mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Ford Focus, Kia cee'd, Toyota Auris, Volkswagen Golf - ciężki żywot jurora

Ford Focus, Kia cee'd, Toyota Auris, Volkswagen Golf - ciężki żywot jurora

Ostatnie rozstrzygnięcia dwóch prestiżowych konkursów potwierdzają tezę, którą lansują od dawna miłośnicy tego modelu - Golf rządzi! Czy aby jednak na pewno? Przeciwników takiego sądu znajdzie się przecież również bez liku. Postanowiliśmy zatem zabawić się nieco w jurorów i sprawdzić, czy Volkswagen Golf VII to faktycznie niedościgniony wzorzec dla innych kompaktów, czy może jednak miano "króla kompaktów" jest już mocno naciągane.

Ford Focus, Kia cee'd, Toyota Auris, Volkswagen Golf - ciężki żywot jurora
Siódma generacja Volkswagena Golfa na rynku zadebiutowała jesienią ubiegłego roku, a już zgarnęła dwie najważniejsze nagrody, jakie może zdobyć europejski model. Golf VII został Samochodem Roku 2013 (Car of the Year) na Starym Kontynencie, miesiąc później zdobył zaś tytuł Światowego Samochodu Roku (World Car of the Year). Co ważne, w obu tych plebiscytach niemiecki kompakt dość wyraźnie wyprzedził swoich konkurentów - w tym pierwszym uzyskał dwa razy więcej punktów niż drugi w klasyfikacji model, w drugim jego przewaga nad najbliższym rywalem przekroczyła 100 punktów.

Czy jurorzy mogą się mylić? I to aż tak bardzo? Przypomnijmy jednak, że w obu tych plebiscytach Golf rywalizował z nowościami, jakie w ostatnim czasie debiutowały na rynku. W naszym porównaniu staje zaś do walki nie o miano najlepszej nowości, ale o miano najlepszego kompakta na rynku. Dlatego w drugim narożniku czai się już Ford Focus. Może nie jest pierwszej świeżości, jednak ubiegły rok zakończył największą liczbą sprzedanych egzemplarzy spośród wszystkich oferowanych na naszym globie modeli. W trzecim boksie pojawia się Toyota Auris, spadkobierca Corolli w segmencie kompaktowych hatchbacków. Jeszcze w zeszłym roku bez szans w takim porównaniu, jednak od tego mamy już nową generację, która powinna namieszać w klasie średniej niższej. I wreszcie czwarty narożnik naszego motoryzacyjnego ringu zarezerwowany został dla Kii cee'd. Może w skali globalnej jeszcze nie dorównuje swoim bardziej utytułowanym rywalom, ale nad Wisłą ma bardzo mocną pozycję, a jego atutem nie jest już tylko atrakcyjna cena.

Nim wejdziemy do ringu, czeka nas obowiązkowe ważenie, w którym największą masą i gabarytami zewnętrznymi rywali bezsprzecznie pokonuje Ford Focus. Wizualnie, a to przecież niezwykle ważny element każdej walki o klienta, już nie jest tak jednoznacznie. Focus, najstarszy w tym gronie, a co za tym idzie z pewnością mocno już opatrzony, nie ma już tej świeżości, choć nie sposób mu odmówić ładnych i dynamicznych kształtów. Kia cee'd i Toyota Auris doznały największej i zarazem najbardziej udanej metamorfozy stylistycznej, ich oblicza "jaśnieją" nowością na tle konkurentów. Natomiast Golf, jak to Golf, nie zmienia zasadniczo swoich kształtów od lat, choć trzeba też przyznać, że siódma generacja ma dużo bardziej wyrazisty charakter od swoich poprzedników. I choć o gustach nie powinno się dyskutować, to po zebraniu opinii wszystkich osób "zamieszanych" w ten test porównawczy okazało się, że najwięcej pozytywnych opinii zebrała kompaktowa Kia.

Kia i Volkswagen wybijają się, jeśli chodzi o stylistykę wnętrza. W przypadku Golfa czuć nawet odrobinę powiewu segmentu premium, choć trzeba też zauważyć, że mamy tu do czynienia z najwyższą wersją wyposażeniową. Poza tym ergonomia jest na najwyższym poziomie, a przyczepić się można do słabej widoczności przez tylną szybę. Wnętrze Kii świetnie współgra z nadwoziem, jest atrakcyjne, nowoczesne, a przy tym nie zabrakło mu odrobiny eleganckiego sznytu, a projektantom udało się małe oszustwo - materiały wyglądają na dużo lepsze niż są w rzeczywistości. Wnętrze Focusa (kierownica, deska rozdzielcza, środkowa konsola) wywołuje chyba najmniej emocji, a to z racji tego, że niemal identyczne znajdziemy jeszcze w kilku innych modelach z błękitnym owalem na masce, a użyte materiały choć nie są złej jakości, to jednak powyżej średniego poziomu też się nie wybijają. O ile przy ocenie zewnętrznego designu nie było zdecydowanego outsidera, to, bez dwóch zdań, najmniej ciekawe wnętrze ma Auris. Wprawdzie materiały są jeszcze akceptowalne, pod względem funkcjonalności nie mamy do czego się przyczepić, ale całość wygląda bardzo słabo, jak gdyby Toyota zapomniała, że zmianom stylistyki nadwozia powinna towarzyszyć analogiczna modyfikacja wnętrza.


W przypadku naszych modeli z segmentu kompaktów nawet wysoki kierowca nie ma problemów z odpowiednią ilością miejsca. Najwygodniejsze fotele spośród naszej czwórki oferuje Toyota Auris, mimo stosunkowo krótkiego siedziska, zaś Golf i Focus mają je najlepiej wyprofilowane. Kompakt Forda, choć jest w tej stawce największy i ma jeden z największych rozstawów osi, przegrywa z kretesem pod względem ilości miejsca na tylnej kanapie. Tu najwięcej do zaoferowania mają Golf i cee'd, siedząc nawet za wysokim kierowcą jest szansa, że unikniemy wciskania się kolanami w oparcie jego fotela i pocierania głową o podsufitkę.

Niemiecki i koreański kompakt pozwolą również przewieźć najwięcej bagażu, 380 litrów to czołówka segmentu, a Golf góruje nad rywalami jeszcze najniższym progiem załadunkowym. cee'd oferuje z kolei największą przestrzenią po złożeniu tylnej kanapy i jako jedyny zapewnia idealnie płaską podłogę. W Aurisie możemy też tak mieć po wyborze pakietu Comfort, w przeciwnym razie musimy się przyzwyczaić do niewielkiego progu. Focus, poprzez swoje dość szerokie tylne światła, ma najwęższy otwór załadunkowy, co czasami może skutecznie uniemożliwić nam załadunek jakichś większych gabarytowo pakunków.

15 koni mechanicznych mocy maksymalnej i 2,9 sekundy przyspieszenia ze startu do prędkości 100 km/h - tyle dokładnie dzieli najmocniejszy i najsłabszy model w naszym teście porównawczym, czyli Golfa VII w wersji z 1,4-litrowym silnikiem TSI i mocą 140 KM oraz Focusa z litrowym silnikiem z rodziny EcoBoost rozwijającym moc 125 KM. I choć do naszego porównania być może bardziej zasadne byłoby użycie Focusa z 1,6-litrową jednostką i z taką samą dawką mocy, to jednak bardzo byliśmy ciekawi, jak z takimi rywalami poradzi sobie trzycylindrowy motor Forda z turbosprężarką. Pewnych rzeczy nie da się oszukać i najcięższy a zarazem najsłabszy Focus najwolniej rozpędza się do prędkości 100 km/h, jednak w ruchu miejskim, gdzie takie prędkości nie są potrzebne, kompaktowy Ford przyspiesza całkiem sprawnie. Silnik, pracujący stosunkowo głośno, ale bez zbędnych wibracji, choć maksymalny moment obrotowy osiąga niemal tuż po starcie (już od 1.500 obr/min) lubi mocniejsze operowanie pedałem gazu i odwdzięcza się wtedy najlepszą dynamiką. Niestety odbija się to wówczas na wynikach spalania, które gwałtownie rosną - w ruchu miejskim nawet z 6,5 do ponad 10 l/100km - to największy taki skok spośród testowych modeli. Długie przełożenia skrzyni biegów negatywnie przekładają się na elastyczność silnika, dlatego niezbędne jest odpowiednie operowanie pedałem przyspieszenia i lewarkiem skrzyni biegów.

1,6-litrowe jednostki, jakie znalazły się pod maską Kii cee'd oraz Toyoty Auris, na papierze wyglądają niemal identycznie. Silnik Kii jest nieco tylko mocniejszy i ma odrobinę wyższy moment obrotowy, co przekłada się na szybszy o 0,1 s. sprint do setki. Motor japońskiego kompaktu jest za to bardziej elastyczny, ale tu również różnice są ledwo zauważalne. W obu przypadkach mamy do czynienia z całkiem dobrymi jednostkami wolnossącymi, które lubią wyższe partie obrotów i wówczas czują się najlepiej. Turbodoładowana jednostka TSI Golfa ma i największą moc, i najwyższy moment obrotowy, i w dodatku jest on osiągany w dość szerokim zakresie obrotów. Efekt jest taki, że to Volkswagen Golf VII w naszym teście okazuje się najszybszy i najbardziej elastyczny, a i potrafi zadowolić się najmniejszą porcją benzyny.

Świetne właściwości jezdne to od lat domena Focusa, czy ogólnie Forda i trzecia generacja nie różni się pod tym względem. Niezwykle precyzyjny układ kierowniczy połączony ze świetnie zestrojonym zawieszeniem aż proszą do bardziej dynamicznej jazdy, zapewniając non stop poczucie całkowitego panowania nad autem i szybkie reakcje na ruchy kierownicą. Panowanie w tej kategorii nie zmieniło się, jednak trzeba przyznać, że konkurencja poczyniła tu olbrzymie postępy i mocno już depcze Focusowi po piętach. Golf, na przykład, między innymi dzięki oferowanemu w standardzie układowi XDS jest niezwykle stabilny, a z równowagi (i to tylko na chwilę, bo ze skuteczną pomocą momentalnie przychodzi ESP) może go wyprowadzić jedynie nagła zmiana obciążenia kół na szybko pokonywanym zakręcie. Układ kierowniczy jest bliski ideału, a mimo sztywno zestrojonego zawieszenia komfort resorowania jest nadzwyczaj wysoki.

Równie dobrze, a może nawet i lepiej, z nierównościami radzi sobie Toyota Auris. Dziurawe drogi nie zmęczą pasażerów już po kilku kilometrach, do tego warto pochwalić bardzo dobre wyciszenie kabiny Toyoty. Właściwościami jezdnymi Auris może i nie dorównuje dwóm powyższym rywalom, ale nie ma też czego się wstydzić. Niższe nadwozie powoduje, że jest stabilnie i pewnie, a precyzyjny układ kierowniczy mógłby być trochę bardziej bezpośredni. Oprócz stylistycznej metamorfozy Kia cee'd diametralnie zmieniła się także w temacie właściwości jezdnych. Zawieszenie zostało zestrojone tak, by zapewnić maksimum komfortu przy akceptowalnym poziomie reakcji na bardziej sportową jazdę. Dzięki temu Kia nie boi się słabej jakości dróg, ale i przed ostrymi łukami nie wymięka, choć zdarzają się jej drobne przechyły nadwozia. Tak naprawdę należałaby się autu mocna czwórka, może nawet z plusem, gdyby nie słabo spisujący się układ kierowniczy. W układzie FlexSteer oferuje on trzy tryby pracy - komfortowy, normalny i sportowy, ale nawet w tym ostatnim trudno doszukiwać się pozytywów. Działa zbyt sztucznie, wspomaganie jest zbyt mocne i trudno doszukiwać się precyzji w jego działaniu.

Zanim przejdziemy do próby odpowiedzi na najważniejsze pytanie tego testu, przypatrzmy się cenom testowanych modeli, a także temu, co w tej kwocie oferują. Najtańszym kompaktem, spośród tych wersji silnikowych, jakie trafiły do naszej redakcji, jest Kia cee'd, którą możemy nabyć już za niecałe 62 tys. zł (drugi poziom wyposażenia M), przy czym wcale koreański kompakt nie odstaje poziomem wyposażenia od swoich rywali. No, może poza Golfem, który jednak już na starcie jest o ok. 10 tys. zł droższy, co jest spowodowane tym, że ta wersja silnikowa nie jest oferowana z podstawowym pakietem wyposażeniowym. Gdybyśmy chcieli dorzucić kilka jeszcze elementów, z dość bogatej listy wyposażenia dodatkowego (np. szklany panoramiczny dach, system bezkluczykowego dostępu, kierownica multifunkcyjna, reflektory biksenonowe, klimatyzacja automatyczna), to spokojnie możemy dojść do kwoty 90 tys. zł. Drugi na liście najbogatszych kompaktów znalazł się Auris, ale głównie dzięki temu, że litrowy Focus korzysta obecnie z promocji, dzięki której cena za tę wersję została obniżona z 71 tys. do 62.700 zł.

Czy jurorzy - 58 wybierających Car of the Year i 66 przyznających tytuł World Car of the Year - mogli się pomylić i niesłusznie nagrodzić Golfa VII? Teoretycznie tak, jednak w naszym teście również niemiecki kompakt okazał się najlepszy, choć nie aż z taką przewagą, jak w obu wspomnianych konkursach. Golf ma najlepszy silnik, dzięki któremu może być zarówno najszybszy, jak i najoszczędniejszy, świetnie się prowadzi, ma przestronne, a przy tym dobrze wykończone wnętrze. I właściwie nie ma jakichś wyjątkowo słabych punktów - tam gdzie ustępuje rywalom i tak trzyma odpowiedni poziom. Odstraszyć może jedynie najwyższa w tym zestawieniu cena i nawet przesiadka na słabszą odmianę tego samego silnika (122KM) niewiele tu pomoże. Większe oszczędności mielibyśmy dopiero po wyborze jednej z dwóch jednostek 1,2 TSI, ale wówczas odbyłoby się to już kosztem uzyskanych osiągów.

Golf zwycięski a za nim... ścisk niesamowity. Po podliczeniu wszystkich plusów i minusów wychodzi nam, że druga lokata należy się Kii cee'd. Niezwykle przestronne i funkcjonalne wnętrze, niezły silnik i takie same właściwości jezdne, przyzwoite wykonanie, ładny wygląd, a do tego, na deser, siedmioletnia gwarancja i mimo wszystko wciąż najniższa cena. Jedyny poważny feler w postaci układu kierowniczego będzie nam przeszkadzał tylko przy bardziej dynamicznej jeździe, a nie każdym, wsiadając za kierownice, ma takie potrzeby. Auris plusuje niesamowitym komfortem, choć przydałoby się więcej miejsca na tylnej kanapie. Silnik i właściwości jezdne na takim samym poziomie jak cee'd, świetnie za to spisuje się zawieszenie. Choć o gustach nie będziemy teraz rozmawiać, to jednak wnętrze wymaga poprawy. I wreszcie Focus. Świetne właściwości jezdne to duży plus, ale mimo największego nadwozia skromna ilość miejsca w kabinie i średnie wykończenie trochę dziwią in minus. Trudno także jednoznacznie ocenić litrowy silnik Focusa. Pozwala na dynamiczną jazdę, jednak jest mało elastyczny, a poza tym szybsza jazda odbija się już nieproporcjonalnym wzrostem spalania. Jak na trzy cylindry trochę za dużym.

 Ford Focus
Kia cee'd
Toyota Auris
Volkswagen Golf
dług./szer./wys. (cm)
4358/1823/1484
4310/1780/1470
4275/1760/1460
4255/1790/1452
rozstaw osi (cm)
2648
2650
2600
2637
masa własna (kg)
1279
1241
1250
1270
poj. silnika (ccm)
998
1591
1598
1395
moc (KM)
125 (6000)
135 (6300)
132 (6400)
140 (4500-6000)
moment obrotowy (Nm)
170 (1500-4500)
164 (4850)
160 (4400)
220 (1500-3500)
0-100 km/h (sek.)11,3
9,9
10,0
8,4
Vmax. (km/h)
193
195
200
212
trasa/średnie/miasto (l/100km)
4,2/5,0/6,3
4,7/5,6/7,8
4,8/6,0/7,9
4,5/5,3/6,6
średnie spalanie - test (l/100km)
7,4
7,6
7,7
6,7
poj. zbiornika paliwa (l)
55
53
50
50
średnica zawracania (m)
11,0
10,6
10,4
10,9
poj. bagażnika (l)
363/1148
380/1380
360/1200
380/1270
cena od (zł)
62.700
61.990
66.400
74.870

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Ford Focus
Ford Focus
Cena podstawowa już od: 64 290 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr. sedan-4dr.
Kia cee'd
Kia cee'd
Cena podstawowa już od: 56 990 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr.
Toyota Auris
Toyota Auris
Cena podstawowa już od: 59 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr.
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Cena podstawowa już od: 63 090 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-3dr. kombi-5dr. van-5dr.

Podobne wiadomości:

Ford Mustang - wersje specjalne

Ford Mustang - wersje specjalne

Aktualności 2016-11-30

Volkswagen Gira - przyszłość podróży

Volkswagen Gira - przyszłość podróży

Technika 2016-11-30

Komentuj:

~darek 2014-12-23

Moim zdaniem golf to złom w porównaniu do kii i do toyoty Golf silnik tsi z turbiną żart Przebieg 100000 i złom Posiadałem golfa vi z silnikiem 14 tsi 122km i nie polecam mam obecnie toyotę auris 16 132km niezawodna od 3 lat

~olo 2013-10-01

przeprasam golf 122km BYLBY NAJSLABSZY I TAK NAJSZYBSZY

~jacko 2013-09-12

"jak mozna porownywac silniki wolnossace z turbodoladowanymi" no tak że kia ceed nie ma benzynowego silnika z turbo, a golf ma tylko takie, przy takim rozumowaniu, w ogóle nie powinno się porównywać kii i vw

~jacek 2013-06-01

zgadzam sie zawsze wygrywa Golf,osobiscie uwazam ze powinna wygrac Kia Ceed ,poniewaz jak mozna porownywac silniki wolnossace z turbodoladowanymi do tego w wyzszej wersji np Golf czemu nie wzieto silnika 1.4 122kM tylko 140kM wiadomo dlaczego wtedy by sie okazalo ze silnik slabiutko i co gorsza wiecej palii jest test w tygodniku Motor gdzie dokladnie sprawdzono zuzycie paliwa Focusa Kii,Megane Astry seata i Golfa i co najwazniejsze najmniejsze zuzycie mial Focus i Kia nizsze o 0.3l/100 od Seata i Golfa tak samo ilosc CO2 na/1km byl wyzszy u konkurentow niz u Kii wiec gdzie ta wspanila technika silnikow z turbina.pozdrawiam

~xa 2013-05-30

I kolejny raz wygral vw. Jak zawsze. Bo przeciez dwa minusy daja plus to sie tych plusow nazbieralo. Silnik kiepski - porownajmy mocniejszy ze slabymi to wygra. Stylistyka - przeciez to kolejny facelift piatki. Na pewno sie nie znudzi bo w nim nawet nie ma co sie znudzic, trzeba przyznac od golfa 1 widac male zmiany. Jak to dziennikarzymy moto zawsze namieszaja tak zeby vw i skoda wygrala, czy to ford, czy mercedes, maybach tez gorszy bo duzo pali,ciezko parkowac bo dlugi, czarny sie brudzi, nie to co golf.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport