mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Fiat Panda 100 HP: Matchbox Italia

Fiat Panda 100 HP: Matchbox Italia

Resoraki. Niemal każdy mały chłopiec zabawie nimi poświęca najwięcej swojego czasu zanim nie zacznie interesować się płcią przeciwną. Fiat zadbał o to aby tą beztroską zabawę małymi autkami przełożyć chociaż na chwilę także na życie dorosłego mężczyzny. Na bazie popularnej Pandy stworzył swojego „matchbox’a”, przyozdabiając go rzadko spotykanym w tym modelu silnikiem. W naszych testach Fiat Panda 100 HP, czyli sto koni mechanicznych zamkniętych w małym, czerwonym pudełku.

Fiat Panda 100 HP: Matchbox Italia
Kiedy w 2003 roku Fiat ponownie wskrzesił do motoryzacyjnego bytu Pandę chyba sam nie spodziewał się, że w ciągu czterech lat samochód ten zdobędzie aż taką popularność. Zdobyty kilka miesięcy po rynkowej premierze tytuł „Car of the Year” oraz późniejsze wysokie wyniki sprzedaży dały włoskiemu producentowi wymowny gest do podjęcia wyrazistej promocji auta. Fiat pomyślał, przeprowadził kilka badań marketingowych i zdecydował, że poza tradycyjną, osobową gamę Pandy uzupełni między innymi o wersję 4x4, Van i 100 HP. Pierwsza udowodniła, że na mocno ośnieżonych podjazdach potrafi radzić sobie lepiej niż potężne Volvo XC90, druga, że w rękach handlowców doskonale spisuje się jako pojazd służący dystrybucji gum do żucia do okolicznych sklepów, trzecia… . No właśnie. Sprawdźmy czym pozytywnym zaskoczyć nas może Panda, której Fiat pod karoserię wstrzyknął odrobinę sportowego charakteru.

Stylistyka: Kontrowersyjny, taki jestem
Sportowy charakter konstruktorzy Fiata zaakcentowali mimowolnie także na zewnątrz Pandy. Dorzucili szersze zderzaki – w przednim osadzono światła przeciwmgielne, w tylnym zaś sportową kratkę, połączyli grill z centralnym wlotem powietrza, nadkola zaakcentowali cienkimi, plastikowymi listwami. Całość osadzili na 15-calowych kołach z pneumatykami o rozmiarach 195/45.

Odmienności od standardowej wersji dodają też przyciemnione szyby z boku i z tyłu oraz gustowny spojler będący jednocześnie przedłużeniem linii dachu. Chromowana końcówka układu wydechowego ma za zadanie akcentować dźwięk wydobywający się z auta, zaś rażąca czerwień nadwozia przyciągać oko przechodniów. A jaki jest ostateczny efekt. Według nas budzi trochę kontrowersji. Wygląd Fiata Pandy 100 HP to coś na pograniczu stylistycznej ciekawostki i domowego tuningu.

Wnętrze: Plastic-fantastic
Jeszcze więcej kontrowersji w środku. Fiat wycenił swojego małego resoraka na 50 tys. zł. Jest to kwota w przypadku Pandy 100 HP dość zaporowa, tym bardziej, że poza wymianą siedzeń na pseudo-sportowe kubełki, skórzaną kierownicą nie znajdziemy nic szczególnego świadczącego o tym, że zasiadamy w samochodzie, który kojarzyć się ma bądź co bądź ze sportem. Na próżno szukać większej ilości drobnych imitacji chromu czy aluminium poza tymi na centralnej konsoli wokół nawiewów i przełączników od obsługi klimatyzacji. Przydałyby się jeszcze sportowe nakładki na pedała. Wszędzie mamy za to sporo plastiku – w odróżnieniu od wersji tradycyjnej deska rozdzielcza zawiera więcej jego czarnych niż szarych odcieni. Plus jest taki, że jest dość miękki i poprawnie spasowany.

Brak zastrzeżeń do wykonania foteli, sporo zastrzeżeń do ich pozycji. Przede wszystkim są zamontowane zbyt wysoko od podłogi przez co ma się wrażenie jakby siedziało się dodatkowo na poduszcze. W przypadku osób o zacniejszym wzroście przekłada się to automatycznie na dostępną przestrzeń nad głową. Mimo to pozycja za kierownicą jest stosunkowo łatwa do właściwego obrania zapewniając szoferowi dostateczną widoczność z kabiny podczas jazdy. Drugim minusem większych siedzeń jest znacznie ograniczona ilość miejsca dla osób siedzących z tyłu. Nie oszukujmy się. W normalnej Pandzie jest już z tym problem, w 100 HP jest fatalnie. To wersja tylko dla dwóch osób.

Chwalonym rozwiązaniem w tak małym aucie jak Panda jest umiejscowienie drążka skrzyni biegów przy centralnej konsoli. W sportowej odmianie sprawdza się ono także, zwłaszcza podczas dynamiczniejszej jazdy gdzie trzeba często sięgać do niego ręką.

Jazda: Mała stadnina
Najmocniejszą stroną samochodu (i takie też było założenie Fiata) jest jednak to co kryje się pod maleńką maską Pandy 100 HP. Włosi zmieścili tam czterocylindrowy motor o pojemności 1.4 l. i mocy 100 koni mechanicznych. Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, że taka stadninka przy masie własnej pojazdu wynoszącej zaledwie 975 kilogramów potrafi zadbać o zupełnie przyzwoity galop.

Choć mamy do czynienia z silnikiem benzynowym to początkowa faza przyspieszania przy pomocy 6-stopniowej, manualnej skrzyni biegów nie zdradza potencjału drzemiącego w Pandzie 100 HP. Maksymalny moment obrotowy 131 Nm osiągany jest dopiero powyżej 4200 obr./min. W tym czasie do nadchodzącej eksplozji mocy przygotowuje kierowcę rosnący tembr głosu silnika wydostający się przez końcówkę układu wydechowego. Trzeba przyznać, że jest bardzo miły dla ucha przez co motywuje do jeszcze szybszej jazdy. Po 9,5 sekundach wskazówka licznika zaczyna przechodzić na zegarze przez pole trzycyfrowe, a maksymalnie jest w stanie dobić do wartości podanych przez producenta – 185 km/h.

Istotne z punktu widzenia szybszej jazdy w zakrętach okazały się przeróbki w zawieszeniu i układzie kierowniczym oraz mniejsze wyczulenie na utratę przyczepności systemu ESP. Obniżenie zawieszenia przez zastosowanie krótszych sprężyn i sztywniejszych amortyzatorów daje bardzo przyzwoite czucie auta na drodze. Co przy tym ważne, choć ogólnie Panda zrobiła się dużo twardsza nadal dzielnie poradzi sobie na bardziej wyboistych drogach. Duże uznanie dla inżynierów.

Mniej aplauzu otrzyma od nas układ kierowniczy choć i on – bardziej bezpośredni i czuły na ruchy koła – zmodyfikowany został z należytym kompromisem. Panda 100 HP jest bardziej oporna w manewrowaniu jednak mimo wszystko w mieście autem można „wywijać” na lewo i prawo zupełnie swobodnie. Dla spragnionych jeszcze większej ilości sportowych uniesień Fiat w miejscu przycisku „City” (zwiększającego w tradycyjnej wersji wspomaganie kierownicy) włożył guzik z napisem „Sport”. Wystarczy go włączyć by poczuć doraźniejszą surowość w działaniu układu kierowniczego i krnąbrności w charakterystyce silnika. Wówczas przychodzi na myśl w zasadzie jedno: gaz do dechy!

Szarżowanie włoskim maluchem nie jest na całe szczęście aż tak kosztowne. Podczas testu jazda na wysokich obrotach spowodowała spalanie na poziomie niewiele ponad 9 litrów. Jeśli jednak za kierownicą Pandy 100 HP zasiądzie członek Greenpeace wówczas bez problemu można osiągnąć satysfakcjonujący wynik na poziomie 6,7 l. w cyklu mieszanym. W trasie bez zbędnego wysilania jednostki można wykręcić nawet litr mniej.

Podsumowanie: Matchbox Italia
Okrzyknięta przez nas włoskim resorakiem Panda 100 HP, to samochód, który służyć ma w zasadzie jednemu. Zabawie. Mając na uwadze realia zarobkowe w naszym kraju 50 tys. zł jakie trzeba z wejścia wyłożyć na stół u dealera za model Fiata, stawia pod dużym znakiem zapytania całą inwestycję. Tym bardziej, że nie zachwyca on wnętrzem, a i stylistyka zewnętrzna może wzbudzić zbyt skrajne opinie. Trudno sobie wyobrazić bowiem gospodynię domową (a te często zasiadają za kierownicą Pandy) jeżdżącą tą małą rakietą. Sportowa Panda, choć uzbrojona po zęby dostępnymi dla niej opcjami wyposażenia pozostanie autem niszowym, które bez porównania lepiej jeździ niż wygląda. I właśnie na walorach jezdnych może budować swoją popularność. Auto jest żwawe, stabilne nawet przy większych prędkościach, przyjemne w prowadzeniu, a spalaniem nie zrujnuje domowego budżetu. Szkoda, że Fiat w Polsce nie zdecydował się promować tej wersji w imprezach sportowych na przykład tworząc w wyścigach lub rajdach markowy puchar jak czynił to chociażby kilkanaście lat temu z modelami Cinquecento i Seicento. To doskonałe auto do nauki sportowego rzemiosła za kółkiem.  A może jeszcze nic straconego?


+ bardzo dobry układ jezdny (z ESP)
+ spalanie
+ dynamiczny silnik
+ stylistyka

- stylistyka
- wykończenie wnętrza
- wysoko zamontowane fotele
- cena

 

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Fiat Panda
Fiat Panda
Cena podstawowa już od: 34 600 PLN brutto
Rodzaj samochodu: dostawczy osobowy
Fiat Panda
Fiat Panda
Cena podstawowa już od: 34 600 PLN brutto
Rodzaj samochodu: dostawczy osobowy
Fiat Panda
Fiat Panda
Cena podstawowa już od: 34 600 PLN brutto
Rodzaj samochodu: dostawczy osobowy

Podobne wiadomości:

Fiat Tipo hatchback i kombi - polskie ceny

Fiat Tipo hatchback i kombi - polskie ceny

Aktualności 2016-11-23

Fiat Mobi Drive - kompakt nie dla Europy

Fiat Mobi Drive - kompakt nie dla Europy

Aktualności 2016-11-10

Komentuj:

~Dan 22 2007-12-01

hehe ale test najpierw narzekanie że aut wygląda z pogranicza "domowego tuningu"(moim zdaniem prezentuje sie przyzwoicie jak na pande naprawde ok) a zaraz że brakuje, tandeciatskich wstawek imitujących aluminium chrom i nakładek na pedały hehe, po2 to że "dzielnie poradzi sobie na najbardziej wyboistych drogach" napewno nie na tych aluminiowych felgach i przy tym rozmiarze opon 195/45 u siebie miałem 195/50 i trzeba uważać wszędzie, a każdą dzire czyć na zawieszeniu aucie i plecach, Po 3 jeśli chodzi o cene to jest drogo ale jeśli porówna sie ceny innych "usportowionych fabrycznie" aut to cena jest bardzo atrakcyjna i śmiesznie niska, a z założenia jest i ma być to "auto niszowe" więc to żadne odkrycie

~helmut 2007-11-29

g#$%niane auto z tej pandy, te 100 kucy nic tam nie pomoże

~szymek 2007-11-28

to ja juz wole Citroena C2 1.6i 16V VTS za 50400 zł, za fiata podziekuje - i to jeszcze w tej cenie!!!

~Ostry 2007-11-28

Pan Bartkiewicz to chyba zakocha* si* w pewnej dziennikarce motoryzacyjnej, a konkretniej, Martynie Wojciechowskiej, bo nami*tnie powtarza charakterystyczne dla niej okre*lenie "Matchbox". Pozdrowienia dla Automaniakow!

~kaz 2007-11-28

plus i minus za stylistyke - to chyba jakiś błąd!!! czy też cdelowe zagranie???? ale jeśli tak to ciekawi mnie za co ten plus?!??!?!?!!!??!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport