mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Kia cee`d ISG: Denerwująca ekologia

Kia cee`d ISG: Denerwująca ekologia

To wszystko przez ekologiczne lobby. Już niedługo nie posłuchamy żadnych rasowych jednostek w układzie V, a zapach spalin wydobywający się o poranku z takiego silnika będziemy mogli powąchać w muzeum. Zanim to jednak nastąpi koncerny powoli przyzwyczajają nas do tego serwując systemy takie jak start/stop.

Kia cee`d ISG: Denerwująca ekologia

Do naszych testów trafiła Kia cee`d SW. Pod względem stylistycznym samochód nie odróżnia się od wersji, którą testowaliśmy już jakiś czas temu.

Pod względem kolorystycznym widać jednak już z daleka, że jest to wersja ekologiczna bowiem przez długość całego samochodu przewijają się zielone detale wraz z napisami promującymi system ISG (Idle Stop & Go).

ISG
Systemy start/stop to wymysł inżynierów mający na celu obniżyć emisję CO2 i pozwolić niektórym jednostkom silnikowym spełniać coraz bardziej restrykcyjne normy. W przypadku marki Kia to samo rozwiązanie nosi nazwę Idle Stop & Go. Kosztuje 1.300 złotych i ma sprawić, że będziemy przez to bardziej "zieloni". Działanie systemu polega na wyłączaniu silnika w sytuacji gdy np. stoimy na czerwonym świetle i zmieniliśmy przełożenie skrzyni biegów na pozycję tzw. "luzu".

 

 
Zgasł, ale na serio
System został oczywiście tak skonstruowany, że aktywuje się tylko w określonych przypadkach. Podczas jazdy w korku musimy przekroczyć 10km/h aby po kolejnym zatrzymaniu się silnik zgasł. Przy wciśnięciu sprzęgła następuje ponowny rozruch silnika. I tutaj tkwi cały szkopuł. Załóżmy, że potrafiliśmy do tej pory bez systemu ISG bardzo sprawnie startować spod świateł. Procedura ponownego uruchomienia silnika powoduje jednak, że całość opóźnia się. Szybki start powoduje często, że silnik się dławi, gdyż rozrusznik nie zakończył jeszcze "kręcenia".

Żeby skutecznie wystartować trzeba zatem wcisnąć sprzęgło, wrzucić bieg, a następnie odczekać sekundę czy dwie zanim silnik na dobre się uruchomi i dopiero wtedy puszczać sprzęgło. Nie pomaga to jednak w sytuacjach awaryjnych.

Na szczęście po lewej stronie od kierownicy znajduje się magiczny przycisk, który może zmarnować w jednej sekundzie wszystkie starania ekologów. Jednak w testowanym przez nas egzemplarzu odmawiał on posłuszeństwa i byliśmy skazani na współpracę z systemem ISG. Z punktu widzenia klienta taki przycisk może być trochę bezsensowny. Wyłącznik do opcji na którą świadomie się zdecydowaliśmy. Jednak każdy ma prawo zmienić decyzję i deaktywować system.

Gdzie ta ekologia?
Pod maską Kii cee`d z systemem ISG wylądował silnik o pojemności 1,6 litra. Jednostka o mocy 126 koni mechanicznych potrafi sprawnie radzić sobie z samochodem o czym wcześniej już nie raz mieliśmy szansę się przekonać.

Tym razem jednak pod ostrzał idą walory ekologiczne. Mimo wydłużenia przełożeń pięciobiegowej skrzyni manualnej spalanie nie kładzie na łopatki. W trasie samochód domaga się co najmniej 7l/100 kilometrów. Jednak w tych warunkach system ISG raczej nie ma szans się wykazać. Siła powinna tkwić w jeździe miejskiej. Tutaj niestety przeszliśmy zawód. Po zastosowaniu wielu technik jazdy, od emeryckiej, po spacerową, a także ecodriving, komputer pokładowy pokazywał średnie spalanie, które nie było mniejsze jak 9l/100km. To raczej słaby wynik jak na auto, które z założenia miało być ekonomiczne i ekologiczne.

Cena
Testowana przez nas Kia cee`d SW z silnikiem 1,6 CVVT i systemem ISG była wyposażona w wersji Optimum Plus. Po zliczeniu wszystkich dodatków takich jak automatyczna klimatyzacja, czujnik parkowania z tyłu, szesnastocalowe felgi oraz alarm wychodzi nam cena, która sięga prawie 70 tysięcy złotych. Jeżeli naprawdę jesteśmy zainteresowani oszczędnym kompaktem koreańskiego producenta to proponujemy dołożyć jeszcze kilka tysięcy i kupić dobrze wyposażonego diesla.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Kia cee'd
Kia cee'd
Cena podstawowa już od: 56 990 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr.
Kia cee'd
Kia cee'd
Cena podstawowa już od: 56 990 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr.

Podobne wiadomości:

Kia Optima Plug-in Hybrid - polskie ceny

Kia Optima Plug-in Hybrid - polskie ceny

Aktualności 2016-11-25

Kia Soul po liftingu

Kia Soul po liftingu

Aktualności 2016-08-24

Komentuj:

~Rys 2011-06-30

Czy ktos z uzytkowników KIA Ceed wie, albo wie gdzie szykac, jaka jest szerokość tego modelu z lusterkami, bo bez 1790 mm a z lustekami, to jakaś tajemnica? Chetnie obejrze, może rysunki techn.

bogus1957 2010-12-09

KOLEŚ co podpisuje się Artur niech sobie konia kupi jest CEPEM

bogus1957 2010-12-09

KOLEŚ co podpisuje się Artur niech sobie konia kupi jest CEPEM

~Kamel 2010-11-24

@ero chyba się przesiadłeś z poloneza albo lanosa :) entuzjasto koreańskiej techniki LOL

~ali 2010-11-24

czy kiła czy dacia, jeden hyundai

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport