mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Ford Focus: Gold w czerni

Ford Focus: Gold w czerni

Do redakcyjnego testu Mojeauto.pl trafił Ford Focus II z jednym z najczęściej wybieranych nadwozi i popularnym silnikiem oraz z ponad standardowym wyposażeniem.

Ford Focus: Gold w czerni

Na początku były trzy generacje Escorta. Ci którzy pamiętają jeszcze tamte czasy lub nadal jeżdżą jednym z takich aut, niekoniecznie są wielbicielami jakości Fordów.

Potem przyszedł czas przełomu. Wraz z debiutem Focusa pierwszej generacji w 1998 roku, diametralnie zmieniła się stylistyka, znacznej poprawie miała ulec również dokładność wykonania.

Teraz, druga generacja średniego Forda, która zadebiutowała rok temu podczas paryskich targów motoryzacyjnych, zmaga się nie tylko z silną konkurencją w segmencie C, ale i z chlubną historią swojego poprzednika.

Stylistyka
Na przełomie lat 1998/99 kiedy znana już była stylistyka Focus I, samochód wzbudzał ogólny zachwyt, a ówczesny główny stylista Chris Bird był co rusz nagabywany o wyjaśnianie swojej koncepcji New Edge.

 


TU znajdziesz pełną galerię z testu.

W obecnym modelu ogólna koncepcja wyróżniania się poprzez zdecydowane i wyraziste linie pozostała, ale samochód jest po prostu inny. O ile nie dyskutuje się o gustach to podkreślić należy, że auto nie każdemu się podoba (zwłaszcza z dealerskimi pasami a‘la wyścigowy Mustang).

Połączenie coupe z tradycyjnym hatchbackiem może trafić w gusta młodych ojców rodzin, ale sportowy duch niekoniecznie przypasuje osobom w sile wieku – do tych bardziej wydaje się przemawiać tradycyjny Golf.

Wskazać natomiast należy na elementy stylistyczne nadwozia, które wpływają na eksploatację auta: plusem są masywne klamki i widoczny zza kierownicy przód. In minus zanotować trzeba ograniczoną widoczność do tyłu poprzez niską szybę z za krótką wycieraczką. 

Kierowca
W porównaniu do poprzednika zaszły tu duże zmiany. Zasiadając za kierownicą testowanej wersji FX Gold, dzięki 2-zakresowej regulacji kierownicy i 3-zakresowej możliwości ustawienia fotela, łatwo i szybko znajdziemy optymalną pozycję za trójramiennym, sportowym kółkiem. To z kolei, wraz z gałką zmiany biegów, pokryte jest skórą i świetnie leży w dłoniach.

Wyposażenie „złotego” Focusa ma wyróżniać go zwłaszcza pod kątem bardziej sportowego zestrojenia całego auta. Oprócz takiej właśnie, grubej i małej kierownicy mamy tu bardziej wyprofilowane fotele i wstawki z satynowanego aluminium pojawiające się w możliwe wielu miejscach wnętrza. Do tego ułatwiający obsługę bez odrywania rąk, łatwy w opanowaniu joystick radia na kolumnie kierowniczej.

Pasażer
Większość standardowych, jednolitych dla wszystkich wersji, obić wnętrza trzyma wysoki poziom. Moglibyśmy przyczepić się do ich czerni i wizualnej twardości (choć nie tak rażącej jak w testowanym niedawno Oplu Astra III), ale materiały są miłe w dotyku.

Natomiast wiele aut – z Focusem włącznie – dużo nauczyłoby się od nowej Octavii w temacie schowkologii. Dręczą również rozwiązania takie jak podstawki na napoje kolidujące z podłokietnikiem i nie intuicyjna obsługa komputera pokładowego. W FX Gold rekompensuje to szybko działająca, dwustrefowa klimatyzacja i przydatne zimą ogrzewanie przedniej szyby.

Dzięki szeroko otwieranym wszystkim drzwiom, w kompaktowym Focusie nie ma problemu z zajęciem miejsc z tyłu auta. Komfortowo podróżować tu będą dwie osoby, trzy nieco mniej, ale kanapa bez zbędnych wyprofilowań i tak zapewnia miejsce dla kompletu pasażerów. Bezpieczeństwo zapewniają trzy zagłówki (2 regulowane) i trzypunktowe pasy oraz – co najważniejsze – kurtyny powietrzne.

Bagażnik
385 litrów standardowej pojemności bagażnika to jeden z najwyższych wyników w tej klasie. Tym samym Ford Focus II w wersji 5-drzwiowej bije 370-litrowy kufer Hondy Civic, 350-litrowy VW Golfa i o pięć litrów mniejszy w Oplu Astra. Dodatkowe składanie w proporcji 60:40 tylnego rzędu, umożliwia większe wykorzystanie możliwości Forda.

Załadunek i rozładunek przez wielki otwór powstały po podniesieniu klapy jest natomiast utrudniony przez wysoką krawędź bagażnika i powstały po złożeniu siedzeń garb. Do rodzinnego auta wejdzie również tylko 430 kilogramów i tej klasyfikacji Focus II ląduje z tyłu, za Golfem, Astrą, jak i dysponującą jedynie 286-litrowym bagażnikiem Toyotą Corollą (odpowiednio: 505Kg, 475Kg, 455Kg).

Jazda
115-konna, 1.6-litrowa jednostka benzynowa, krótko zestopniowana, poręcza w obsłudze – choć wymagająca zdecydowanych ruchów – skrzynia biegów i zawieszenie wersji FX Gold o sportowej charakterystyce, śrubują oczekiwania w górę. I tu znowu nie unikniemy porównania do wcześniejszego modelu z nowatorskim, wielowahaczowym zawieszeniem tylnej osi.

Subiektywne odczucia podpowiadają ocenę: Focus drugiej generacji z tym silnikiem zapewnia dynamiczne i nadzwyczaj pewne poruszanie się samotnego kierowcy i parametry wystarczające do eksploatacji z większym obciążeniem. Przyczyniają się do tego szerszy rozstaw kół, większy rozstaw osi i sztywniejsza konstrukcja nadwozia oraz wspomniane nastawienie zawieszenia w wersji FX Gold.

Podsumowanie
Uczeń pokonał mistrza – kwitnący w cieniu większego brata Mondeo i mający za wzór do prześcignięcia pierwszą generację, Ford Focus II osiąga założenia swoich twórców. Dostępny już w czterech wersjach nadwozia (3- i 5-drzwiowa, kombi i od niedawna sedan), pomaga marce błękitnego owalu utrzymać się w czołówce (4 miejsce) europejskiego top-ten sprzedaży.

Szóstemu miejscu na polskim rynku producentów wtóruje ta sama lokata wśród modeli. Tym samym Focus jest autem pracującym na sprzedaż całej marki. Wizerunek dobrego samochodu wypaczają warunki polskiego rynku motoryzacyjnego.

 


Mojeauto.pl dziękuje wrocławskiemu autoryzowanemu salonowi Forda, firmie D.S. Germaz z ul. Strzegomskiej 139, za wypożyczenie samochodu do przeprowadzenia testu.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Ford Focus
Ford Focus
Cena podstawowa już od: 64 290 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr. sedan-4dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Ford Focus Wszystko o Ford
Tematy w artykule: Ford Ford Focus

Podobne wiadomości:

Ford Mustang - wersje specjalne

Ford Mustang - wersje specjalne

Aktualności 2016-11-30

Ford Mustang V8 GT  - dla niemieckiej policji

Ford Mustang V8 GT - dla niemieckiej policji

Samochody luksusowe 2016-11-28

Komentuj:

~Grzegorz 2009-11-19

Ja miałem focusa I przez 6 lat (bezawaryjnie) i teraz mam od roku II w nowej budzie (2008) i jestem bardzo zadowolony. Nie mam żadnego problemu z synchronizacją biegu wstecznego czy jakichkolwiek innych usterek mechanicznych. fakt padło mi pokrętło w radiu ale ono jest marki Sony a nie Ford więc nie ma za co autka winić. Trzyma się świetnie drogi, ma duży bagażnik (526L) no w wersji 2.0 bez problemu się rozpędza. Pali w mieście 10L ale moc nie przychodzi z niczego. Wiem, że diesle mają problemy ze świecami ze względu na jakość paliwa w naszym kraju i niewiele da się z tym zrobić. Każdemu polecam!

~sebek 2009-04-10

czy *********ford guwno wort********** panowie 11lat temu pierwsze auto fiesta benzyna 180tys(sto osiemdziesiat tysiecy) wymiana standart- olej,klocki,swiece,w zawieszeniu standart zaleznie od drogi filtryhmm na tyle 4latka jazdy escort 1,3benzyna -gaz 250tys(dwiescie piedziesiat tys()NIE dwadziescia piec) no tu wiecej doszło sprzegło ,jedno łozysko,maglownica,zawiecha tak jak u kazdego hmm na tyle by było i jak go sprzedawałem silniczek chodził jak zegarek nastepne cztery latka foczka tddi 1,8 narazie 160 tys a miała podczas kupna 90 tys no tu to juz makabra -))zawiecha zaleznie od drogi,swiece zarowe wymiana trzy razy,sprezarka klimy ,alternator,jeden zacisk z przodu wymieniłem do tej pory:) i kazdy z tych aut zapitalał i zapitala jak przczółka ,fieste jeszcze do tej pory widze bo znajomy ja kupił ,i pytam sie co wy na to za rok znowu bedzie ford,hmm narazie lukam na mondeo no ale cuz zobaczymy pozdrawiam wszystkich fordziaków sebek

Joasia71 2009-04-10

6 rok bezawaryjności - dużo zależy od szczęścia i samego kierowcy ...

~jojo 2009-03-02

super autko!!!!!!!!!!!!

~boob 2009-01-28

AUTKO SUPER !!!!! JEZDZI SIĘ IDEALNIE , KTO MÓWI INACZEJ TO JEST NAPEWNO Z KONKURENCYJNEJ FIRMY!!!!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport