mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Kia pro_cee'd: Trzydrzwiowe coupe

Kia pro_cee'd: Trzydrzwiowe coupe

Już sama nazwa tego modelu wskazywała, iż nie będziemy mieli do czynienia ze zwykłym cee'dem, któremu po prostu zabrano jedną parę drzwi. I rzeczywiście, pro_cee'd różni się od swego starszego brata w wielu elementach, sprawiając, że niekoniecznie mamy do czynienia z trzydrzwiowym hatchbackiem, a bardziej trzydrzwiowym coupe.

Kia pro_cee'd: Trzydrzwiowe coupe
Stylistyka - w sportowym sznycie
Większość producentów tworząc wersje pięciodrzwiowe oraz trzydrzwiowe nie zadaje sobie niemal żadnego trudu, by odróżnić jakoś specjalnie od siebie obie odmiany nadwoziowe. Ale nie Kia ze swoim cee'dem. W tym przypadku dużo trudniejsza byłaby zabawa w "znajdź podobieństwa" niż w "znajdź różnice". Podobna bowiem jest tylko przednia część auta, a i to też nie w całości.

Jednak nie o szczegóły tu chodzi, a o całość. Kia pro_cee'd jest bowiem dłuższa od swojego pięciodrzwiowego odpowiednika o 15 mm, co przy niższej sylwetce o 30 mm daje bardzo ładny ogólny efekt. Dzięki takim proporcjom nadwozie zyskało dużo bardziej dynamiczny charakter, można nawet rzec, że wręcz sportowy. Charakter ten podkreśla dodatkowo wiele elementów - przetłoczenia na bokach, dość wąskie, wysoko poprowadzone okna, duże drzwi oraz ostro opadająca i niewielkich rozmiarów tylna szyba ze spojlerem.

Niezwykle efektownie wyglądał także nasz testowy pro_cee'd dzięki białemu nadwoziu oraz 17-calowym felgom. Mało kto na ulicy potrafił się oprzeć się jego urokowi...

Wnętrze - po staremu
Jeśli ktoś, po obejrzeniu pro_cee'da z zewnątrz, będzie miał nadzieję, że równie efektownie będzie w jego wnętrzu, będzie srodze zawiedzony. Po otwarciu długich drzwi (dłuższe niż w pięciodrzwiowym cee'dzie o prawie 28 cm) znajdzie bowiem wnętrze niemal bez żadnych zmian. Nie jest to oczywiście jakąś wadą, jednak traktując pro_cee'da jako choćby namiastkę sportowego modelu, przydałoby się nieco więcej ekstrawagancji. A tak, to mamy porządek, starannie wykończone wnętrze z raczej niezłymi materiałami i przede wszystkim podporządkowanie takim cechom jak ergonomia czy funkcjonalność.

Niższe nadwozie powoduje, że w kabinie może być nieco niskawo wysokim osobom. O ile z przodu mogą narzekać jedynie dwumetrowcy, to już z tyłu nawet 180 cm może być przyczyną zahaczania o podsufitkę. Na szczęście, nad samą kanapą podsufitka unosi się do góry, jednak każde pochylenie się skutkuje wspomnianym już wcześniej dotknięciem jej głową. Pod dostatkiem mamy natomiast miejsca na nogi, a także całkiem dobrze jest wszerz, gdzie spokojnie zmieszczą się nawet trzy dorosłe osoby. Dostęp do tyłu nie nastręcza zbytniego kłopotu, dzięki szeroko otwieranym drzwiom, jednak kierowca oraz przedni pasażer będą narzekać, bowiem fotele nie posiadają funkcji zapamiętywania ustawień.

Wracając do przodu, miejsca jest sporo, fotele i kierownica pozwalają na ustawienie optymalnej pozycji. Niestety, zapewniają one tylko minimalne podparcie boczne. Do przodu i na boki widoczność jest bardzo dobra, jednak już do tyłu przeszkadzać mogą malutkie szyby oraz zagłówki w kanapie. Czujniki parkowania niezbędne.

Tak jak przestronna jest kabina, tak i w bagażniku możemy sporo pomieścić. 340 litrów pojemności to wynik w środku stawki kompaktów. W razie potrzeby możemy zwiększyć możliwości transportowe do 1.300 litrów, ale składane dzielone oparcia tylnej kanapy nie dadzą nam płaskiej podłogi.

Jazda - za mało, by urzec
Musimy się niestety powtórzyć. Jeśli ktoś spodziewał się po zobaczeniu pro_cee'da niewiadomo jakich osiągów, porównywalnych do tzw. hot-hatchów, to srodze się zawiedzie. 140 koni mechanicznych dwulitrowego diesla crdi to nie jest wprawdzie mało, ale jeśli byśmy chcieli traktować naszego bohatera jako usportowiony model, to już trochę mocy będzie nam brakować.

Mimo to jazda trzydrzwiowym cee'dem może przynieść naprawdę sporo frajdy, choć znaleźliśmy też kilka mankamentów. Przede wszystkim auto zbiera się całkiem nieźle. Spod świateł możemy próbować swych sił z niejednym konkurentem. Nieco gorzej jest z przyspieszaniem na trasie. Mimo dość wysokiego momentu obrotowego (304 Nm), pro_cee'd nie jest prymusem pod względem elastyczności silnika, aby dynamicznie przyspieszyć i wyprzedzić wolniejszych, konieczna będzie redukcja biegów. A skrzynia biegów (6-biegowa manualna), choć dość precyzyjna, to jednak mogłaby mieć nieco krótsze przełożenia. Sam silnik początkowo pracuje dość głośno, jednak w miarę rozgrzewania się jego odgłos staje się już akceptowalny dla ucha.

Zestrojenie zawieszenia na czwórkę z małym plusikiem. Jest naprawdę komfortowo, auto świetnie wybiera wszelkie nierówności, jednak nie jest przesadnie miękkie. W naszym przypadku, 17-calowe felgi i niskoprofilowe opony mogły nieco zamazać faktyczny obraz pracy zawieszenia, jednak i tak było wyjątkowo dobrze pod tym względem. Podczas szybszej jazdy, na zakrętach auto zachowuje się stabilnie, nie odczuwamy żadnych przechyłów. Podczas szybkiej jazdy trochę przeszkadzać mógł zbyt czuły układ kierowniczy, jednak w mieście jak znalazł.

Zadowolić może również uzyskiwane spalanie przez pro_cee'da. Podczas testu wahało się ono od ok. 4,5 l/100 km w trasie, do maksymalnie 7,5 l/100 km w mieście. Średnio, po tygodniowej jeździe uzyskaliśmy wynik 6,3 l/100 km.

Podsumowanie - jednak nie sportowiec
Tworząc pro_cee'da udało się stworzyć auto, które łączy w sobie ładną, dynamiczną i potrafiącą zauroczyć sylwetkę z praktycznością wersji pięciodrzwiowej. Niestety, do miana usportowionego samochodu jeszcze mu sporo brakuje. Choć, gdyby pod maskę silnika wsadzić jakąś wyraźnie mocniejszą jednostkę, to kto wie, czy i na tym polu Kia nie odnosiłaby sukcesów.

+ atrakcyjny wygląd
+ niezłe zawieszenie
+ ekonomiczny silnik

- brak pamięci ustawień foteli
- słaba widoczność do tyłu
- mało miejsca nad głowami

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Kia cee'd
Kia cee'd
Cena podstawowa już od: 56 990 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Kia cee'd Wszystko o Kia
Tematy w artykule: Kia Kia cee'd Kia cee'd pro_cee'd

Podobne wiadomości:

Kia Optima Plug-in Hybrid - polskie ceny

Kia Optima Plug-in Hybrid - polskie ceny

Aktualności 2016-11-25

Kia Soul po liftingu

Kia Soul po liftingu

Aktualności 2016-08-24

Komentuj:

~dominik 2008-09-16

bardzo ladnie sie prezentuje ta kijanka , do tego bialy lakier naprawde mniodzio

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport