mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Kia cee'd SW: Bardziej Sporty, czy bardziej Wagon?

Kia cee'd SW: Bardziej Sporty, czy bardziej Wagon?

Kiedy przed ponad rokiem na polskim rynku debiutowała Kia cee'd w wersji hatchback, mało kto się spodziewał tak dobrego przyjęcia. A jednak. Kiedy więc pod koniec ubiegłego roku pojawiła się wersja kombi (SW), można było liczyć na równie podobne ciepłe przyjęcie.

Kia cee'd SW: Bardziej Sporty, czy bardziej Wagon?

Kia cee'd swój niewątpliwy sukces na rynku europejskim zawdzięcza przemyślanej strategii koreańskiego koncernu. Aby podbić rynek Starego Kontynentu, trzeba było po prostu wymyśleć i stworzyć "europejskie" auto. Taki właśnie jest cee'd i tą samą ścieżką poszli styliści Kii podczas projektowania cee'da Sporty Wagon.

Nazwa wskazywałaby ponadto na pewne sportowe konotacje i właśnie pod kątem tego, czy cee'd SW to typowe kombi z segmentu kompaktów, czy może aspirujące do czegoś więcej, przyjrzeliśmy się testowanej wersji z 1,6-litrowym silnikiem benzynowym.

Stylistyka - ładniejszy od hatchbacka
Podobnie jak to miało miejsce z hatchbackiem (czytaj test Kii cee'd), wersja Sporty Wagon cee'da może się podobać, zwraca na siebie uwagę swoją sylwetką na ulicach, jednak konkursów stylistycznych nie udało się jej zdominować. Mimo wszystko, ten wariant nadwozia bardziej nam się podoba od nieco zbytnio "zeuropeizowanego" standardowego cee'da. Kombi urosło o 23,5 cm, przy takim samym rozstawie osi (2,65 m), jednak bryła zachowała dość zgrabną i proporcjonalną sylwetkę. Widać, że poza wszystkimi innymi cechami, którymi cee'd podbił Europę, styliści postanowili popracować nieco bardziej również nad designem.

Bez zmian pozostała przednia część auta, aż do środkowych słupków. Przetłoczenia na masce oraz nieco rozciągnięte reflektory stanowią pewną namiastkę agresywności. Podobać powinna się również linia boczna cee'da SW. Zwężająca się ku tyłowi linia okien wraz z relingami, 16-calowymi felgami oraz trójkątną szybką i tylnym słupkiem w kształcie literki "Z" (nie sposób tu uniknąć porównań do Peugeota 407 SW) z całą pewnością dają ładny efekt wizualny. Z tyłu uwagę zwrócą przede wszystkim zachodzące aż po sam dach światła, które szczególnie po zmroku mogą stanowić jeden z punktów identyfikujących naszego cee'da. Ciekawie rozwiązana została także klapa bagażnika, a właściwie sposób jej otwierania. Przesunięte o 22,5 cm do przodu zawiasy pozwalają na bezkolizyjne otwarcie pokrywy bagażnika, nawet gdy tuż za autem stoi np. inny pojazd. Dodatkowo, wysoka osoba nie musi się specjalnie pochylać, by móc coś schować/wyjąć z bagażnika.


Wnętrze - na czwórkę z plusem
Również wnętrze cee'da kombi może się spodobać, dzięki niebanalnej, zaprojektowanej z dobrym smakiem desce rozdzielczej, przyzwoitym i dobrze spasowanym materiałom (przyjemnym w dotyku plastikom). Całość po prostu dobrze wygląda także m.in. dzięki połączeniu jasnych i ciemnych odcieni szarości oraz wstawek imitujących aluminiowe elementy na konsoli centralnej, a także białym tarczom zegarów. Do tego testowana wersja posiadała m.in. skórzaną, trójramienną i wielofunkcyjną kierownicę świetnie leżącą w dłoniach. Nie sposób mieć także pretensje do ergonomii wnętrza cee'da SW, a wręcz przeciwnie, należałoby za to pochwalić kompaktową Kię. Przyciski i pokrętła odpowiedniej wielkości są tam, gdzie byśmy się ich spodziewali. Dwa wyświetlacze - większy na górze konsoli centralnej pokazujący m.in. odczyty z komputera pokładowego oraz sprzętu audio oraz drugi stanowiący integralną część klimatyzacji - są bardzo czytelne. Do tego można dodać wystarczającą liczbę praktycznych schowków oraz uchwytów na napoje, a także bogate wyposażenie (m.in. gniazdko USB).

Miejsca wewnątrz naszego testowanego kombi sporo. Cztery dorosłe osoby nie powinny narzekać na komfort nawet na dłuższych trasach. Wprawdzie wszystkie siedzenia są dość twardawe, mimo to dzięki długim siedziskom i odpowiednio wyprofilowanym oparciom siedzi się w nich wygodnie. Również z ustawieniem odpowiedniej pozycji za kierownicą nie powinno być problemów - i duży, i mały znajdzie optymalne ustawienie dzięki regulowanej w dwóch płaszczyznach kierownicy oraz szerokiej możliwości ustawień fotela. Niestety nieco gorzej może być z widocznością do tyłu - wąska tylna szyba oraz szerokie tylne słupki sprawiają, że przydatny może być czujnik parkowania.

Ponieważ mamy do czynienia z kombi, bardzo ważnym elementem, który może być nawet decydującym o sukcesie sprzedażowym jest jego część bagażowa. I tu ponownie Kia cee'd SW zasługuje na więcej niż zwykłą pochwałę. Już 534 litry pojemności bagażnika stawia go na czele kompaktów, pozwalając nawet konkurować z przedstawicielami klasy średniej. Dzielona asymetrycznie i bez problemu składana kanapa pozwala powiększyć przestrzeń bagażową do 1.664 l. Jeśli dodamy do tego, omawiany już wcześniej, system otwierania klapy oraz dostępne w testowanej wersji siatki mocujące to już wiadomo, czemu SW jest mocną stroną cee'da.

Jazda - dla spokojnych
Układ napędowy testowanej wersji cee'da SW wydaje się idealnie dopasowany do nadwozia oraz wnętrza auta. Wszystko jest poprawnie zestrojone, do niczego specjalnie nie można mieć pretensji, jednak brak jest jakiejś kropki nad i. Egzemplarz, jaki trafił w nasze ręce, miał pod maską 1,6-litrową jednostkę benzynową o mocy 122 KM. To w wersji SW najsłabszy silnik benzynowy, zabrakło bowiem dostępnej w hatchbacku jednostki 1,4 (110 KM). Tylko początkowo wywołało to nasze zdziwienie, po jazdach już wiemy, czemu taką decyzję podjęły władze koncernu.

122 konie mechaniczne, wydawać by się mogło, powinny zagwarantować co najmniej średnie emocje podczas jazdy. Okazało się jednak, że w przypadku naszego cee'da mocno trzeba się starać (czyt. operować pedałem gazu), by wydobyć więcej z auta. Może i tak miało być, dla oczekujących większych doznań dostępne są mocniejsze jednostki, natomiast 1,6-litrowy motor pozwala spokojnie przemieszczać się do celu, w razie potrzeby umożliwia bardziej zrywną jazdę, a przy tym nie drenuje portfela podczas wizyt na stacjach benzynowych. W czasie tygodniowych jazd średnie spalanie wyniosło 6,8 l/100 km, zaś w trasie zużycie benzyny wyniosło 5,7 l/100 km.

Komfort jazdy jest na przyzwoitym poziomie. Niemal bez zmian jak w hatchbacku zestrojone zawieszenie, układ hamulcowy, układ kierowniczy z progresywnym wspomaganiem, a do tego precyzyjnie działająca skrzynia biegów nie nastręczają żadnych problemów lubiącym spokojną jazdę. Nieco większa prędkość (autostradowa) odbija się już dość dużym odgłosem dochodzącym od silnika, również odczujemy (głośno pracujące zawieszenie) wszelkie poprzeczne nierówności oraz ogólnie niezbyt równą nawierzchnię.

Podsumowanie - jednak bardziej Wagon
Odpowiadając na tytułowe pytanie, bez żadnych wątpliwości stwierdzamy, że testowana wersja Kii cee'd SW z przymiotnikiem "sportowy" zbyt dużo wspólnego nie ma. To zdecydowanie prędzej typowe kombi, które oferuje swoim użytkownikom funkcjonalność, przestronność, ergonomię, a wszystko w dość ładnym opakowaniu i za naprawdę niewielkie pieniądze. Wersję z 1,6-litrowym silnikiem benzynowym można kupić już za 51.900 zł. A to za auto tak wyposażone, z taką gwarancją i praktycznie bez poważniejszych wad naprawdę wydaje się być dobrą ceną.

+ pojemny bagażnik z nowatorską klapą
+ ergonomiczne i funkcjonalne wnętrze
+ ładna sylwetka
+ dobra cena

- ciut za słaby silnik
- głośna praca zawieszenia na nierównościach
- słaba widoczność do tyłu

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Kia cee'd
Kia cee'd
Cena podstawowa już od: 56 990 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr.

Podobne wiadomości:

Kia Optima Plug-in Hybrid - polskie ceny

Kia Optima Plug-in Hybrid - polskie ceny

Aktualności 2016-11-25

Kia Soul po liftingu

Kia Soul po liftingu

Aktualności 2016-08-24

Komentuj:

~phantom 2008-09-12

ceed to bardzo fajny samochód. mam go i ni narzekam.

~MARTINES 2008-06-22

OD MARCA DOCIERAM CEEDA I JESTEM Z NIEGO ZADOWOLONY..OBY TAK DALEJ.

~rafal 2008-05-27

jest ok

~kanarek 2008-04-25

ja bym powiezial wreczze jest superrr

~nj 2008-04-24

fajne auto za rozsądną cenę

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport