mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Ford Mondeo: Czy już klasa premium?

Ford Mondeo: Czy już klasa premium?

Ford od pewnego czasu konsekwentnie odświeża, tudzież rozszerza, w tym samym stylu swoją gamę modelową. Ten styl, czy też koncepcja stylistyczna, określana mianem "kinetic design", trafił i do nowej generacji Forda Mondeo. Zmiany są ogromne, ale czy pozwolą wejść reprezentacyjnemu Fordowi do grona prestiżowego segmentu premium?

Ford Mondeo: Czy już klasa premium?

Ford Mondeo od początku swego żywotu rynkowego należał do ścisłej czołówki europejskiej klasy średniej, choć raczej brakowało mu pewnego polotu. Od 1993 roku pojawiły się dwie generacje modelu, auto przeszło też kilka kuracji odmładzających aż w końcu nadszedł 2007 roku i trzecia generacja modelu. Ci wszyscy, co spodziewali się jakichś większych, a przede wszystkim odważniejszych zmian, nie zawiedli się. Może nie zaraz, że brzydkie kaczątko przeobraziło się w pięknego łabędzie, ale z pewnością z przeciętniaka powstało coś nieprzeciętnego.

Stylistyka - uchwycona w ruchu
Kinetic design, która ma na celu pokazanie energii w ruchu, zdało w 100 procentach egzamin w przypadku większych modeli - S-Max czy Galaxy. Dlaczegóż więc inaczej miało by być w przypadku Mondeo?

Już pierwszy rzut oka na nowe Mondeo pozwala stwierdzić, iż auto jest dużo ładniejsze od poprzedników. Co więcej, projektantom Forda udało się połączyć elementy wskazujące na jego dynamiczny jak i komfortowy charakter.

Charakterystycznymi cechami trzeciej generacji Forda Mondeo będą z pewnością duży chromowany (lub czarny w zależności od wersji) grill, ciągnące się na boki zespolone reflektory z równolegle biegnącymi poniżej światłami przeciwmgielnymi, czy też przetłoczenia na masce. O jego dynamice świadczą natomiast muskularne nadkola oraz 17-calowe koła. Również z profilu Mondeo podkreśla swój dynamiczny charakter poprzez wąską linię okien i łagodnie opadający dach. Tu zdecydowanie najkorzystniej pod tym względem wypada testowana przez nas wersja pięciodrzwiowa.



Wnętrze - komfort najważniejszy
Po otwarciu drzwi nasze oceny nowego Mondeo absolutnie nie zmienią się na niekorzyść. Aluminiowa konsola oraz wstawki na kierownicy wyglądają bardzo fajnie. Użyte materiały są wysokiej jakości, przyjemne w dotyku i dobrze wykończone. Trochę na tym tle słabo wypadają pokrętła układu klimatyzacji, choć może to takie trochę szukanie wad na siłę. Na centralnej konsoli nie znajdziemy już analogowego zegara, który wprowadzał trochę "inności" do wystroju wnętrza.

Również przednie fotele zasługują na słowa pochwały. Wygodne, odpowiednio duże i dobrze wyprofilowane, z wystarczającym trzymaniem bocznym i z miłą w dotyku tapicerką. Raczej nikt nie powinien narzekać na zmęczenie podczas dłuższej jazdy. Zakres regulacji fotela i kierownicy pozwalają na optymalne ustawienie pozycji za kierownicą osobom o różnej posturze. Z tyłu dwie osoby podróżować będą komfortowo. Wysocy pasażerowie (od 1,9 m wzwyż) mogą już zawadzać głowami o podsufitkę.

Jazda - układ jezdny na szóstkę z plusem
To, co staje się powoli (a może już się stało) sztandarową wizytówką modeli z błękitnym owalem na masce, to idealny niemal układ jezdny. Nie inaczej jest i w nowym Mondeo. Zmodyfikowane nieco zawieszenie, powiększony rozstaw osi (2.850 mm) i kół, precyzyjnie działający układ kierowniczy sprawiają, że trudno wyprowadzić auto z równowagi. Wydaje się, że idzie idealnie po zadanym mu torze jazdy. A w razie jakby co, w odwodzie zawsze jeszcze czeka seryjny układ ESP.

Sonda Który z modeli zdobędzie tytuł Car of the Year 2008?
Fiat 500
30.91 %
Ford Mondeo
29.98 %
Kia cee'd
14.84 %
Mazda 2
5.56 %
Mercedes klasa C
6.8 %
Nissan Qashqai
7.88 %
Peugeot 308
4.02 %

Testowany przez nas Ford Mondeo pod maską miał dwulitrowy silnik wysokoprężny o mocy 140 koni mechanicznych. Niby wystarczająco, ale jakby brakło tu naszemu bohaterowi trochę mocy. Czyżby wpływ zwiększonej masy auta? Niestety decydując się na silnik wysokoprężny, nie otrzymamy w tej chwili nic ponadto.

Niedobór mocy nie jest jednak jakoś zbytnio odczuwalny. Narzekać mogą tylko ci kierowcy, którzy spod świateł zawsze startują jako pierwsi. Ciut tylko spokojniejsza jazda i wszystko jest jak najbardziej OK. Kiedy już "rozbujamy" naszego Forda, wówczas wszelkie obawy można odłożyć na bok. Z wyprzedzaniem nawet na krótkim odcinku nie ma problemów. Maksymalny moment 320 Nm (krótkookresowo zwiększany do 340 Nm) zapewnia bardzo dobrą elastyczność autu.

Co ważne w naszych realiach, najmocniejszy diesel będzie przyjazny dla naszej kieszeni. Przynajmniej jeśli chodzi o wizyty na stacji benzynowej. Przede wszystkim nie będziemy tam zbyt częstym gościem. Przy średnim spalaniu w cyklu mieszanym na poziomie 6,4 l/100 km przejedziemy bez ponownego tankowania ponad tysiąc kilometrów.

Podsumowanie - lider, samochód roku, klasa premium?
Jedno jest pewne. Fordowi udało się stworzyć bardzo udane auto. Świetne prowadzenie, komfort jazdy, ładny design, praktycznie brak poważnych wad to tylko niektóre z jego głównych zalet. I choć przyjdzie nam zapłacić za niego niemało (ceny wersji 5-drzwiowej z testowanym silnikiem zaczynają się od 94 tys. zł), to również sporo w zamian otrzymamy (listy wyposażenia standardowego jak i opcjonalnego są bardzo długie).

Wprawdzie nie wiadomo dziś, czy nowy Ford Mondeo zostanie liderem klasy średniej (pozycja Passata jest przecież wciąż bardzo mocna), czy zdobędzie tytuł Car of the Year 2008 (wyniki już w poniedziałek 19.11.) i czy uda mu się podbić segment premium (do którego aspiruje), to z całą pewnością zyska ogromną popularność. Wszystkie przewidziane na ten rok na polski rynek egzemplarze już dawno zostały wyprzedane...

+ doskonały układ jezdny
+ ciekawy design
+ jakość wykończenia
+ brak istotnych wad

- drobne niedostatki mocy
- trochę za małe schowki
- długi czas oczekiwania

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Ford Mondeo
Ford Mondeo
Cena podstawowa już od: 90 800 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr. sedan-4dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Ford Mondeo Wszystko o Ford
Tematy w artykule: Ford Ford Mondeo

Podobne wiadomości:

Ford Mustang - wersje specjalne

Ford Mustang - wersje specjalne

Aktualności 2016-11-30

Ford Mustang V8 GT  - dla niemieckiej policji

Ford Mustang V8 GT - dla niemieckiej policji

Samochody luksusowe 2016-11-28

Komentuj:

~kubis 2008-09-16

mam, jezdze i powiem wam tylko jedno: REWELKA

~sali 2008-08-29

hmmmm

~Jarek 2008-08-27

Ford mondeo swietne auto ! W porownaniu jakosci do ceny jest na pierwszym miejscu.

~meuś 2008-05-21

Mam MK 4 Kombi od 8 miesięcy Jestem rozczarowany jakością wykonania i spasowania części w tym aucie Po 40 tys przebiegu skrzypi już prawie wszystko: fotel kierowcy, tylnie drzwi,roleta i kurtyny powietrzne. Lata na boki schowek w konsoli środkowej, reflektory brudzą się od wewnętrznej strony, wod kapie za kołnierz gdy podniesiemy klpę bagażnika, a jadąc w deszczu woda źle opływa boczne szyby ,brudząc je i ograniczjąc widoczność. Silnik 2.0 TDCI 140 PS i układ jezdny - wspaniałe

~MEUŚ 2008-05-21

Mam MK 4 Kombi od 8 miesięcy Jestem rozczarowany jakością wykonania i spasowania części w tym aucie Po 40 tys przebiegu skrzypi już prawie wszystko: fotel kierowcy, tylnie drzwi,roleta i kurtyny powietrzne. Lata na boki schowek w konsoli środkowej, reflektory brudzą się od wewnętrznej strony, wod kapie za kołnierz gdy podniesiemy klpę bagażnika, a jadąc w deszczu woda źle opływa boczne szyby ,brudząc je i ograniczjąc widoczność. Natomiast silnik 2.0 TDCI 140 PS i układ jezdny - wspaniałe

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport