mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Długi dystans: Skoda Octavia Combi RS

Długi dystans: Skoda Octavia Combi RS

Po raz pierwszy w historii na nasz redakcyjny parking zajechało auto, które pozostanie na nim dłużej niż standardowy tydzień. Rozpoczynamy pierwszy w dziejach mojeauto.pl test długodystansowy, którego bohaterem jest najbardziej popularny model ostatnich czasów na polskim rynku, czyli Skoda Octavia, w dość nietypowej wersji Combi RS.

Długi dystans: Skoda Octavia Combi RS
Słowem wstępu
Dlaczego akurat Skoda Octavia? Odpowiedź w pewnej części została udzielona już w pierwszym akapicie. Bo to obecnie najchętniej nabywany przez naszych rodaków model, oczywiście jeśli mówimy o segmencie nowych aut. Po drugie, choć dość mocno powiązane z tym "po pierwsze", bo ostatnie dwa lata Skoda Octavia zwyciężała w naszym plebiscycie na Internetowy Samochód Roku, będąc najbardziej popularnym modelem w Internecie w 2009 oraz 2010 roku.

Zdecydowaliśmy się na taką wersję jeszcze z jednego powodu. Wersja nadwoziowa kombi zapewnia, potwierdzaną przez wielu użytkowników tego auta, ponadprzeciętną funkcjonalność. Wersja RS powinna zapewniać ponadprzeciętnę osiągi, a jednocześnie nie powinna spustoszyć zbytnio naszego portfela, gdyż mamy do czynienia jednak z jednostką wysokoprężną.

Sekundy, kilometry, litry
Skoda Octavia 2.0 TDI CR DPF 170 KM Euro5 RS DSG RP 2011 - tak dokładnie wygląda nazwa wersji Octavii, która trafiła na nasz długodystansowy test. Już tłumaczymy wszystkie skrótki i wartości liczbowe, jakie się tu przewinęły. 2.0 TDI to oczywiście dwulitrowa (1968 ccm) jednostka wysokoprężna z układem common rail (CR) oraz filtrem cząstek stałych (DPF), rozwijająca moc 170 koni mechanicznych. Jednostka ta spełnia już normy emisji spalin Euro5, a model został wyprodukowany w 2011 roku. No i jeszcze DSG, czyli dwusprzęgłowa przekładnia automatyczna, która w przypadku Octavii RS ma sześć przełożeń.


To jeszcze nie wszystkie parametry techniczne naszego bohatera. 170-konny diesel (moc maksymalna osiągana jest przy 4.200 obr/min) dysponuje maksymalnym momentem o wartości 350 Nm, który dostępny jest od 1.750 do 2.500 obr/min. Dzięki takim wartościom Octavia Combi RS przyspiesza do setki w 8,5 sekundy i maksymalnie jest w stanie pojechać z prędkością 223 km/h.

Octavia Combi mierzy 4.569 mm długości, 1.769 mm szerokości i 1.468 mm wysokości. Rozstaw osi tego kombi wynosi zaś 2.578 mm. Już przy komplecie podróżnych na pokładzie właściwości transportowe czeskiego modelu są bardzo dobre. Przy ładowności 465 kg pojemność bagażnika wynosi 580 litrów. Jeszcze lepiej wygląda to po złożeniu tylnej kanapy, wówczas do naszej dyspozycji pozostaje aż 1.620 litrów.

Na koniec cena, co nie znaczy, że jest ona najmniej ważna. A wręcz przeciwnie. W przypadku Octavii RS z silnikiem wysokoprężnym oraz przekładnią DSG kosztuje ona 123.500 zł. Z manualną skrzynią trzeba będzie zapłacić 114.700 zł. Taniej wyjdzie zakup Octavii RS, jeśli wybierzemy wersję benzynową, o 30 koni mechanicznych mocniejszą. Wersja z "manualem" kosztuje 108,7 tys. zł, a z DSG 117,5 tys. zł. Czy warto? Na to pytanie postaramy się odpowiedzieć już za niecałe dwa miesiące.

Pierwsze kilometry za nami
Jako że nasza Octavia jest już u nas prawie tydzień, mamy pierwsze opinie na jej temat. Na razie nie wprowadziliśmy jej na najwyższe obroty, poza trasą Warszawa - Wrocław, poruszała się wyłącznie po ulicach stolicy Dolnego Śląska. W sumie w samym mieście pokonaliśmy już ponad 600 kilometrów, czyli niemal dokładnie jeden pełny bak. Na zakorkowanych dość szczelnie ulicach Wrocławia Octavia spalała średnio 8,9 l/100 km, czyli dokładnie litr więcej niż zakłada producent. Gdyby nie te korki, gdyby nie niedotarty jeszcze silnik, można by spróbować zbliżyć się nieco do tego wyniku. Nie jest to niemożliwe.

170-konny silnik bardzo sprawnie rozpędza ważące 1.445 kilogramów auto. W konkurencji sprint spod świateł z pewnością Octavia RS nie będzie mistrzem, ale także i nie czerwoną latarnią. W "szarpanym" ruchu miejskim doceniamy już za to przekładnię DSG. O ile akurat nie spieszymy się na jakieś ważne spotkanie, to można delektować się jazdą i podziwianiem pięknych widoków Wrocławia. Zmiana przełożeń odbywa się niemal niezauważalnie, jedyny drobny feler pojawia się, gdy potrzebujemy naprawdę gwałtownie przyspieszyć. Mocne wciśnięcie pedału gazu i wydaje się, że przekładnia chwilę zastanawia się, co powinna zrobić. Poza standardowym trybem do jazdy (D), jest jeszcze tryb sportowy (S), w którym zmiana biegów następuje nieco później. Tryb można też próbować wykorzystać w ruchu miejskim do zaoszczędzenia kilku kropli paliwa. Podczas dohamowywania, co się zdarza w mieście przecież bardzo często, redukuje samoistnie przełożenia.

Nieco zmodyfikowane zawieszenie, które ma być odpowiedniejsze do szybszej jazdy, odbiera nieco komfortu. Jednak na całe szczęście nie na tyle, żeby jazda po dziurach, torowiskach, studzienkach czy innych nierównościach stała się horrorem. Odrobiny więcej siły musimy użyć przy manewrowaniu kierownicą, jednak w sumie otrzymujemy bardziej precyzyjny układ kierowniczy niż ma to miejsce w słabszych odmianach Octavii.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Skoda Octavia
Skoda Octavia
Cena podstawowa już od: 63 960 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr.

Podobne wiadomości:

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Aktualności 2016-12-02

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Technika 2016-12-01

Komentuj:

~tryttyk 2011-05-26

oj tylko moc i moc ... a popatrz na moment. 350 nM ma np dopiero V6 Turbo z Insigni, albo 2.0 TFSI VW albo Turbo4 z Saab-a a nawet Shelby GT350 5-litrowy silnik V8 o mocy 415 KM i 350 Nm

~wiki 2011-05-24

170 koni co to za RS? jeszcze wersja benzynowa RS z 200 KM cos tam może i daje radę

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport