mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Łada: Na każdą polską drogę

Łada: Na każdą polską drogę

Mojeauto.pl gościło u pod-poznańskiego dealera marek Łada, UAZ, ARO i Gazela. W ekstremalnie trudnych warunkach mogliśmy zobaczyć i doświadczyć jak radzą sobie dwa najbardziej popularne auta Niva.

Łada: Na każdą polską drogę

Skonstruowane w zamierzchłych czasach, przypominają nam nie zawsze lubiany okres. Jednak od samego początku produkcji w 1976 roku są zdecydowanymi faworytami pod względem ceny i właściwości terenowych. Każdy niemal nowoczesny SUV stanie przed przeszkodą, którą bez trudu pokona Łada Niva.

Mojeauto.pl miało okazję osobiście sprawdzić właściwości Ładę Nivę w wersjach 3- i 5-drzwiowej oraz UAZ-a Simbir. Dwa pierwsze samochody to znane w Polsce konstrukcje chętnie używane przez służby leśne, a również mające swych fanów jako auto cywilne. Trzeci to rzadko spotykany model 4x4.

 


Zobacz cennik i wyposażenie Łady Niva

Stylistyka - "przedpotopowy klasyk"

Określenie to dobrze ujmuje wygląd Niv. Cechą charakterystyczną obu wersji jest kanciasty wygląd i wizualna toporność nadwozia. Odpowiada to charakterowi samochodu i jest korzystne przy używaniu w trudnym terenie - świetna widoczność i wyczucie obrysów auta pozwalają bez przeszkód manewrować i pokonywać wszelkie przeszkody. Nie trzeba też zbytnio martwić się o ewentualny kontakt bezpośredni o elementami otoczenia - mocne blachy obudowane opcjonalnym orurowaniem znoszą dobrze uderzenia i otarcia.

 


Autogaleria: Łada Niva 3dr.

Oferta ponad 3,7-metrowej, krótkiej odmiany Nivy została kilka lat temu uzupełniona o dłuższą, bo ponad 4,2-metrową, 5-drzwiową wersją. Auto wygląda nieco dziwacznie - zastosowano technikę rodem z limuzyn z przedłużoną wstawionym elementem nadwozia częścią pasażerską.

 


Autogaleria: Łada Niva 5dr.

Efektem jest wyraźnie obniżający się do tyłu zarys auta. Za to ilość miejsca wewnątrz pozwala na rozstawienie stolika biwakowego czy rozłożenie przednich foteli, sięgających do tylnej ławki, co pozwala na sen w aucie. W standardzie wszystkich modeli jest mocowane na wahaczu tylne koło zapasowe.

Wnętrze - "old-school"

"Ciemność, widzę ciemność" - bohater kultowej polskiej komedii musiał przed wejściem na plan zasiąść na miejscu pracy kierowcy Łady Niva. Czarny, acetyczny plastik w kanciastej odmianie a'la Polonez rocznik '87 otula kierowcę i pasażerów z każdej strony. Wykonanie pozostawia wiele do życzenia (spasowanie elementów, poręczność obsługi), a plusów można doszukiwać się w łatwych do utrzymania czystości powierzchniach. 

Komfort podróżowania: w terenie nie ma to większego znaczenia, jednak na drodze utwardzonej dają się we znaki płaskie fotele bez trzymania bocznego. To przydałoby się bo Łada na wąskich i wysokich kołach lubi przechylać się na zakrętach.

Na pochwałę zasługują za to duże możliwości bagażnika. Z łatwym dostępem przez wysoko otwieraną, szeroką klapę i 265 standardowymi litrami pojemności, które łatwo, poprzez złożenie tylnej ławki, niemal potroić do 720.

Jazda - przykład wszędołaza

Praktycznie nie ma terenu, który byłby dla auta przeszkodą. Wytrzymałe, kompaktowe nadwozie wsparte 1,7-litrowym, 80-konnym silnikiem (lub 1,9 TDI w wersji 5-drzwiowej) i wydajnym wspomaganiem kierownicy pozwala na łatwe manewrowanie samochodem.

Niezależne zawieszenie przednie na klasycznych wahaczach poprzecznych, sprężynach śrubowych i amortyzatorach hydraulicznych oraz tylny sztywny most wsparty podobnym zestawem reakcyjnym, pozwalają na duże wychyły kół i utrzymywanie przyczepności, gdzie próżno by jej szukać u innych SUV-ów.

16-calowe koła z oponami 175/80 lub 185/75, wyposażone w uniwersalny bieżnik wystarczająco radzą sobie w każdym terenie. Dodatkowa opcja zakłada montaż każdych innych odpowiadających wymaganiom gum o dopuszczalnym rozmiarze. Na pewno do jazdy drogowej lepsze są nieco szersze, niższe, a drugi komplet polecany jest dla warunków zimowo-leśnych. Zawsze natomiast pamiętać trzeba o wysokim nadwoziu i uwadze w pokonywaniu zakrętów.

Podsumowanie - SUV dla purystów za rozsądną cenę

Za promocyjne, niecałe 30 tys. złotych nabywca dostaje idealne auto do wykorzystywania w trudnym terenie - czyli na wielu polskich drogach. Szczególnie godne polecenia może być ono dla osób posiadających domek letniskowy wśród lasów lub w górach i potrzebujących drugiego lub trzeciego auta na miejscu do eksploatacji w czasie urlopów.

 


Zobacz oferty sprzedaży używanych aut Łada Niva

Bez żadnych przygotowań, na fabrycznych kołach i z łatwą obsługą nieskomplikowanego wnętrza i wydolnych mechanizmów napędowych samochód radzi sobie znakomicie w jeździe terenowej. Mało które auto z takim brakiem sprzeciwu pochłania także nierówności dróg utwardzony. Ważne kwestie komfortu i wyglądu tracą znaczenie dla zdecydowanych na bezkompromisowe wyprawy "poza czarne".

 

 


Mojeauto.pl dziękuje autoryzowanemu dealerowi, firmie TARMOT z Wysogotowa k. Poznania za możliwość odbycia jazd.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Lada Niva
Lada Niva
Cena podstawowa już od: 44 000 PLN brutto
Dostępne nadwozia: suv-3dr.

Podobne wiadomości:

Łada XCode – crossover z Rosji

Łada XCode – crossover z Rosji

Aktualności 2016-08-26

Łada Kalina NFR - najszybsza w historii

Łada Kalina NFR - najszybsza w historii

Premiery 2016-04-05

Komentuj:

~Diagnos 2013-02-16

Może nie w samych superlatywach, ale ma swoje zalety. Cena i jakość części to rewelka. Wygląda staro ale proszę no bez przesady samochód jest z lat 70, gdyby go zmieniali to dziś byłby paździeżastym SUV-em, a nie tym czym jest, z resztą to jest norma przykład merc G lub defender, też są niezmieniane od wieków. Komfort ?? tragedi wcale nie ma, przesiadłem się z limuzyny audi do nivy i powiem tak komfort wynikający z wykończenia materiałów i wypozażenia to nie ma co porównywać bo to dwa odmienne światy, ale komfort jazdy powiem że jestem za nivą. Trasa Częstochowa - Nowy Sącz w audi była lekko męcząca choć krótsza bez tragedii ale lekko plecy bolały po 2 godzinach. Niwą jechałęm ponad 4 godziny ale nie byłem wytrzęsiony nic mnie nie bolało. Fakt moja wersja nivy ma przednie fotele z boczkami są bardzo wygodne. SUV to ogólnie jest wynalazek raczej do szpanu niż terenu, bądźmy szczerzy to ma być ładne i wygodne i przejechać po leśnej ścieżce czy do wsi polną drogą a nie w teren. Przedewszystkim konstrukcja. W nievie archaiczny zderzak wysunięty d przodu ma za zadanie brać na siebie kraki i małe drzewa w razie potrzeby, w SUVie w najlepszym przypadku lakier sie obedrze a zazwyczaj zderzak taki się automatycznie odmontuje :) Powiem tak ja kupiłem nivkę aby spróbować terenu i jestem bardzo zadowolony, nie zaszpanuje się nim przed dziewczynami, ale potrafi dostaczyć wrażeń nieraz lepszych niż niejedna dziewczyna :)

~danek2050 2013-02-07

moj kontakt gg 25776345 lub e mail danek2050@interia.pl

~danek2050 2013-02-07

Poszukuje kontaktu z osobami którzy posiadają ładę nivę z woj. śląskiego jestem z Sosnowca chciałbym obejrzeć taka ładę z bliska , po macać :) dowiedzieć się o niej jak najwięcej ponieważ w niedługim czasie chce taka nabyć

~Tad. 2011-12-22

Łady zawsze były autami dobrymi ,niezawodnymi i nie do zdarcia . Szkoda tylko,że tak mało doceniane u nas w Polsce. Dodam tylko ,że Łady w latach 80-tych były jedynymi samochodami ,które można było zobaczyć na ulicach całego świata . Od Kanady poprzez USA , aż do Brazylii . Na początku lat 80-tych w rajdach Paryż-Dakar Łady zdobywały III , IV miejsce !!!

~PUCH 500 R 2011-01-31

Piszecie o nivie,same superlatywy. W większości macie pod maską silniki fabryczne tj.1.6 albo 1.7 "ohc" czyli z pojedyńczym wałkiem rozrządu. Mnie udało się kupić nivę z silnikiem 1.8 "dohc" czyli z dwoma wałkami rozrządu, pochodzący z fiatowskiej serii 131 ,132 i argenta. Mam z przodu 111 KM i jeden z najlepszych silników w historii. Tu już nie ma zmiłuj. Szkoda ,że nie dane jest Wam podeptać z takim powerem. Mosty też włoskie ,preparowane dla abartha 124 i adaptowane do nivy .A propos ,to niva jest fiatem campagnola tej serii ,którą Włosi odsprzedali Rosjanom w całości w roku 1974 czyli zanim "campagnola piccola" wogóle ujrzała światło dzienne jako fiat. Ta transakcja jest objęta klauzulą tajności do roku 2024 . Mit o radzieckim pochodzeniu nivy pryśnie więc za 13 lat.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport