mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Kia pro_ceed: Kompakt z domieszką sportu

Kia pro_ceed: Kompakt z domieszką sportu

Kia przez ostatnią dekadę przeszła niezwykłą przemianę. Z producenta, który w Europie miał marginalny udział, aż po markę, która w tej chwili spędza sen z powiek głównym menadżerom w koncernie Volkswagen. Tym razem na naszym parkingu pojawił się model, u którego stylistyka zdziałała cuda. Czy to jednak wystarczy?

Kia pro_ceed: Kompakt z domieszką sportu

Projektanci przy pomocy ołówka potrafią zdziałać naprawdę sporo. Przekonał się o tym z pewnością Peter Schreyer, który przez całe życie pracował jako projektant samochodów, a w chwili obecnej jest szefem koncernu, który na rynku jest jednym z najważniejszych graczy. Poniekąd też dzięki jego projektom. To właśnie ten człowiek sprawił, że marka Kia i jej produkty są obecnie w światowej czołówce.

Kiedy pojawiła się pierwsza Kia cee`d, to było o niej głośno. Druga generacja nie przyciągnęła już tyle atencji, chociażby z powodu, że wszyscy przyzwyczaili się już do tego, iż koreańska marka to poważny gracz. Mimo wszystko nastąpił kolejny skok jakościowy.

Jeżeli ktoś nie jest fanem pięciodrzwiowego hatchbacka o nazwie cee`d, to powinien zobaczyć model pro_cee`d. Wystarczyło zachować ten sam rozstaw osi, długość i szerokość, ale obniżyć linię dachu o 4 centymetry i przesunąć lekko słupek środkowy. Jest to nadal hatchback, ale mocno przypominający coupe.

Wygląd przedniej części nadwozia pozwala już z daleka rozpoznać, z jaką marką mamy do czynienia. Do wyglądu tylnych reflektorów trzeba się przyzwyczaić, ale stylistyka całości jest bardzo zwarta.

Wewnątrz auta nastąpiła znaczna poprawa jakości materiałów. Koreański producent jest teraz bardzo konkurencyjny w stosunku do swoich niemieckich czy japońskich oponentów.

Warto zamówić deskę z zestawem wskaźników Kia Supervision Cluster. Jest to całkiem spory, kolorowy wyświetlacz, który prezentuje zegary oraz wskazania komputera pokładowego. Bardzo dobrze leży w rękach dość masywna kierownica, na której pojawiło się sporo przycisków. Niektórych może to na początku drażnić, ale kiedy opanujemy już (zresztą, bardzo szybko) wszystkie funkcjonalności, to w innych modelach będzie nam ich brakować.


Do tego wszystkiego brakuje jednak większego wyświetlacza od radioodbiornika w wyposażeniu standardowym. Mały ekranik wygląda śmiesznie, w dodatku jest on dotykowy, przez co trudno się go obsługuje. Na plus zasługuje standardowy port USB, który w dzisiejszych czasach przydaje się dużo częściej niż gniazdko zapalniczki.

Wewnątrz Kii pro_cee`d miejsca jest sporo. Przynajmniej dla tych pasażerów, którzy okupują przedni rząd. Z tyłu miejsca nie ma zbyt wiele, ale jest to już bolączka wszystkich filigranowych samochodów o linii nadwozia przypominającej coupe. Albo atrakcyjny wygląd, albo wygodna kanapa z tyłu.

Podczas wsiadania denerwować mogą dość długie drzwi, z racji przesunięcia słupka środkowego, a także ich duży przeskok podczas otwierania. Na ciasnych miejscach parkingowych trzeba będzie mocno uważać, by nie uderzyć w stojące obok auto. Przydałby się tutaj system stosowany w Fordzie, który chroni rant drzwi.

Narzekać nie będziemy na pewno na bagażnik. Standardowe 380 litrów pojemności jest bardzo dobrym wynikiem, jak na tę klasę samochodu.

Praca zawieszenia w tym modelu różni sie znacznie od wersji pięciodrzwiowej. Chociażby przez to, że został tutaj skrócony skok amortyzatorów. Na wyboistej nawierzchni zawieszenie pracuje cicho i w sposób płynny wybiera nierówności. Układ kierowniczy ma tendencję do zbyt gwałtownego działania. Pomaga tutaj trochę możliwość wyboru charakterystyki wspomagania.

Koreański producent daje do wyboru dwie jednostki benzynowe oraz dwie wysokoprężne. Nam trafiła się wersja wyposażona w silnik 1.6 CRDI.

Taki motor średnio pasuje do sportowej charakterystyki tego modelu. W dodatku jednostka pracuje głośno. Charakterystyczny klekot przenosi się także do wnętrza kabiny.

Jednostka dysponuje mocą 128KM i maksymalnym momentem obrotowym o wartości 260Nm. Mimo takich parametrów silnik nie zachęca do dynamicznej jazdy. Co ciekawe, producent oferuje jeszcze 90-konny wariant dla modelu pro_cee`d o pojemności 1.4. Szczególnie, że mocniejsza wersja przyspiesza do setki w prawie 12 sekund.

Jedyne za co można pochwalić ten silnik to znikomy apetyt na paliwo. W trasie samochód zadowoli się poniżej 5l/100km. W warunkach miejskich rzadko przekroczymy 7l/100km. Tak więc po pełnym tankowaniu na komputerze pokładowym często gościć będzie zasięg powyżej tysiąca kilometrów.

Kolejny minus to cena. Pamiętajmy, że mamy do czynienia z autem kompaktowym, które w zamyśle powinno być dostępne dla szerszego grona odbiorców. W przypadku wersji podstawowej (M) z testowanym przez nas silnikiem trzeba zapłacić co najmniej 67.990 złotych. Najbogatsza wersja to co najmniej 85.490 złotych, a to jest już całkiem spora kwota.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Kia cee'd
Kia cee'd
Cena podstawowa już od: 56 990 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Kia cee'd Wszystko o Kia
Tematy w artykule: Kia Kia cee'd Kia cee'd pro_cee'd

Podobne wiadomości:

Kia Optima Plug-in Hybrid - polskie ceny

Kia Optima Plug-in Hybrid - polskie ceny

Aktualności 2016-11-25

Kia Soul po liftingu

Kia Soul po liftingu

Aktualności 2016-08-24

Komentuj:

adamek5161 2014-12-21

Niemcy od lat jadą na marce sprzed chyba 20- tu lat.Czas aby zmienili prase do klepania modelu.Wnętrze od lat to samo i nudne do bólu.Jednym słowem ciągle ta sama kaszana.Kia zmienia wygląd w zależności od modelu.Mam kijankę kombi SW 122km-1,6 benzynka.To istne cudo.To pływanie nie jazda.Byłem po nią aż w Monachium.Daleko ale warto było.Nie ma nic przesady w twierdzeniu,że o samochód trzeba dbać jak o żonę a może i bardziej.I zwolennicy vv niech nie próbują ich porównywać do kijanek bo to wielkie nieporozuminie. hej!

Sklep-Kia_pl 2014-12-17

Moim zdaniem to bardzo dobry,solidnie wykonany,komfortowy i przestronny kompakt którego można polecać absolutnie wszystkim. Nie ma problemów z awaryjnością jeżeli oczywiście o niego odpowiednio dbamy,części nie są drogie.

~Kyle 2014-05-10

To znaczy twierdzę, że Kia Cee'd jest bardzo dobrze wykonana, z wysokiej jakości materiałów.

~Kyle 2014-05-10

W życiu nie widziałeś KIA Cee'd skoro, dziecko, takie głupoty wypisujesz.

~Andrzej 2014-01-23

Porównywanie nowego ceeda do golfa to tak jak porównywanie Gargamela do królewny Śnieżki. Akurat nie ma chyna toporniejszych w wyglądzie samochodów jak wolkswagen. Po prostu Niemcom jakakolwiek estetyka jest obca.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport