mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Dacia Duster: Brzydki ma gorzej

Dacia Duster: Brzydki ma gorzej

Wielu z nasz zarzeka się, że w swoich ocenach nie sugeruje się wyglądem. Niestety w wielu kwestiach prawda okazuje się inna. Zaszufladkowanie przez wygląd może się okazać niesprawiedliwe o czym przekonaliśmy się w przypadku Dacii Duster.

Dacia Duster: Brzydki ma gorzej

Mania na produkowanie samochodów sporotwo-rekreacyjnych zwanych potocznie SUV-ami jeszcze się nie zatrzymała. Każdy producent stara się mieć taki model w gamie, albo przynajmniej samochód który mógłby ocierać się o ten segment. Rumuńska Dacia od dłuższego czasu korzystająca z zaplecza technologicznego koncernu Renault-Nissan także postanowiła upomnieć się o swój kawałek tortu.
Przepis na sukces był prosty. Za cenę zachodniego auta kompaktowego oferowany będzie twardy zawodnik z Karpat, który w trudniejszych warunkach będzie wspomagany przez układ napędu na cztery koła.
Wracając do tematu otwierającego warto sobie zadać pytanie: Co z reguły urzeka nas w samochodach? Przede wszystkim ładne opakowanie. W przypadku Dacii Duster na pewno odezwą się głosy za tym, że samochód prezentuje się elegancko, jednak większość głosów z jakimi spotkaliśmy podczas testu była raczej negatywna. Kilka osób zaznaczyło jednak, że w brzydocie Dustera jest jednak coś urzekającego. Auto na pierwszy rzut oka może się skojarzyć z pojazdem wojskowym. Przetłoczenia i linie nadwozia są proste. Brakuje finezji z aut francuskich, ale podświadomie sprawia ono wrażenie "pancernego".

Jeżeli naprawdę wzbraniamy się przed oceną przez pryzmat wyglądu, to na pewno ucieczką od tematu będzie "wnętrze". W przypadku Dustera na pewno można powiedzieć, że jest pojemne. Z przodu nawet wysocy pasażerowie usiądą sobie wygodnie. Fotele z przodu są jednak bardzo płaskie i praktycznie nie zapewniają trzymania bocznego, co przy miękko zestrojonym zawieszeniu da się bardzo szybko odczuć. Wadą foteli zarówno pierwszego jak i drugiego rzędu są trochę zbyt krótkie podparcia na nogi. Dłuższe trasy będą zatem męczące.

Deska rozdzielcza oraz jej okolice zostały zaprojektowane tanim kosztem i tanim kosztem wyprodukowane. Jednak mimo tego, przewyższają one to co można uświadczyć w samochodach marki Tata czy modelach zza Wielkiego Muru. Znajdziemy tutaj wiele akcentów z innych modeli Dacii, a także tańszych modeli Renault. Na konsoli centralnie dość mocno odznacza się pomalowany na błyszcząco plastik, który w dodatku szybko się rysuje. Niepotrzebny gadżet.

Zawieszenie Dacii Duster zostało zestrojone na miękko z myślą o wyjeżdżaniu poza teren utwardzony. Bardzo ładnie radzi sobie z nierównościami, ale pracuje dość głośno, choć winą może być tutaj słabe wyciszenie wnętrza. Komfortowe zestrojenie pociąga jednak za sobą skutki w postaci mocnych przechyłów w zakrętach i wyczuwalnej podsterowności.

Duster oferowany jest w wersji z napędem na jedną oś oraz 4WD. Mieliśmy okazję przetestować wersję, gdzie koła były napędzane na dwie osie. Przy konsoli centralnej znajdował się przełącznik który pozwalał wybrać pomiędzy trybami 2WD, Auto oraz Lock. W przypadku pierwzego napędzany jest tylko przód, drugi automatycznie dołącza tylną oś natomiast ostatni pozwala zblokować dyferencjał międzyosiowy.

Z takim wyposażeniem postanowiliśmy sprawdzić auto w naprawdę ciężkich warunkach. Wybraliśmy się w tym celu na nieczynny poligon w okolicach Wrocławia. Auto wyposażone w standardowe opony drogowe bardzo dzielnie radziło sobie na głębokich koleinach i wybojach. Kąt natarcia i zejścia pozwalał bez ocierania podwozia objechać całą pętlę na poligonie, gdzie nawierzchnia była piaskowa, ale lekko utwardzona. Podekscytowani umiejętnościami Dustera zdecydowaliśmy się zmodyfikować drugą pętlę o fragmenty gdzie piasek robił się coraz bardziej grząski. Zestopniowanie skrzyni biegów pozwalało na spokojne manewry bez konieczności przerzucania przełożenia, co szybko skończyłoby się ugrzęźnięciem w błocie. Samochód poległ dopiero na grząskim, błotnistym dukcie z podjazdem pod górkę, gdzie podwozie osiadło na koleinie, a koła bezradnie kopały w obie strony. Jak na zupełnie nieprzygotowane do jazdy terenowej auto, Duster poradził sobie doskonale.



Pod maską grał równo czterocylindrowy silnik dCi o pojemności 1,5 litra. Wbrew pozorom mały motor z turbodoładowaniem osiągał moc 110 koni mechanicznych, która pozwalała na umiarkowanie dynamiczną jazdę. Wysoki moment obrotowy dobrze sprawdzał się na asfalcie, ale mocny przyrost mocy w dolnym zakresie obrotomierza nie jest już tak bardzo pożądany na nieutwardzonym gruncie. Dobrze jest mieć wtedy włączony napęd na cztery koła, bowiem szybkie zerwanie przyczepności na przedniej osi poskutkuje pomocą z tylnej pary kół. Wysokoprężna jednostka miała bardzo niewielkie zapotrzebowanie jeśli chodzi o apetyt na paliwo. Średnio zadowalała się w trasie 5,5l/100km. Podczas manewrów na poligonie zużyła niecałe 8l/100km.

Przyznam szczerze, że w momencie odbierania kluczyków od Dacii Duster moje przeczucia były mieszane. W mojej ocenie auto wizualnie prezentowało się poniżej średniej wytyczanej przez konkurencję, środek również mnie nie przekonał. Jednak z dnia na dzień i upływem kolejnych kilometrów przekonywał mnie coraz bardziej charakter tego samochodu. Prostota tak banalna, że az genialna, a do tego waleczny charakter udowodniony na poligonie.

Polecam ten samochód każdemu, kto potrzebuje prostego i solidnego samochodu do pracy, która wymaga częstszego odwiedzania terenów leśnych czy placów budowy. Dacia Duster odnajdzie się tam w stu procentach. Przekonuje też cena. Choć nasz egzemplarz z napędem 4x4 i silnikiem diesla kosztuje od 65.950 złotych to najtańszą wersję z napędem na obie osie kupimy już za 49.900 złotych, a to już jest okazja.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Dacia Duster
Dacia Duster
Cena podstawowa już od: 39 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: suv-5dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Dacia Duster Wszystko o Dacia
Tematy w artykule: Dacia Dacia Duster

Podobne wiadomości:

Dacia Logan i Sandero odmłodzone

Dacia Logan i Sandero odmłodzone

Aktualności 2016-09-20

Nowa Dacia Duster w przyszłym roku

Nowa Dacia Duster w przyszłym roku

Aktualności 2016-07-25

Komentuj:

~lukka16 2012-01-27

Tak to wygląd ix35 może ładniejszy i nowocześniejszy od Dustera i bajerów w brud, ale jazda jednym i drugim to jest bez porównania ix35 skacze jak pingpong na dziurach a w lekkim terenie nie dawał rady (zdychał) Ale weźcie pod uwagę CENĘ i OCEŃCIE sami po jeździe jednym i drugim. A tu nie ma dyskusji jechałem także Qashqaiem, Yeti a wybrałem Dustera. Każdemu polecam osobiste oględziny i przejażdżkę po szosie, krawężnikach i terenie. każdym z tych aut. Potem podliczenie za i przeciw i dowiecie się dlaczego ten model jest tak popularny.

robal 2012-01-21

Smutno mi to czytać ,że ktoś nie dostrzega różnicy w stylistyce aut i toporną,masywną , bez wyrazu sylwetkę Dustera porównuje do smukłej eleganckiej niepowtarzalnej sylwetki ix 35.Zachęcam ,udaj się do serwisu Hyundaia i zobacz jak wygląda ten samochód .Życzę obiektywizmu w ocenie.

~BZDURA - duster nie ma dyferencjału międzyosiowego 2011-11-04

tylko sprzęgło wielopłytkowe

~Genero 2011-10-17

no każdy z nas zawsze coś znajdzie w każdym aucie ja mam również volvo i jeżdżę zamiennie z żoną, ale dla mnie ważny jest serwis i cena części do tych aut bo traktuję je jako narzędzie pracy

~O. 2011-10-01

E znow nie taka brzydka! Ladniejsza i lepsza i tansza niz Chyundek ix35 czy inne takie koszmary...

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport