mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Ford Focus: Dobre geny

Ford Focus: Dobre geny

Już trzynaście lat i dwie generacje upłynęły od momentu kiedy na drogach pojawił się pierwszy Ford Focus. Auto jak na tamte czasy mocno rewolucyjne i to nie tylko pod względem designu. Niedawno na drogi wkroczyła trzecia generacja. Jeszcze lepiej wyposażona i jeszcze droższa...

Ford Focus: Dobre geny

Kinetic Design - to cecha, która charakteryzowała przez ostatnie lata wszystkie modele Forda. Mogliśmy ją uświadczyć we wszystkich wchodzących niedawno na rynek modelach, a teraz także w Focusie. Jak sama nazwa wskazuje stylistyka samochodu powinna być zwarta i dynamiczna. I taki właśnie jest nowy Focus. Nie musi się przemieszczać, a i tak robi wrażenie. Mimo, że auto nadal ma kompaktowe rozmiary to styliści obniżyli je o 16 mm, wydłużyli o 21 mm i zwężyli o 16 mm nadwozie. Rozstaw osi został zwiększony o 8 mm i wynosi obecnie 2.648 mm.

Największą zmianą, która przed premierą miała swoje grono zwolenników i przeciwników były tylne lampy. Wszyscy przyzwyczailiśmy się już do ich pionowego kształtu. Gdy pojawił się koncept wielu komentatorów zarzucało Focusowi zbliżenie się pod względem stylistyki do koreańskiej konkurencji. Jednak wystarczy zobaczyć samochód na żywo by przekonać się do tych zmian. Tył wygląda równie atrakcyjnie.

Wnętrze Forda Focusa trzeciej generacji także otrzymało nową świeżość. Zapomnijmy o kanciastej, szarej desce rozdzielczej. W nowym Focusie nabrała ona życia za pomocą awangardowych kształtów oraz dobrej jakości materiałów. W oczy rzucają się dwa kolorowe wyświetlacze oraz przyciski nagromadzone w okolicy konsoli centralnej. Z obsługą radia trzeba się oswoić. Z wielkością wyświetlacza do nawigacji również. Mógłby on być odrobinę większy.

Kompakt spod znaku błękitnego owalu był zawsze mocnym graczem lidze kompakt jeśli chodzi o zawieszenie. Każda kolejna generacja wyznaczała drogę, którą podążała za nim konkurencja. W trzeciej odsłonie wielowahaczowe zawieszenie zostało wzbogacone o system TVC, który kontroluje moment obrotowy przekazywany na przednią oś. W zależności od potrzeb przekazuje on go więcej lub mniej na któreś z kół, tak aby zachować stabilność w zakrętach, a do akcji nie musiał wchodzić system kontroli trakcji. W rzeczywistości całość spisuje się rewelacyjnie. Ostre, ciasne łuki Focus pokonuje z gracją. Bezpośrednie przełożenie układu kierowniczego daje kierowcy poczucie pełnej kontroli. Auto nie ma tendencji do do przechylania się w zakrętach czy nurkowania. Potrafi iść zgodnie z wytyczoną przez kierowcę drogą. Praca zawieszenia jest dość cicha, jednak we znaki będzie dawać się jego sztywniejsze zestrojenie.



Przez ostatnie lata mocnym atutem Forda były bardzo dobre silniki wysokoprężne. Temat jednostek benzynowych był pomijany bowiem nie było się czym chwalić.

Od niedawna jednak pod maskę Forda trafiły świeżo zaprojektowane silniki benzynowe z turbodoładowaniem. I jeden z tych silników nazwany EcoBoost trafił pod maskę testowanego przez nas egzemplarza. Pojemność 1,6 litra, cztery cylindry i turbodoładowanie. To właśnie efekt downsizingu. Moc jaką dysponuje silnik to 150 koni mechanicznych. Robi wrażenie nie tylko na papierze. Jednostka bardzo dobrze radziła sobie z masą pojazdu. Moment obrotowy o wartości 240 Nm zbliża już ten silnik pod względem dynamiki do diesli, a przy okazji pozostawia w tyle wolnossące benzyniaki. Dostępność pełni momentu już przy 1.600 obr./min sprawia, że podczas manewrów wyprzedzania czy konieczności mocniejszego wciśnięcia gazu, efekt turbodziury nie będzie nam znany. Jednostka ta pracuje bardzo cicho, wręcz niezauważalnie. Plus także za dobre wytłumienie wnętrza.

Podczas spokojnej jazdy w trasie Ford Focus ze 150-konnym silnikiem EcoBoost spali około 6,5l/100km. Jazda miejska kosztować będzie w okolicach 8-9l/100km.

Największe rozczarowanie przyjdzie gdy spojrzymy na cennik. Podstawowa cena Focusa w cenniku może już odstraszać. Przeszło 60 tysięcy za auto kompaktowe to już całkiem sporo. Jednak 81.250 złotych za wersję z silnikiem EcoBoost oraz wyposażeniem jak na zdjęciach wydaje się być już mocną przesadą. Ci, którzy jednak zdecydują się na taką inwestycję, będą z samochodu bardzo zadowoleni.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Ford Focus
Ford Focus
Cena podstawowa już od: 64 290 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr. sedan-4dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Ford Focus Wszystko o Ford
Tematy w artykule: Ford Ford Focus

Podobne wiadomości:

Ford Mustang - wersje specjalne

Ford Mustang - wersje specjalne

Aktualności 2016-11-30

Ford Mustang V8 GT  - dla niemieckiej policji

Ford Mustang V8 GT - dla niemieckiej policji

Samochody luksusowe 2016-11-28

Komentuj:

~zen 2011-12-09

tak ma być? nieuctwo lub debilizm!

~tarde 2011-12-04

nie, tak ma byc. silnik ma moment. Ten ma duzo.

~Zed 2011-12-02

"Dostępność pełni momentu już przy 1.600Nm" Powinno być raczej obr/min, a nie Nm.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport