mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Dacia Logan 1.5 dCi: Krytyk się nie boi

Dacia Logan 1.5 dCi: Krytyk się nie boi

Szukasz taniego, oszczędnego, ale jednocześnie dość dużego auta rodzinnego? Idealną propozycją wydaje się w takim wypadku być Dacia Logan z wysokoprężnym silnikiem 1,5 dCi.

Dacia Logan 1.5 dCi: Krytyk się nie boi
I cóż z tego, że Logan sygnowany jest rumuńską marką. W końcu Dacia już od kilku ładnych lat należy do Renault, korzysta ze zdobyczy francuskiej technologii, a że wykończenie pozostawia trochę do życzenia - w końcu nie oszukujmy się - ma to być tanie auto, więc na czymś producent musiał zaoszczędzić.
 
Logan z jednostką wysokoprężną na naszym rynku pojawił się przed pół rokiem. Wcześniej już jeździliśmy Loganem z mocniejszą jednostką benzynową o pojemności 1,6 litra czytaj TEST , teraz przyszedł czas w końcu na wersję z silnikiem wysokoprężnym, oczywiście pochodzącym od Renault.
 
Stylistyka - daleko do miss piękności
Nie ma co ukrywać, iż faktycznie Dacia Logan o laury najpiękniejszego auta raczej nie będzie się ubiegać. Za nadwozie Logan zbiera chyba najtęższą krytykę, że jest brzydki, że nieproporcjonalny (mały przód i wielki kufer), zbyt masywny i że nie ma czegoś, jakiegoś choćby jednego elementu, którym mógłby się pozytywnie zapisać w pamięci. Jednak nie wszyscy mówią takim samym głosem - prostota okazuje się, może być także i swego rodzaju atutem.
 
Zobacz więcej zdjęć Dacii Logan

 
Wnętrze - prawie jak w Renault
Duże wnętrze Dacii Logan zapewnia dostateczną ilość miejsca nawet dla piątki pasażerów. Co prawda fotele nie zapewniają prawie żadnego trzymania bocznego, a tylna kanapa jest już praktycznie płaska, to jednak, o dziwo, 500-kilometrowa trasa nie zmęczyła prawie w ogóle. Mimo iż samo ustawienie ulubionej pozycji nie należy do najłatwiejszych czynności. Po pierwsze - brak regulacji kolumny kierownicy i po drugie - aby wyregulować fotel na wysokość (znowu o dziwo, że jest taka możliwość) trzeba na niego napierać całym ciałem.
 
Wykończenie wnętrza przypomina, jako żywo, te znane z nieco starszych modeli Renault, choćby Clio drugiej generacji. Takie same przyciski, otwory nawiewów, plastiki, bardzo podobna deska rozdzielcza. Niestety, to kolejna, delikatnie mówiąc, słabsza strona Logana. Choć od razu można próbować go bronić, iż (niemal) wszystko jest na swoim miejscu, że duże przyciski ułatwiają włączanie/wyłączanie, że dzięki temu jest znacznie taniej.
 
To niemal, to np. przycisk do elektrycznej regulacji szyb na centralnej konsoli, włącznik klaksonu na dźwigience kierunkowskazu, czy mechanizm do regulacji lusterek poniżej dźwigni hamulca ręcznego. Aha i jeszcze pokrętła do regulacji klimatyzacji są zasłonięte przez dźwignię skrzyni biegów, szczególnie w położeniu na 1, 3 lub 5 biegu.
 
Bagażnik - duży, ale nie idealny
510-litrowy bagażnik to zaleta Logana. To więcej niż w niejednym większym aucie. Spokojnie można zapakować bagaże dla czteroosobowej rodziny na dwutygodniowy urlop. Wliczając w to nawet wózek dla małego dziecka.
 
Niestety znajdziemy też i tu pewne wady. Brak jakiegoś uchwytu na klapie, zawiasy chowające się do wnętrza i przede wszystkim brak możliwości choćby złożenia oparcia tylnej kanapy - dłuższych przedmiotów Loganem nie przewieziemy.
 
Jazda - tylko spokojnie
68 koni mechanicznych przy aucie ważącym ponad tysiąc kilogramów musi sprawić, iż nie będziemy w stanie się ścigać z większością aut ruszając spod świateł. Prędkość 100 km/h uzyskamy dopiero po ok. 15 sekundach, to niejednokrotnie dwa, a nawet trzy razy dłużej niż w przypadku innych aut. Znacznie lepiej jednak już auto się prezentuje, jak przyjrzymy się maksymalnemu momentowi obrotowemu tego turbodiesla - 160 Nm przy 1.700 obr/min zapewnia elastyczność na dość przyzwoitym poziomie.
 
Nie oszczędzimy też Loganowi pochwał za jeszcze dwa elementy. Pierwszy to zawieszenie, które wydaje się stworzone do polskich warunków. Dość wysokie, a przy tym na tyle miękkie, iż nie odczuwamy dziur i innych nierówności, w które niestety obfitują polskie drogi. Druga sprawa to cicha praca silnika. Odpalając go jeszcze coś tam usłyszymy, później jest już tylko lepiej. No, chyba, że przekroczymy w końcu granicę 130-140 km/h, kiedy to hałas w kabinie jest już odczuwalny.
 
O ile Logan z benzynowym silnikiem 1,6 do oszczędnych nie należał, to już testowana obecnie wersja z wysokoprężną jednostką za wyniki spalania może zbierać gratulacje. Nawet jeżdżąć dynamicznie, na warunki Logana oczywiście, możemy zmieścić się w granicach 5,5 litra na 100 km. To naprawdę robi wrażenie. Na pełnym baku (50-litrowym) możemy jechać i jechać i niemalże zapomnieć o konieczności zjeżdżania do stacji benzynowych.
 
Aby się nie okazało, iż jazda Loganem to głównie same zalety, to jeszcze na koniec o dwóch wadach. Przy ostrzejszych zakrętach auto miało tendencję do odchylania się, zaś przy dłuższej jeździe naszą uwagę zwróciły także czasami wchodzące ze zgrzytem biegi.
 
Podsumowanie - tani diesel
39.700 zł to najkorzystniejsza cena na naszym rynku za auto z silnikiem wysokoprężnym, a przy tym nie najmniejszym i nie najgorzej wyposażonym. Oczywiście, jeżeli pominiemy w naszych rozważaniach możliwość kupna auta używanego.
 
Wyposażenie testowanej wersji Laureate obejmuje m.in. jedną poduszkę powietrzną, wspomaganie kierownicy, elektryczne szyby i lusterka, centralny zamek, komputer pokładowy (łączny i dzienny przebieg, zużyte paliwo, średnie i chwilowe zużycie paliwa, przewidywany zasięg oraz średnia prędkość) oraz oczywiście ABS. Jeżeli chcemy jeszcze trochę zaoszczędzić, to możemy wybrać wersję Ambiance+, w której z powyższego zabraknie pakietu elektrycznego oraz komputera pokładowego.
 

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Dacia Logan
Dacia Logan
Cena podstawowa już od: 29 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Dacia Logan Wszystko o Dacia
Tematy w artykule: Dacia Dacia Logan

Podobne wiadomości:

Dacia Logan i Sandero odmłodzone

Dacia Logan i Sandero odmłodzone

Aktualności 2016-09-20

Nowa Dacia Duster w przyszłym roku

Nowa Dacia Duster w przyszłym roku

Aktualności 2016-07-25

Komentuj:

~stepford 2008-11-22

niestety nieocynkowane blachy logana dyskwalifikuja to auto w naszym klimacie

~lepik 2008-04-01

Mam benzynowego logana Ambiance+ od 2 mcy. Zrobilem nim juz prawie 4tys km i jestm zadowolony. W bagazniku miesci sie duzy niemowlecy wozek, na tylnej kanapie spokojnie mozna dziecku zmienic pieluszke. No i benzynowa wersja (silnik 1,4) wcale nie jest taka mulowata. Na autostradzie spokojnie jechalem 150km/h przez dluzszy czas, spod swiatel tez mozna szybko ruszyc. Po 6 godzinach za kierownica nic nie boli. Ma tez wady. Slaba widocznosc do tylu, slaba wentylacja (jak wsiadzie pare osob, to odparowanie szyb trwa nawet 30 minut) no i ta nieskladana tylnia kanapa. Ale zakupu nie zaluje :)

~Mirek 2007-03-19

Witam serdecznie i pozdrawiam. Nie kupujemy jeszcze z Zona samochodu ale juz robimy wywiad, bo lepiej duzo czytac przed, niz plakac po wyborze. W gre wchodzi dwuletni Yaris II (zakup planujemy w 2008 r), lub nowe: Corsa, Kia Picanto i ostatnio bardzo mocno dolaczyl do tej puli wlasnie Logan. jezdzilem dobrymi samochodami i wiem, ze po kilku miesiacach gadzety i upiekszenia przestaje sie zauwazac. natomiast komfort jazdy jest wazny zawsze. Bedziecie sie smiac ale jako dzieciak uwielbialem jezdzic Wolga, Warszawa - one mialy takie bezwstydnie wygodne kanapy. Cos z tego ma Logan i to mnie raczej do niego przyciaga niz zraza. Z zewnatrz auto podoba mi sie bardzo, ma w sobie jakas prosta elegancje, taka "szczerosc" ksztaltow. Ma wady i wiem o tym. Ale jego zalety bija te wady na glowe. Silnik diesla (wylacznie taki, bo oszczedny i trwaly), wspomniana wygoda foteli i tylnej kanapy, bagaznik jak jaskinia i zawieszenie. jestem pod wrazeniem i chyba chce go miec :))

~uLaLa 2007-03-16

a mi się podoba :-)

~Jarek 2007-03-01

Za takie pieniadze co tu wymagać.Dla szpanu kupuje się 20 letnie BMW :-). W Polsce na Lgana dCi czeka sie 45dni.Niemcy przyjezdzaja do Polski po Logany,nie wierzycie to pojedzicie do salonów Dacii przy granicy zachodniej.Logan u nas jest tańszy niz u nich.Uważam że auto jest wporzadku i zamierzam takie nabyc.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport