mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Ford Focus C-Max: Jazda na Maxa

Ford Focus C-Max: Jazda na Maxa

Jedną z najbardziej popularnych obecnie klas samochodów wydają się być minivany. Od stycznia tego roku również Ford jest obecny w tym segmencie, poprzez wprowadzenie modelu Focus C-Max.

Ford Focus C-Max: Jazda na Maxa

Z wyglądu tylko pewne elementy przypominają mniejszego Focusa. Podobne są reflektory, przedni wlot powietrza oraz tylne światła i to wszystko jeśli chodzi o podobieństwo. Większe rozmiary plasują C-Maxa w ofercie Forda pomiędzy Focusem a typowym vanem Galaxy. C-Max dostępny jest tylko w wersji pięcioosobowej, co w porównaniu do konkurencji stawia go na gorszej pozycji, Zafira oraz Touran oferowane są także w wersjach siedmioosobowych.

Wnętrze auta jest bardzo przestronne, wysokie osoby nie powinny mieć problemów z wsiadaniem do kabiny oraz z miejscem na nogi czy głowę. Jedynie szerokość fotela pasażera może budzić pewne zastrzeżenia, jednak ten problem może dotyczyć tylko bardzo korpulentnych osób. Tylne siedzenia dzielone w stosunku 40/20/40 mogą sprawić jedynie trochę dyskomfortu większej osobie zmuszonej siedzieć pośrodku.

Po zajęciu miejsca uwagę przykuwa deska rozdzielcza ze sztucznego tworzywa, z jednej strony praktyczna ale z drugiej niezwykle monotonna, dzięki czemu nie rozpraszała nas podczas jazdy. Deska jest ponadto "głęboka", kierowca ma daleko do przedniej szyby, co wymusza wyczucie auta, by nie było problemów np. z parkowaniem. Na środkowej konsoli znajduje się radioodtwarzacz CD oraz przełączniki do ogrzewania i nawiewania kabiny. Dobrym rozwiązaniem jest umiejscowiona poniżej dźwignia zmiany biegów.  Przyjemne dla oka i czytelne są podświetlane "zegary", natomiast trzeba przyzwyczaić się do umieszczonego na wyświetlaczu radia zegara.

Dobre zajęcie pozycji za kierownicą nie stanowi problemu ani dla niskich, ani dla wysokich osób. Fotele regulowane są ręcznie w trzech płaszczyznach, kierownica dodatkowo jeszcze w dwóch. Ogólnie siedzi się wysoko, co jest typowe dla tej klasy aut, dzięki czemu widoczność jest bardzo dobra. Kierowca ma możliwość elektrycznej regulacji lusterek oraz przednich szyb. Pewien niedosyt może budzić mała ilość schowków. W wersji Ambiente dostępne były jedynie schowek w desce rozdzielczej przed pasażerem w części zajęty przez gaśnicę, schowek z uchwytami na napoje między fotelami, kieszenie na drzwiach oraz na oparciach przednich foteli.

C-Max oferuje dużą przestrzeń bagażową. Przy rozłożonych tylnych fotelach bagażnik pomieści 550l zaś po ich zdemontowaniu pojemność wzrasta do 1.620l. Bagażnik ma 1.050 mm szerokości, 925 mm wysokości oraz 855 mm do tylnych siedzeń i 1.734 mm do oparć przednich foteli. Tylne siedzenia można składać, każde oparcie składa się osobno (łatwe w obsłudze), demontować, a także wysuwać środkowe siedzenie, co umożliwia ukośne zsunięcie ku sobie obu skrajnych siedzeń i zwiększenie tym samym przestrzeni dla osób siedzących z tyłu. Po złożeniu środkowego siedzenia oparcie tworzy płaski blat.

Testowana przez nas wersja C-Maxa miała benzynową jednostkę napędową, czterocylindrową o pojemności 1,8 l, o mocy 120 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi 165 Nm, uzyskiwany przy 4.000 obr/min. Podczas jazdy można było zapomnieć, iż siedzi się w minivanie a nie w jakimś bardziej sportowym aucie. Start, przyspieszenie oraz wyprzedzanie w trasie napewno nie przyprawią o kompleksy, chyba że kierowców wyprzedzanych aut. Na pochwałę zasługuje też skrzynia biegów, która charakteryzuje się krótkimi skokami. C-Max jest niezwykle stabilny na drodze, zarówno przy wyprzedzaniu jak i pokonywaniu zakrętów, co szczególnie mieliśmy okazję sprawdzić podczas jazdy po ośnieżonych górskich drogach. Większą stabilność zapewnia rozstaw kół (największy wśród konkurencji, o 40 mm większy niż w Focusie), co zapobiega zbytniemu przechylaniu się auta. Podsumowując, jak na większe auto, C-Max okazał się dosyć zwrotnym autem, co jest też zasługą elektryczno-hydraulicznego układu wspomagania kierownicy.

Zalety układu jezdnego są wynikiem w dużej części zawieszenia, które jest idealne do dynamicznej jazdy. Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, z tyłu zaś płaskie wahacze ustalające. I co ważne C-Max jest doskonale wyciszony, w czasie jazdy, nawet przy dużych prędkościach wewnątrz auta nie słyszymy odgłosów silnika. Dopiero kiedy obroty dojdą do 5000 zaczynamy słyszeć lekki szum. Podczas jazdy C-Maxem nie mieliśmy niestety możliwości sprawdzenia jego osiągów (zbyt krótki okres testu oraz właściwości terenu: kręte górskie drogi). Według Forda C-Max przyspiesza do setki w 10,8 sekundy, zaś spala w cyklu mieszanym  7,1 l/100 km. W krótkim okresie naszego testu spalanie ukształtowało się w okolicach 8 l/100 km.

Sporo dobrego można powiedzieć o układzie hamulcowym C-Maxa. Nawet podczas gwałtownego hamowania samochód nie wpadł w poślizg. Pokonywanie trasy oraz zakrętów w dużej części pokrytych śniegiem lub błotem pośniegowym również wypadło bez zarzutów. Sprawne funkcjonowanie auto zawdzięcza hamulcom tarczowym, systemowi ABS z elektronicznym układem podziału siły hamowania EBD oraz układowi wspomagania awaryjnego hamowania EBA.

W kabinie bezpieczeństwo podróżującym zapewnić mają dwie przednie oraz boczne poduszki powietrzne. Kurtyny powietrzne można nabyć dodatkowo. Widoczne i czytelne jest ostrzeżenie przed umieszczaniem dziecka w foteliku na przednim siedzeniu pasażera.

Nabycie C-Maxa to wydatek minimum od 61.500 zł za wersję silnikową 1,6 z najuboższym pakietem wyposażenia Ambiente do grubo ponad 80.000 zł. Oczywiście wybierając dodatkowe opcje wyposażenia możemy cenę wywindować bez większego problemu do ponad 100.000 zł.

Oceniając ostatecznie Focusa C-Maxa należy podkreślić, iż mimo większych rozmiarów auto nie zatraciło zbyt dużo ze sportowego charakteru swojego starszego ale i mniejszego brata Focusa. Bardzo dobre zawieszenie, wyciszenie, układ jezdny sprawiają, iż temu autu należy wystawić bardzo wysoką ocenę. Jednak wysoka cena wymaga trochę większego luksusu wewnątrz kabiny, a siedząc za kierownicą można mieć wrażenie, że jest to auto z niższej półki cenowej.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Ford Focus
Ford Focus
Cena podstawowa już od: 64 290 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr. sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

Ford Mustang - wersje specjalne

Ford Mustang - wersje specjalne

Aktualności 2016-11-30

Ford Mustang V8 GT  - dla niemieckiej policji

Ford Mustang V8 GT - dla niemieckiej policji

Samochody luksusowe 2016-11-28

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport