mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Hyundai Veloster Turbo: Futurystyczny kompromis

Hyundai Veloster Turbo: Futurystyczny kompromis

Kosmiczny wygląd i matowy lakier nadwozia oraz nietypowy układ drzwi sugerowałyby, że mamy do czynienia z pojazdem koncepcyjnym a nie produkcyjnym. Hyundai jednak poszedł tym razem pod prąd i wypuścił niebanalne stylistycznie auto. Do tego dołożył turbodoładowany silnik o mocy 186 KM, tworząc ciekawie zapowiadający się kompakt.

Hyundai Veloster Turbo: Futurystyczny kompromis
Hyundai Veloster nie jest żadną nowością, choć na naszych ulicach nie jest często spotykanym autem. Zbyt ekstrawagancki design przyciąga jednak nielicznych, a że w Hyundaiu wyjątkowo zdjęli kaganiec stylistom, auto tak naprawdę nie każdemu przypadnie do gustu. Do tego dochodziła pewna niezgodność - dynamiczne linie nadwozia mogły sugerować sportowe aspiracje tego modelu. A tymczasem Veloster początkowo był oferowany ze 140-konnym motorem. Zdecydowanie za słabym, jak na nasze oczekiwania.

Nasze drugie spotkanie z tym czterodrzwiowywm hatchbackiem rodem z Korei napawało jednak nadziejami na dużo większe emocje, które zostały rozbudzone wiele mówiącym dopiskiem Turbo, podwójną końcówką układu wydechowego i czymś na kształt dyfuzora. 186 koni mechanicznych rozwijane przez 1,6-litrowy silnik T-GDI wyglądało nieźle na papierze. Jednak "nie wszystko złoto, co się świeci", tak i Veloster Turbo po tygodniu jazdy pozostawił mieszane odczucia. Osiągi - 8,4 sekundy do setki - zadowolą raczej tylko osoby, które na co dzień preferują spokojną jazdę. Auto nabiera prędkości powoli, do 2,5 tys. obr/min niewiele się dzieje, jednak dopiero od poziomu 4,5 tys. obrotów czuć, że można z tego silnika wycisnąć nieco więcej. To wciąż jednak za mało, by uznać Velostera za typowego sprintera. No i wciąż brak jednostce odpowiedniej barwy dźwięku.


Nieźle działa za to skrzynia biegów. Więc jeśli uprzemy się, by utrzymywać wskazówkę obrotomierza w odpowiednim zakresie, szybkie zmiany przełożeń będą jak najbardziej możliwe. Krótki skok lewarka i precyzyjnie, choć z nieznacznym oporem, wchodzące kolejne biegi będą nas kusić, by częściej do niego sięgać. Układ kierowniczy działa również precyzyjnie, dając niezbędne informacje o tym, co się dzieje na styku kół z nawierzchnią. I chociaż pozwala dość pewnie utrzymywać w ryzach szybko jadącego Velostera, to jednak momentami możemy narzekać na mało bezpośrednie działanie.

W porównaniu do słabszego Velostera, w odmianie Turbo zmiany objęły również układ zawieszenia. Gdyby przyszło nam się przesiąść bezpośrednio pomiędzy dwiema wersjami kompaktowego Hyundaia, wówczas może i docenilibyśmy sztywniejsze nastawy układu, dzięki którym auto sprawia lepsze wrażenie podczas dynamicznej jazdy. Z drugiej jednak strony Veloster niewiele się zbliżył pod tym względem do usportowionych przedstawicieli segmentu, pozostając wciąż autem dość komfortowym. Ot taki kompromis, które wiele nam mówi o charakterze Velostera Turbo.

1,6-litrowa jednostka dość przeciętnie się zachowuje również w kategorii elastyczność. Z całą pewnością można by oczekiwać, żeby po mocniejszym wciśnięciu pedału przyspieszenia moment obrotowy szybciej powodował przyrost prędkości. A tymczasem, ponownie, jest przeciętnie i zawczasu trzeba planować np. manewr wyprzedzania. Na szczęście, wspomniana niezła praca skrzyni biegów, pozwala dokonać szybkiej redukcji.

Velostera Turbo dostaniemy za minimum 108.100 zł, tj. o 23 tys. zł więcej niż za podstawową wersję tego modelu ze słabszym silnikiem. Poza wyższą ceną, należy też pamiętać, że mocniejszy silnik lubi więcej wypić. W teście średnio spalił nam ponad 9 litrów na 100 km, zaś w mieście normalna jazda kończy się dwucyfrowym wynikiem.

Mówiąc o bohaterze naszego testu, nie sposób pominąć jeszcze jednej kwestii, dzięki której wzrok wielu kierowców mimowolnie kierował się w naszą stronę. Matowy lakier nadwozia w połączeniu z równie ciekawymi 18-calowymi felgami. Rozwiązanie to (lakier) ma jednak swoje "ciemne" strony związane z utrzymaniem go w czystości. Automatyczna myjnia nie wchodzi absolutnie w rachubę, podobnie jak i wiele uniwersalnych środków czyszczących. Hyundai wydał wręcz osobną broszurkę, w której radzi, jak dbać o lakier w Velosterze. Trochę to uciążliwe, z drugiej jednak strony wiele pań poświęca nie mniej czasu na pielęgnację swojego ciała. Dlaczego więc i panowie nie mieliby na pielęgnację czegoś ważnego dla siebie przeznaczać swoich cennych minut?

Hyundai Veloster to auto, które miało szokować. Swoją stylistyką, dynamicznymi liniami czy układem drzwi 2+1. W wersji Turbo w końcu ma odpowiedni dla siebie silnik, choć osoby szukające u Hyundaia konkurenta dla hot hatchy będą jednak odrobinę zawiedzione. To raczej auto dla chcących się wyróżnić w tłumie, z mocniejszym silnikiem, ale jednak na odpowiednim poziomie funkcjonalności i komfortu.


Hyundai Veloster Turbo

dług./szer./wys. (mm)
4250/1805/1399
rozstaw osi (mm)
2650
masa własna (kg)
1255
poj. silnika (ccm)
1591
moc (KM)
186 (5500 obr./min.)
moment obrotowy (Nm)
265 (1500-4500 obr./min.)
0-100 km/h (sek.)8,4
Vmax. (km/h)
214
benzyna: trasa/miasto (l/100km)
5,5/9,3
średnie spalanie - test (l/100km)8,5
poj. zbiornika paliwa (l)
50
poj. bagażnika (l)
320
cena testowanego egz. (zł)
108.100

 


Podobne wiadomości:

Hyundai Ioniq - znamy cenę w Polsce

Hyundai Ioniq - znamy cenę w Polsce

Aktualności 2016-09-07

Hyundai rozmawia z Google

Hyundai rozmawia z Google

Technika 2016-08-18

Komentuj:

~zzxx 2014-02-12

Z jednej strony to bardzo oryginalne auto, z drugiej Hyundai ma jakiś problem natury technicznej z przełożeniem mocy na osiągi. Wiele silników tego koncernu ma świetne parametry, podczas gdy zasilane przez nie auta poruszają się dość przeciętnie i spalają sporo paliwa. Nie ma przełożenia KM i Nm na dobre parametry jazdy.

~maksymilian 2014-02-11

nie każdy sportowiec musi być od razu mistrzem olimppijskim, więc proponuje troche zejść na ziemię z oceną velostera turbo, jak najwięcej takich aut i przynajmniej nie będze nudno na naszych drogach

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport