mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Fiat Grande Punto: Wielkie małe auto

Fiat Grande Punto: Wielkie małe auto

Fiat Grande Punto od początku budził spore emocje w naszej redakcji. Czy faktycznie udało się włoskim projektantom i inżynierom stworzyć auto, które nie tylko będzie się podobało, ale i odniesie sukces, czy też będzie to kolejna szumna zapowiedź nie poparta późniejszymi wynikami sprzedaży?

Fiat Grande Punto: Wielkie małe auto

Przede wszystkim trzeba na początku podkreślić, iż nowa "kropka" (punto z wł. znaczy kropka) Fiata zasłużyła na przedrostek Grande (wielki). Z pewnością jeśli chodzi o rozmiary. Nowy Fiat Punto jest najdłuższy w swojej klasie - urósł do ponad 4 metrów (4,03 m), czyli przekroczył barierę do tej pory zarezerwowaną dla tzw. kompaktów. Czy to jednak wystarczy do odniesienia sukcesu? Konkurencja w tym segmencie na naszym rynku, na którym to właśnie małe samochody cieszą się największą popularnością, jest przeogromna. Nowe Toyota Yaris, Renault Clio III (tytuł Car of the Year), Ford Fiesta oraz zapowiadane na ten rok Peugeot 207 oraz Opel Corsa, a także dotychczasowy lider sprzedaży Skoda Fabia sprawiają, iż, nawet mimo bardzo dobrych recenzji, sprzedaż wcale nie musi być zadowalająca.

Stylistyka - z twarzą Maserati
Powrót do współpracy z jednym z najciekawszych projektantów - Giorgietto Giugiaro - spowodował, iż włoski koncern ma się teraz czym pochwalić. Po wprowadzonym do sprzedaży w ubiegłym roku modelu Croma, spod ręki "mistrza" wyszła także i trzecia generacja Punto. A że zacieśniła się też współpraca z Maserati, to i na efekt nie trzeba było długo czekać.

Nowe Punto może i powinno się podobać. Dynamiczne kształty przedniej części nadają autu nieco agresywności, duży grill chłodnicy a'la Maserati sprawia, iż już z daleka można bezbłędnie rozpoznać nadjeżdżający model. Pod względem stylistycznym trudno szukać podobieństw do poprzednich generacji przedstawiciela Fiata w segmencie B. Nieco mniejsza rewolucja została dokonana w tylnej części nadwozia - podobnie opada linia klapy bagażnika, pionowe światła ciągną się na całej wysokości tylnej szyby.

Wnętrze - przestronnie i ładniej
Duże gabaryty Grande Punto musiały znaleźć przełożenie w większej kabinie. Teraz kierowca jak i przedni pasażer mają dużo więcej miejsca i co ważne mogą podróżować na znacznie wygodniejszych fotelach, w których siedzi się wyżej, niczym w minivanie. Kierowca, dzięki wielokierunkowej regulacji fotela i kierownicy, powinien dość łatwo znaleźć optymalną pozycję. Z tyłu także docenimy większą ilość miejsca na nogi oraz głowę, ale podróż w trójkę (na tylnej kanapie) będzie już nieco uciążliwa.

Deska rozdzielcza Grande Punto należy do prostych ale łatwych w obsłudze. Czyli wszystko znajdziemy tam, gdzie jest jego miejsce - bez jakichś udziwnień. Jeśli chodzi o jakość użytych materiałów, to jest przyzwoicie, co w tym przypadku akurat oznacza znaczną poprawę.

Nieco ponarzekać można na zastosowane udogodnienia. Na przykład uchwyty na napoje znajdują się tuż za dźwignią zmiany biegów, co znacznie utrudnia ich korzystanie w czasie jazdy. Również kieszenie w drzwiach są dość wąskie i stosunkowo małe, nie schowamy w nich zbyt wielu podręcznych rzeczy.

Bagażnik - standard w klasie
Mimo większej długości projektanci Punto nie zdecydowali się na jakieś znaczne powiększenie przestrzeni bagażowej. 275 litrów jest wynikiem dobrym, ale nie rewelacyjnym. Po złożeniu oparcia tylnej kanapy dzielonej w stosunku 60:40 uzyskamy łącznie 1030 litrów.

Jazda - dość dynamicznie i bardzo oszczędnie
Mocniejsza z dwóch wersji 1,3-litrowego Multijeta dysponuje mocą 90 KM, a maksymalny moment obrotowy 200 Nm osiągany jest już od 1750 obr/min. Aby za jego pomocą rozpędzić dynamicznie nowe Punto trzeba dosyć energicznie wciskać pedał gazu. Wówczas możemy nie zauważyć tzw. turbodziury. Przy średnich prędkościach silnik okazuje się bardzo elastyczny i do mniej więcej prędkości 120 km/h Punto przyspiesza nawet żwawo. Niestety to tak naprawdę kres jego możliwości, osiągnięcie większych prędkości jest oczywiście możliwe, jednak kosztem znacznie dłuższego rozpędzania się.

Produkowana w fabryce w Bielsku-Białej testowana jednostka posiada dodatkowe dwie zalety. Po pierwsze jest bardzo dobrze wyciszona, nawet tuż po uruchomieniu specjalnie nie dochodzą do kabiny odgłosy jego pracy. Druga rzecz, niezwykle ważna dla osób liczących każdy grosz, to kwestia zużycia paliwa. Podczas całego testu, czyli zarówno w jeździe po mieście, jak i po autostradzie oraz innych mniej lub bardziej krętych drogach, mniej lub bardziej dynamicznej, średnie spalanie wyniosło 5 litrów na 100 km. Z pewnością możliwe jest uzyskanie dużo lepszego rezultatu, nawet oscylującego wokół 4 l/100 km w ruchu pozamiejskim.

Pomocny do osiągnięcia tego celu może okazać się szósty bieg, który, prawdę mówiąc, początkowo wydawał nam się całkowicie zbędny. Ogólnie skrzynia biegów pracowała cicho i precyzyjnie. Pochwalić musimy także hamulce Punto, które bez względu na to czy zimne, czy rozgrzane radziły sobie bardzo skutecznie.

I jeszcze krótko o komforcie jazdy. Zawieszenie dość dobrze sprawuje się na małych nierównościach, tak iż nie będziemy zbytnio narzekać na jazdę po dziurawych ulicach. Przy szybkim pokonywaniu zakrętów auto praktycznie nie przechyla się. Również jazda w ciasnych uliczkach należy do przyjemności, a to za sprawą niezwykle wydajnego wspomagania kierownicy.

Podsumowanie - z jakimi szansami na sukces?
Ogólna ocena Grande Punto z pewnością jest bardzo wysoka. Ładny wygląd, przestronne wnętrze, przyzwoite wykończenie, bardzo duży wybór ekonomicznych silników (dostępne są trzy silniki benzynowe oraz trzy diesle) i korzystna cena (od 36.700 zł za wersję 1.2 65KM Fresh) przy dość ciekawym wyposażeniu (najtańsza wersja ma m.in. dwie przednie poduszki powietrzne, ABS z EBD, elektrycznie sterowane lusterka, szyby, centralny zamek oraz światła z funkcją "follow me home") to z pewnością sporo. Najtańsza wersja z silnikiem wysokoprężnym 1.3 75 KM kosztuje 47.300 zł, a 1.3 90KM 52.400 zł.

Zobacz specyfikacje techniczną i dostępne wersje modelu Fiat Grande Punto

Zobacz koniecznie: Wszystko o Fiat Grande Punto Wszystko o Fiat
Tematy w artykule: Fiat Fiat Grande Punto

Podobne wiadomości:

Fiat Tipo hatchback i kombi - polskie ceny

Fiat Tipo hatchback i kombi - polskie ceny

Aktualności 2016-11-23

Fiat Mobi Drive - kompakt nie dla Europy

Fiat Mobi Drive - kompakt nie dla Europy

Aktualności 2016-11-10

Komentuj:

~tomi 2013-09-20

No tak - ludzie kupują samochód z silniczkiem 70 koni i dziwia sie że spalanie przy 150km/h wynosi 9 czy 10 litrów ludzie taki silniczek to 120km/h max!!!! to nie silnik do duzych prędkości - powyżej 120km/h to tylko silniki 100 konne i wyżej

~fiacik 2011-04-05

Nie wiem skąd się biorą te dane o fiacie grande punto moim zdaniem to przepisane z książki.Posiadam fiata z 2006 roku i nigdy nie miałem takiego spalania chyba na postoju. Na autostradzie przy prędkości 150 km na godz spalanie 8,6 l a co do tego idzie nie można normalnie rozmawiać tak głośno chodzi. Moim zdaniem jest to nie udane auto.

~gfr 2008-11-08

teraz za 65km trza zaplacic 31tys a za 77km 34tys w salonie bylem a 77km z klima radiem mp3 usb blutacz i tam abs elektryczne lusterka szyby przednie to troszke ponad 38tys i kto wie moze sie skusze

~Kazim 2008-11-07

Jeździłem też Pnto w swoim życiu i miło wspominam te chwile. Aczkolwiek Corsa tez jest niczego sobie to cenowo Punto bije na głowę japończyka. Kolerga już pisał o rabacie na Punciaka!

~Kazim 2008-11-07

Jeździłem też Pnto w swoim życiu i miło wspominam te chwile. Aczkolwiek Corsa tez jest niczego sobie to cenowo Punto bije na głowę japończyka. Kolerga już pisał o rabacie na Punciaka!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport