mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Kia cee'd: Materiał na sukces

Kia cee'd: Materiał na sukces

Koreańskie marki, w szczególności Hyundai oraz Kia, wykonały kawał roboty, by zyskać uznanie europejskich kierowców i na dobre zadomowić się na Starym Kontynencie. Teraz przyszedł czas na atak na wyższe cele, do czego ma posłużyć najnowsza broń, jaką jest Kia cee'd.

Kia cee'd: Materiał na sukces

Władze koreańskiej firmy dobrze wiedzą, że aby skutecznie walczyć o klienta, i to nie tylko w branży motoryzacyjnej, trzeba dać mu do ręki produkt odpowiadający jego wyobrażeniu o danej rzeczy. Czy Kia cee'd spełnia te wymagania? Z całą pewnością Koreańczycy sporo zrobili, by tak było. Auto zostało zaprojektowane w europejskim centrum Kii, produkowane jest w Żylinie na Słowacji i przede wszystkim zostało dopasowane do gustów przeciętnego europejskiego klienta. Żeby nie było mało, to również nazwa, która wygląda dosyć enigmatycznie, podkreśla europejskość cee'da. Pierwsze dwie literki "ce" pochodzą od Wspólnoty Europejskiej (Community of Europe), zaś "ed" (European Design) dodatkowo akcentuje, iż auto zostało zaprojektowane z myślą o Europejczykach.

Nadwozie - skądś to znamy
No właśnie. Patrząc na sylwetkę Kii cee'd można odnieść wrażenie, jakbyśmy już podobne auto widzieli. Tylko jakie? Trochę odnajdziemy tu Corolli, trochę Golfa, po trochę innych przedstawicieli europejskiego segmentu C. Czyli taka mieszanka wszystkiego co najlepsze, ale tak zgrabnie podana, że absolutnie nie można dopatrzeć się tu żadnych śladów plagiatu. Jednak nam zabrakło tu jakiegoś akcentu stylistycznego, który raz, że jednoznacznie kojarzyłby się z tym modelem, a dwa dodałby mu nieco atrakcyjności.

Mimo iż cee'd należy do jednych z największych w swojej klasie (dł.4.235/szer.1.790/wys.1.480), to jednak nie razi masywnością. Nadwozie jest proporcjonalne z długą maską i ciekawymi reflektorami, dynamiczną linią boczną oraz małymi tylnymi okienkami bocznymi. Całość dość łagodna, tak by nikogo nie urazić.

Zobacz więcej zdjęć z testu Kia cee'd

Wnętrze - znaczna poprawa
O ile stylistyka nadwozia może, ale nie musi się podobać, to już wnętrze powinno przypaść większości do gustu. Widać, iż sporo czasu spędzono nad pracami w tym zakresie. Przede wszystkim dobrej oraz gdzieniegdzie średniej (np. kieszenie w drzwiach) jakości plastiki, dobrze dobrana kolorystyka, nowoczesne, z odpowiednimi schowkami (liczba i wielkość) i co najważniejsze wszystko jest poprawnie spasowane. Do plusów zaliczymy też poprawną ergonomię - czytelne, łatwo dostępne i łatwe w obsłudze wskaźniki i przełączniki, obsługa radia z kierownicy.

Pochwała należy się też za ilość miejsca w kabinie (to zasługa dużego rozstawu osi 2,65 m) oraz same siedzenia. I kierowca, i pasażerowie zarówno z przodu, jak i z tyłu nie będą mieli podstaw do narzekania na brak miejsca na nogi, głowę czy ramiona. To ścisła czołówka wśród kompaktów. Jak zwykle w tej klasie trzy osoby na tylnej kanapie będą musiały się mocno przytulać, ale już we dwójkę pełen komfort. Ponadto przednie fotele są niezwykle wygodne, dobrze wyprofilowane z wystarczającym trzymaniem bocznym, szerokie, z długimi siedziskami i nawet bardzo długa jazda nie męczy.

Bagażnik ma pojemność 340 l, czyli przeciętny wynik jak na wielkość auta. Oczywiście tylna kanapa jest dzielona i składana, co przy mniejszej liczbie osób pozwoli przewieźć nieco większe rozmiarowo bagaże.

Jazda - mały, ale dynamiczny
Testowana wersja napędzana była podstawową jednostką, czyli 1,4-litrowym silnikiem benzynowym z układem zmiennych faz rozrządu. Jak na swoją pojemność silnik dysponuje dość sporą liczbą 109 koni mechanicznych, co przekłada się na całkiem niezłą dynamikę i to zarówno przy niskich, jak i wyższych obrotach. Można śmiało zaryzykować stwierdzenie, iż w segmencie kompaktów mało które auto jest równie dynamiczne mając pod maską silnik o porównywalnej pojemności.

Całkiem znośnie sprawuje się zawieszenie cee'da. Ponownie Koreańczycy weszli w całkiem nowy, jak dla siebie, obszar (kolumny McPhersona z przodu i oś wielowahaczowa z tyłu), co zaowocowało nieco twardawym, ale wciąż komfortowym zawieszeniem. Dlatego dziurawe polskie drogi będą niestety odczuwalne, ale auto za to stabilnie zachowuje się na szybkich zakrętach czy wszelkich nierównościach.

Poprawnie działa również pięciobiegowa, manualna skrzynia biegów. Wprawdzie przełożenia są stosunkowo długie, ale w zamian skrzynia jest precyzyjna. Podobnie jak z układem kierowniczym z elektrycznym wspomaganiem - im wyższa prędkość auta, tym opór na kierownicy jest coraz większy.

I jeszcze krótko na koniec o spalaniu 1,4-litrowej wersji cee'da. Średnie uzyskane w teście wyniosło 8,8 l/100 km, co jest chyba troszkę za dużym wynikiem, jak na oczekiwania, i było o ponad litr większe od podawanego przez producenta.

Podsumowanie - 7-letnia gwarancja to nie wszystko
Zarówno nasze pierwsze wrażenia po tygodniowym teście cee'da, jak i informacje dochodzące z salonów koreańskiej marki o dużym popycie na to auto świadczą, iż nowy kompakt Kii może wprowadzić sporo zamieszania w swojej klasie, stając się poważnym konkurentem dla dotychczasowych liderów, tj. Golfa, Astry czy Focusa. Jeszcze przed polską premierą cee'da zakładano sprzedaż do końca roku w wysokości 2,5 tys. egzemplarzy, a już teraz po zaledwie trzech miesiącach przyjęto już ponad 2 tys. zamówień. Dobrze, że chociaż w fabryce w Żylinie uruchomiona została druga zmiana.

Co może zadecydować o sukcesie kompaktowej Kii? Poza niespotykaną na rynku 7-letnią gwarancją - także niska cena, zaczynająca się od 46.400 zł (testowa wersja kosztuje 55.900) oraz dość długa lista wyposażenia standardowego (w podstawowej wersji znajdziemy m.in. 4 poduszki powietrzne plus kurtyny powietrzne, elektryczne szyby, centralny zamek, radio CD, komputer pokładowy i oczywiście ABS z EBD). I jeśli nie będziemy patrzeć na to auto jako na koreańczka, a europejczyka, to drżyjcie wszelkie Golfy, Astry i Focusy...

+ 7-letnia gwarancja
+ korzystna cena
+ bogate wyposażenie
+ ładne i wygodne wnętrze
- typowa stylistyka nadwozia
- spalanie 

Zobacz więcej o modelu Kia cee'd

Zobacz szczegółową specyfikację testowanej wersji

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Kia cee'd
Kia cee'd
Cena podstawowa już od: 56 990 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Kia cee'd Wszystko o Kia
Tematy w artykule: Kia Kia cee'd

Podobne wiadomości:

Kia Optima Plug-in Hybrid - polskie ceny

Kia Optima Plug-in Hybrid - polskie ceny

Aktualności 2016-11-25

Kia Soul po liftingu

Kia Soul po liftingu

Aktualności 2016-08-24

Komentuj:

~tady21 2007-12-06

i znowu ja Tady21, mam go i już 8000 km nawinąłem , jest naprawdę fajne autko, podoba sie we wsi , zwłaszcza kobitkom, ale mnie tyż i owszem. mam problem z klimą , automat niby , a jak włączę 15st C , to po 3 min mam wewnątrz 25. mam nadzieje że to mi w serwisie jakoś ustawią :)poza tym jest super, pali faktycznie średnio 7,2 z klimą , więc idzie wytrzymać . pozdrowionka wsiem :)

~riczi 2007-10-20

po 13tys.skrzypi z tyłu i z przodu,skrzynia czasem haczy ale po za tym jeszcze raz bym kupił, a sies el 115km rewela cja:-)

~Loganfull 2007-09-28

Dobra fura ale i tak duzo lepszy jest Hyundai i30. Bardziej stylowy, na lepszym podwoziu i moim zdaniem ma śliczny design wnetrza w porownaniu z Kią.

~nikt ważny 2007-09-24

Już na Fokusy dawali gwarancję na blacharkę. Jak wiadomo gniją ,szczególnie drzwi na dole.Firma niestety miga się jak może ,jeżeli samochód choć raz był serwisowany poza nią możesz zapomnieć o gwarancji na blachy.A co niby ma np. wymiana oleju do blacharki ? - kompletnie nic ,jeżeli jeździsz na przeglądy nikt oczywiście nie raczy zerknąć dokładnie na stan karoserii ,dopiero kiedy samemu się upomnimy możemy spodziewać się ew. reakcji. Nie twierdzę ,że z Kia będzie tak samo jednak wszystko należy brać pod uwagę.

~Robbo 2007-09-19

material jest, ale chyba krewniacy zrobili lepsza bryke. wydaje mi sie, ze jednak hyundai i30 ma troche lepsze bajery i osiagi w tej samej wlasciwie cenie. wiec bym sie za nim raczej rozejrzal. niemniej koreanskie auta to teraz klasa sama w sobie.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport