trzeba regularnie wymieniać oleje i filtry i nie powinno być problemu.

~Mr White 2012-04-26

... to raczej nie powinno dziwić, kazdy chce zaoszczedzic na serwisie i nawet jeśli wie o jakiejś usterce to czeka na odpowiednia promocję/akcję serwisową

kosmoss 2012-04-25

Heh coś w tym jest. To podobnie jak z serwisem, gdzie cieszy się podobno małą popularnością, a przy wszelakiego rodzaju akcjach jak akcja klimatyzacja trwająca, czy akcji 4+ ustawiają się a ASO kolejki.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport