mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Kia Rio sedan 1.4 109KM: Nie taki mały ten maluch

Kia Rio sedan 1.4 109KM: Nie taki mały ten maluch

Małe auta z dużym kufrem. Tak najczęściej były przedstawiane sedany z segmentu B, stąd pewna niechęć do nich - przynajmniej na europejskim rynku - zarówno klientów, jak i samych producentów aut. Kia w tym temacie idzie jednak pod prąd i cały czas oferuje też czterodrzwiową odmianę Rio.

Kia Rio sedan 1.4 109KM: Nie taki mały ten maluch
Najnowsza Kia Rio (trzecia generacja modelu) na rynku jest już obecna od 2011 roku. Rok ten był przełomowym w historii tego modelu z segmentu B, bowiem auto, idąc śladami swoich kuzynów, mocno się zmieniło wizualnie. Mówiąc krótko - wyładniało. Nie inaczej jest i z wersją sedan, która dołączyła do hatchbacka rok później.

Kia Rio sedan nie ma jakiejś ogromnej konkurencji na europejskim rynku. Rywalami są chyba jedynie Dacia Logan oraz bliźniacze Peugeot 301 i Citroen C-Elysee. Z powodów słabego zainteresowania segment ten odpuściły Fiat (Linea), Renault (Thalia), Honda (City) i Skoda (Fabia), a Chevrolet (Aveo) musiał zrezygnować z innych powodów. Nawet gdyby jednak nie było takiego exodusu, Kia Rio z powodzeniem mogłaby walczyć o palmę najładniejszej. Przedni grill połączony z reflektorami jest wizytówką tego modelu, nawiązującą do innych modeli tej koreańskiej marki. Jednak auto najciekawiej prezentuje się z profilu. Wąska linia okien, unosząca się nieznacznie ku górze, ze stosunkowo mocno spadającą linią dachu wyróżniają tego sedana. Trzeba też dodać, że całość wygląda proporcjonalnie i z pewnością określenie, że mamy do czynienia z autem z "doklejonym kufrem", w przypadku czterodrzwiowej Kii Rio będzie nietrafione.

Spójny z desingem nadwozia jest także wystrój wnętrza Kii Rio. Deska rozdzielcza jest przejrzysta, logicznie rozplanowana, dzięki czemu intuicyjna jest obsługa urządzeń pokładowych. Ciekawie prezentują się zwłaszcza przełączniki układu klimatyzacji. Całość tworzą twarde plastiki, jednak po tygodniowym teście nie mamy zastrzeżeń do ich spasowania. Jeśli ktoś ma wyjątkową alergię na twarde plastiki, powinien postawić na najbogatszą wersję wyposażeniową XL, w której deska rozdzielcza jest wykonana z miękkiego tworzywa. Klasyczne zegary są czytelne, ale też niczym nie zachwycają. Czerwonawe podświetlenie radia również może razić po oczach. Drobnym nieporozumieniem jest schowek po prawej stronie wyświetlacza układu audio. Jest on zbyt wąski, by zmieścić w nim smartfona, a do tego miał zapewne służyć.


Na ilość miejsca nie powinni narzekać ani siedzący z przodu, ani na tylnej kanapie. Kierowca już od podstawowej wersji wyposażeniowej ma do dyspozycji kierownicę regulowaną w dwóch płaszczyznach oraz fotel z możliwością podnoszenia i opuszczania, dzięki czemu łatwiej będzie mu ustawić optymalną dla siebie pozycję. Same fotele okazały się wyjątkowo komfortowe, choć nie zapewniają jakiegoś lepszego podparcia bocznego. O dziwo, jak na segment B, Rio sedan oferuje sporo miejsca na tylnej kanapie. I to zarówno na nogi, jak i nad głową, choć drobne problemy mogą się pojawić przy samym wsiadaniu bądź umieszczaniu dziecka w foteliku. 400-litrowy bagażnik to sporo więcej niż oferują hatchbacki z tego segmentu. I nie zmienią tego ani nieregularne kształty, ani mały otwór załadunkowy, ani wnikające do wnętrza zawiasy.

Małego sedana Kii dostaniemy jedynie w dwóch wersjach silnikowych, obu benzynowych - o pojemności 1,2 litra i mocy 85 koni mechanicznych oraz 1,4-litrowego rozwijającego moc 109 KM. Do naszego testu trafiła mocniejsza jednostka, która jednak ważące nieco ponad tonę Rio nie zamieni w demona prędkości. Silnik z systemem zmiennych faz rozrządu lubi wysokie obroty - maksymalny moment obrotowy (137Nm) jest dostępny przy 4.200 obr/min, zaś moc maksymalna dopiero przy 6 tys. obrotów. Rażąca jest zwłaszcza dość niska wartość maksymalnego momentu. Efekt jest taki, że chcąc dynamicznie przyspieszać, musimy się liczyć ze sporym hałasem wewnątrz oraz większym spalaniem. A i tak pierwszą setkę na prędkościomierzu osiągniemy dopiero po 11,5 sekundy, zaś przyspieszanie w trasie wymaga nieco dłuższej wolnej prostej. 109-konne Rio lubi wypić. Jeśli mocniej będziemy się obchodzić z pedałem przyspieszenia, wówczas w trasie może uda nam się zejść poniżej 7 l/100 km, zaś w mieście możemy nawet dochodzić do wartości dwucyfrowych. Spokojniejsza jazda pozwoli poza miastem zejść poniżej szóstki (najniższe, jakie udało nam się uzyskać, wyniosło 5,3 l/100 km), a w miejskich korkach do ok. 8 l/100 km.

Miękkie zawieszenie Kii Rio docenią kierowcy nastawieni na komfort jazdy, bądź podróżujący z rodziną. Jednak poprzeczne nierówności będą odczuwalne, a zwłaszcza słyszalne w kabinie. Sztywniejsze nastawy układu zawieszenia przydałyby się również w trasie, a w szczególności na większych łukach, gdzie auto, szybciej jadące, nabiera tendencji do bujania. Pewne zastrzeżenia mamy również do pracy układu kierowniczego. O ile w mieście silne wspomaganie pomoże podczas manewrów na parkingu, to już w trasie, mimo usztywnienia, zachowuje się on dość sztucznie. Auto jest mało precyzyjne i wymaga od kierowcy ciągłej czujności.

Kię Rio w odmianie czterodrzwiowej dostaniemy już za kwotę 42.990 zł, jednak wówczas musimy polegać na słabszym o 24 KM silniku 1,2, który jeszcze mniej jest chętny do szybkich harców. Ceny Rio w mocniejszej wersji startują od kwoty o 3 tys. zł droższej i kończą się na nieco poniżej 55 tys. zł. W najbogatszej wersji wyposażeniowej (XL) otrzymamy już sporo elementów przydatnych w codziennej jeździe, w tym np. automatyczną klimatyzację, elektrycznie składane lusterka zewnętrzne, tylne szyby sterowane elektrycznie czy też siatkę do mocowania bagażu.

Kia Rio sedan jest na polskich drogach "białym krukiem". Nie jest to jednak wina samego auta, ale raczej nastawienia kierowców do aut o takim nadwoziu z segmentu B. Bo Rio, mimo swoich wad, ma też mocne strony, które powinny docenić osoby lubiące wolniejsze, ale komforte przemieszczanie się z miejsca na miejsce.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Kia Rio
Kia Rio
Cena podstawowa już od: 45 990 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. sedan-4dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Kia Rio Wszystko o Kia
Tematy w artykule: Kia Kia Rio

Podobne wiadomości:

Kia Optima Plug-in Hybrid - polskie ceny

Kia Optima Plug-in Hybrid - polskie ceny

Aktualności 2016-11-25

Kia Soul po liftingu

Kia Soul po liftingu

Aktualności 2016-08-24

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport