mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Fiat Punto 1.3 Multijet 75 KM: W oczekiwaniu na następcę

Fiat Punto 1.3 Multijet 75 KM: W oczekiwaniu na następcę

Fiat Punto nie ma łatwego życia, będąc zmuszonym do rywalizacji z dużo młodszymi rywalami. To tak, jakby sześćdziesięciolatek musiał się zmierzyć z kimś o 20-30 lat młodszym. W większości konkurencji nie miałby żadnych szans. Czy jednak Punto stoi na całkowicie straconej pozycji?

Fiat Punto 1.3 Multijet 75 KM: W oczekiwaniu na następcę
Wystarczy spojrzeć na metryczki bezpośrednich konkurentów Fiata Punto, by szybko dojść do wniosku, że faktycznie włoski przedstawiciel segmentu B jest już mocno wiekowy. Dwuletnie Clio oraz 208 to przecież wciąż młodzieniaszki. W tym roku mocno zmienione zostały Yaris i Polo, a niebawem w sprzedaży pojawią się całkowicie nowe Corsa, Fabia, i20 oraz Mazda 2. Na tym tle 9-letni już Fiat wydaje się być staruszkiem z brodą po pas.

Ale staruszkiem z wciąż ciekawą aparycją. W 2005 roku, w momencie swojego debiutu rynkowego, przez wielu był uważany za jednego z najładniejszych, jeśli nie najładniejszego przedstawiciela klasy małych aut. To pokazuje, że postawienie na dobrego projektanta - w tym przypadku za design nadwozia odpowiadał Giorgetto Giugiaro - w dłuższej perspektywie ma sens. Punto wciąż wygląda dynamicznie, choć przy tym również całkiem skromnie.

Nie można naturalnie zapomnieć o zmianach, jakim "kropka" (tłumacząc włoskie słowo "punto") została poddana przez te lata. Ostatnia modernizacja z 2012 roku lekko zmieniła zderzaki, zniknęły z nich nielakierowane wstawki, oraz kształt reflektorów.

Przekroczone 4 metry długości jeszcze kiedyś było oznaką przynależności do świata kompaktów. 9 lat temu Fiat Punto, jako jeden z pierwszych maluchów, odważył się przekroczyć tę barierę. Taka długość wraz z ponadprzeciętnym dla tego segmentu rozstawem osi (2,51 m) oznacza, że w środku pasażerowie mogą się czuć wyjątkowo swobodnie. Kierowca nie powinien mieć problemów z ustawieniem optymalnej dla siebie pozycji, choć, nawet przy maksymalnym obniżeniu fotela, siedzi się nieco za wysoko. Przedni słupek, a zwłaszcza słupek C mocno ograniczają widoczność. Na fotele nie powinniśmy narzekać nawet przy dłuższej jeździe, choć zabrakło lepszego podparcia bocznego. Na tylnej kanapie całkiem wygodnie będzie także i dwójce dorosłym, jedynie ci wyżsi mogą już wbijać się kolanami w oparcia przednich foteli.


Umiejętność maksymalnego wykorzystania każdego centymetra nadwozia 9 lat temu nie była jeszcze rozwinięta tak mocno jak dziś, dlatego 275-litrowy bagażnik stawia Fiata Punto w końcówce stawki. Na plus jego regularne kształty, na minus spory próg załadunkowy i stopień powstały po złożeniu oparć tylnej kanapy, która to czynność pozwoli nam powiększyć pojemność bagażnika do ponad tysiąca litrów. Punto skarcić można również za małą liczbę przydatnych na co dzień schowków czy uchwytów.

Wystrój wnętrza jest typowy dla modeli z tego segmentu, dominują tu twarde bądź bardzo twarde plastiki. Sam projekt deski rozdzielczej, mimo minionych lat, wciąż wygląda ciekawie, choć na upływający czas wyraźnie wskazują zegary czy wyświetlacz komputera pokładowego. Irytujący może być też długi czas potrzebny do przejrzenia wszystkich wskazań komputera. Pod względem ergonomii mamy jeszcze jedną uwagę. Przyciski podgrzewania foteli (dopłata 1000 zł) trafiły pod podłokietnik (również wymagający dopłaty w wysokości 600 zł), przez co są całkowicie niewidoczne i trudne do znalezienia przez osobę nie mającą styczności z Punto na co dzień.

Jazda Punto może być przyjemna, o ile nie będziemy wykorzystywać auta do granic możliwości. Układ kierowniczy jest za mało bezpośredni i daje mizerne poczucie tego, co się dzieje pod kołami. Ma za to znaną już dobrze właścicielom Fiatów funkcję "City", która zwiększa maksymalnie siłę wspomagania, dzięki czemu ruchy kierownicą np. na parkingu nie wymagają niemal żadnego wysiłku.

Wygodę zapewnić powinien również układ zawieszenia, jeśli (znowu) nie przegniemy. Dziury i inne nierówności tłumione są płynnie i dość cicho, jedynie krótkie, poprzeczne nierówności wprowadzają trochę nerwowości. Punto niepewnie będzie też się zachowywać podczas dynamicznie pokonywanych zakrętów, któremu towarzyszyć będą znaczne przechyły nadwozia. Pod tym względem konkurencja wyraźnie oddaliła się od Punto, choć przecież nie każdemu w głowie szaleńcza jazda po krętych drogach.

Bardzo pozytywnie w jednym aspekcie zaskoczyła nas za to 1,3-litrowa jednostka wysokoprężna Multijet (jedyny diesel w ofercie). Pod maską pracuje stado 75 koni mechanicznych, które nie zmieniają Punto w zrywnego sprintera. Najlepiej świadczą o tym ponad 13,5 sekundy, jakie mijają od startu do osiągnięcia prędkości 100 km/h. W trasie jest znacznie lepiej, szybko docenimy niezłą elastyczność silnika, choć trzeba też pamiętać o stosunkowo niewielkiej prędkości maksymalnej (165 km/h). Mankamentem jest także brak "szóstki", przez co jazda z większymi prędkościami staje się już nieznośna dla naszych uszu i mniej ciekawa z punktu widzenia naszego portfela.

I tu właśnie przechodzimy do największego atutu naszego testowego bohatera. Punto z 75-konnym silnikiem Multijet jest w stanie zadowolić się naprawdę niewielką ilością paliwa. Wprawdzie 3,5 l/100 km, jakie deklaruje producent, nie udało nam się osiągnąć, ale 3,9-litrowy rezultat także jest godny uwagi. Ze standardowym jak na klasę auta, 45-litrowym zbiornikiem paliwa spokojnie pokonamy bez konieczności stawania na stacji paliw ponad tysiąc kilometrów. W mieście również możemy postarać się o dobry wynik, za jaki z pewnością można uznać ok. 6 l/100 km.

3,8-tysięczny rabat, jaki obecnie jest oferowany w salonach Fiata na ten model, sprawia, że wysokoprężne Punto dostaniemy już za niecałe 50 tys. zł (najtańsza benzyna 1,2/69KM kosztuje od 39.990 zł). W tej cenie otrzymamy m.in. dwie poduszki powietrzne, elektryczne przednie szyby (tylne na korbkę), centralny zamek, klimatyzację manualną oraz reflektory z funkcją "follow me home". Jeśli to mało, możemy skorzystać z dość bogatej listy wyposażenia dodatkowego, na której znajdziemy m.in. poduszkę powietrzną chroniącą kolana kierowcy (500 zł), system ESP z ASR/MSR, HBA i Hill Holder (1000 zł), panoramiczny, otwierany elektrycznie dach (4000 zł) czy tylne czujniki parkowania (1000 zł).

Czy wybór modelu, który na rynku jest już obecny od 9 lat, to dobry pomysł? Minusy takiego rozwiązania do przestarzała już trochę technologia oraz rozpoznawalna sylwetka (czy to jednak wada?). Z drugiej jednak strony znana konstrukcja, dostępność części pozwoli na tańszą naprawę, a i cena wyjściowa jest korzystniejsza niż u konkurentów. Poza tym kolejne faceliftingi pozwoliły poprawić błędy młodości, z jakimi boryka się większość wchodzących na rynek nowości.

Jeśli jednak dla kogoś liczy się wyłącznie nowość, to na następcę Punto będzie musiał jeszcze trochę poczekać. W sprzedaży nie pojawi się wcześniej niż za rok. A i nie wiadomo, czy to wciąż będzie Punto. Wróbelki ćwierkają, że być może zastąpi je powiększona, pięciodrzwiowa odmiana "pięćsetki". W dobie, gdy Fiat stawia w pierwszej kolejności właśnie na rozbudowę rodziny modelu 500, taka decyzja w ogóle by nas nie zdziwiła. Tym bardziej, że widoczny był brak pomysłu na Punto, o czym najlepiej świadczą zmiany nazwy z Grande Punto, na Punto Evo i niedawno ponownie na Punto.



Fiat Punto 1.3 Multijet 75KM Easy

dług./szer./wys. (mm)
4065/1687/1490
rozstaw osi (mm)
2510
masa własna (kg)
1105
poj. silnika (ccm)
1248
moc (KM)
75 (4000 obr./min.)
moment obrotowy (Nm)
190 (1500 obr./min.)
0-100 km/h (sek.)13,6
Vmax. (km/h)
165
spalanie: trasa/miasto (l/100km)
3,5/5,5
średnie spalanie - test (l/100km)4,6
poj. zbiornika paliwa (l)
45
poj. bagażnika (l)
275/1030
cena podstawowej wersji (zł)
53 200

 

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Fiat Punto
Fiat Punto
Cena podstawowa już od: 43 000 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Fiat Punto Wszystko o Fiat
Tematy w artykule: Fiat Fiat Punto

Podobne wiadomości:

Fiat Tipo hatchback i kombi - polskie ceny

Fiat Tipo hatchback i kombi - polskie ceny

Aktualności 2016-11-23

Fiat Mobi Drive - kompakt nie dla Europy

Fiat Mobi Drive - kompakt nie dla Europy

Aktualności 2016-11-10

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport