mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Hyundai ix20: Nadmuchany maluch

Hyundai ix20: Nadmuchany maluch

Małe miejskie auta mają służyć przede wszystkim do sprawnego przemieszczania się na krótkich dystansach. Mają przy tym być oszczędne, zwrotne i w miarę dynamiczne, a najlepiej jakby były do tego jeszcze tanie. Hyundai pokazuje, że jednocześnie mogą być przestronne i pełnić wręcz funkcję auta rodzinnego. Oto mały, miejski ix20.

Hyundai ix20: Nadmuchany maluch
Koreański koncern, do którego poza Hyundaiem należy także marka Kia, po raz kolejny wprowadza na rynek swoje nowości w ten sam sposób. To znaczy, najpierw w roli forpoczty występuje model opatrzony znaczkiem Kii, a następnie, po kilku miesiącach, pojawia się technicznie niemal identyczne auto, ale już z logo Hyundaia. W ten sposób teoretycznie mniej prestiżowa Kia "bada" rynek, sama też jest obiektem dokładnych testów, a następnie na rynku pojawia się odpowiednio ulepszony odpowiednik w skórze Hyundaia. Dokładnie ten sam scenariusz miał miejsce w przypadku modeli Venga i naszego dzisiejszego bohatera testu, czyli Hyundaia ix20.

Nazwa tego modelu sporo mówi, ale jednocześnie może być nieco myląca. "Dwudziestka" w nazwie oznacza, że auto powstało na bazie modelu i20, czyli należy do rynkowego segmentu B. Z kolei literki "ix" do tej pory były zarezerwowane dla uterenowionych modeli Hyundaia, czyli ix35 i ix55, a tu o jakichkolwiek właściwościach terenowych nie ma mowy.

Hyundai ix20 to bowiem wyrośnięty przedstawiciel segmentu B, zahaczający o segment minivanów. I takie jest też jego nadwozie, zbliżone właśnie do jednobryłowych minivanów. Stylistycznie ix20 tylko z zarysu przypomina może Vengę, pod niemal każdym innym względem różni się i to nawet znacznie. Kwestia gustu, który z tych modeli komu bardziej się podoba. Hyundai ix20 ma dość nowoczesny wygląd, może podobać się zwłaszcza jego przednia jego część z dość charakterystycznym sześciokątnym grillem. Całość jest jednak raczej stonowana, a wspomniana już "minivanowata" sylwetka z pewnością nie przypadnie do gustu osobom, które poszukują auta o wybitnie dynamicznym designie. Trzeba jednak przyznać, że nie mamy też tu do czynienia z pudełkowatym nadwoziem, co często jest spotykane w tego typu autach.

Wnętrze naszego Hyundaia pokazuje dobitnie, jak władze koncernu traktują obie swoje marki. Do ix20 trafiły znacznie lepszej jakości materiały, na pierwszy rzut oka, wydaje się, że również ich spasowanie jest na wyższym poziomie. Trudność w jednoznacznej ocenie sprawiać może fakt, że również i stylistyka wnętrz obu koreańskich bliźniaków mocno się różni. Zarówno deska rozdzielcza, zegary, jak i kształt kierownicy w Hyundaiu są inne. Jest w miarę prosto, ale z pewną nutką elegancji. Z pewnością nawet zaczynający swoją przygodę z Hyundaiem ix20 nie będą mieć większych problemów, by się oswoić z kabiną i obsługą najważniejszych urządzeń pokładowych.

Największą zaletą ix20 jest jednak przestronność kabiny. Sylwetka zewnętrzna auta sprawia bowiem, że w środku jest wyjątkowo dużo miejsca, więcej nawet niż w niektórych modelach z segmentu C. To efekt wyjątkowo sporego rozstawu osi, jak na przedstawiciela segmentu małych aut. W komfortową podróż możemy się wybrać siedząc zarówno z przodu, jak i na tylnej kanapie, choć ta zdecydowanie jest przeznaczona tylko dla dwóch osób. Decyduje o tym raczej wąskie nadwozie auta. Jednak wysoka sylwetka auta, a przy tym w miarę wyprostowana pozycja siedząca sprawiają, że nie powinno braknąć nam miejsca na głowę oraz na nogi.

To nie koniec jednak zalet wnętrza ix20. Wysoka pozycja siedząca sprawia z kolei, że wsiadanie i wysiadanie z samochodu jest ułatwione. Kierowca ma bardzo dobrą widoczność w niemal wszystkich kierunkach. Tylna kanapa, przesuwana i dzielona, pozwala na pewną, nieco ograniczoną, ale jednak, konfigurację wnętrza. Narzekać nie będziemy także na brak schowków czy innych przydatnych w codziennej jeździe uchwytów.

Stosunkowo małe nadwozie plus do tego dość przestronne wnętrze w rezultacie powinny dać mikroskopijnej wielkości bagażnik. Tu jednak kolejne duże, jeśli nie największe zaskoczenie. 440-litrowy bagażnik to znowu więcej niż niejeden przedstawiciel kompaktów. Żeby daleko nie szukać, o 100 litrów mniejsze możliwości transportowe ma w teorii większy Hyundai i30. Po złożeniu oparć tylnej kanapy nie dość, że uzyskamy płaską podłogę, to jeszcze do tego prawie 1.500 litrów pojemności, nie zapominając o niskim progu załadunkowym. Naprawdę rewelacja.

90-konna jednostka benzynowa o pojemności 1,4 litra, w jaką wyposażony był nasz testowy ix20, to słabszy z dwóch tego typu silników, jakie można znaleźć w ofercie. Decydując się na niego, od razu musimy powiedzieć sobie wprost, że o jakiejkolwiek bardziej dynamicznej jeździe nie mamy, co myśleć. Choć czas 12 sekund, jaki musi upłynąć od startu do uzyskaniu na prędkościomierzu 100 km/h, może nie wygląda tragicznie, to jednak w rzeczywistości ix20 nie zachęca do szybszego poruszania się. Dużo gorzej sytuacja jednak się prezentuje, kiedy maksymalnie zapełnimy bagażnik Hyundaia, bądź wyjedziemy w podróż całą rodziną. Albo jedno i drugie. Wszelkie bardziej gwałtowne manewry, zwłaszcza wyprzedzanie, powinniśmy zaplanować z głową.

Tym samym Hyundai ix20 potwierdza, że to miasto jest jego ulubionym żywiołem. Niezła zwrotność ułatwia manewrowanie, a prędkości rzędu 40-50 km/h to ten poziom, w którym auto czuje się dość pewnie. Jazda w ruchu ulicznym nie zrujnuje także jakoś bardzo naszego portfela, co po ostatnich ruchach cen na stacjach paliwowych coraz bardziej niepokoi kierowców. Średnio w mieście podczas naszego testu Hyundai ix20 zadowolił się 7,5 litrami benzyny na 100 kilometrów. Na trasie uzyskaliśmy dokładnie 6-litrowy rezultat. Przy jeszcze bardziej delikatnym obchodzeniu się z pedałem gazu, możliwy jest do uzyskania jeszcze lepszy wynik.

O przewadze miasta nad trasą świadczy także zestrojenie zawieszenia. Jest ono dość miękkie, co przy spokojnej jeździe zapewnia komfortowe warunki podróży. Niestety daje o sobie znać odgłosami swojej pracy, kiedy przyjdzie nam wjechać w ulicę, która po zimie bardziej się upodobniła do sera szwajcarskiego. Do szybszej jazdy nie zachęca ponadto układ kierowniczy - za mało precyzyjny i bezpośredni, nie daje poczucia panowania nad autem. Oczywiście wysokie nadwozie nie zachęca do szybkiej jazdy po zakrętach podobnie zresztą jak słabe trzymanie boczne fotela kierowcy.

Wybór tej wersji silnikowej może być uzasadniony ceną. Otóż podstawowa zaczyna się od 44,9 tys. zł, co jest o ok. 10 tys. mniej od innych wersji silnikowych. Co warto podkreślić, już w standardzie mamy niezłe wyposażenie, a do tego Hyundai oferuje program 5-Year Triple Care, czyli 5 lat gwarancji bez limitu kilometrów, 5 lat assistance w Polsce i za granicą oraz 5 lat kontroli technicznej.

Z autem tym władze koreańskiej marki wiążą spore nadzieje. Duże miasta z coraz bardziej zatłoczonymi ulicami nie preferują sporych samochodów. Zdecydowanie lepiej sprawdzają się w nich auta małe, stąd takie duże budzą zainteresowanie. A że jednocześnie muszą być coraz bardziej praktyczne, z rolą auta rodzinnego włącznie, nie dziwią tak duże oczekiwania szefów Hyundaia. Poza tym segment ten wciąż jest niszowy, tak naprawdę liczą się obecnie w nim Opel Meriva, Citroen C3 Picasso i Kia Venga, dlatego nadzieja na zdobycie sporego w nim udziału wydaje się w pełni uzasadniona.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Hyundai ix20
Hyundai ix20
Cena podstawowa już od: 52 700 PLN brutto
Dostępne nadwozia: van-5dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Hyundai ix20 Wszystko o Hyundai
Tematy w artykule: Hyundai Hyundai ix20

Podobne wiadomości:

Hyundai Ioniq - znamy cenę w Polsce

Hyundai Ioniq - znamy cenę w Polsce

Aktualności 2016-09-07

Hyundai rozmawia z Google

Hyundai rozmawia z Google

Technika 2016-08-18

Komentuj:

marko1 2011-04-26

gośćnowy - piszesz "kupie Chevrolet Orlando 2,0D DPF (163KM) M6 , auto o 2 klasy wyżej". Na takie nowe autko wersji podstawowej trzeba mieć ok. 82 tys. złotych a na ix20 i Venge trzeba mieć połowę w/w sumy.

~gośćnowy 2011-04-25

"Nadmuchany maluch - z jeszcze mocniej nadmuchana cena" to sie tyczy ix 20 i blizniaczej vengi co widac bo bardzo kiepskiej sprzedazy tych pojazdow. Za cene ix 20 Premium 1,4CRDi (90KM) M5 kupie Chevrolet Orlando 2,0D DPF (163KM) M6 , auto o 2 klasy wyzej.

marko1 2011-03-31

podstawowa wersja Hyundai ix20 1.4 z 90 KM silnikiem kosztuje 44 900 zł a Kii Vengi 1,4 z 90 KM silnikiem kosztuje 39 900 zł dokupujesz pakiet bezpieczeństwa (poduszki powietrzne boczne dla kierowcy i pasażera, pełnowymiarowe kurtyny powietrzne, system stabilizacji toru jazdy ESC, system kontroli trakcji TCS, system wspomagający pokonywanie podjazdów HAC, aktywne zagłówki foteli przednich, automatyczna blokada drzwi podczas jazdy) za 2 500 zł to wtedy wyniesie 42 400 zł i nie ma czym się chwalić. To i tak przepłaciłaś 2 500 zł. Szerokich dróg i gumowych drzew.

~Anna 2011-03-30

super wygodne autko, dużo większe w środku niż na zewnątrz, kosztuje niewiele, jak dla mnie rewelka, wiem bo mam :)))))

marko1 2011-03-28

Tak dla porównania ix20 i Venga wersje podstawowe: Hyundai ix20 1.4 CVVT 90 KM Classic Informacje ogólne: Rodzaj samochodu: Osobowy Klasa: Mini van Rok produkcji: 2010 Układ napędowy: Rodzaj silnika: benzynowy Pojemność silnika [cm3]: 1396 Moc maksymalna [KM/kw](obr/min): 90/66 (6000) Maks. moment obr. [kGm/Nm](obr/min): 13.9/137 (4000) Typ napędu: przedni Skrzynia biegów: 5 - biegowa, manualna Nadwozie: Nadwozie: 5 dr. Długość/Szerokość/Wysokość [mm]: 4100/1553/1600 Pojemność bagażnika [l]: 440/1486 Masa własna [kg]: 1178 Ładowność [kg]: 532 Liczba miejsc siedzących: 5 Rozstaw osi w [mm]: 2615 Minimalna średnica skrętu [m]: 10.4 Dane eksploatacyjne: Przyspieszenie (od 0 do 100km/h [s]): 12.8 Prędkość maksymalna [km/h]: 168 Zużycie paliwa - cykl miejski [l/100km]: 7.2 Zużycie paliwa - cykl mieszany [l/100km]: 6 Zużycie paliwa - cykl pozamiejski [l/100km]: 5.3 Pojemność zbiornika paliwa [l]: 48 Emisja CO2 [g/km]: 140 Gwarancja: Gwarancja na silnik i podzespoły: 5 lat Gwarancja na lakier: 5 lat Gwarancja na perforację nadwozia: 12 lat Hyundai ix20 1.4 CVVT 90 KM Classic Wyposażenie standardowe: 15 calowe felgi stalowe z oponami 195/65 4 głośniki ABS z asystentem hamowania aktywne zagłówki blokada drzwi tylnych boczne poduszki kurtynowe z przodu i z tyłu centralny zamek dzielone oparcie tylnego siedzenia 6:4 elektroniczny rozdział sił hamowania elektryczne wspomaganie układu kierowniczego elektrycznie otwierane szyby z przodu kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach koło zapasowe dojazdowe lusterka boczne czarne obniżana podłoga bagażnika oświetlenie przedziału bagażowego przednia poduszka boczna przednie poduszki powietrzne przednie światła przeciwmgielne przygotowanie do montażu fotelików dziecięcych - ISOFIX regulacja wysokości siedzenia kierowcy spojler dachowy światła do jazdy dziennej tapicerka siedzeń z materiału wyłącznik poduszki powietrznej pasażera zasłona przestrzeni bagażowej - roleta Kia Venga 1.4 DOHC CVVT 90 KM S Informacje ogólne: Rodzaj samochodu: Osobowy Klasa: Mały Rok produkcji: 2010 Układ napędowy: Rodzaj silnika: benzynowy Pojemność silnika [cm3]: 1396 Moc maksymalna [KM/kw](obr/min): 90/66 (6000) Maks. moment obr. [kGm/Nm](obr/min): 13.9/137 (4000) Typ napędu: przedni Skrzynia biegów: 5 - biegowa, manualna Nadwozie: Nadwozie: 5 dr. Długość/Szerokość/Wysokość [mm]: 4068/1765/1600 Pojemność bagażnika [l]: 422/ 1486 Masa własna [kg]: 1170 Ładowność [kg]: 540 Liczba miejsc siedzących: 5 Rozstaw osi w [mm]: 2615 Minimalna średnica skrętu [m]: 10.4 Dane eksploatacyjne: Przyspieszenie (od 0 do 100km/h [s]): 12.8 Prędkość maksymalna [km/h]: 168 Zużycie paliwa - cykl miejski [l/100km]: 7.5 Zużycie paliwa - cykl mieszany [l/100km]: 6.2 Zużycie paliwa - cykl pozamiejski [l/100km]: 5.5 Pojemność zbiornika paliwa [l]: 48 Emisja CO2 [g/km]: 147 Gwarancja: Gwarancja na silnik i podzespoły: 7 lat lub 150000 km Gwarancja na lakier: 5 lat lub 150000 km Gwarancja na perforację nadwozia: 12 lat Kia Venga 1.4 DOHC CVVT 90 KM S Wyposażenie standardowe: 15" felgi stalowe wraz z kołpakami oraz oponami 195/65 R15 ABS - system zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania alarm barwione szyby BAS (system wspomagający siłę hamowania) chromowana atrapa chłodnicy EBD - system rozdziału siły hamowania elektryczne, progresywne wspomaganie układu kierowniczego elektrycznie sterowane szyby przednich drzwi z funkcją bezpieczeństwa funkcja zdalnego sterowania centralnym zamkiem oraz składany kluczyk immobilizer, antena dachowa, gniazda 12V w konsoli centralnej oraz w przedziale bagażowym instalacja radiowa z 4 głośnikami lakierowane zderzaki lampki do czytania w konsoli górnej, wycieraczki wykonane w technologii płaskiego pióra napinacze pasów bezpieczeństwa dla foteli przednich pasy bezpieczeństwa z czujnikiem obecności pasażera z przodu podłokietnik tylnej kanapy poduszki powietrzne czołowe dla kierowcy i pasażera z przodu regulacja kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach regulacja wysokości fotela kierowcy regulacja wysokości przednich pasów bezpieczeństwa oraz wszystkich zagłówków składana, dzielona, przesuwana (przód/tył) tylna kanapa z regulacją kąta pochylenia oparcia spoiler dachowy wyposażony w dodatkowe światło stop, osłony przeciwbłotne kół system bezpiecznego mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX system dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera tapicerka View - wnętrze w kolorze czarnym, konsola centralna w kolorze srebrnym zapasowe koło dojazdowe, wlew paliwa otwierany od wewnątrz kabiny, zestaw dla palących Panie Wojciechu tam występują tylko małe szczególiki. Wystarczy tylko literki i cyferki przestawić i mamy inny produkt.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport