mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Długi dystans: Skoda Octavia Combi: Czeska mini-ciężarówka

Długi dystans: Skoda Octavia Combi: Czeska mini-ciężarówka

Jeśli chcemy naszym samochodem, oprócz rodziny, czy też znajomych, przewieźć ponadprzeciętne ilości bagażu, godne polecenia są tzw. kombivany. Jednak ze względu na ich, krótko mówiąc, raczej mało ciekawe nadwozie i słabe właściwości jezdne wiele osób rozgląda się za autami z nadwoziem kombi. Zatem jeśli poszukujemy najlepszej pod tym względem propozycji wśród kompaktów, to nie możemy przejść obojętnie obok Skody Octavii Combi.

Długi dystans: Skoda Octavia Combi: Czeska mini-ciężarówka
Już sama czysta arytmetyka pokazuje, że pod względem zdolności transportowych żadne kombi z segmentu kompaktów nie wytrzymuje konkurencji z Octavią Combi. Czeski model oferuje 580-litrowy bagażnik, a jeśli postawimy na zestaw naprawczy zamiast koła zapasowego będziemy mieć do dyspozycji nawet 605 litrów. Inni popularni przedstawiciele tego segmentu - Golf, Astra czy Focus - są w tej konkurencji słabsi o ok. 100 litrów. Kroku próbuje dorównać jedynie Peugeot 308 SW ze swoimi 600 litrami, ale Octavia przebija go, i to zdecydowanie, w drugiej części tej konkurencji. Otóż po złożeniu tylnej kanapy w Octavii otrzymujemy 1.620 bądź 1.655 litrów (w zależności od wersji), francuskie kombi przegrywa z kretesem ze swoimi 1.140 litrami.

Wprawdzie dość mocno pochylona tylna szyba ogranicza nieco możliwość załadowania bagażnika po sam dach, to jednak i tak pod roletą bagażnika z automatycznym systemem zwijania zmieści się chociażby wózek dziecięcy. I wcale nie mamy tu na myśli tzw. spacerówki, ale pełnowymiarowy "głęboki" wózek. Oczywiście po wcześniejszym jego złożeniu.

Bagażnik powinniśmy docenić także za jego "ustawne" kształty, sporych rozmiarów otwór załadunkowy i wreszcie stosunkowo niski próg załadunkowy. Tak więc dostęp do sporych przestrzeni transportowych nie będzie stanowić problemu. Trochę brakować może w części bagażowej jakichś bardziej przemyślnych schowków, w ich rolę wcielają się siatki przytrzymujące bagaż. Proste, a jakże skuteczne rozwiązanie. Warto także, jeśli będziemy wozić naprawdę sporo bagażu, zainwestować dodatkowe 600 zł w siatkę oddzielającą kabinę od części bagażowej. To dla naszego bezpieczeństwa. A jeśli już mowa o schowkach w bagażniku, to za jedyne 100 zł możemy mieć schowek pomiędzy roletą a oparciem kanapy na całą szerokość bagażnika. W sam raz na parasolkę.


Dzielona, asymetryczna kanapa składa się bardzo szybko i łatwo, niestety nie oferuje wówczas idealnie płaskiej podłogi. Tu Octavia kombi musi uznać wyższość minivanów, które oferują znacznie więcej możliwości aranżacji wnętrza. Na plusik Octavii należy zaliczyć także ukryty za podłokietnikiem otwór do bagażnika, który pozwala na przewóz w aucie nart, nawet przy rozłożonej tylnej kanapie. A do tego specjalny pokrowiec, właśnie na nasze deski. Jeśli podróżujemy w piątkę, wówczas narty będą już musiały powędrować na dach, gdzie już w standardzie otrzymujemy relingi dachowe. Niestety, wspomniany podłokietnik w kanapie, wprawdzie posiada dodatkowy schowek, nie ma jednak niezwykle przydatnych uchwytów na napoje.

Mała rzecz a cieszy. Tak można powiedzieć o większości schowków, jakie znajdziemy na pokładzie Octavii. Już w standardowym wyposażeniu podstawowej wersji wyposażeniowej znajdziemy schowki po obu stronach deski rozdzielczej, na górze deski rozdzielczej, w obudowie przednich foteli, przed pasażerem i oczywiście w drzwiach. Te ostatnie z przodu pomieszczą litrową butelkę, a ich pochylenie ułatwia wyciąganie i wkładania tejże butelki. No i jeszcze niewielki schowek pod fotelem przedniego pasażera. Również i w nim możemy schować jakieś drobiazgi.

Nie tylko jednak dużą ilość bagażów pomieści testowana przez nas Octavia. Również i podróżujący powinni pomieścić się w niej wygodnie bez problemów. I to nawet ci wyjątkowo wysocy. Nie wiem, jakiego wzrostu powinien być kierowca, by przy maksymalnie odsuniętym do tyłu fotelu miał problemy z wygodną pozycją. Octavia ma dwupłaszczyznową regulację kierownicy, możliwość ustawiania na wysokość fotela kierowcy, przez co odpowiednią pozycję ustawią dla siebie i osoby, lubiące zajmować niską pozycję za kierownicą, i te o niższym wzroście, które z oczywistych względów muszą siedzieć wyżej. Co jednak najważniejsze, przednie fotele są wyjątkowo wygodne, przez co nawet kilkusetkilometrowa podróż, trwająca w naszych polskich realiach spokojnie ponad 5 godzin, wcale nie męczy nas jakoś szczególnie. Dodatkowym atutem jest możliwość dokupienia funkcji regulacji odcinka lędźwiowego.


Na tylnych siedzeniach również wygodnie mogą się rozsiąść dorośli, choć, z powodu ich wyprofilowania, raczej środkowe miejsce powinno pozostać puste. Miejsca będzie pod dostatkiem i na nogi, i nad głową. Jest także dość przestrzeni, jeśli posadzimy z tyłu dzieci w fotelikach. Octavia oferuje już w standardzie mocowania ISOFIX na zewnętrznych miejscach, a za dopłatą również i na przednim fotelu pasażera. Choć linia okien obecnej Octavii jest wyżej poprowadzona niż np. w pierwszej generacji modelu, to jednak nasze pociechy będą mogły spokojnie obserwować, co się dzieje wokół auta.

Od samochodu oczekujemy wiele różnych cech, które zaspokajać będą nasze potrzeby. Jedni potrzebują auta pakownego. Inni szybkiego. Jeszcze inni ekologicznego, a dla innych liczy się zwłaszcza atrakcyjny design. Dzięki temu na rynku istnieje tak wiele różnorodnych marek i obecność wszystkich jest mniej lub bardziej uzasadniona. Doskonale w ten nurt wpisuje się właśnie Skoda Octavia, przede wszystkim w wersji kombi, która pozwala zaspokoić wiele różnorakich potrzeb, z funkcjonalnością i praktycznością na pierwszym planie.

Dodatkowym plusem Octavii w tej "budzie" jest jeszcze możliwość nabycia jej w kilku, niespotykanych u konkurencji, wersjach. Odmiana 4x4 zapewnia dużo lepsze właściwości jezdne, w szczególności na mniej przyczepnych nawierzchniach. Wersja Scout jest idealna dla tych osób, którym nierzadko zdarza się zjeżdżać z utwardzonej drogi. I wreszcie testowany przez nas wariant RS, któremu choć do auta sportowego sporo jeszcze brakuje, to jednak daje odrobinę więcej adrenaliny od przeciętnych kombi poruszających się po naszych drogach.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Skoda Octavia
Skoda Octavia
Cena podstawowa już od: 63 960 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr.

Podobne wiadomości:

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Aktualności 2016-12-02

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Technika 2016-12-01

Komentuj:

~misiek dst 2013-09-29

rumunskie auto jest toporne skoda jezdzi sie komfortowo inna klasa aut

~ppp 2012-02-12

Dacia vs Octavia dobre sobie

~Pring 2011-07-09

Co do Logana to ta jego pojemność bagażnika jest iluzoryczna 1870 -1255 daje nam ładowność 615 kg W octavii odpowiednio 1865-1255 czyli 610kg. Logan wygra w konkurencji przewóz piór - w rzeczywistym transporcie jego możliwości są lepsze o 3 butelki wody mineralnej.

~Skodziarz 2011-07-09

Popatrz też na cenę zakupu... To nie ten segnent aut. Nie porównuj Octavii z Loganem bo to błąd. Tak jak nikt nie porównuje Octavii z drogimi kombiakami z klasy premium.

~daciek 2011-06-28

Jeżeli chodzi o możliwości przewozowe, to Dacia Logan MCV zjada Octavię na śniadanie - i to przy budzie krótszej 20 cm: normalnie 700 L, 2350 przy złożonej tylnej kanapie oraz 200 przy... 7 dorosłych osobach! I nie, nie jest żadnym kombinvanem - to jak najbardziej klasyczne kombi, tyle że bez klapy, z drzwiami skrzydełkowymi.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport