mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Fiat Strada: Small Business

Fiat Strada: Small Business

Mimo że rodowód ma włoski, to produkowany jest w Brazylii, zaś jego silnik wytwarzany jest w Polsce. Dzięki popularności zdobytej w Ameryce Południowej trafił do sprzedaży także w Europie. Fiat Strada, jako najmniejszy w segmencie pick-upów ma przed sobą tylko jeden cel. Po prostu się sprzedawać.

Fiat Strada: Small Business

Auta "z paką" od trzech lat sukcesywnie biją w naszym kraju rekordowe wyniki sprzedaży. W latach 2006 i 2007 ich popularność wzrosła o ponad 300 procent. Są funkcjonalne, ponieważ mogą pełnić jednocześnie rolę auta osobowego i dostawczego. Za sprawą możliwości odliczenia podatku VAT są korzystne z ekonomicznego punktu widzenia. W pewnym sensie są też wyrazem trwającej od pewnego czasu mody. W większym lub mniejszym stopniu zalety te posiada również Strada, jednak Fiat zdecydowanie odcina ten model od pozostałych aut segmentu półciężarówek w Polsce.

Stylistyka:
Odcina świadomie, bo walka z takimi tuzami klasy pick-up jak Nissan Navara, Ford Ranger czy Toyota Hilux grozi nokautem po pierwszym gongu, więc zwyczajnie nie ma sensu. Świadczy o tym nie tyle sama
stylistyka, bądź co bądź zupełnie przyzwoita, lecz rozmiary Strady. Włoski pick-up mierzy zaledwie 4,44 m długości z czego blisko 1,70 m przypada na długość tylnej skrzyni załadunkowej (1.39 m i 1.07 m w
wersji z długą kabiną). Całkowita szerokość samochodu to 1,66 m, zaś wspomnianej wcześniej paki 1,22 m. Przednia i tylna oś oddalone są natomiast od siebie o 2,71 m.

Po podliczeniu wszystkich miar można obiektywnie stwierdzić, że Strada jest dość kompaktowym pick-upem. Zaletą tego samochodu jest ułatwiony dostęp do paki o regularnych kształtach, której podłoga pokryta została czarnym sztucznym tworzywem odpornym na mróz i wysokie temperatury. To także zasługa jej niewielkiej wysokości umieszczenia nad ziemią (605 mm), własności załadunkowych (do 705 kg) i otwierania klapy pod kątem 90 stopni (może unieść ciężar do 300 kg). Przydatne powinny okazać się również zaczepy (na krawędziach, u podstawy oraz na burcie) oraz dostępna w opcji (1500 zł) plandeka do ochrony ładunku.

Testowany przez nas egzemplarz to w pewnym sensie wersja dla indywidualistów o nazwie Adventure, w której do twarzy będzie bardziej serferom aniżeli ogrodnikom. W tej opcji producent z Turynu dołożył kolorowe przednie zderzaki z wbudowanymi światłami przeciwmgielnymi, boczne stopnie oraz relingi dachowe.

Wnętrze:
Dwumiejscowy Fiat Strada w wersji Adventure kosztuje blisko 57 700 PLN, słownie: pięćdziesiąt siedem tysięcy siedemset złotych. Mając na uwadze to, jakie wyposażenie w środku Strady można otrzymać za te pieniądze, jest to suma zupełnie niezrozumiała. Choć to topowy wariant auta nie otrzymamy nic poza górą średniej jakości plastiku. Całe szczęście, że elementy na desce rozdzielczej i centralnej konsoli są
dobrze ze sobą spasowane.

Wnętrze Fiata Strady to chyba największe skupisko wad i minusów. Fotele poza przyzwoitym trzymaniem
bocznym nie wyróżniają się niczym szczególnym. Komfort jazdy jest taki jakiego można spodziewać się po takim aucie. Kiepski. Wnętrze jest ciasne, a dobranie odpowiedniej pozycji za kółkiem ogranicza regulacja kolumny kierownicy tylko w płaszczyźnie wertykalnej, czyli góra-dół. Obsługa przyrządów... jest intuicyjna, bo we wnętrzu, nazwijmy umownie "półciężarówki Fiata" nie sposób się zgubić. Pedały gazu i hamulca podobnie jak w Pandzie umieszczone są zbyt blisko siebie.

Spartański charakter wnętrza tłumaczy tylko i wyłącznie przeznaczenie samochodu i to, że jego użytkownicy zdecydowanie częściej będą podróżować w przybrudzonych dżinsach niż w białych koszulach z kołnierzykiem. Jeśli mielibyśmy wskazać jakieś jego plusy to są dwa: pierwszy to dobra widoczność w każdym kierunku (nawet podczas cofania, jeśli oczywiście nie wieziemy choinki) i dodatkowa przestrzeń na bagaż wielkości torby podróżnej tuż za fotelami. Pakiet wyposażenia standardowego obejmuje przednią poduszkę powietrzną dla kierowcy, wspomaganie układu kierowniczego, regulację kolumny kierownicy, pełną elektrykę szyb i lusterek, centralny zamek oraz radio CD.

Jazda:
Skromność także w ofercie jednostek napędowych. Fiat przeznaczył dla tego modelu jeden, za to dobrze znany i doceniany silnik wysokoprężny z rodziny Multijet o pojemności 1.3 l. i mocy 85 KM. Agregat wspierany jest przez turbosprężarkę z intercoolerem, dzięki czemu dość szybko radzi sobie ze wskakiwaniem w swoje maksymalne granice momentu obrotowego, 200 Nm. Wydaje się, że było to dobre posunięcie ze strony włoskiego producenta i kolejny ukłon w stronę małych i średnich przedsiębiorców. Przede wszystkim ze względu na małą pojemność silnika można zaoszczędzić kilka tantiemów na ubezpieczeniu, ponadto motor wykazuje się zupełnie przyzwoitą dynamiką (v-max 165 km/h) i miłymi dla oka wynikami spalania - podczas testu średnie spalanie wyniosło 6,2 l./100 km.

Jak wspomnieliśmy wcześniej, Fiat Strada montowany jest w Brazylii, zaś jego silnik jest wytworem polskich pracowników z fabryki Fiat-GM Powertrain w Bielsku-Białej. Oba kraje zatem oprócz tego modelu i pięknych kobiet łączy jeszcze jedno. Dziurawe drogi, z którymi mały pick-up rozprawia się bardzo dzielnie. Zawieszenie Strady z przodu oparte zostało na kolumnach Mc Phersona z wahaczami poprzecznymi i drążkiem stabilizującym. Duża stabilność wyczuwalna jest również mimo niewielkiej wagi również w tylnej części samochodu. Tam z kolei zamontowano oś sztywna z często spotykanymi wśród pick-upów resorami piórowymi (w przypadku Fiata są to resory jednopiórowe).

Fiat pomyślał również o osobach często jeżdżących w terenie. Dla nich możliwy jest montaż osłon silnika i skrzyni biegów. W ten sposób można zmniejszyć prawdopodobieństwo uszkodzenia obu mechanizmów podczas jazdy po wertepach. Należy jednak pamiętać, że Strada napędzana jest tylko na jedną oś. Podczas jazd testowych z niewielkim opóźnieniem reagował układ kierowniczy. Bez zarzutu spisywały się za to hamulce.

Podsumowanie:
Kiedy w ubiegłym roku Fiat zdecydował się wprowadzić w Polsce model Strada przedstawiciele włoskiej marki nie stawiali przed nim ambitnych celów sprzedażowych. Mówili wówczas, że będą się cieszyć z każdego egzemplarza dostarczonego do rąk klientów. Polityka koncernu dotycząca tego modelu była i jest nadal liberalna.

Z uwagi na brak bezpośredniej konkurencji Fiat Strada jest liderem runku małych pick-upów. Mimo kilku rzucających się w oczy wad (np. tylko dwuosobowa kabina) jest samochodem przemyślanym pod względem kosztów eksploatacji, zdecydowanie zbliżonym w kierunku pojazdów użytkowych dla sektora MSP, ale oferujący dodatkowo kilka atutów auta o charakterze rekreacyjnym.

Zobacz dane techniczne testowanej wersji modelu Fiat Strada Adventure

+ ekonomiczny silnik
+ możliwość odliczenia VAT
+ rekreacyjno-użytkowy charakter

- kabina tylko dwuosobowa
- przytłaczające wnętrze
- brak pełnej regulacji kolumny kierownicy
Zobacz koniecznie: Wszystko o Fiat Strada Wszystko o Fiat
Tematy w artykule: Fiat Pickup Fiat Strada Pick Up

Podobne wiadomości:

Fiat Tipo hatchback i kombi - polskie ceny

Fiat Tipo hatchback i kombi - polskie ceny

Aktualności 2016-11-23

Fiat Mobi Drive - kompakt nie dla Europy

Fiat Mobi Drive - kompakt nie dla Europy

Aktualności 2016-11-10

Komentuj:

~r 2008-12-02

cze mam pytanie czy ktos nie zna ksiażki na temat resorów jednopiórowych wdo konkretnego samochodu zeby byly dane tego resoru gdyby ktos mial nie ch wysle mi wiadomosc na email : radoslawjarmolowski@wp.pl

~mayster 2008-06-02

ta bryka bedzie moja :D

~Wojan 2008-03-08

normalnie jak Gaz Gazela w wersji sportowej

~juzuś 2008-02-19

konkurent dla logana pickupa

~rivaldo 2008-02-13

Fajny samochodzik :) Pierwszy raz o nim słyszę.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport