mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Długi dystans: Skoda Octavia RS: Rychle a sportovní

Długi dystans: Skoda Octavia RS: Rychle a sportovní

Ma elektryzująco niebieski kolor, 18-calowe obręcze kół, poszerzone nadkola i zderzaki oraz "naszywki" na karoserii z logo sportowego departamentu Skody. Czy to wystarczy by można naszą długodystansową Octavię RS Combi nazwać pożeraczem zakrętów?

Długi dystans: Skoda Octavia RS: Rychle a sportovní
Każdy kto posiada odrobinę zdrowego rozsądku od razu powie, że nie. I słusznie, bo celem Skody, zwłaszcza w odniesieniu do wersji nadwoziowej kombi, nie było stworzenie twardej, bezkompromisowej w prowadzeniu i patroszącej przyspieszeniem oczy wyścigówki. Chodziło bardziej o skonstruowanie samochodu rodzinnego, który na ulicy nie będzie kojarzył się z narzędziem pracy przedstawiciela handlowego, ale też takiego, który na wakacje do Rimini przetransportuje tatę, mamę i dwójkę dzieci w szybszym tempie niż jakikolwiek van.

Świadczy o tym chociażby silnik. Dwulitrowy turbodiesel w układzie common-rail oddaje pod prawy pedał 170 koni mechanicznych. To właściwa moc, aby u naszych zachodnich sąsiadów na autostradzie żwawo dobić do prędkości przelotowych (od 0 do 100 km/h w 8,4 s.), ustawić tempomat i z nogami wystawionymi za okno przejechać bez zatrzymywania się wschodnie i zachodnie landy. Jadąc około 160 km/h (v-max: 225 km/h) spalanie nie powinno dobić nawet do 8 l. ropy. Z drugiej strony ktoś, kto szuka większych doznań niż naśladowanie Schumachera na prostych odcinkach, szybko przekona się, że do brykania po łukach Octavia RS Combi zupełnie się nie nadaje. Po pierwsze rzecz jasna dlatego, że jest to kombi. Po drugie, że pod maską klekocze wspomniany, wysokoprężny agregat. Co prawda maksymalne 350 Nm dostępne jest już od 1750 obr./min., ale mimo wszystko wyczuwalna jest niewielka turbo-dziura, która opóźnia dopływ mocy na koła. Nie muszę chyba wyjaśniać czym może skończyć się w aucie przednionąpedowym brak mocy w zakręcie, który zamierzamy pokonać szybciej niż zwykle przy ograniczonym wpływie ESP? Zwłaszcza, że motor kręci się tylko do nieco ponad 4000 obr./min. W tej kwestii na pewno lepiej radzi sobie inny silnik dostępny przy Octavii RS, a mianowicie dwulitrowe, benzynowe TFSI, które ma o 30 KM więcej niż rzeczony Diesel. Duże zaufanie można mieć za to do hamulców. Wentylowane tarcze "na zimno" zatrzymują Octavię RS bardzo szybko.


W naszym długodystansowym egzemplarzu specjaliści z Mlada Boleslav zamontowali także dwusprzęgłową skrzynię DSG. Za każdym razem podkreślam, że jest to obecnie najlepsza tego typu przekładnia na rynku. Powiem tylko tyle - Skoda ma cholernego farta, że dwadzieścia lat temu Volkswagen zdecydował się przyłączyć ją do swojej ligi. Co prawda w połączeniu z Dieslem DSG wydaje się nieco ospała (zauważalne jest to zwłaszcza w momencie kick-down'u, gdzie elektronika potrzebuje chwilę, żeby zorganizować swoje synchronizatory), ale mimo to warto ją mieć na pokładzie. W zasadzie i tak nie macie żadnego wyjścia, ponieważ w przypadku 170-konnego silnika, sześciostopniowy automat jest od razu na wyposażeniu Octavii.

Jeśli chodzi o pracę zawieszenia to naprawdę trudno się o cokolwiek przyczepić. Auto po prostu pokonuje łuki bardzo poprawnie. 18-calowe koła dobrze kalkują na dobrze skrojoną, grubę kierownicę to co dzieje się na drodze. Dlatego cały czas kierowca dostaje precyzyjne informacje na temat zachowania auta. Zawieszenie w wersjach RS zostało przez Skodę obniżone o 12 mm. Dodatkowo amortyzatory i sprężyny skutecznie utwardzono. Ci którzy mieli jednak do czynienia z pierwszą generacją Octavii RS powinni bez problemu wyczuć różnicę w zachowaniu auta, a zwłaszcza jego przedniej części. W nowej Octavii RS nie znajdziemy już rozpurek przymocowanych do kielichów, które wpływają dodatkowo na usztywnienie zawieszenia. To pokazuje, że Skoda postanowiła trochę okiełznać sportowego ducha.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Skoda Octavia
Skoda Octavia
Cena podstawowa już od: 63 960 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr.

Podobne wiadomości:

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Aktualności 2016-12-02

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Technika 2016-12-01

Komentuj:

~@luki 2011-07-17

Może nie po drodze, ale rychle:)

~luki 2011-07-17

Wszystko fajnie, tylko do Rimini przez Niemcy to raczej nie po drodze :) Przynajmniej z Polski.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport