mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Fiat Doblo Cargo Maxi: Utytułowany dostawczak

Fiat Doblo Cargo Maxi: Utytułowany dostawczak

Samochody małe, rodzinne, sportowe, wszelkiej maści terenówki, limuzyny - różne już auta przewinęły się przez nasz redakcyjny parking. Tym razem jednak w teście auto typowo dostawcze. Fiat Doblo Cargo w wersji Maxi, czyli lider segmentu LCV, a w dodatku mogący się pochwalić dość prestiżowym tytułem Van of the Year 2011.

Fiat Doblo Cargo Maxi: Utytułowany dostawczak
Segment LCV, czyli light commercial vehicle, jak sama już nazwa wskazuje, to pojazdy użytkowe o niewielkich rozmiarach, a co za tym idzie o umiarkowanych właściwościach transportowych. Nie przeszkadza to jednak, by Doblo i spora rzesza konkurentów nie były wykorzystywane w codziennej pracy przez wielu przedsiębiorców, którzy muszą przewieźć z miejsca na miejsce nawet spore ilości towaru, materiałów czy różnego rodzaju sprzętu. A czasem także i ludzi, bowiem modele z tego segmentu są dostępne także w wersjach osobowych.

Do naszego testu trafiła jednak odmiana dostawcza (Cargo), a w dodatku oferująca największą z możliwych przestrzeń transportową (Maxi). Zacznijmy od tego, co w tego typu samochodach jest najważniejsze, czyli właśnie części za dwoma miejscami siedzącymi. Dostawcza wersja Fiata Doblo dostępna jest w trzech odmianach, od których zależy ilość miejsca w tylnej pace. Podstawowa - z krótkim rozstawem osi (2.755 mm), następnie druga - także z krótkim rozstawem osi, ale za to z podwyższoną budą i wreszcie wersja Maxi, czyli z większą odległością pomiędzy osiami (3.105 mm).

W zależności od wyboru wersji mamy do naszej dyspozycji od 3,4 do 4,2 metrów sześciennych pojemności części ładunkowej. W wersji Maxi paka ma długość 217 cm (182 cm w przypadku krótszego Doblo), 171 cm szerokości (123 cm między nadkolami) i 155 wysokości (130 cm w niższej odmianie). Regularne kształty pozwalają na bezproblemowy załadunek sporej ilości towaru, w tym oczywiście europalety. Plusem jest także dość niski próg załadunkowy (55 cm) i podwójne asymetryczne tylne drzwi otwierane pod kątem 180 stopni. Buda naszego furgona cała była z blachy, tu jednak również można wybrać wersję częściowo przeszkloną, a także z tylną klapą unoszoną standardowo do góry. Fiata Doblo można także doposażyć w niezwykle praktyczne boczne, przesuwne drzwi. Drzwi o szerokości 70 cm ułatwiają dostęp do przedniej części paki. W przypadku naszego testowego egzemplarza takie drzwi znajdowały się tylko po prawej stronie, jednak w razie potrzeb możemy zamówić takie same po drugiej stronie pojazdu.

Poza wspomnianymi już regularnymi kształtami wewnątrz budy przydatnych może okazać się sześć punktów kotwiczenia, a także zmywalna podłoga, na której ślady codziennego użytkowania są dużo mniej widoczne niż na ścianach wewnętrznych. I na koniec jeszcze jeden mały funkcjonalny element, a mianowicie mała półeczka nad lewym nadkolem. Nigdy nie wiadomo, jak duży akurat przedmiot będziemy musieli przewieźć.

Choć dostawczakiem wozimy przede wszystkim różnego rodzaju towary, to jednak ktoś musi tego dostawczaka prowadzić, nierzadko przebywając w aucie większą część swojego dnia pracy. Dlatego też nie mniej istotnym elementem w ocenie całości jest właśnie kabina pasażerska. Ta potwierdza od razu, w jakim aucie przebywamy. Praktyczne schowki i półeczki, w tym sporych rozmiarów tuż nad przednią szybą oraz kilka na środkowej konsoli czy przed przednim pasażerem, pomogą nam pomieścić sporo dokumentów, faktur, zamówień i co tam jeszcze przy codziennym transporcie towarów może okazać się niezbędne.

Druga istotna kwestia dla wygody kierowcy, to fotele i ogólnie kwestia komfortowej jazdy. Miejsce pracy kierowcy jest dobrze wyprofilowane, ma odpowiedniej wielkości siedzisko i podczas dłuższej jazdy, czy też stania w miejskich korkach, nie jest powodem szybkiej udręki. Plus za możliwość regulacji na wysokość, dzięki czemu nawet niskie osoby będą mogły zająć wysoką pozycję, a co najważniejsze nie ma obawy przed kontaktem z podsufitką. Gorzej, że fotel nie ma regulacji pochylenia oparcia. Jeśli będziemy zmuszeni na przykład przespać się gdzieś w drodze, wówczas ścianka za fotelem uniemożliwi nam uzyskanie bardziej poziomej pozycji. Plusik za to za możliwość złożenia do poziomu oparcia prawego fotela, który w takiej pozycji może nam służyć za stolik. A czerwono-czarna kolorystyka kabiny nijak ma się do typowo roboczego charakteru Doblo Cargo.

Do naszego testu trafiło Doblo Cargo Maxi z najmocniejszym w ofercie silnikiem, czyli dwulitrowym turbodieslem Multijet o pojemności 135 koni mechanicznych. Maksymalną moc silnik uzyskuje przy 3.500 obr/min, zaś maksymalny moment obrotowy (320 Nm) już przy 1.500 obr/min. Całkiem spore stado koni pod maską, a do tego wysoki moment obrotowy powodowały, że nasze Doblo świetnie radziło sobie z przyspieszaniem i to zarówno ze startu, jak i przy większych prędkościach. Oczywiście to wszystko przy niezaładowanym aucie. Można jednak być spokojnym, że nawet po brzegi wyładowane Doblo Cargo w tej wersji silnikowej będzie dawać sobie spokojnie radę.

Podczas szybszej jazdy warto mieć na uwadze, że wersja Maxi jest stosunkowo wysoka i lepiej z pewną dozą ostrożności pokonywać zakręty. Uważni musimy być także przy wietrznej pogodzie. Spora powierzchnia boczna sprawia, że autem mogą zarzucać mocniejsze podmuchy. Mimo to jednak Doblo prowadzi się bardzo pewnie, poprawny układ kierowniczy dba o stabilność i utrzymanie prawidłowego toru jazdy. To także w pewnej mierze zasługa tylnego zawieszenia dwuwahaczowego typu Bi-link, które ponadto zapewnia wystarczająco komfortowe warunki nawet przy pokonywaniu pofałdowanych nawierzchni upstrzonych dodatkowo niezliczonymi dziurami. Na pusto tył wykazuje tendencje do niewielkiego podskakiwania, wystarczy jednak tylko nieznaczne obciążenie i jest już zdecydowanie lepiej.

Średnie zużycie paliwa, według producenta, powinno wynosić 5,6 l/100 km i przy nieco spokojniejszej jeździe taki wynik jest do uzyskania. Podczas naszego tygodniowego testu średni apetyt silnika na olej napędowy wyniósł bowiem 6,2 l/100 km. Pomocnymi w walce o jak najniższe koszty paliwa są systemy start&stop oraz "podpowiadacz" optymalnej zmiany biegów.

Mocną stroną dostawczego Doblo z całą pewnością są możliwości konfiguracyjne tego auta, choć ze 135-konnym silnikiem okazuje się on także bardzo dynamiczny. Nieco powyżej 80 tys. zł kosztować nas będzie najmocniejsza, a od 85 tys. zł zarazem najbardziej pojemna wersja Doblo Cargo. Wyposażenie standardowe nie jest imponujące, jednak mamy możliwość doboru wielu przydatnych elementów z klimatyzacją (manualną bądź automatyczną), nawigacją czy tempomatem na czele. Oczywiście Doblo Cargo pozwala przedsiębiorcy na odliczenie całego podatku VAT z faktury zakupowej. No i również w całym okresie eksploatacji od nabywanego do niego paliwa.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Fiat Doblo
Fiat Doblo
Cena podstawowa już od: 51 783 PLN brutto
Rodzaj samochodu: dostawczy osobowy
Zobacz koniecznie: Wszystko o Fiat Doblo Wszystko o Fiat
Tematy w artykule: Fiat Fiat Doblo

Podobne wiadomości:

Fiat Tipo hatchback i kombi - polskie ceny

Fiat Tipo hatchback i kombi - polskie ceny

Aktualności 2016-11-23

Fiat Mobi Drive - kompakt nie dla Europy

Fiat Mobi Drive - kompakt nie dla Europy

Aktualności 2016-11-10

Komentuj:

~marush 2012-03-13

ale przegrywa z caddy i combo ;)

carmati 2012-03-12

Fiat Doblo od chwili wejścia na rynek jest dla mnie najlepszym autem w swojej klasie. Duży, bardzo pojemny i wygodny samochód. Do wszystkich jego zalet dochodzi jeszcze wygląd który jest bardzo fajny i przyjemny dla oka. Doblo jest nieporównywalnie lepszy od Partnera, Berlingo czy Kangoo.

~Bardzo słabe zdjęcia ! 2012-03-12

Panie fotografie a gdzie zdjęcie paki ?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport