mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Ford Focus C-Max: Dynamicznie, oszczędnie i rodzinnie

Ford Focus C-Max: Dynamicznie, oszczędnie i rodzinnie

Czy minivany z silnikami diesla to przyszłość europejskiego rynku motoryzacyjnego? Choć tak kategorycznie nie chcemy przesądzać, to jednak sporo prawdy kryje się w tej tezie.

Ford Focus C-Max: Dynamicznie, oszczędnie i rodzinnie

Minivany mają pełnić rolę rodzinnych aut, pełnych funkcjonalności i użyteczności. Większość liczących się producentów ma bowiem w swojej ofercie przynajmniej jednego minivana. A ponieważ coraz większy udział w rynku zdobywają silniki wysokoprężne, tak więc taka mieszanka jest naturalną koleją rzeczy. Kto nie zaoferuje takiego miksta, już na starcie będzie w nieco gorszej pozycji.

Ford stosunkowo późno stanął w szranki w tym segmencie samochodów. Ford Focus C-Max zadebiutował dopiero pod koniec 2003 roku, na naszym rynku dostępny był od 2004 roku. Jednak, by nie być gorszym od konkurencji, miał być "maksymalnie dopracowany". Czy taki faktycznie jest C-Max? Postanowiliśmy jeszcze raz bliżej mu się przyjrzeć po dwuletniej obecności na rynku. W momencie debiutu jeździliśmy wersją benzynową (1,8/120 KM), teraz przyszedł czas na diesla (1,6/109 KM).

Stylistyka - nie to co Focus
Nadwozie Forda Focusa C-Max niestety nie powala oryginalnością. Jest typowe dla minivanów i można doszukać się podobieńtw do wielu europejskich konkurentów. Choć zbudowany na płycie swojego mniejszego brata, to jednak brak mu sporo do jego ciekawej sylwetki. Ale czy jest taka potrzeba? Raczej nie jest to auto przeznaczone dla dwudziestolatków, dla których potrzeba wyróżniania się w tłumie nabiera już zasadniczego znaczenia.

Zobacz więcej zdjęć z testu Forda Focusa C-Max

Wnętrze - tylko dla piątki
Ford Focus C-Max jest autem pięcioosobowym, tutaj niektórzy rywale poszli dalej oferując miejsca dla sześciu lub siedmiu osób. Czy jednak to spory minus C-Maxa? Według nas raczej nie. Po pierwsze, tak liczne rodziny są u nas wyjątkiem, wyjazdy w większym gronie znajomych też raczej należą do rzadkości. A dodatkowy rząd siedzeń (w przypadku aut siedmioosobowych) z reguły zawsze jest kosztem bagażnika. Aby móc przewieźć większą ilość bagażu i tak będziemy zmuszeni do złożenia tylnych siedzeń.

Wracając do Focusa C-Max, jego wnętrze jest dość obszerne, jedynie osoba siedząca na środkowym tylnym fotelu może odczuwać pewien dyskomfort. Ale już jadąc w czwórkę można złożyć środkowy fotel, a zewnętrzne dosunąć do siebie. Każdy z niezależnych tylnych foteli można indywidualnie składać.

Kierowca doceni możliwość regulacji kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach oraz fotela w trzech. Także nie powinien narzekać na czytelną tablicę przyrządów. Pewną innowacją w testowanej wersji był elektryczny hamulec postojowy, który pozwolił na rezygnację ze standardowej dźwigni biegów. Użycie hamulca nie wymaga użycia siły, a dodatkowo dzięki temu jest więcej miejsca w kabinie.

Kilka ciekawie umiejscowionych schowków znajdziemy w C-Maxie. Oprócz typowych już przed pasażerem, czy pomiędzy fotelami, C-Max oferuje m.in. jeszcze jeden na desce rozdzielczej oraz w podłodze za przednimi fotelami

Bagażnik - typowo minivanowo
W tym elemencie Ford Focus C-Max mieści w środku stawki minivanów. Przy normalnie rozłożonych tylnych fotelach pojemność przestrzeni bagażowej wynosi 550 litrów, po złożeniu foteli wzrasta do 1.403, a po ich wyjęciu do 1.620. Jak w przypadku większości minivanów, tak i Focus C-Max oferuje spore możliwości konfiguracji tylnych siedzeń.

Zobacz dokładne dane modelu Ford Focus C-Max

Jazda - można "przycisnąć"
Pod maską testowanego przez nas Focusa C-Max znajdował się 1,6-litrowy silnik wysokoprężny Duratorq TDCi z 4 cylindrami w układzie rzędowym, z układem common rail i turbosprężarką ze zmienną geometrią turbiny. Moc 109 koni mechanicznych okazała się wystarczająca, by jazda C-Maxem mogła spełnić oczekiwania kierowców lubiących dynamikę, choć wymagała mocnego naciśnięcia pedału gazu. A przy tym warte podkreślenia jest spalanie, jakie zmierzyliśmy podczas testu. Łącznie, w cyklu mieszanym, średnie zużycie ropy wyniosło 5,3 l/100 km i choć producent podaje jeszcze niższe spalanie, to i tak uzyskany wynik powinien zadowolić oszczędnych kierowców.

1,6-litrowy silnik ponadto charakteryzował się bardzo przyzwoitą elastycznością (245 Nm przy 1.750 obr/min) i doskonałym wyciszeniem. Coraz łatwiej można pomylić się, z jakim rodzajem silnika mamy do czynienia.

Focus C-Max ma dosyć twarde zawieszenie. Zmieniono je nieco w porównaniu do Focusa, tak by dostosować je do większych romiarów C-Maxa, jednak bez ujemnych następstw dla komfortu podróżowania. Pięciobiegowa skrzynia manualna została umieszczona nieco wyżej, przez co dostęp do niej jest nieco łatwiejszy. Co ważne, działała dość precyzyjnie.

Podsumowanie - zdecydowanie rodzinny
Z pewnością Forda Focusa C-Max można polecić jako solidne, wygodne i dość dynamiczne (w testowanej wersji) auto. Niestety obecnie C-Max nie jest oferowany już w takiej wersji silnikowej, zastąpiła ją jednostka również o pojemności 1,6 litra, ale mniejszej mocy 90 KM. Ponoć pod względem właściwości jezdnych i osiągów niewiele ustępuje mocniejszej o 19 KM wersji.

Brak ekstrawagancji stylistycznych może przyczynić się w ostatecznym rozrachunku do sukcesu tego modelu. Bo minivany to zdecydowanie auta o charakterze rodzinnym i, mimo tylko pięciu miejsc, Focus C-Max doskonale sprawdza się w tej roli.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Ford Focus
Ford Focus
Cena podstawowa już od: 64 290 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr. sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

Ford Mustang - wersje specjalne

Ford Mustang - wersje specjalne

Aktualności 2016-11-30

Ford Mustang V8 GT  - dla niemieckiej policji

Ford Mustang V8 GT - dla niemieckiej policji

Samochody luksusowe 2016-11-28

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport