mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Kia Soul: Trend z Seulu

Kia Soul: Trend z Seulu

Bycie trendy to w dzisiejszych czasach bardzo ważna sprawa. Kiedyś, by wyróżnić się z tłumu i pokazać swoją indywidualność, wystarczyło ubrać koszulkę w jaskrawym kolorze. Dziś to nie wystarczy. Do wyrażania siebie może służyć samochód, czego doskonałym przykładem jest ta propozycja serwowana wprost z Dalekiego Wschodu.

Kia Soul: Trend z Seulu

Bynajmniej nie chodzi tutaj o chiński produkt „samochodopodobny”. Producent samochodów marki Kia pokazuje ostatnimi czasy, że potrafi robić koreańskie auta dla Europejczyków, czego dobitnym przykładem jest niewątpliwie cee`d sprzedający się przez wiele miesięcy jak świeże bułki.

Tym razem Kia przygotowała coś dla użytkowników, którzy kropki, kreski i kolorki wykorzystują do tego, by wyrazić siebie, a pojęcie snobizmu jest dla nich dalekie. Kia Soul wkracza wielkimi krokami w świat indywidualizacji, gdzie dotąd królowały takie ikony jak MINI czy Fiat 500, choć tak naprawdę jest to samochód z innej bajki.

Stylistyka: Koreański Box
Patrząc na Soula ciężko powiedzieć, by spełniał on definicję auta typu SUV. Dlatego też dla takich samochodów wynaleziono określenie crossover, które idealnie określa jego charakter. Pudełkowaty kształt i podniesiony prześwit na pewno nie pozwolą nawiązać walki z leśnymi duktami czy pustynnym piaskiem, ale z pewnością dodadzą odwagi przy pokonywaniu miejskich krawężników, a kompaktowe kształty docenimy, gdy przyjdzie nam szukać miejsca do zaparkowania w godzinach szczytu.

Kia Soul została stworzona z myślą o rynku europejskim, ale w jej wyglądzie przemycono dużo orientalnych detali. Bardziej krągła przednia część nadwozia została ładnie skomponowana z tyłem, który po odcięciu z sukcesem można by przyspawać do jakiegoś samochodu dostawczego.

Ciężko dopatrywać podobieństw do samochodów konkurencji, co jest niezaprzeczalnym atutem. Kia Soul nikogo nie udaje. Nikt, nawet z daleka, nie pomyli jej z innym samochodem. Co więcej, pomoże w tym szeroka paleta różnych kolorów oraz detale, które sprawią, że stworzony przez nas egzemplarz będzie jedynym w swoim rodzaju. Auto powstało z myślą o młodych, i co ważne, młodym się podoba.

Wnętrze: Nuda z akcentami
Zdążyliśmy się już przyzwyczaić, że ładne opakowanie często jest zapowiedzią kiepskiego wnętrza. W tym wypadku ciężko się z tym nie zgodzić. Po otwarciu drzwi dopada nas otchłań szarości, przez którą przebijają się smaczki w postaci wnętrz schowków pomalowanych w ognistoczerwonym kolorze i napisów Soul na tapicerce foteli.

Niektórzy mogą to odebrać jako wadę, inni jako zaletę, ale wnętrze Kii Soul zostało zaprojektowane zbyt zachowawczo. Broni się ono jednak bardzo dobrym spasowaniem materiałów oraz ergonomią na piątkę. Młodzi docenią wejście USB oraz AUX umieszczone na konsoli środkowej.

Podwyższony prześwit Soula odczujemy już podczas wsiadania. Dzięki niemu robi się to wygodniej niż w małych, miejskich autkach. Pierwszy rząd siedzeń oferuje sporą przestrzeń, która zapewni komfort nawet osobom bardzo wysokim. Słabe wyprofilowanie foteli zemści się za to podczas pokonywania ostrych zakrętów. Z pozycji kierowcy mamy dobrą wysokość na przód samochodu. Wizję zakłóca tylko szeroki tylny słupek i mała szyba. Warto zatem dołożyć do czujników parkowania. Ilość miejsca dla pasażerów tylnego rzędu przekracza to, co oferuje większość aut klasy kompakt.

Rozochoceni ilością miejsca w kabinie przeznaczonej dla pasażerów zawiedziemy się po otwarciu bagażnika. 222 litry to zbyt mało, żeby spakować dwie osoby na dłuższy weekend. Na szczęście ratują nas złożone fotele. Trochę gorzej, gdy są one okupowane przez pasażerów.

Jazda: Lekka zadyszka
Gama silników Kii Soul prezentuje się skromnie. Ta sama pojemność, podobna moc, tylko inny rodzaj zasilania. Do nas trafiła wersja wyposażona w silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra. Jak na gabaryty tego samochodu, liczba 124 koni może się wydawać wystarczająca, lecz nie raz podczas jazd testowych dostawały one zadyszki. Żeby liczyć na pełen ciąg 156Nm momentu obrotowego, trzeba przeprowadzić wskazówkę obrotomierza w jego środkowe strefy. To wiąże się z podniesieniem liczby decybeli wewnątrz samochodu z racji słabego wyciszenia.

Lewarek pięciobiegowej skrzyni manualnej bardzo konkretnie przemieszcza się z miejsca na miejsce. Przy wyższych prędkościach brakuje trochę szóstego przełożenia, ale skrzynia została zestrojona w taki sposób, by sprostać wymaganiom jazdy miejskiej. Podczas zwiedzania okolic miasta spokojnym tempem średnie spalanie utrzymuje się w granicach 7l/100km. Gdy wjedziemy w miejskie korki i zaczniemy gonitwę od świateł do świateł, to apetyt zwiększy się do 10l/100km.

Podwyższone i pudełkowate nadwozie mogłoby sugerować, że koreański crossover będzie zdany na mocne przechyły podczas pokonywania zakrętów. Twarde zestrojenie nadwozia trzyma go jednak w ryzach, choć przy poprzecznych nierównościach będziemy świadkami nerwowego podskakiwania i tłuczenia. Efekt zostanie spotęgowany, gdy z szerokiej listy opcji wybierzemy niskoprofilowe ogumienie o rozmiarze 18-cali. Miejski charakter ujawnia się także w zestrojeniu układu kierowniczego. Jest on dość mocno wspomagany i mało bezpośredni, przez co przy większych prędkościach i nierównościach auto prowadzi się bardzo nerwowo. Podczas miejskiego manewrowania będzie jednak jak znalazł.

Podsumowanie: Bogaty Soul w dobrej cenie
Nowa Kia Soul to propozycja dla tych, którzy lubią się wyróżniać, lubią ładne i dobre rzeczy, które są wykonane solidnie, a przede wszystkim wykazują się roztropnością przy wydawaniu pieniędzy. Podstawowa wersja tego samochodu kosztuje 48.900 złotych. Mamy tutaj klimatyzację, pełną elektrykę szyb, podgrzewane lusterka, kierownicę z przyciskami, odtwarzacz CD/MP3 oraz szereg elektronicznych asystentów bezpieczeństwa. To w połączeniu z możliwością indywidualizacji różnymi detalami daje szerokie pole do popisu. Czy Soul ma dusze? Okaże się. Bez wątpienia jest to jednak szlagier w wykonaniu koreańskiego producenta.

 

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Kia Soul
Kia Soul
Cena podstawowa już od: 59 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Kia Soul Wszystko o Kia
Tematy w artykule: Kia Kia Soul

Podobne wiadomości:

Kia Optima Plug-in Hybrid - polskie ceny

Kia Optima Plug-in Hybrid - polskie ceny

Aktualności 2016-11-25

Kia Soul po liftingu

Kia Soul po liftingu

Aktualności 2016-08-24

Komentuj:

~normalny 2012-10-09

A jakieś merytoryczne opinie ktoś ma? Nie jakieś bzdurne "to syf" albo powtarzanie o tym "F"?

~JACEK 0000000000 2011-06-06

NIC NA F CZYLI FIAT ,FORD I WSZYSTKIE FRANCUSKIE

marko1 2010-08-21

Panowie i Panie napisze krótko ~olo , ~Strasznie dziwna ta KIŁA , ~Olek, ~zeus, ~Kac itd. o gustach ponoć się nie dyskutuje. To wyłącznie wasza sprawa jeśli macie pieniądze podkreślam pieniądze to kupicie sobie te jedyne wymarzone. A poza tym przecież macie cechę hipotetyczną ludzkiego umysłu, pozwalającą wam świadomie decydować o swoich zakupach motoryzacyjnych i nie być całkowicie zdeterminowanym czynnikami zewnętrznymi. A autko jak autko dla innych ładne a dla drugich takie sobie. Dla mnie bomba, dla kobiet idealny samochodzik. Miłych zakupów.

~wirecki 2010-08-21

Ale widziwiacie nad tym Soulem, a w teście z dieselkiem na Autosalon Pomorski wypadl całkiem przyzwoicie.

~olo 2010-07-14

zgadzam się, że obciach tym jeździć. po prostu koreański syf

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport