mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Dzień off-road u Nissana

Dzień off-road u Nissana

W upalny lipcowy czwartek (dokładnie 17 lipca, jak powiedział pewien Kaowiec), na farmie Makedońskich koło Warszawy Nissan zaprezentował swoje terenowe modele w akcji.

Jazdy próbne zostały poprzedzone prezentacją rozwiązań technicznych zastosowanych tak w terenówkach, jak i w SUV-ie Nissana, modelu X-Trail.
Jeśli ktoś potrzebuje wygodnej limuzyny na pięć osób, o doskonałych właściwościach szosowych, która dodatkowo można się wybrać np. na wypad w góry i nie zważać na warunki atmosferyczne i drogowe, to X- Trail jest tutaj dość dobrym rozwiązaniem.
Samochód wyposażono w zaawansowany, kontrolowany elektronicznie układ napędu czterech kół (ALL-MODE 4X4 system), 2.0-litrowy silnik, 4-cylindrowy 16 zaworowy typu ZI z dwoma wałkami wyrównoważającymi, a także nowy system kontroli stabilności pojazdu (ESP+ - Electronic Stability Programming), układ wspomagania nagłego hamowania (NBA - Nissan Brake Assist), ABS, system kontroli trakcji (TCS - Traction Control System), aktywny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (Active Brake Limited Slip Differential) i układ elektronicznej kontroli rozdziału siły hamowania (EBD - Electronic Brake Distribution) pracujące w ramach systemu ALL MODE 4X4 zapewniające pojazdowi bezpieczeństwo i kontrolę w każdych warunkach drogowych, dzięki czemu błędy niedoświadczonego kierowcy są szybko wybaczane.
Włączanie napędu na 4 koła może się odbywać podczas jazdy z dowolną prędkością, jedyny warunek: koła nie mogą się wtedy ślizgać.
Ciekawostką jest schowek na napoje: połączony z systemem obiegu powietrza w samochodzie, powoduje, że włożone tam napoje są chłodzone latem, a ogrzewane zimą.
Podczas prezentacji samochodów odbyła się również premiera systemu nawigacji satelitarnej. Nissan Poland zaoferował funkcjonalny, działający na terenie Polski system nawigacyjny AutoMapa, będący wynikiem kooperacji firm GEOSYSTEMS, AQURAT i KARNEOL przystosowany do instalacji we wszystkich oferowanych modelach Nissanów. Sprzedaż kompletnych systemów nawigacji satelitarnej oraz elementów systemu odbywać się będzie wyłącznie poprzez sieć dealerską Nissan Poland. System nawigacji satelitarnej kontroluje z dużą dokładnością aktualną pozycję samochodu, kalkuluje najkrótszą i najszybszą trasę dojazdu do wskazanego punktu oraz informuje z wyprzedzeniem o zalecanych manewrach. System wyposażony jest w wiele ciekawych funkcji, do których należą m.in. funkcja nocna, która „odwraca kontrast” nie męcząc wzroku, głosowe informowanie o trasie, wskazanie lokalizacji i danych punktów użyteczności publicznej (hoteli, stacji benzynowych, aptek, czy bankomatów).
Jazdy odbywały się pod czujnym okiem doświadczonych instruktorów, dzięki czemu obyło się bez strat w ludziach i samochodach. Tereny, na których dane było próbować auta, przypominały raczej poligon dla czołgów niż jazd testowych samochodami.
Wrażenia: dla jednych wysoki skok adrenaliny podczas jazdy po niemal pionowej ścianie, dla znawców bułka z masłem. „Te samochody potrafią naprawdę dużo, nie należy im tylko przeszkadzać nerwowymi ruchami” – mówią instruktorzy. I rzeczywiście: podjazd i zjazd z pionowej ściany to nic takiego. Mocne, nowoczesne silniki Diesla, w jakie wyposażone są Terrano, Patrol i Pick-up, pozwalają na takie sztuczki. Podobnie zawieszenie: wprawdzie tylko Patrol ma z tyłu niezależne zawieszenie, z dodatkowo odłączanymi elektrycznie drążkami stabilizacyjnymi, co pozwala na bardzo duży skok koła (dzięki czemu wszystkie koła w większości przypadków pozostają w kontakcie z podłożem), ale jak powtarzają nasi instruktorzy – stali oblatywacze takich maszyn – to jeszcze nie jest szczyt możliwości terenówek. Wiedzą co mówią: w rajdach terenowych ze wszystkich startujących samochodów dojeżdża do mety zaledwie ok. jednej trzeciej.
Jedyna niedogodność to rozmiary pojazdów: groble, po których jeździmy są dość wąskie i prawie każdy zakręt trzeba brać „na dwa razy”. Jednak duże lusterka ułatwiają manewrowanie. Jedynym samochodem, z którym nie ma tego problemu jest stosunkowo niewielkie Terrano.
Ogólnie trzeba jednak przyznać, że Nissan , który już od 50 lat buduje samochody terenowe, dobrze wykorzystuje swoje doświadczenia. Zarówno właściwości trakcyjne samochodów, jak i ich zachowanie się w trudnym terenie dowodzą, ze konstruktorzy Nissana czerpią garściami z wiedzy zgromadzonej przez firmę.
W typowych autach terenowych czujemy się jak w wysokiej klasy limuzynach: skóra i wysokiej jakości tworzywa sztuczne użyte do wykończenia wnętrza, możliwość regulacji foteli, klimatyzacja to dziś niemal standard w terenówkach – samochodach jeszcze niedawno będących z definicji spartańskimi.
Na koniec dobra wiadomość dla wszystkich chcących kupić terenówki Nissana: jeszcze w tym roku większość dealerów, sprzedających auta terenowe, będzie dysponowała specjalnym torem do terenowych jazd próbnych.

Zobacz koniecznie: Wszystko o Nissan
Tematy w artykule: Nissan

Podobne wiadomości:

Tanie auto elektryczne od Renault-Nissan

Tanie auto elektryczne od Renault-Nissan

Aktualności 2016-11-08

Nissan Navara - EnGuard Concept do ratowania życia

Nissan Navara - EnGuard Concept do ratowania...

Premiery 2016-09-23

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport