mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Hyundai Elantra (fl): Urok racjonalości

Hyundai Elantra (fl): Urok racjonalości

Głównym zadaniem kompaktowych sedanów nie jest wzbudzanie wielkich emocji. Służą do przewożenia pasażerów z punktu A do punktu B, w możliwie jak najbardziej komfortowych warunkach. Hyundai Elantra jest idealnym przykładem na potwierdzenie tej tezy.

Hyundai Elantra (fl): Urok racjonalości
Elantra, którą koreańska marka stworzyła głównie z myślą o amerykańskim rynku (sprzedawana jest w zaledwie w kilku krajach europejskich), przeszła niedawno skromny facelifting. Jednak poza bardziej nowoczesnymi reflektorami oraz kilkoma delikatnymi zmianami w kształcie przedniego i tylnego zderzaka, jej stylistyka pozostała taka sama.




Charakterystyczny, półkulisty kształt nadwozia z krótkim przodem i tyłem to świadomy zabieg, by maksymalnie wykorzystać potencjał kabiny pasażerskiej w kwestii oferowanej przestrzeni. Fakt, sedan Hyundaia być może wygląda nieproporcjonalnie, ale za sprawą 270 cm rozstawu osi gwarantuje pasażerom obu rzędów siedzeń na prawdę sporą ilość miejsca. Za wyjątkiem przestrzeni nad głowami podróżujących z tyłu, która została ograniczona przez opadającą linię dachu. Bagażnik zmieści 485 l.

Dotychczasowe, skromnie urządzone wnętrze Elantry trąciło myszką. Dlatego wraz z nadejściem odmłodzonej wersji także i w tym elemencie Koreańczycy postawili na zmiany. Nowa konsola jest bardziej rozbudowana, nowoczesna i czytelna, a co za tym idzie przyjemniejsza w obsłudze. Hyundai powinien jednak ograniczyć ilość przycisków przy panelu klimatyzacji i liczbę podświetlanych na niebiesko wyświetlaczy, które męczą oczy kierowcy po zmroku. Sporych rozmiarów kierownica ma pełny zakres  
regulacji. Wkomponowano w nią szereg przycisków potrzebnych do sterowania urządzeniami pokładowymi. Analogowe zegary są wyraźnie zaakcentowane i ułatwiają odczytywanie danych podczas jazdy. W kabinie przeważają materiały z tworzyw sztucznych. Nie są one najwyższej jakości, choć trzeba przyznać, że wszystkie elementy kabiny spasowane zostały bez zarzutu. Pytanie jak długo utrzymają taki stan, ponieważ w dotyku sprawiają wrażenie bardzo delikatnych i podatnych na uszkodzenia.

Póki co nie warto jednak siać defetyzmu, a warto skoncentrować się na tym jak Elantra radzi sobie w codziennym użytkowaniu. A radzi sobie całkiem przyzwoicie. Napędzana jedynym dostępnym w ofercie dla tego modelu silnikiem benzynowym o pojemności 1,6 l. MPI i mocy 132 KM, jest dobrym kompromisem pomiędzy oszczędnością, a dynamiką. Wolnossący motor pozwala rozpędzić się od 0 do 100 km/h w 10 s. i zamknąć "budzik" przy około 200 km/h. W mieszanym cyklu sedan Hyundaia powinien zadowolić się około 6 l. benzyny bez konieczności przypominania sobie o zasadach eko-jazdy. Z racji tego, że silnik nie ma wsparcia ze strony turbiny, by jechać dynamicznie musisz przytrzymywać obroty na każdym biegu nieco dłużej (maksymalne 158 Nm dostępne są dopiero przy 4850 obr./min). Spalanie wzrasta wówczas o około litr na setkę.
Charakter auta jednak nie będzie często wzbudzać u ciebie chęci mocniejszego zaciskania dłoni na kierownicy. Dlaczego? Bo Elantra to leniwiec. Świadczy o tym styl pracy zawieszenia. Miękki, zdecydowanie nastawiony na komfort. Cały układ pracuje cicho i stabilnie na nierównościach, chociaż pewne problemy pojawiają się na poprzecznych nierównościach kiedy przednie koła potrafią dziwnie rezonować. Wibracje momentalnie przenoszone są na koło kierownicy i nie jest to przyjemne.

Mimo ugłaskanej osobowości Elantry jeździ się nią przyjemnie, choć nie do końca pewnie ponieważ w zakrętach nadwozie dość łatwo poddaje się prawom fizyki. Koreańczycy przesadzili odrobinę ze siłą wspomagania układu kierowniczego. Przekazuje zbyt mało informacji o tym co dzieje się pod przednimi kołami. Co prawda nasz wersja testowa modelu pozwalała zmienić stopień wspomagania, jednak "spięcie" układu nie poprawia komunikacji na linii przednia oś-kierowca, lecz jedynie wymaga użycia większej siły mięśni do sterowania autem.

Zupełnie przeciwne wrażenie pozostawia po sobie 6-stopniowa, manualna skrzynia biegów. To chyba najbardziej konkretny mechanizm Hyundaia Elantry na pokładzie. Pewne i zaskakująco krótkie drogi prowadzenia drążka pomiędzy kolejnymi biegami zupełnie nie odzwierciedlają przeznaczenia tego samochodu.

No właśnie, dla kogo kierowana jest Elantra? Mimo kilku zmian jej target klientów pozostał niezmienny: rodziny 2+2, emeryci, taksówkarze i wszyscy ci, którzy pod pojęciem samochodu rozumieją sprawny środek lokomocji ułatwiający im przedostanie się z jednego miejsca w drugie. Nie zależy im na szpanie i emanowaniu konkretnym przekazem w stylu "jestem tym, czym jadę". Wybierają racjonalność. W tym przypadku ciekawie wyglądającą.

Pod względem ceny Hyundai Elantra znajduje się dokładnie po środku konkurencji w swoim segmencie. Z ceną podstawową 61 600 zł jest droższy od Renault Fluence (54 900  zł - 1.6 16V 110 KM) i tylko nieznacznie tańszy od Forda Focusa sedan (62 750 zł - 1.6 Duratec 125 KM) i Toyoty Corolli (69 400 zł - 1.6 Valvematic 132 KM). Reszta kwoty to już kwestia osobistych preferencji i zachcianek.

Hyundai Elantra 1.6 MPI 132 KM

dług./szer./wys. (mm)
4550/1775/1435
rozstaw osi (mm)
2700
masa własna (kg)
1184
poj. silnika (ccm)
1591
moc (KM)
132 (6300 obr./min.)
moment obrotowy (Nm)
158 (4850 obr./min.)
0-100 km/h (sek.)10,1
Vmax. (km/h)
200
spalanie: trasa/miasto (l/100km)
5,2/8,7
średnie spalanie - test (l/100km)6,1
poj. zbiornika paliwa (l)
49
poj. bagażnika (l)
485
cena podstawowej wersji (zł)
61 600 (po rabacie)

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Hyundai Elantra
Hyundai Elantra
Cena podstawowa już od: 68 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

Hyundai Ioniq - znamy cenę w Polsce

Hyundai Ioniq - znamy cenę w Polsce

Aktualności 2016-09-07

Hyundai rozmawia z Google

Hyundai rozmawia z Google

Technika 2016-08-18

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport