mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Ford Fiesta: Trendy, jazzy, funky

Ford Fiesta: Trendy, jazzy, funky

Historia modelu Ford Fiesta sięga końca lat siedemdziesiątych ubiegłego stulecia, a uwiecznia ją pięć generacji modelu. W roku obecnym do sprzedaży w Polsce została wprowadzona zliftingowana wersja ostatniej z nich, a jeden z egzemplarzy trafił na testy do naszej redakcji.

Ford Fiesta: Trendy, jazzy, funky

Od debiutu na rynku piątej (ostatniej generacji) Fordy Fiesty upłynął już szmat czasu – 5 lat. Na pierwszy rzut oka może się to wydawać krótkim okresem jednak w przypadku segmentu aut który reprezentuje Fiesta, a więc samochody małe, producenci przyzwyczaili już klientów do częstych „podmian” modeli.

Nie należałoby również zapomnieć o innej istotnej cesze. Segment ten jest jednym z najbardziej konkurencyjnych w całej stawce i trudno utrzymać się w nim w czołówce nie wymyślając czegoś nowego i zaskakującego. Nie inaczej jest w przypadku Fiesty. Odmłodzenie tej „starej”, 5-letniej wersji było wręcz konieczne, tym bardziej, że na horyzoncie pojawiły się nowe generacje Renault Clio, Toyoty Yaris czy też Fiata Punto, które wyglądają zdecydowanie świeżej, odważniej.

Czy w takim razie, mając na uwadze wszystkie powyższe czynniki nowa-stara Fiesta poszła z duchem czasu i na tle globalnego, wiecznie młodego społeczeństwa jest trendy, jazzy, funky i nadal może być jednym z bestsellerów Forda?

Stylistyka – Udany face-lifting
Mimo, że bryła nadwozia zasadniczo się nie zmieniła, zmodyfikowanie kilku detali jest widoczne i pomysłowe. Patrząc na przód samochodu nie sposób nie zauważyć ciekawie zaprojektowanych reflektorów oraz szerszego grilla i pełniejszych wlotów powietrza. Charakteryzując ten pierwszy element pierwsze co przyszło nam do głowy (wrażenie spotęgowane także kolorem nadwozia) to porównanie świateł do par oczu jakiegoś przyjemnego, małego robaczka... hmm może żuczka? W każdym razie pozostawiając na boku te zoologiczne dywagacje reflektory nadają Fieście bardziej wyrazistego i indywidualnego wyrazu.

Boczne ściany poza wydatniejszymi nadkolami nie wprowadzają, żadnych zmian w porównaniu z wersją przed-liftingową. Tył natomiast wyróżnia nowy kształt świateł i kosmetycznie zmieniony zderzak. Ogólnie ujmując – praca jaka została włożona w poprawę stylistyki samochodu nie poszła na marne, jest przemyślana i co najważniejsze udana, nadając Fieście bardziej młodzieżowy charakter w porównaniu z poprzednią wersją.

Zobacz galerię zdjęć testowanego modelu Ford Fiesta

Wnętrze – Rewolucja
Tutaj zaszło najwięcej zmian i modyfikacji. Wnętrze Fiesty zostało niemal wywrócone do góry nogami, a kompozycja poszczególnych elementów została zaprojektowana od początku. Szczególnie jeśli chodzi o kolorystykę, konstrukcję deski rozdzielczej i użytych bardziej solidnych materiałów. Podstawą przy tworzeniu nowej stylistyki wnętrza było uzyskanie kontrastu kolorystycznego deski rozdzielczej, podzielonej na dwa zasadnicze segmenty. Na podstawie jej konstrukcji zaprojektowano układ przełączników i wskaźników, obramowań poszczególnych elementów i w konsekwencji zastosowania nowych materiałów o jaśniejszej kolorystyce.

Wygląd tablicy rozdzielczej również nie budzi zastrzeżeń. Zegary są czytelne, dobrze zestrojone z całym wnętrzem. Na plus zasługują chromowane wstawki w drzwiach i środkowej konsoli, na minus usytuowanie drążka zmiany biegów na mało ciekawym pseudo-piedestale. Komfort jaki zapewniają fotele jest poprawny. Zajęcie miejsca za kierownicą nie sprawia kłopotów, a możliwość regulacji foteli i kierownicy pozwala czuć się pewnie za sterami małej Fiesty zarówno niskim jak i wysokim kierowcom.

Zobacz cennik modelu Ford Fiesta

Bagażnik – Typowo miejski
O tym, że Ford Fiesta to typowe auto miejskie nikogo nie trzeba przekonywać. Świadczy o tym również pojemność bagażnika – 284 l. przy tradycyjnej konfiguracji siedzeń. Wystarczy to na zapakowanie wózka w poprzek lub kilku toreb z zakupami.

Jazda – Bez większych szaleństw
Jazdę Fordem Fiesta można zaliczyć do miłych wrażeń. Co prawda po silniku o pojemności 1250 ccm Duratec i mocy 75 KM jaki został nam udostępniony do testów większych szaleństw nie można się spodziewać, jednak ogólnie sprawia pozytywne wrażenie. Tylko gdyby nie to ciągłe wkręcenie na obroty. Fiesta niestety ma drobne problemy z uzyskiwaniem mocy na niskich obrotach. Auto choć z silnikiem benzynowym, przy ruszaniu często wpadało w „pustkę mocy” – co charakterystyczne jest raczej dla modeli wyposażonych w silnik Diesla. Dopiero „kopnięcie” w pedał gazu niwelowało częściowo ten efekt.

Zupełnie inaczej Fiesta porusza się już przy wyższych prędkościach. Motor reaguje żwawo, jest elastyczny i co ważne szybko się rozpędza bez potrzeby kładzenia cegły na gaz. Również w zakrętach auto prowadzi się dobrze, jest stabilne i przewidywalne, choć zamiana kół na większe 14-calowe nie była dobrym pomysłem, szczególnie przy tej mocy silnika. Tutaj dużą zasługę przypisujemy sztywnemu szkieletowi nadwozia, który czuć także na dosyć twardo zestrojonym zawieszeniu (zmianie uległa tylna część zawieszenia z belką skrętną).

Hamulce wyposażone w ABS jak na Forda przystało spisywały się bez zarzutu (drobny minusik dajemy za wysoko ułożony pedał hamulca wewnątrz auta). Skrzynia biegów również działa poprawnie, aczkolwiek przełożenia mogłyby być nieco dłuższe.

Apetyt Fiesty na paliwo, biorąc pod uwagę silnik i w miarę dynamiczny charakter jazdy jest mimo wszystko dosyć za wysoki – wynik delikatnie powyżej 7 litrów w trybie mieszanym to niespecjalna zaleta auta. Na obronę Fiesty mamy jedynie to, że od czasu do czasu podczas „testówek” samochód został żwawiej przegoniony po drodze.

Dowiedz się więcej o modelu Ford Fiesta

Podsumowanie – Młodzieżowiec
Wracając do konkluzji rozpoczynającej test. Bez dwóch zdań nowa Fiesta spełnia wszystkie wymagania młodzieżowego hasła, auto jest trendy, na pewno jest też jazzy i funky. Zdecydowanie koncepcja samochodu bardziej spodoba się młodszej generacji kierowców, jednak nie zdziwi nas także popularność tego modelu w gronie bardziej zaawansowanych wiekowo użytkowników. Dlaczego? Dlatego, że większość chce wyglądać młodziej, a Fiesta jest idealnym pojazdem do ujmowania sobie wiosen – w końcu to nie grzech.

Dla zdecydowanych na zakup Fiesty mamy drobną uwagę. Jeżeli Fiesta, to tylko z mocniejszym silnikiem. Nie, nie... lat nam szybciej nie ubędzie, ale frajdy będzie znacznie więcej. Poza tym Ford kilka razy udowodnił (mowa między innymi o modelach Ka, Puma i poprzednich generacjach Fiesty), że większy silnik wcale nie oznacza większego spalania.

Czytaj także:

Mobilna Fiesta 2006-03-31

Ford atakuje segment B 2006-01-27

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Ford Fiesta
Ford Fiesta
Cena podstawowa już od: 45 350 PLN brutto
Rodzaj samochodu: dostawczy osobowy
Zobacz koniecznie: Wszystko o Ford Fiesta Wszystko o Ford
Tematy w artykule: Ford Ford Fiesta

Podobne wiadomości:

Ford Mustang - wersje specjalne

Ford Mustang - wersje specjalne

Aktualności 2016-11-30

Ford Mustang V8 GT  - dla niemieckiej policji

Ford Mustang V8 GT - dla niemieckiej policji

Samochody luksusowe 2016-11-28

Komentuj:

~squad 2008-08-20

zgadzam się z hali najlepsz fiesta to mk3

~Grzech 2008-03-15

Eksploatuję Fiestę 1.25 model 2006 2lata i 3m - złego słowa powiedzieć nie mogę, świetnie się prowadzi - szczególnie zakręty, pali 5,5 do 6,4l / 100km - leję 98 spalanie spadło w stosunku do 95 - więc różnica w cenie znika. Na 98 silnik pracuje ciszej, jest wyraźnie mocniejszy. W trasie do 130km/h silnik jest żwawy - nie słabnie pod wzniesienia. Mimo segmentu B jest bardzo stabilna na drodze - boczny wiatr, ciężarówki itp. Trasy 400km nie powodują zmęczenia. W środku jest bardzo estetycznie i przyjemnie, zaskakuje obszernością wnętrza. Czasem jeżdżę megane 2006 - tandetny plastik i bujanie po całej drodze a cena x 2 - z przyjemnością wracam do Fiesty.

~hali 2007-03-06

i tak njlepsz fiesta to mk3

~gosc 2006-10-13

w fiescie sprzed face liftingu tez sa felgi 14'

~maniek 2006-08-02

fieście przydałby się silnik 1600 wtedy auto było by bardziej żwawsze

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport