mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Honda Civic Hybrid: Auto przyszłości?

Honda Civic Hybrid: Auto przyszłości?

Wprawdzie elektryki we współczesnych samochodach co niemiara, to jednak wciąż za napęd odpowiedzialne są przeważnie silniki spalinowe. Czy technologia hybrydowa ma szansę zrewolucjonizować motoryzację? Sprawdziliśmy na przykładzie Hondy Civic Hybrid.

Honda Civic Hybrid: Auto przyszłości?

Na naszym rynku aut o napędzie hybrydowym jak na lekarstwo. Poza Hondą, właściwie tylko Toyota i należący do niej Lexus mają w swojej ofercie auta z tego typu technologią. Oczywiście na światowym rynku można spotkać też modele hybrydowe innych producentów, jednak wciąż należą one do rzadkości.

Wracając jednak do Hondy, warto przypomnieć, iż pierwszym modelem z napędem hybrydowym był Insight, który pojawił się na rynku pod koniec 1999 roku. Później pojawił się Civic IMA (2002), Accord Hybrid (2004) i w końcu w tym roku Civic Hybrid.

Stylistyka - bez zmian
Honda Civic Hybrid to nic innego jak Civic sedan (czytaj test Hondy Civic 4D) wyposażony tylko w nowoczesną technologię hybrydową. Tak więc nadwozie jest to samo, nie licząc znaczka "Hybrid" umieszczonego na klapie bagażnika. Czyli nieco mniej futurystyczne niż w przypadku wersji 5-drzwiowej, ale za to bardziej eleganckie i wciąż nowoczesne oraz dynamiczne.

Zobacz więcej zdjęć z testu Hondy Civic Hybrid

Wnętrze - z jedną zmianą
Tu także nie znajdziemy znaczących różnic. Cała deska rozdzielcza, kierownica, konsola środkowa są identyczne jak w sedanie i tylko nieznacznie różnią się od wersji 5-drzwiowej, czyli znowu nieco futurystycznie, nowocześnie i z całą pewnością oryginalnie.

Coś, czego nie było w innych wersjach Civica, to dodatkowe wskaźniki. Na lewo od obrotomierza znajduje się wskaźnik aktualnego poziomu naładowania baterii wraz ze wskaźnikiem ładowania oraz pracy silnika elektrycznego. I to chyba wszystkie różnice w stosunku do "zwykłego" Civica.

Reasumując, w środku hybrydowej Hondy siedzi się wygodnie, choć nie można mówić o jakimś nadzwyczajnym komforcie. O ile z przodu miejsca jest sporo, to już z tyłu wysokie osoby muszą uważać na swoje głowy.

Bagażnik - 25 litrów dla baterii
Wnętrze bagażnika zostało jeszcze bardziej okrojone. O ile wersja 5-drzwiowa ma aż 485 litrów pojemności, sedan już tylko 375, to wersja hybrydowa zaledwie 350 litrów. Te 25 litrów mniej niż w sedanie to efekt umieszczenia za oparciami tylnej kanapy baterii. Dodatkowo takie ich umieszczenie powoduje, iż nie da rady złożyć oparć. Hybrydowego Civica nie wykorzystamy więc z całą pewnością do przewozu większych przedmiotów.

Jazda - na elektrycznym wspomaganiu
Na początku kilka słów o teorii napędu hybrydowego, jaki znajduje się w Civicu. Układ napędowy IMA (Integrated Motor Assist) składa się z dwóch jednostek - benzynowej o pojemności 1,3 litra i mocy 95 KM oraz elektrycznej o mocy 20 koni mechanicznych. Silnik elektryczny wspomaga działanie benzynowego podczas ruszania oraz przyspieszania, zaś ładuje się podczas hamowania (energia powstała podczas hamowania przetwarza ją w prąd do ładowania akumulatorów). Gdy zatrzymamy się, np. na światłach, i będziemy trzymać wciśnięty hamulec, wówczas wyłączy się nam silnik (pod obrotomierzem zapali się kontrolka "auto stop"). Jest ciszej i zaoszczędzimy też troszeczkę na paliwie.

Hybrydowe auta z reguły nie rozpieszczają kierowców osiągami. Tak jest i z Hondą, choć nie jest też aż tak źle. Prędkość 100 km/h uzyskamy po nieco ponad 12 sekundach, nie musimy martwić się o wyprzedzanie w trasie, a prędkość maksymalna wynosi 185 km/h. Podczas gwałtownego przyspieszania jest jednak dość głośno - to pewno zasługa utrzymujących się 6 tys. obr/min, a być może także współpracującego wówczas silnika elektrycznego. Te utrzymujące się 6 tys. obrotów Civic zawdzięcza bezstopniowej automatycznej skrzyni biegów CVT.

Aby mieć w pogotowiu całą moc napędu IMA nie można dopuścić do zbyt dużego rozładowania baterii. A tak się może stać przy szybkiej i dynamicznej jeździe, szczególnie gdy dłuższy odcinek trasy jedziemy np. pod górę. Pocieszające jest jednak to, iż w miarę szybko baterie regenerują się i po krótkim czasie spokojniejszej jazdy znów możemy korzystać z obu silników.

Zachowanie na drodze hybrydowego Civica, który jest cięższy o prawie 60 kg od standardowego sedana, jest poprawne. Nie trzeba bać się jakoś specjalnie szybko pokonywanych zakrętów, a i wszelkie nierówności pokonamy dość sprawnie.

Podsumowanie - jaka przyszłość hybryd?
Choć technologia hybrydowa ma przed sobą przyszłość, to jednak trudno się zgodzić z tym, iż to w tym kierunku będzie się rozwijać motoryzacja w najbliższej przyszłości. Przede wszystkim spalanie. Dane producenta, choć brzmią całkiem optymistycznie (5,2 l/100 km w mieście i 4,6 w cyklu mieszanym), są raczej mało realne. W naszym teście Honda Civic Hybrid średnio spalała 6,3 l/100 km, zaś w samym mieście już 7,2. To, jak na auto super oszczędne, nie brzmi zbyt przekonująco.

Oczywiście, należy docenić proekologiczne zalety hybryd - przede wszystkim mniejszą emisję CO2, jednak to chyba zbyt mało, by przekonać do siebie klientów. Tym bardziej, że cena wcale nie jest taka niska. Za hybrydową Hondę trzeba zapłacić bowiem minimum 90.600 zł. To dość dużo, tym bardziej, iż nie ocieka ona przecież żadnym luksusem.

Gdyby jeszcze z kupnem hybrydowego auta wiązały się jakiekolwiek ulgi, jak to jest chociażby w wielu krajach europejskich, to można by rozważyć taką opcję. W przeciwnym razie hybrydowe auta pozostaną raczej jako ciekawostki motoryzacyjne, na które zdecydują się tylko nieliczni.

Zobacz wyposażenie i dane techniczne Hondy Civic Hybrid

Czytaj także:

TEST Honda Civic 5D

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Honda Civic
Honda Civic
Cena podstawowa już od: 62 400 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr. sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

Honda Civic: Po prostu inna

Honda Civic: Po prostu inna

Testy samochodów 2006-09-28

Komentuj:

~tomecek75 2009-05-03

Witam i wlasnie jestem na kupnie Hondy Hybrydowej a dokladnie Insight uwazam ze auto jest swietne a spalanie jest oki w normalnej jezdzie auto pali jakies 5 L w mniescie choc peoducet podaje 4.7 L ale to da sie przebolec .pozdrawiam

~kregiel 2009-01-26

tak jak slusznie zauwazyl autor artykulu Polska jest daleko w tyle za promowaniem niskiego zuzycia paliwa, nie ma w tym zakresie polityki. Ja mieszkam w Irlandii ktora jest bardzo pro ekologicznym krajem i tutaj roczny podatek drogowy liczony jest w zaleznosci od emisji CO2 przez pojazd i wynosi od 100 euro do 2000 euro rocznie i np za Civica Type R zaplacimy 2000 euro rocznie a za Civica Hybrid 100 euro. Powaznie sie zastanawiam nad zakupem hybrydy...

~DJ Frog 2007-10-07

Uważam że auto Honda Civic Hybrid to dobre rozwiązanie na europe. ...a poza tym nie zapominajcie że to HONDA !!! - Ta marka sama mówi za siebie. To już trzecia honda w moim życiu. Pozdrawiam wszystkich czytelników i polecam to auto.

~Rafał 2007-01-04

Tej samej co civic wielkosci focus z silnikiem 1.6 16v tdci - turbo diesel z common rail III generacji i moca 109KM ma lepsze osiagi niz ta honda, sapala realnie srednio 6.5l w cyklu miescie i 6l w cyklu mieszanym a do tego na trasie potrafi spalalic okolo 5l na 100km. Cena zakupu tego samochodu to okolo 65tys zl a wiec o 25tys mniej niz civica. Gdzie tu sens?

~jarek 2006-12-30

auto jest super, przejechalem 21000 km spala 4,5 do 5,5 l/100 km xx1 wiek ,auto kupione w usa w 2004 roku, polecam, hybryda podbija rynek usa np.lexus ,toyota camry,higlander,prius,nowa supra .honda acord ,civic i w roku 2007 nowe modele.europa daleko,daleko za made in japan ,lexus 450h zostal uznany za najleprze auto -technologia

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport